Vraag

Vochtschade iPhone 4S

Beste T-Mobile,

Zojuist heb ik van jullie een mail ontvangen met de melding dat mijn telefoon onherstelbare schade heeft veroorzaakt door vocht. Ten eerste mis ik daarin het bewijs van de vochtschade en ten 2de kan dit gewoon echt niet. Ik ben op 15 juni vanuit Marokko terug gevlogen naar Schiphol in Marokko 2 weken geen last gehad van problemen. Toen ik landen op schiphol en me telefoon weer aanzette kon hij geen verbinding meer maken ik uit/aan gezet gebeurde niks. Toen via Twitter (erg fijn via Twitter!) de webcare aangesproken die adviseerde even de netwerk instellingen te herstellen. Dit mocht helaas ook niet baten dus ik ben naar de Shop gegaan en daar een nieuwe SIM gekregen en telefoon helemaal hersteld maar het probleem bleef. Vervolgens vorige week me telefoon opgestuurd en net de mail ontvangen van de reparatie.

Ik moet nu om hem te repareren 285 euro betalen dit is een wel heel groot bedrag voor een telefoon die net 7 maanden oud is! Ik ben heel netjes op me telefoon zit altijd in een hoesje. Het enige waardoor er vocht in zou kunnen komen is door het vliegtuig dat het op die hoogte vochtig is? Maar lijkt me niet dat ik daar verantwoordelijk voor ben of zweet ofzo in je zak op een warme dag.

Ook staat er op deze site http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/?tx_varakassamedia[uid]=4803573&cHash=2c58ecd63362cde6536b3dd56ad8c5be een verklaring dat als het alleen om de indicator gaat dat het vergoed word!

Ik vind het een beetje jammer dat je zo behandeld word ik zit al een aantal jaar bij jullie en word je zo even afgescheept ook toen ik net een medewerker sprak werd gewoon afgescheept met ja het is vochtschade zoek het maar uit! Ik hoop dat we een oplossing kunnen vinden

66 reacties

Beste Marco en T-mobile,

Vanochtend heb ik ook een mail van de klantenservice ontvangen met de volgende mededeling:
"Op 3 juli 2012 is uw mobiele telefoon door T-Mobile ontvangen voor reparatie. Uw mobiele telefoon is inmiddels geïnspecteerd door onze
technici. Deze hebben geconstateerd dat uw mobiele telefoon onherstelbare schade heeft die is veroorzaakt door vocht. Om deze reden valt
het defect niet onder de garantie en kunnen wij uw toestel niet repareren.
T-Mobile kan uw mobiele telefoon wel tegen betaling laten omruilen. Hiervoor brengt T-Mobile dan kosten in rekening van € 236,52 (incl.
btw)."

Het lijkt er op dat wij hetzelfde probleem hebben. Ik kan geen verbinding maken/krijgen met het gsm netwerk.

Ik lees net als jij meer op internet dat het erg makkelijk op waterschade/vocht word gegooid. Ik heb het toestel anderhalf jaar en ben er altijd voorzichtig mee omgegaan.

Ik ga morgen maar eens bellen met de klantenservice en hopen dat ze mij kunnen vertellen wat er precies stuk is . Ik ben wel benieuwd waarop dat bedrag gebaseerd is.

Het lijkt er op dat wij als consumenten aan het kortste eind trekken.
Ja ik heb ook om bewijs gevraagd maar ik krijg alleen maar zulke reacties:

"Ik begrijp dat het vervelend is. Dit wordt bepaald door een erkend reparatiebedrijf. Er zijn bepaalde indicatoren die verkleuren bij vochtschade."
"Je hebt nog een mogelijk om een second opinion uit te laten voeren. Hiervoor kun je contact opnemen met de fabrikant."

