Beantwoord

galaxy ace 2 "lege" apps

Sommige apps starten soms niet op (zwart scherm) ik moet dan mijn telefoon uit en weer aan zetten, dan doen ze het wel. Echter gebeurd het dan wel eens dat de app er op de een of andere manier er is af gegooid. Er blijft een doorschijnend logo over (is altijd bij apps op sdkaart)Hier op klikken dan geeft hij aan, app kan niet geinstalleerd worden oid. Het is verder geen probleem om de app opnieuw te downloaden en installeren maar die doorschijnende/ lege app blijft staan.
Hoe haal ik deze lege apps weg? Slepen naar de prullenbak doet ie niet (blijft gewoon staan) en ze staan ook niet meer tussen de lijst van apps. Ik blijf dus steeds zitten met die doorschijnende plaatjes.. Wat doe ik daar aan?
icon

Beste antwoord door ShadowLea 4 november 2013, 14:01

@patriesku Je moet inderdaad ontwikkelaars opties aanzetten om de instellingen ervan te kunnen gebruiken.

De Ace 2 heeft 768 MB RAM, dat is in principe nét genoeg. Facebook is afgrijzelijk zwaar (slechte codering). Omdat het RAMgeheugen eigenlijk te klein is voor JellyBean, worden apps uit het RAMgeheugen gewist bij het openen van een andere app. Hierdoor moet deze app opnieuw inladen wanneer je deze opent.

Zo draaien bijvoorbeeld Touchwiz (300MB), Contacten (50B) en Chrome (200MB). Als je nu Facebook wil openen, dat 300MB gebruikt, moeten Chrome en Contacten uit de cache worden gegooit. Wil je daarna Contacten weer openen, dan moet deze helemaal opnieuw ingescant worden.

Touchwiz is redelijk zwaar (en ook slecht gecodeerd.), je kan eventueel proberen of het met Apex of Nova Launcher wat soepeler draait.

Als je er niet te veel tegenop ziet (En ik begrijp het helemaal als je er geen zin in hebt), kun je proberen een fabrieksherstel te doen. Na een grote update wordt dat altijd aangeraden om onnodige, overgebleven onderdelen van het oude systeem te verwijderen.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge +13
Hallo @patriesku 

Gebeurd dit ook nadat de telefoon de media gescand heeft? 

Lukt het ook niet om ze zo te verwijderen?

Druk de menu toets in op de app pagina. 
Kies wijzigen/ wissen of verwijderen (is bij elke telefoon anders).
En dan op het minnetje te drukken van de app die je er af wil hebben.

Laat het maar horen! 🙂

Groet Leroy, 
Ja, ook nadat de media gescand is blijven ze staan
en via zoals jij het beschreven hebt blijven ze ook staan. Als ik ze in de prullenbak doe springen ze terug, en als ik ze op t minnetje druk dan springen ze of terug of ze worden in een mapje gezet (die ik ook niet kan verwijderen)
Reputatie 6
Badge +16
@patriesku

Dat is vreemd.

Ik kan helaas zelf geen oplossing vinden op het internet voor die probleem. Je kan uiteraard wel proberen om je toestel een keer helemaal terug te zetten naar fabrieksinstellingen na het maken van een back-up. Heb je de nieuwste software al op je telefoon staan? Hopelijk wordt het hiermee opgelost!

Via de toestelhulp vind je hoe je een fabrieksreset doet en een back-up maakt.
Heb je soms voor het gebeurt de telefoon aan de computer gehad met de usb kabel?  

Het gebeurt vaak dat als een toestel verbonden is geweest aan een pc/laptop als USB opslag de "koppeling" tussen de apps op de SD kaart verdwenen is of niet goed meer werkt. even het toestel herstarten werkt meestal perfect of even nadat je het toestel ontkoppelt heb de SD kaart opnieuw mounten.

