Beantwoord

Bellen en data tegelijk?


Hallo, ik merk dat als ik met mijn samsung s5 bel dat de dataverbinding verbroken wordt. Ik kan bijvoorbeeld tijdens het bellen niets opzoeken op Internet. En ook de live verbinding van tomtom wordt verbroken tijdens het bellen. Ligt dit aan een of andere instelling??
Alvast bedankt
Patrick van Loo
icon

Beste antwoord door Kaassausje 12 juli 2016, 12:21

Hoi patrickvloo, welkom op het klantenforum.

Als aanvulling: Er wordt wel gewerkt aan VoLTE (Voice over LTE). Er zijn geruchten dat dit in Q4 van dit jaar gelanceerd zou gaan worden. Houd tegen het begin van Q4 het nieuws een beetje in de gaten (of neem zo nu en dan een kijkje in de Nieuws-sectie op het forum. 😉 )

Je kunt (op dit moment) wel bellen en internetten als je:
- verbonden bent met Wi-Fi op het moment dat je belt
- de instellingen terugzet naar 3G, je internet wordt wel weer trager, maar je kunt dan wel bellen en internetten tegelijk
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Nee, dit ligt niet aan een instelling. Dit ligt aan het netwerk.

Het netwerk waarop je belt en het netwerk waarop je data verbruikt, zijn twee verschillende dingen. Wanneer je niet belt, is het niet mogelijk om daarnaast ook nog data te gebruiken. Er is namelijk relatief veel capaciteit nodig om een telefoonverbinding in stand te houden. Wanneer de telefoon niet aan het bellen is, is die capaciteit niet nodig en kan je dus GSM en data naast elkaar blijven gebruiken.
Hoi patrickvloo, welkom op het klantenforum.

Als aanvulling: Er wordt wel gewerkt aan VoLTE (Voice over LTE). Er zijn geruchten dat dit in Q4 van dit jaar gelanceerd zou gaan worden. Houd tegen het begin van Q4 het nieuws een beetje in de gaten (of neem zo nu en dan een kijkje in de Nieuws-sectie op het forum. 😉 )

Je kunt (op dit moment) wel bellen en internetten als je:
- verbonden bent met Wi-Fi op het moment dat je belt
- de instellingen terugzet naar 3G, je internet wordt wel weer trager, maar je kunt dan wel bellen en internetten tegelijk
Reputatie 3
Badge +4
Goedemorgen, het is mijn vrouw en mij opgevallen dat de dataverbinding soms in stand blijft en soms ook niet tijdens een gesprek over 3G UMTS/ H HSDPA/ H+ HSUPA
Voor mezelf heb ik geen idee waar dat aan kan liggen.
Met zowel een Samsung Galaxy S7 6als met een LG G4 lopen we hier tegenaan.

Vervelend als je belt en tegelijk navigeert/ een adres wilt invoeren in google maps (om een voorbeeld te noemen)!
Reputatie 7
Badge +20
Hi Harry,

Vreemd dat je dit ook ervaart met 3G. Ik zal morgen eens navragen waar dat aan kan liggen. Ik houd je op de hoogte!
Reputatie 7
Badge +20
HI Harry,

Het is niet mogelijk om tegelijkertijd te bellen en te internetten tenzij je met wifi bent verbonden. De prioriteit van de verbinding gaat altijd naar de voiceverbinding waardoor je internetverbinding als langzaam ervaren. Je kunt wel internetten maar de snelheid is zodanig laag dat je er niet veel mee kunt. Dit geldt ook bij een 3G verbinding.

Hopelijk heb je nu meer duidelijkheid!
Reputatie 3
Badge +4



Goedemorgen Hajar, bedankt voor het antwoord!

De afgelopen dagen bleef de dataverbinding wel in stand tijdens het bellen.
Afbeelding: Bellen en data tegelijk (zie icoontjes).

Dus afhankelijk van de drukte op het netwerk (bij teveel voice geen data tegelijk)?

Grtz
Ik kan altijd wel (dan al niet met beperkte snelheid) internetten tijdens een telefoongesprek. Dat was ook één van de voordelen van 3G tegenover 2G. Tenzij de site volzit met bellers moet dit gewoon mogelijk zijn lijkt me. Met VoLTE is dat gehele probleem helemaal verleden tijd, dan heb je altijd internet terwijl je belt. Nu nog maar wachten wanneer dit geactiveerd wordt.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Harry,

Dat klopt inderdaad. Bij mij werkt het ook soms wel en soms niet. 🙂
Sinds begin dit jaar klant bij T-mobile. Bij onze 3 abonnementen doet dit probleem zich ook voor. Hiervoor KPN gehad waarbij ik altijd kon bellen en internetten tegelijk. Het is voor ons een must dat dit tegelijk kan voor het werk want al onze systemen gaan via het internet. Ik vind het erg slecht dat dit niet tegelijk kan. In mijn beleving lever je dan gewoon niet wat je verkoopt. Waarom zou KPN het wel kunnen en T-mobile niet???
Reputatie 7
Badge +20
Hi Floxie,

Wat jammer dat het niet lukt om te bellen en te internetten tegelijk. Ervaar je ook problemen als je belt over 3G? Dat zou namelijk wel moeten werken. Van welk toestel maken jullie gebruik?

