Beantwoord

Accu-drain door SIM-kaart?

• 3 augustus 2019
  • 3 reacties
  • 1207 Bekeken

Hallo,

Sinds twee maanden heb ik problemen met de accu van mijn Samsung S8+. Ik ben een heel lichte gebruiker van het toestel en haalde voorheen een standby-tijd van makkelijk 3-4 dagen wat heel netjes is. De laatste tijd liep dit ineens terug naar 1,5 dag. Bij gebruik van het toestel zag je het batterijpercentage zelfs onder je ogen wegslinken. Ik ben de afgelopen tijd flink aan het zoeken geweest op heel veel fora en heb zelf ook gepost bij o.a. de Samsung-community maar we kwamen er niet uit.
Zelf had ik echt alles al geprobeerd, tot en met een factory-reset aan toe maar niets had effect.

Nu loopt binnenkort mijn abonnement af en omdat ik tabak had van het hele gedoe heb ik een nieuw toestel (geen Samsung) besteld in combinatie met een verlenging van mijn T-Mobile-abonnement. De SIM-kaart zet ik over naar het nieuwe toestel dat vandaag (03-08) geleverd wordt.

Gisteravond had ik het SIM-kaartje al uit mijn oude toestel gehaald omdat ik dit later vandaag toch ga plaatsen in de nieuwe telefoon. Ik had het oude toestel nog een keer helemaal opgeladen.
Toen ik vanmorgen op de S8+ keek kon ik mijn ogen niet geloven: hij had nauwelijks iets verbruikt (2-3% in 8 uur tijd, zoals vanouds). De wifi heeft gewoon de hele nacht aan gestaan.
Voorheen haalde ik dit lage verbruik ook, alleen toen met wifi én mobiele data beide geactiveerd.

Dat zou inhouden dat er iets loos is met of de SIM-kaart of met de hardware in het toestel die iets met de SIM te maken heeft. Een tijdje geleden is het toestel een keer gevallen, precies op de punt linksboven (waar inderdaad de SIM-kaarthouder zit).

Zou de SIM-kaart of de SIM-kaartreader het probleem kunnen zijn?
Wat is wijsheid om nu te doen?

Groet,
Alex
icon

Beste antwoord door Gilbert 7 augustus 2019, 15:06

Beste Alex,

Met de simkaart zelf zal het niet te maken hebben. Dit is voor de telefoon namelijk puur en alleen om zich aan te kunnen melden op het T-Mobile netwerk. Wat mij eerder het probleem lijkt is dat de telefoon geen goede verbinding krijgt met het netwerk. Hierdoor is de telefoon constant aan het zoeken naar een beter signaal en dit kost over het algemeen meer stroom. 100% zeker weet ik dit natuurlijk ook niet, maar met de simkaart reader zal het waarschijnlijk niet te maken hebben.

Je zou eens kunnen kijken wat in de telefoon daadwerkelijk veel stroom verbruikt. Op de S8 zou dit als het goed is moeten zitten in Instellingen -> batterij.

Ook weet ik niet hoe oud je telfoon is, maar het is normaal dat naarmate de telefoon ouder wordt, de capaciteit van de accu afneemt, waardoor deze minder lang op een volle lading mee gaat. Dit is normale slijtage.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er echt iets kapot is, maar dat kan alleen eventueel een monteur vaststellen.

Je geeft aan dat je al een nieuwe telefoon gekocht hebt, ik zou die gewoon lekker gaan gebruiken. Ik vind zelf nieuwe speeltjes altijd wel leuk :P

Hopelijk heb ik je hier al een beetje mee verder kunnen helpen.

Mocht je nog vragen hebben, roep gerust!

-Gilbert
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Beste Alex,

Met de simkaart zelf zal het niet te maken hebben. Dit is voor de telefoon namelijk puur en alleen om zich aan te kunnen melden op het T-Mobile netwerk. Wat mij eerder het probleem lijkt is dat de telefoon geen goede verbinding krijgt met het netwerk. Hierdoor is de telefoon constant aan het zoeken naar een beter signaal en dit kost over het algemeen meer stroom. 100% zeker weet ik dit natuurlijk ook niet, maar met de simkaart reader zal het waarschijnlijk niet te maken hebben.

Je zou eens kunnen kijken wat in de telefoon daadwerkelijk veel stroom verbruikt. Op de S8 zou dit als het goed is moeten zitten in Instellingen -> batterij.

Ook weet ik niet hoe oud je telfoon is, maar het is normaal dat naarmate de telefoon ouder wordt, de capaciteit van de accu afneemt, waardoor deze minder lang op een volle lading mee gaat. Dit is normale slijtage.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er echt iets kapot is, maar dat kan alleen eventueel een monteur vaststellen.

Je geeft aan dat je al een nieuwe telefoon gekocht hebt, ik zou die gewoon lekker gaan gebruiken. Ik vind zelf nieuwe speeltjes altijd wel leuk :P

Hopelijk heb ik je hier al een beetje mee verder kunnen helpen.

Mocht je nog vragen hebben, roep gerust!

-Gilbert
Dag Gilbert,

Dank je wel voor je heldere reactie.
Ik heb inmiddels de nieuwe telefoon in gebruik genomen (een Moto G7 Power) en de eerste indruk is dat het probleem zich niet meer voordoet. De accuduur van dat toestel is zonder meer indrukwekkend te noemen; zonder enige moeite 6-7 dagen standby met tussendoor normaal/licht gebruik.
Ik ga er daarom maar van uit dat het probleem zichzelf opgelost heeft.

Groet,
Alex
Reputatie 4
Badge +4
Ah de G7 power. Een goede vriend van me heeft toevalkig laatst dezelfde gekocht. Hij is er zeer over te spreken.

Veel plezier met je nieuwe telefoon!

Reageer