Je word zo goed geholpen.... ik ben wel verzekerd bij ProAssist dus komt wel goed uit eindelijk hoop ik maar het gaat om de manier waarop je word behandeld van zoek het maar uit. Je krijgt alleen maar van vochtschade en daar moet je het meedoen en al die negatieve dingen die er staan op internet zeggen ook niet echt dat die gasten te vertrouwen zijn!
Hierbij de afbeelding omdat er een verkleuring zit in het oplaadstukje doet mijn netwerk het niet meer :S http://yfrog.com/od8payqj volgens mij moet dat niet kloppen dat kan toch niet!
Dit stond op de kassa site

Reactie T-Mobile
"Wanneer een klant zijn iPhone ter reparatie bij ons aanbiedt en onze reparateur
constateert vochtschade -puur en alleen op basis van verkleuring van de daartoe
bestemde indicatoren in de iPhone- dan zal T-Mobile de reparatie toch laten uitvoeren en
neemt T-Mobile deze kosten voor haar rekening.
Binnen de garantievoorwaarden van Apple is vochtschade onvoldoende opgenomen. Dat
zou betekenen dat de klant, wanneer wordt vastgesteld dat er sprake is van vochtschade
aan zijn iPhone, zelf de kosten voor de reparatie moet dragen omdat deze schade als een
buiten garantie defect wordt afgehandeld. T-Mobile heeft sinds mei 2010 besloten om de
garantievoorwaarden van Apple minder strikt toe te passen en de klant tegemoet te
komen. Deze wijziging in het reparatiebeleid voor iPhones heeft effect gehad. In de
eerste drie maanden repareerde T-Mobile 0-1% van de gevallen met vochtschade op
eigen kosten. In de maand mei is dat gestegen met 10% en de maanden daarna zette
deze stijging zich voort in sommige maanden wel tot bijna 30%.
Op jaarbasis worden er meer dan 25.000 iPhones ter reparatie aangeboden. Kassa maakt
nu melding bij ons van in totaal twintig klachten over de periode van juni tot nu toe. We
kunnen hieruit met zekerheid opmaken dat we hier helemaal niet te maken hebben met
een structureel probleem. Wij hebben ons reparatiebeleid met betrekking tot iPhone en
vochtschade weldegelijk versoepeld en dat heeft ook effect gehad. Dat er individuele
gevallen zijn waarbij dit versoepelde beleid toch niet is toegepast, betreuren wij. Wij
zullen deze fout dan ook herstellen.
Overigens is het zo, dat in veel gevallen met zekerheid kan worden vastgesteld dat er
weldegelijk sprake is van vochtschade. Dit wordt dan niet alleen bevestigd door de
verkleurde speciale indicatoren in de iPhone, maar tevens doordat er zichtbare sporen
van waterschade zijn. Hiervan maakt onze reparateur ook een foto, die eventueel bij
twijfel aan het oordeel van de reparateur door de klant kan worden opgevraagd.
Daarnaast kan een klant bij twijfel ook altijd een zogenaamde 'second opinion' aanvragen
bij een andere reparatiedienst. In ieder geval willen we de klanten met een iPhone erop
wijzen dat dit high tech apparaat zeer gevoelig is. Het is daarom verstandig om hier
zorgvuldig mee om te gaan en het toestel niet aan vocht (bijvoorbeeld in de badkamer)
bloot te stellen."
Ik heb precies hetzelfde!!!!! 

Dus ik plaats mijn klacht hier..

Klacht over de afhandeling van een defecte iPhone 4S. Toestel is op 22 november 2011 geleverd. Nu een kleine 6 maand later werkt de bovenste en de middelste knop niet meer. Op 28 juni 2012 breng ik het naar een tmobile shop gevestigd te Hengelo. Verkoper daar vertelt mij dat het een bekend probleem is en ik waarschijnlijk een nieuw toestel krijg. Dit probleem had hij namelijk ook gehad. 30 juni krijg ik de melding dat het om vochtschade gaat en dat dit buiten garantie valt. Reparatie kosten : 286,87!!! Ten eerste is dit toestel nooit blootgesteld aan vocht. Ten 2de, ik heb ook contact gehad met Apple en zij snappen niet waarom tmobile zo moeilijk doet omdat het eerste jaar onder de fabrieksgarantie van Apple valt!!! Via het internet heb ik ook vernomen dat tmobile dit smoesje vaker gebruikt bij klanten. U kunt zich voorstellen dat ik als trouwe tmobile klant hier alles behalve tevreden over ben. in al die jaren nog nooit beroep gedaan op de "service" die jullie verlenen. Nu heb ik een probleem met mijn toestel word ik op deze manier afgescheept. Ik hoop dat t-mobile met een passende oplossing komt. Ik voel mij anders helaas genoodzaakt hier een jurist op te zetten en de media in te schakelen. Daarbij wil ik hier als laatste nog aan toevoegen dat het hele gezin al jaren gebruik maakt van de abonnementen die jullie bieden. Wij zijn altijd erg tevreden geweest over t-mobile. Maar deze laatste actie gaat nergens over. Ik hoop op spoedig antwoord. Groeten, Pien
Ja ik vind het ook slechte service op de foto staat de connector vocht zou moeten hebben gezeten maar daar gaat je antenne niet kapot van! Ik krijg zojuist dit berichtje van webcare "Vochtschade kan aan het begin nog niet voor problemen zorgen. Maar dit kan na verloop van tijd veranderen. ^RK" Lekkere service hier kan je wat mee. Je kan hier de foto van de schade bekijken even je IMEI nummer invullen en je postcode http://www6.dynafix.com/ascima/forms/frm_gsmrepairorder_tracestatus.aspx
Jaa dit gaat nergens over joh! Ik heb het toestel ook retour laten sturen. En die reacties op internet dat tmobile klanten hier vaker mee afscheept wordt nu wel weer goed duidelijk. 