Ik heb het vaak met een van mijn tablets en gebruik daarom nu voor alle toestellen alleen nog een wifi bestandsbeheer app dan "koppelt" het toestel via de wifi en je browser en hoeft de SD kaart niet te worden ontkoppelt om als USB opslag te kunnen werken. Het is vreemd maar dit gebeurt met bijna alle merken regelmatig hoewel sommige mensen nooit ergens last van hebben......

O, als app gebruik ik wifi file explorer  gratis in de Play   de betaalde versie kan ook hele folders overzetten  maar er zijn talloze apps die dit klusje al dan niet gratis klaren.
Thx voor jullie hulp. Heb een firmware update gedaan. Probleem opgelost en telefoon ziet er ineens ook nog een stukken beter uit 🙂
@Patries,

Awsome !    Bij ziet na eren update alleen Android er anders uit :P     (ja dat was een joke).

Gouden tip is bij problemen altijd even kijken of er een update is voor je toestel....
wel even nog een vraagje.
Ik vind dat na de firmware update de telefoon een stuk langzamer is geworden.
het icoontje telefoon en contacten bv, duurt best lang voor dat die is op gestart, ook bij facebook en sommige andere apps merk ik het. De telefoon reageert trager op aanrakingen, om iets op te starten of terug te gaan ofzo.
Heb hier en daar al gegoogled en heb wat apps uitgeschakeld (chat on/ game hub/ google play books/ google play music/music hub)
Is er nog meer wat ik kan doen om de telefoon sneller te laten reageren?
Ik heb er verder niet echt veel op staan..
Reputatie 6
Badge +13
@patriesku 

Jaa zekers! 🙂

Als het goed is heb je nu Android 4.1.2. draaien toch? 

1. Open 'Instellingen'
2. Ga naar 'Ontwikkelaarsopties'
3. Scroll naar onderen onder het kopje 'tekening'
4. Druk op 'Vensteranimatie schalen, Animatieschaal overgang en Schaal van duur Animator' op 'Animatie is uit'.

5. Je hebt een nog snellere telefoon. 

Laat het maar weten of het gelukt is, en wat je bevindingen ervan zijn! 🙂

Groet Leroy, 
Dank je voor de duidelijk uitleg.
Klopt het dat als ik wil dat  ik de animaties uit hebben staan, ik ontwikkelaarsopties aan moet hebben staan. Want kon het alleen veranderen toen ik dit aan had gezet. Maar zodra ik het verander en uitzet springt het weer terug naar hoe het stond en staan de animaties weer aan.
Ik vind hem nog steeds niet echt heel veel sneller (zeker niet met de apps zoals facebook) maar merk dat als ik bv het icoontje telefoon al heb gebruikt dat het dan wel sneller gaat..
Reputatie 7
Badge +9
@patriesku Je moet inderdaad ontwikkelaars opties aanzetten om de instellingen ervan te kunnen gebruiken.

De Ace 2 heeft 768 MB RAM, dat is in principe nét genoeg. Facebook is afgrijzelijk zwaar (slechte codering). Omdat het RAMgeheugen eigenlijk te klein is voor JellyBean, worden apps uit het RAMgeheugen gewist bij het openen van een andere app. Hierdoor moet deze app opnieuw inladen wanneer je deze opent.

Zo draaien bijvoorbeeld Touchwiz (300MB), Contacten (50B) en Chrome (200MB). Als je nu Facebook wil openen, dat 300MB gebruikt, moeten Chrome en Contacten uit de cache worden gegooit. Wil je daarna Contacten weer openen, dan moet deze helemaal opnieuw ingescant worden.

Touchwiz is redelijk zwaar (en ook slecht gecodeerd.), je kan eventueel proberen of het met Apex of Nova Launcher wat soepeler draait.

