Beantwoord

Draadloos laden en pasjes

• 9 december 2016
  • 6 reacties
  • 4436 Bekeken

Reputatie 2
Is draadloos opladen slecht voor je pasjes, bankpas en pasjes met een chip. Ik kan me telefoon draadloos opladen, maar om me telefoon zit een hoesje waar pasjes in kunnen. Ik heb er bv een bestuurderskaart in zitten, is een pasje met een chip, het zelfde als een bank pas. Maar als ik nu me telefoon zou laden, ligt die pas tussen me telefoon en de laad plaat in. En ik vraag me af, of dat soort pasjes er wel tegen kunnen of gaan ze kapot er door.
icon

Beste antwoord door Poco-Loco 9 december 2016, 13:16

Goedemiddag Truckertje,

Kort antwoord eerst, nee.... In principe niet.

Lang antwoord, ja... Het zou theoretisch kunnen. De grap zit hem in dat draadloos opladen werkt met magnetische golven die daardoor energie overdragen. In principe liggen deze golven op een frequentie naast die van je pasjes en zijn ze ook niet sterk genoeg om 'ouderwetse' magneetstrippen te beïnvloeden. Helaas, tevens het leuke onderdeel aan mijn werk, komt praktijk zelden overeen met de theorie en is het zeker denkbaar dat storing de frequentie verschuift (of in ieder geval een deel) waardoor deze jouw pasjes zou kunnen beïnvloeden.

Dan zit er nog een zeer breed scala aan voorwaarden aan waardoor er pas iets kan gebeuren met de data op de pasjes, maar het is niet onrealistisch om te stellen dat theoretisch gesproken een pas/chip beschadigd zou kunnen worden door draadloos op te laden. Er zijn natuurlijk wel tips om ermee overweg te gaan.

Als je draadloos wil opladen, maar de kans op storing neemt voor hoe klein dat het is, dan heb je nog wel invloed om die storing ook ideaal laag te houden. Bij het neerleggen van je telefoon leg je hem wel zo neer dat de pasjes aan de bovenzijde komen te liggen. Dan moet de energie door de telefoon heen, de nodige extra weerstand, waarbij deze dus zwakker wordt. Ja, de frequentie komt minder voordelig te liggen, maar de energetische waarde is beduidend lager. Zou je het andersom doen, dan is het de chip zelf die de storing op de frequenties veroorzaakt, mogelijk ermee reageert en dat alles op het hoogste niveau van energie. Daarbij, minder storing / weerstand tussen telefoon en oplader betekent ook efficiënter opladen.

Er is overigens nog een simpele tip die ik eigenlijk altijd wil meegeven op dit soort zaken. Als je spreekt over een hoesje met pasjes, stop dan wat alu-folie of (nog beter) knip een stukje ter grootte van een pasje van het isolerende plastic dat om bijvoorbeeld harde schijven zit uit. Als je deze tussen telefoon en het eerste pasje steekt, kan er geen straling vanuit telefoon naar je pasjes toe. Als je een tweede aan de achterzijde steekt kan je ook niet met een contactloos betaalapparaat even geskimmed worden.

Klinkt een beetje ver gezocht voor sommigen, maar mijn bankpassen hebben geen contactloos betalen om de reden dat ik geen controle code heb.

Daar je telefoon zelf namelijk ook een redelijk 'straalbron' is met Wi-Fi / Bluetooth / NFC / GSM (2G/3G/4G), zal dit ook je pasjes verder beschermen. De chips kunnen er aardig tegen, maar oudere magneetstrips vinden het niet fijn (en hotel pasjes kunnen gewoon niet tegen mobieltjes.... kwam ik al een keer achter).

Succes en laat maar weten welke MacGuyver optie je gekozen hebt 😉
Bekijk origineel

6 reacties

Goedemiddag Truckertje,

Kort antwoord eerst, nee.... In principe niet.

Lang antwoord, ja... Het zou theoretisch kunnen. De grap zit hem in dat draadloos opladen werkt met magnetische golven die daardoor energie overdragen. In principe liggen deze golven op een frequentie naast die van je pasjes en zijn ze ook niet sterk genoeg om 'ouderwetse' magneetstrippen te beïnvloeden. Helaas, tevens het leuke onderdeel aan mijn werk, komt praktijk zelden overeen met de theorie en is het zeker denkbaar dat storing de frequentie verschuift (of in ieder geval een deel) waardoor deze jouw pasjes zou kunnen beïnvloeden.