Ooh ik ga gelijk even kijken, dankje!
Hmmm ik heb het bekeken en word niet veel wijzer van die foto..
Hier precies hetzelfde. Als ik bel horen mensen mijn niet. Maar bij de dictafoonapp doet mijn microfoontje het nog wel, dus daar ligt het niet aan. Heb op meerdere websites gekeken en daar was het bij iederene het geval dat het een systeemfout is. 

Vervolgens krijg ik zoals iedereen hierboven te horen dat het zogenaamd vochtschade is en dat ik zelf mag gaan dokken. 

Ik vind dit echt belachelijk hoor. Weglopen voor hun verantwoordelijkheden en dat nadat ik zolang bij Tmobile zit.
Net gebeld met de klantenservice, heel veel kunnen ze niet voor me doen, gaan mij de foto e-mailen en dan kan ik beslissen of ik het bedrag betaal of ongerepareerd terug laat sturen.

Nu net met de link even naar de foto gezocht (bedankt Marco), tja, zeg het maar. Ik vind hem niet duidelijk.
http://i48.tinypic.com/o1h5d.jpg

Net gebeld met de iAm store in arnhem, zij sturen het toestel op naar Dynafix of Solid Vision. En als je googled op t-mobile en Solid vision dan kom je uit op pagina's waarin dezelfde problemen staan als met dynafix.
Een goede second opinion is dus lastig te krijgen. Kan iemand mij een andere door t-mobile erkende reparatieservice aanbieden? Iemand een idee wat hiervan ongeveer de kosten zullen zijn?

Oja, bij mij gaat het om een Iphone 4g en geen 4gs.

Als ik het goed begrepen heb schroeven ze het apparaat open en wanneer ze ook maar enige corrosie of vochtschade zien doen ze niets meer met het toestel omdat het dan buiten de garantie valt.

Wie zegt dat de problemen met mijn toestel gerelateerd zijn aan de geconstateerde vochtschade die ik niet veroorzaakt heb.
Ik ben toevallig gisteren bij i-center geweest. Zij kunnen het toestel op sturen tegen betaling voor een second opinion!
25 euro verzendkosten, 79 euro onderzoekskosten..

En mijn foto ziet er ook zo uit, je wordt er niet veel wijzer van!

Tip; www.klacht.nl ik heb mijn klacht daar net ook neergelegd.
Nou, het probleem is dus als volgt: de mevrouw van de reparatie heeft me zojuist nog een keer uitgelegd. Zodra d'r ook maar een poepje corrosie ergens zit, dan wordt er dus al helemaal niet meer verder gekeken naar het toestel. Dan gooien ze het vrolijk op: onherstelbaar beschadigd door vochtschade. Waarschijnlijk is dat de rede dat ze me niet specifiek WIL uitleggen wat er nu stuk is aan het toestel. (waarschijnlijk de antenne). Want er zal vast ergens een gecorrodeerd onderdeel zitten. (ja natuurlijk, koper corrodeert al van lucht, duh).
Ik denk eigenlijk dat ik wel een second opinion laat doen. Mocht dat kreng op een of andere manier toch nog te repareren zijn, dan vind een rechter het vast fantastisch dat ze zitten te liegen in een brief. Want "onherstelbaar beschadigd" kunnen ze klaarblijkelijk helemaal niet zeggen, op grond van de beoordeling die gemaakt wordt door hun "service-centre". 😛
Maar T-Mobile houd zich hier angstvallig stil ik noem nog een keer hun ingezonden bericht aan Kassa

"Wanneer een klant zijn iPhone ter reparatie bij ons aanbiedt en onze reparateur constateert vochtschade -puur en alleen op basis van verkleuring van de daartoe bestemde indicatoren in de iPhone- dan zal T-Mobile de reparatie toch laten uitvoeren en neemt T-Mobile deze kosten voor haar rekening."