We gaan in de toekomst VoLTE uitrollen. Wij beginnen in de zomer weer met een nieuwe pilotgroep die kan bellen met VoLTE. Daarmee kun je bellen over 4G en kun je zorgeloos internetten en bellen tegelijk.Houd dit topic in de gaten voor eventuele updates en zodat je weet wanneer je je kan aanmelden.

Ik hoor graag van je of je dit probleem ook met 3G ervaart.
Hoi Hajar,

Ik maak gebruik van een oneplus 5T. Ik ga het met 3G nog even proberen, maar het is toch wel erg achterhaald dat dit niet kan. Je kunt toch niet van klanten verwachten dat je steeds terugschakelt naar 3g om te kunnen bellen en internetten tegelijk. Als klant ga je er vanuit dat dit gewoon kan, zeker wanneer het bij de vorige provider ook altijd zo geweest is.
Reputatie 7
Badge +19
Dan zou VoLTE zeker een positieve ontwikkeling voor jou zijn!

Ik ben benieuwd hoe het gaat over 3G. We horen het van je!
Helaas ook met 3g werkt het voor geen meter. Laat duidelijk zijn dat wij 3 abonnementen en allemaal tegen hetzelfde euvel aan lopen. Met de werkzaamheden die wij doen (internet en bellen tegelijk noodzakelijk) is deze situatie niet houdbaar. Ik wil van deze abonnementen af want ik betaal nu voor iets wat niet werkt.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Floxie,

Ik heb het zojuist nog even nagevraagd bij onze netwerkspecialist. Op het moment dat je belt gaat de prioriteit van de beschikbare bandbreedte naar het gesprek om een stabiele verbinding te behouden. Het klopt dus dat internet en bellen tegelijk dan problemen oplevert.

Ik kan me voorstellen dat het in jullie situatie verre van handig is, daarom zou het eerder genoemde VoLTE een goede optie voor jullie kunnen zijn. Ik raad daarom zeker aan het topic dat Hajar noemde in de gaten te houden!
Hallo Jaimy,

Wat vreemd dat dit zo werkt bij T-mobile. Blijkbaar maken jullie nog gebruik van oude techniek. Ik vind dat echt een slechte zaak, bij KPN heb ik hier nooit last van gehad en daar was ik al jaren klant. Ik vind het overigens ontzettend irritant om van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Je snapt inmiddels wel dat je hier met 3 zeer ontevreden klanten te maken hebt. Ik betaal nu voor een abonnement waar ik niets aan heb. Ik wil hier een oplossing voor, wat mij betreft is dat een overstap terug naar KPN.
Reputatie 3
Badge +4
Goedenavond Floxie,
jammer dat je er zoveel hinder van hebt!

De laatste tijd gaat het bij mij bij de meeste oproepen wel goed (bellen over 3G technieken: H/H+), de dataverbinding blijft 9 van de 10 keer in stand, met een redelijke snelheid.

Voor T-Mobile:
Bellen en internetten tegelijk is handig om te:

1. bellen en tegelijk een adres in te voeren/ of navigeren.
2. bellen en tegelijk in je mail te zoeken/ lezen/ en door te sturen.
3. bellen en tegelijk Whatsapp te ontvangen/ versturen (om voorbeelden/ foto's).
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Floxie en HarryMe,

Bedankt voor jullie feedback! Daar zijn we dus zeker al mee bezig met de plannen voor het introduceren van VoLTE.

@Floxie: het is zeker niet mijn bedoeling je van het kastje naar de muur te sturen, vandaar dat ik uit heb gelegd hoe de techniek nu in elkaar steekt, en dat ik heb verteld dat wij bezig zijn met VoLTE, wat volgens mij een mooie optie voor jullie zou zijn. Als ik zou kunnen, zou ik er natuurlijk voor zorgen dat het nu direct beschikbaar is, maar dat is echt nog even geduld hebben tot het voor iedereen beschikbaar is.
mijn probleem is inmiddels opgelost gewoon ff met samsung bellen en die zeiden ff al je netwerk instellingen resetten ben je niks kwijt behalfe dan al je bluetooth verbindingen en je wifi verbindingen zet je zo weer terug als je er een back up van heb 🙂

Reageer