Dan zit er nog een zeer breed scala aan voorwaarden aan waardoor er pas iets kan gebeuren met de data op de pasjes, maar het is niet onrealistisch om te stellen dat theoretisch gesproken een pas/chip beschadigd zou kunnen worden door draadloos op te laden. Er zijn natuurlijk wel tips om ermee overweg te gaan.

Als je draadloos wil opladen, maar de kans op storing neemt voor hoe klein dat het is, dan heb je nog wel invloed om die storing ook ideaal laag te houden. Bij het neerleggen van je telefoon leg je hem wel zo neer dat de pasjes aan de bovenzijde komen te liggen. Dan moet de energie door de telefoon heen, de nodige extra weerstand, waarbij deze dus zwakker wordt. Ja, de frequentie komt minder voordelig te liggen, maar de energetische waarde is beduidend lager. Zou je het andersom doen, dan is het de chip zelf die de storing op de frequenties veroorzaakt, mogelijk ermee reageert en dat alles op het hoogste niveau van energie. Daarbij, minder storing / weerstand tussen telefoon en oplader betekent ook efficiënter opladen.

Er is overigens nog een simpele tip die ik eigenlijk altijd wil meegeven op dit soort zaken. Als je spreekt over een hoesje met pasjes, stop dan wat alu-folie of (nog beter) knip een stukje ter grootte van een pasje van het isolerende plastic dat om bijvoorbeeld harde schijven zit uit. Als je deze tussen telefoon en het eerste pasje steekt, kan er geen straling vanuit telefoon naar je pasjes toe. Als je een tweede aan de achterzijde steekt kan je ook niet met een contactloos betaalapparaat even geskimmed worden.

Klinkt een beetje ver gezocht voor sommigen, maar mijn bankpassen hebben geen contactloos betalen om de reden dat ik geen controle code heb.

Daar je telefoon zelf namelijk ook een redelijk 'straalbron' is met Wi-Fi / Bluetooth / NFC / GSM (2G/3G/4G), zal dit ook je pasjes verder beschermen. De chips kunnen er aardig tegen, maar oudere magneetstrips vinden het niet fijn (en hotel pasjes kunnen gewoon niet tegen mobieltjes.... kwam ik al een keer achter).

Succes en laat maar weten welke MacGuyver optie je gekozen hebt 😉
Reputatie 7
Badge +15
Goed bezig Poco-Loco, niets aan toe te voegen! 😉
Reputatie 2
Krijg de hik, is al de 2de keer dat ik een heel verhaal tik op me telefoon en als ik op plaats druk er niets van het verhaal te zien is.

Maar bedankt voor je antwoord, ik vroeg me af wat voor werk je hebt. je weet er best veel van 🙂.

Als ik het goed begrijp, is er een kans dat een pasje met chip kapot gaat, maar die is heel klein. En nog kleiner als je de pas boven op legt. Alle telefoon straling overleeft hij tot nu toe ook. Het zou een ander verhaal zijn als het een magneetstrip was geweest.

De optie van alu folie klinkt goed, maar helaas heb ik een spiger slim armor cs hoesje, en die heeft een klepje aan de achterkant waar precies 2 pasjes in passen. En als ik uit me vrachtwagen rol, wil ik snel me bestuurders kaart er in stoppen en niet eerst er op hoeven stampen zodat het klepje dicht kan 😉. Jammer maar helaas, het is geen optie.

Die kl*te bestuurders kaart is helaas een heel belangrijke kaart voor ons. werkt hij niet, kan je niet rijden, en als ik aangehouden wordt en de data klopt niet of is beschadigd kan het me, afhankelijk in welk land en welke muppet je controleerd, een aardige boete opleveren. In frankrijk met een beetje pech hoorde ik al bedragen van € 15000 voorbij komen. Dus je begrijpt dat ik hem niet wil slopen :8.