Het lijkt mij sterk dat door dat hele kleine corrossie plekje dat ik geen tot slecht bereik heb!!! Dit kan al komen door dat je broek nat word van door regen fietsen, zweet of iets dergelijks echt absurd gewoon! en dan 285 euro vragen echt niet normaal!
Reputatie 4
Badge +3
@marcovan1eeuwen

Ik begrijp jouw situatie en vindt deze ook zeer vervelend 😞

T-Mobile werkt samen met Dynafix en vertrouwt op de expertise van hen. Wanneer Dynafix aangeeft dat het toestel buiten de garantie valt omdat er vochtschade is geconstateerd dan gaat T-Mobile hier in mee.

Indien je het niet eens bent met de uitkomst van het onderzoek kun je het toestel altijd voor een second opinion aanbieden bij een willekeurig erkend reparatiecentrum. Als er door een ander erkend reparatiecentrum wordt aangegeven dat het defect niet door vochtschade is ontstaan, krijgt de klant het voordeel van de twijfel en dan gaat T-Mobile hier ook in mee. T-Mobile zal dan zelf de kosten van de reparatie alsnog vergoeden.

Als je er van overtuigt bent dat het toestel niet door vochtschade defect is, adviseer ik je om het toestel voor een second opinion aan te bieden. Wanneer je de uitslag hebt ontvangen mag je mij een privébericht sturen. Blijkt het dan toch niet met vochtschade te maken hebben dan zoeken we samen naar een gepaste oplossing.
@Ysammar

Ik ben ook verzekerd bij ProAssist dus het komt wel goed voor mij maar het is nu een principe kwestie geworden! Wat ik heel vreemd vind van T-Mobile en Dynafix is dat als de indicator aangeeft dat er vocht heeft gezeten dat er gelijk gestopt word met zoeken naar wat er echt mis is. Misschien zit er wel een draadje los of iets het vocht hoeft niet perse de schade te veroorzaken lijkt mij! Want die indicator zit aan de buitenkant aan het enige gedeelte wat door mijn hoesje niet extra word beschermt. Ik weet niet of je zelf een iphone hebt maar als je een tijdje belt bijvoorbeeld komt er zweet op je scherm of als het mistig is is de lucht vochtig dus er kan door zoveel dingen vocht op dat ene indicatortje komen.

In mijn geval had ik nergens last van toen ik in Marokko op het vliegtuig stapte gewoon telecom maroc bereik en ik zet me telefoon op schiphol aan en hij kan geen verbinding meer maken. Dus dan zou er in het vliegtuig water overheen zijn gekomen ofzo wat dus neit het geval is. Ook vind ik de tekst in de mail dat er onherstelbare schade is verkeerd als er nog geen probleem is vast gesteld. Je kan toch niet aan dat ene indicatortje zien ooh hierdoor doet de antenne het niet, als daar een verklaring voor is dan geloof ik het graag met dit verhaal kan je gewoon niks! Ik las ook op het forum al berichten over mensen met een afgebroken knop die dan ook dit verhaal te horen krijgen terwijl ze gewoon een nieuwe knop nodig hebben. En jullie zijn volgens mij van de klanten service en niet van de dynafix service.

Wat betreft de second opinion zoals je hierboven in eerdere reacties kan lezen word hij dan door sommige bedrijven weer naar Dynafix gestuurd dus dat schiet niet op. Daarnaast moet je ter vervanging 285 euro betalen ter vervanging ik heb al 150 aanbetaald en betaal me abbonement en is wel een heel groot bedrag voor een telefoon van 7 maanden oud!
Ik heb het toestel vandaag laten nakijken. iPhone is uit elkaar gehaald en die indicator die er in zit is helemaal wit!!!! Dus geen vochtschade aan mijn toestel. Ook bevestigd door die man zelf. Bij mij gaat het om een kabel wat kapot is. Weet zo de naam even niet meer. Reparatiekosten; 108 euro. Bedankt tmobile! Eind van het contract gaan we met z'n allen weg. Ben nog aan het nadenken over juridische stappen. Aan de andere kant heb ik geen zin meer om mijn energie aan tmobile te verspillen. Schandalig hoe men met haar klanten omgaat!
Beste PienS

Waar heb je het laten nakijken?