Als je er niet te veel tegenop ziet (En ik begrijp het helemaal als je er geen zin in hebt), kun je proberen een fabrieksherstel te doen. Na een grote update wordt dat altijd aangeraden om onnodige, overgebleven onderdelen van het oude systeem te verwijderen.
Ik snap het niet helemaal wat je hierboven beschrijft.
Ik zou apex of nova launcher moeten downloaden, om het soepeler te laten lopen, maar moet ik dan touchwiz verwijderen (enzo ja, waarvind ik dat, heb dat nog niet terug kunnen vinden mn  telefoon)
Maar eigenlijk zeg je dus dat het RAMgeheugen te klein is, kan daar nog iets aan gedaan worden?
Oh en dan nog iets.. Als ik mn telefoon naar fabrieks instellingen zou zetten, raak ik alles kwijt toch?
ik heb via samsung Kies een back up gemaakt, maar dat volgens mij alleen van mijn mail/contacten/foto's/muziek. Backed deze ook bv mijn whatsapp app op (de gegevens, en de gesprekken) of moet ik dit apart nog doen, en zo ja.. Hoe. Als ik alles naar de fabrieksinstelling terug zet, moet ik dan van te voren mijn sd kaart eruit halen, of juist niet ?
Ik durf t nu niet zo goed aan omdat ik bang ben alles kwijt te raken (bv bij een spel, hoever ik al ben gekomen of dus bij whatsapp mn instellingen en gesprekgeschiedenis)
Reputatie 6
Badge +13
@patriesku

Je hoeft Touchwizz niet te verwijderen. (Kan ook niet, alleen bij geroote toestellen)
Je ramgeheugen daar kun je zelf niks aan doen. Het is net genoeg zoals ShadowLea al zegt. 
Ik zou eerder voor Apex kiezen, die heeft meer opties en werkt toch net iets sneller, en gebruikt minder ram.
Hier kun je Apex downloaden: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.anddoes.launcher&hl=nl 

Ja dan raak je alles kwijt, tenzij je via Samsung KIES een Back-Up maakt. 
De WhatsApp berichten worden 'als het goed is' bewaard, dit durf ik niet echt met zekerheid te zeggen. Tenzij het op je SD-Kaart staat.
Je hoeft je SDkaart er niet uit te halen. 

Alle apps worden eraf gegooid, en zou je dus weer opnieuw moeten installeren.. 

Ik zou eerst beginnen met Apex gebruiken en kijken hoe dat gaat. In combinatie met die ontwikkelaarsopties. 

Laat het maar weten of het gelukt is. 🙂

Groet Leroy, 
Zowel Apex als Nova zijn prima launchers maar Nova gebruikt toch echt minder RAM dan Apex (12mb) en is bovendien sneller. Nova word gezien als de snelste launcer voor Android en zeker op ouder (langzamere) toestellen denk ik dat Nova de beste keus is. Je hoeft alleen de betaalde versie te kiezen als je meer kunstjes wilt en dat is nu juist wat je niet wilt.

Overgins om meer RAM vrij te hebben kun je heel veel systeem apps gewoon uitschakelen ook Samsung apps. soms moete je eerst de update verwijderen voor de de app uit kan schakelen maar dat geeft toch meer lucht. Natuurlijk moet je alleen apps uitschakelen die je niet gebruikt. Als je bijvoorbeeld nooit Google voice gebruikt kun je de hele app uitschakelen maar zo zijn er een berg apps op een toestel die niet gebruikt worden maar die de provider of fabrikant wel heel graag op je toestel heeft..... T-Mobile apps zijn (als je wilt) allemaal uit te schakelen. Gevaarlijk is het uitschakelen van apps nooit, heb je ze toch nodig dan zet je ze gewoon weer aan. je vind een lijst met uitgeschakelde app onder aan de tab "alle apps" .

Als je ongeveer 150 Mb vrij heb voor de apps (RAM geheugen) zou je toestel nog steeds redelijk mee moeten komen.
Reputatie 6
Badge +13
@Phrozencrew 

Dat kan.. 

Ik ben met een ding niet eens.
Ik citeer: ''Gevaarlijk is het uitschakelen van apps nooit''. 
Het ligt eraan wat je uitschakeld. 

