Beantwoord

Fotokwaliteit Samsung S9

• 16 juni 2019
  • 13 reacties
  • 1355 Bekeken

• is een Top Poster
  • 6 reacties
Ik heb sinds november 2018 een Samsung S9 in gebruik. Deze telefoon heeft eigenlijk nooit goede foto's (lees scherpe foto's) gemaakt vooral als het avond/nacht is (geen zonlicht).
Aangezien ik voorheen niet vaak gebruik heb gemaakt van mijn toestel voor het maken van foto's tijdens avonden/nacht, is het mij de slechte kwaliteit niet echt opgevallen.
Nu ik op vakantie ben, valt me op hoe slecht de foto's zijn. Vooral bij het vergelijken met foto's gemaakt met andere toestellen.
Hoe kan ik dit oplossen?!
icon

Beste antwoord door Hajar 18 juni 2019, 13:56

Hi Lc88,

Ik hoop dat je het naar je zin hebt op vakantie. Ik heb zelf geen ervaring met Samsung camera's, maar ik hoor vaak positieve geluiden. In dit artikel heeft een fotograaf een uitgebreid review geschreven over de camera van de Samsung S9. Er staan ook wat tips in die je zelf kan uitproberen. Zorg er ook voor dat je toestel is voorzien van de laatste update. Hopelijk kun je dan met die tips ook hele mooie foto's maken!
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi Lc88,

Ik hoop dat je het naar je zin hebt op vakantie. Ik heb zelf geen ervaring met Samsung camera's, maar ik hoor vaak positieve geluiden. In dit artikel heeft een fotograaf een uitgebreid review geschreven over de camera van de Samsung S9. Er staan ook wat tips in die je zelf kan uitproberen. Zorg er ook voor dat je toestel is voorzien van de laatste update. Hopelijk kun je dan met die tips ook hele mooie foto's maken!
Hoi Hajar,

Dankjewel voor je reactie en de link naar het artikel.
Mijn toestel heeft de laatste update gehad, dus daar kunnen mijn problemen niet door onstaan.
Reputatie 6
Badge +3
Hoi @Lc88,

Misschien een rare vraag, maar is de lens wel schoon? Of is die flink bekrast? Dat gaat ook ten koste van kwaliteit.
Hoi Glassertje,

Bedankt voor je bericht.
Mijn lens is schoon en niet bekrast.
Reputatie 6
Badge +3
Ik heb ook een S9 maar die maakt mooie foto's, maar moet er wel bij zeggen dat ik niet s'avonds of in de nacht foto's maak.

Wat je zou kunnen doen, ik weet niet of er een Samsung service punt bij je in de buurt zit, mocht dit zo zijn dan kun je hem daar laten testen. Anders zal je hem denk ik voor onderzoek op moeten sturen. Het probleem wat jij beschrijft heb ik nog niet eerder gelezen. Dus misschien dat er toch wat defect is.

Owja, je hebt wel in de instellingen de camera op 12mp staan? Onder camera standen in instellingen, staat ook de optie voor nacht tussen. De nachtfunctie kan je inschakelen als je het scherm naar links of rechts beweegt mocht je dat niet weten. Misschien helpt dit iets?
Hoi Glassertje,

De instellingen van mijn camera staan op 12 mp.
Ik denk dat ik inderdaad naar een servicepunt moet gaan. Hopelijk kunnen ze mij daar verder helpen.
Reputatie 6
Badge +3
Heb je ook de nachtstand al geprobeerd? Foto's zien er dan wel beter uit zag ik gisteren.
Hoi Glassertje,

Ook dat verbetert de fotokwaliteit niet.
Reputatie 3
Badge
@Lc88 kun je een (paar) fotos hier uploaden als voorbeeld? Dan kunnen we kijken wat jij bedoelt met niet scherpe fotos.

Veel mensen halen scherpte met Motion Blur (weet de Nederlandse uitdrukking niet er van) en ruis door elkaar.

Ik weet dat de S8 een vaak voorkomende probleem heeft dat de autofocus niet werkt, maar dat zou zowel 's avonds als overdag een probleem zijn.

Het kan ook zijn dat de diafragma vast zit op de kleinere opening. Dat kun je zelf testen door je camera in pro mode te zetten en de diafragma handmatig aan te passen, je zult een kleine klikje horen en als he na de camera kijkt kun je het verschil zien tussen beide apertures.

Als dat allemaal goed werkt, je kunt alsnog je toestel naar een service center brengen, of zelfs thuis laten ophalen door Samsung. Maar ik verwacht dat dit gewoon de camera die niet meer kan. Tenminste niet op automatisch. Samsung heeft de neiging om de sluitertijd te langzaam te maken bij weinig licht, dat zorgt dat zowel je hand bewegingen als de bewegingen van mensen en objecten in de foto geregistreerd wordt en je foto dus "niet scherp" uitziet.

Night mode zou daar geen verbetering in brengen, het werkt door ve fotos achter elkaar te plakken om meer licht en minder ruis te behalen, maar het werkt alleen als wat je fotografeert helemaal stil is en je je telefoon ook niet beweegt.
Hoi Rena_chan,

Ik kan geen foto's uploaden als voorbeeld aangezien deze te groot zijn (qua mb).

Ik heb geprobeerd middels de stand Pro het diafragma aan te passen. Ik zie op het scherm het licht wel veranderen, maar ik hoor geen klikje.
Reputatie 3
Badge
Ha inderdaad ik was de grote vergeten.

Je kunt wel de foto openen in je telefoon en dan een print screen maken en dan de print hier posten 😅 beetje veel werk maar misschien de moeite waard.

De klikje is erg subtiel trowens, maar dat je licht variatie ziet is al een goede teken, als je in je camera lens kijkt zou je ook het verschil kunnen zien:

Maar mocht je toch twijfelen, je telefoon bij Samsung aanmelden is zeker een optie. Ze komen thuis ophalen en binnen 3 dagen heb he hem terug. Voor 25€ heb je toestel zelfs de volgende dag mits je het voor 15 uur aanmeld.
Hoi Rena_chan,

Kun je je telefoon altijd aanmelden bij Samsung, ook al weet je niet zeker of er een probleem is met het toestel?
Reputatie 3
Badge
Tricky vraag. Mijn ervaring is dat Samsung niet zo moeilijk doet, tenzij je toestel gebruiksschade heeft.

Je kunt ook kijken als je een service locatie in de buurt hebt
https://www.samsung.com/nl/reparatie/mobile/bezoek-servicelocatie/

Mocht je niet in de buurt wonen van een service locatie, kun je altijd bij Samsung eerst online vragen stellen over je probleem, via Twitter of Facebook is wel mogelijk om fotos te uploaden zonder grote restrictie.

Reageer