Beantwoord

Dataverbruik en batterijverbruik door Android OS

• 13 februari 2017
  • 2 reacties
  • 8070 Bekeken

Sinds een week of twee merk ik dat de batterijduur op mijn S7 (G930FXXU1BPHK / G930FXXU1BPLM) een stuk verminderd is. Voorheen was 6-6.5 uur SOT makkelijk te halen, nu (onder dezelfde omstandigheden: stabiele wifi, helderheid, 24/7 spaarstand etc.) moet ik mijn best doen om 5 uur te halen. Met gebruik van 3G en 4G gaat het nog sneller, terwijl de ontvangst altijd prima is?

Ik heb hier een screenshot van het batterijverbruik:

Android OS staat nu op plek 2, maar toen ik geen wifi had (dus alleen mobiel internet in gebruik) stond Android OS op plek 1, en zelfs dan lijkt 21% veel. Ook 'Android-systeem' lijkt aardig wat te verbruiken.

Ik dacht eerst dat het een probleem was welke in de laatste update (die nu dus al een tijdje op mijn telefoon staat) was verholpen, maar dat is dus blijkbaar niet zo. Echter viel mij toen dit op:

Blijkbaar gebruikt Android OS meer dan 700MB gebruikt in maar 13 dagen tijd, wat maar liefst 50% van mijn totale verbruik tot nu toe is (in januari was dit zelfs 80% met 1,51GB!), wat absurd veel is. Ik heb dan ook een vermoeden dat het hoge dataverbruik ook de reden is dat de batterij het minder lang uithoudt, ondanks de vele aanpassingen die ik heb gedaan om het toestel zuiniger (batterij/netwerk) te maken:
- Netwerkwissel uit
- Automatische sync Samsung Cloud uit
- Google Foto's niet ingesteld
- Dropbox niet ingesteld
- WhatsApp backup naar Google Drive uit
- ForceDoze
- Altijd spaarstand aan (gebruikt ook minder achtergrondgegevens als ik het goed heb)

Ik heb GSam Battery Monitor trouwens geïnstalleerd, maar heb geen idee hoe ik de gegevens moet uitlezen. Ben vooralsnog geen expert op dat gebied :P

Terwijl ik dit bericht schreef, kwam ik er achter dat Instellingen > Back-up maken en terugzetten > Google-account > Back-up van mijn gegevens aan staat. Zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Hebben jullie tips waarmee ik de ware oorzaak kan achterhalen?
icon

Beste antwoord door ShadowLea 13 februari 2017, 23:12

Het zou inderdaad aan de Backup kunnen liggen. Google's backup maakt backups van al je gegevens, waaronder ook foto's, app data, etc. Dat kan aardig oplopen, en is tevens de hele dag actief.

Heb je de Android update binnen gehaald over WiFi of over mobiele data? Als het mobiele data was, valt die update onder die 716MB.

Staat onder WiFi instellingen Altijd Scannen aan? Die kost namelijk ook behoorlijk veel stroom. En springt sinds een recente update van Google Play Services uit zichzelf aan als je Google Maps of soortgelijke app opent.

Android OS en Android Systeem horen samen met Scherm bovenaan te staan, dit zijn alle Android processen die draaien. Tussen de 15% en 30% is normaal, Scherm staat hoger als je het scherm veel aan hebt.

Overigens is de weergegeven percentages in Batterij een beetje onduidelijk. Het is 21% van het totale verbruik, niet dat het process in totaal 21% heeft verbruikt. Dus van de totale 85% in 10 uur is 1/5e gebruikt door Android OS. Niet helemaal handig van Google, maar alas.

Je kan ons grote topic met Tips om Android-batterijduur te verlengen! even doorlopen, misschien kom je nog wat tegen! 🙂
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het zou inderdaad aan de Backup kunnen liggen. Google's backup maakt backups van al je gegevens, waaronder ook foto's, app data, etc. Dat kan aardig oplopen, en is tevens de hele dag actief.

Heb je de Android update binnen gehaald over WiFi of over mobiele data? Als het mobiele data was, valt die update onder die 716MB.

Staat onder WiFi instellingen Altijd Scannen aan? Die kost namelijk ook behoorlijk veel stroom. En springt sinds een recente update van Google Play Services uit zichzelf aan als je Google Maps of soortgelijke app opent.

Android OS en Android Systeem horen samen met Scherm bovenaan te staan, dit zijn alle Android processen die draaien. Tussen de 15% en 30% is normaal, Scherm staat hoger als je het scherm veel aan hebt.

Overigens is de weergegeven percentages in Batterij een beetje onduidelijk. Het is 21% van het totale verbruik, niet dat het process in totaal 21% heeft verbruikt. Dus van de totale 85% in 10 uur is 1/5e gebruikt door Android OS. Niet helemaal handig van Google, maar alas.

Je kan ons grote topic met Tips om Android-batterijduur te verlengen! even doorlopen, misschien kom je nog wat tegen! 🙂
Hoi ShadowLea,

Ik heb gisteravond de automatische backup uitgezet, en 'My Data Manager' ingesteld. Volgens 'Gegevensverbruik' staat er onder mobiel nu 789MB bij Android OS, dus zeg maar 70MB meer dan gisteren. My Data Manager zegt daarentegen 19,9MB door OS Services (zelfde als Android OS denk ik), wat erg tegenstrijdig is. De Android update (was trouwens maar 9MB groot) heb ik toentertijd niet via wifi binnengehaald, toen ik hem wilde installeren gaf hij zelfs een foutmelding waarin stond dat de firmware niet geïnstalleerd kon worden.... toen ik het nog een keer probeerde ging het wel goed.

Welke van de twee wel klopt weet ik niet... Ik kon niet echt een Altijd Scannen optie vinden in de instellingen, alleen Privacy en veiligheid > Locatie > Precisie verbeteren > Scannen via Wi-Fi (lijkt er wel erg op), maar die stond al uit, de tips in dat topic had ik ook al gevolgd (op de bloatware na dan, alhoewel ik Google-app ooit heb uitgeschakeld wat zeker een verschil maakt in standby drain).

Dataverbruik door Android OS/OS Services lijk ik nu helemaal niet meer te begrijpen... :8

Reageer