Groet
Een zaak in Hengelo.. Heb mijn toestel inmiddels terug. En werkt weer perfect. 
Ze halen de iPhone voor je neus uit elkaar zodat je die indicator met je eigen ogen kunt bekijken. Dat is pas service;)
Zeker dat is service bij dynafix kijken ze naar de indicator buiten en als die verkleurd is stoppen ze met zoeken CASHEN maar 😉
Reputatie 2
Mijn tel is iets meer dan een jaar oud. Altijd hoesje erom heen.Vorige week deed ineens mijn aan en uit knop het niet meer. Ik ben met de tel naar de t mobile shop gegaan en die vertelden dat dit een veel voorkomend probleem was en dat dit onder de garantie gerepareerd werd.
Gisteren kreeg ik een mail van dynafix. Mijn toestel zou onherstelbare schade hebben door vocht? Ik kon het niet geloven! Na wat gegoogle zie ik hier op dit forum nog veel meer van dit soort gevallen. Ik kan mijn toestel laten omruilen voor 236,52 of ongerepareerd laten terugsturen voor 70 euro.
Ik heb inmiddels ook contact gehad met Apple, daar kan ik mijn telefoon laten repareren of als het niet gemaakt kan worden wordt het toestel omgeruild. Dit kost me dan maximaal 160 euro. Dat is dan een heel ander verhaal dan die 236 euro. Maar ja als ik eerst nog 70 euro moet betalen voor het ongerepareerd terugsturen en dan nog 160 euro, ben ik ook 230 euro verder!!!
Ik voel me gedupeerd als trouwe tmobile klant.
Reputatie 2
Ik heb trouwens ook net mijn foto ontvangen, maar daar word ik ook niet wijzer van. Hoe weet ik dat het mijn telefoon is en hoe kan ik nou zien dat er vochtschade is??
Je ziet volgens mij een groene verkleuring! Ja ik snap niet dat ze eerst het probleem zoeken en als dat aan het vocht ligt dan snap ik het maar niet bij voorbaat daar al vanuit gaan echt bizar zeker met een kapotte knop :S
@marcovan1eeuwen

Ik begrijp jouw situatie en vindt deze ook zeer vervelend :(

T-Mobile werkt samen met Dynafix en vertrouwt op de expertise van hen. Wanneer Dynafix aangeeft dat het toestel buiten de garantie valt omdat er vochtschade is geconstateerd dan gaat T-Mobile hier in mee.

Indien je het niet eens bent met de uitkomst van het onderzoek kun je het toestel altijd voor een second opinion aanbieden bij een willekeurig erkend reparatiecentrum. Als er door een ander erkend reparatiecentrum wordt aangegeven dat het defect niet door vochtschade is ontstaan, krijgt de klant het voordeel van de twijfel en dan gaat T-Mobile hier ook in mee. T-Mobile zal dan zelf de kosten van de reparatie alsnog vergoeden.

Als je er van overtuigt bent dat het toestel niet door vochtschade defect is, adviseer ik je om het toestel voor een second opinion aan te bieden. Wanneer je uitslag hebt gekregen mag je mij een privébericht sturen. Blijkt het dan toch niet met vochtschade te maken hebben dan zoeken we samen naar een gepaste oplossing.

Beste Ysammer, hoe lang blijven jij en andere moderators dynafix nog verdedigen. Ik neem aan dat ook jij alle berichten op dit forum leest. Zou je dan niet beter de klanten echt eens kunnen helpen door actie te ondernemen tegen dynafix ipv steeds maar te roepen dat jullie het allemaal zo vervelend vinden en dat we een second opinion kunnen aanvragen. Dat weten we nu wel.
^ helemaal mee eens. Verschillende klachten neergelegd. Ze nemen niet eens het fatsoen om te reageren.....
Ja als ze nou in ieder geval reageren en eventueel als het mogelijk mocht zijn met een oplossing komen? Het is niet voor niets de klantenservice zou je denken!

Reageer