Ik vroeg me af, als ik de telefoon met pas een keer oplaad, en de pas heeft het overleefd, dan overleeft hij het altijd? Of is het zo hoe vaker je het doet hoe meer kans dat hij kapot gaat?
Qua werk ben ik R&D Manager met specifieke richting op klimaatsystemen en optimalisatie van configuraties van systemen in de glastuinbouw. Daarin staan altijd de termen "het moet alles kunnen" gecombineerd met "maar mag geen cent kosten" zeer centraal en zijn prachtige ideeën vaak de start van ellendige trajecten om de theorie ook werkend te krijgen.

Wat betreft 'altijd' is het antwoord nee. Hoe langer je iets bloot stelt aan 'straling' des te meer effect het zal hebben. Nu weet ik wel half iets van chauffeurspassen (en spreek een zeer goede vriend met zo'n pas dit weekend), maar ik durf niet blind te zeggen dat ze dus altijd er tegen kunnen.

Het zou de chip niet mogen schaden, het zou nog minder kans moeten hebben als je de pas aan de bovenzijde houdt, maar..... Ik durf niet blind te zeggen dat je, ik weet hoe belangrijk die pas is, dit met die pas moet testen....

Ik ben niet bang voor de data in die pas, die zal juist bij elke keer bijwerken een 'verse' notering krijgen. Idee van je eigen geheugen, wat je gisteren iemand hoorde schreeuwen herinner je vager dan wat je net 2 min. geleden hebt horen schreeuwen. De chip zelf zou geen schade mogen ontvangen, maar ik durf dat niet blind te garanderen... Een bankpas zou ik het prima mee durven testen, maar een chauffeurspas niet helemaal (15k had ik nog niet gehoord, maar... in de duizenden al wel ja).

Als ik naar het hoesje zelf kijk... Bij de pasjes zul je niks kunnen stoppen nee, maar je zou onder je telefoon wel iets kunnen stoppen (tussen telefoon en hoesje).

Dan laad je door de voorkant op (door het scherm zeg maar), maar achter je telefoon zit dan een 'blokkade'. In dat geval zou ik een velletje aluminium adviseren, maar niet groter dan je bankpas! Het stoort namelijk ook je telefoon met ontvangst dus hij moet niet tot bovenaan doorlopen 😉 Je kan dan dus wel precies waar je pas zit een hele dunne afscherming er tussen stoppen...

Is dit misschien iets om even te proberen?

Ennuh, dat van mobiel posten is ons ook bekend hoor 😛 wij, mede-klanten, hikken ook wel eens wat over dit forum tegen T-Mobile medewerkers 😉
Reputatie 2
Hey Poco Loco,

Sorry van de late reactie, maar beter laat dan nooit he 😃.

Ik heb 9 jaar bloemen en planten gereden, dus weet alles van tuinders af. Ik ben ook wel eens in hele mooie vol automatische kassen geweest, geweldig om naar te kijken !

Over het opladen, ik heb geprobeerd om me telefoon met hoesje en zonder pasje op te laden, dat was een hele klus. Hij moet echt precies op een bepaalde manier op de laadplaat liggen, en dat is al een heel gedoe. En als ik dan ook nog met alu foli en een pasje zou moeten laden, ben ik bang dat hij helemaal niet meer oplaad.

En aangezien ik tegenwoordig ook een nieuwe pas heb, waar mee ik weer 5 jaar moet doen, waag ik het er helemaal niet meer op. Laatste tijd had me oude pas al de kuren dat hij volgens de tachograaf zo nu en dan defect was :8.
Geen probleem, ik was al benieuwd wanneer je terug zou zijn. Ik geef je ook groot gelijk, maar die nieuwe pas geeft wel de mogelijkheid te testen met die oude :P

Nee, serieus, ik denk dat het een goede is om te zeggen dat een bankpas het risico wel mag/kan lopen, maar een bestuurderspas net niet... Hij moet 5 jaar meegaan en bij storing heb je er veel meer last van. Als ook het hoesje op zichzelf al moeilijkheden geeft met opladen, is het helaas een duidelijk antwoord om dan niet nog meer obstakels toe te voegen, maar mogelijk ook overwegen je pas niet bij de telefoon te houden.

Reageer