Als je systeem apps gaat uitschakelen dan heb je toch wel een probleem.. 

Chat On, Samsung Apps, Hub, suggest, kun je wel uitschakelen. 

@ShadowLea zou jij misschien dat lijstje weer willen uploaden? 
Ik ben het kwijtgeraakt.:p
Het is niet handig gezegd van mij aangezien ik er vanuitging dat mensen niet de systeem apps uit gaan schakelen (die hebben meestal ook een andere kleur.....) maar ik vergeet wel eens dat niet iedereen weet wat er op je toestel wel en niet MOET draaien.......

Maar zelfs als je dat doet is opstarten in veilige modus voldoende om ze weer aan te zetten. (al weet ik niet of dat ook bij een Samsung kan)
Reputatie 7
Badge +9
Systeemapps kun je niet uitschakelen zonder Root, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Alle kritiekeprocessen en apps zijn geblokkeerd door Android zelf.

Het kan hooguit gebeuren dat je bijvoorbeeld de update dienst van de weer widget uitzet, maar dat kun je dan gewoon weer aanzetten.

@leroy98ecker bedoel je deze? https://docs.google.com/spreadsheet/lv?key=0AkuQtkik3Q63dHdDN1M2a0ptV3hKRlg3REdhbTluRkE&usp=drive_web
Reputatie 6
Badge +13
@ShadowLea

Jaa, dat was 'm! Dankje! 🙂
ik heb nova launcher erop gezet, moet ik er nu nog iets mee doen om t goed te laten werken ofzo?
Ik merk overigens geen verschil in snelheid (wel met opstarten trouwens, hij was er zo!) maar apps zijn nog steeds langzaam. met name facebook, candy crush en templerun (en met deze houd dat in dat je em niet meer fatsoenlijk kan spelen)
Ik heb alles wat ik niet nodig heb uitgeschakeld (wat kon, zoals boven beschreven)
Als ik uit een app kom vraagt hij wat ik wil gebruiken (nova launcher of touchwiz) en of dat eenmaal is of altijd?
De apps zullen niet sneller worden van een launcher....  de cpu en de gpu bepalen hoe snel een app zal werken (in combinatie met de hoeveelheid RAM)

Je kunt Nova inrichten naar je eigen smaak... er zijn veel opties maar de meeste spreken voor zich. je kunt bijvoorbeeld alle "onzin" uitschakelen, zoals animaties bij heet openen van de apps of de animatie tussen de homescreens. Die animaties voegen tenslotte niets toe en zien er alleen aardig uit (als je er van houd)

Heb je eenmaal de voor jou beste settings kun je een backup maken van die settings en vrolijk verder proberen, vind je het niets zet je gewoon de eerder gevonden instellingen terug. vergeet ook niet dat een upgrage van het OS niet ALTIJD een toestel sneller maakt, de extra functies die in een nieuwe versie van Android zitten gebruiken natuurlijk ook cpu tijd en dat kan een toestel langzamer maken.  En zoals al vermeld apps als Facebook zijn lomp en nieuwe versies worden alleen maar lomper en draaien gewoon slecht op oudere toestellen die relatief langzame hardware hebben.

Je kunt het beste kiezen om altijd voor Nova te kiezen dan komt de vraag niet meer teug en als je eventueel zou willen kun je in de settings van de apps altijd weer kiezen voor de standaard launcher.

Ik weet niet of je ook veel widgets en eventueel animated wallpaper gebruikt maar ook die gebruiken veel geheugen en maken dat het toestel langzamer word. Probeer je toestel zo "kaal" mogelijk te houden dan heb je de meeste rekenkracht over voor de apps.... maar verwacht er geen wonderen van....

Ikzelf rommel al een poosje met een Huawei Y300   die heeft maar 512 mb RAM en een 2x 1Ghz cpu maar draait als een speer.... als launcher Nova met alle fratsen uitgezet en alle bloatware van T-Mobile en Huawei uitgeschakeld....  natuurlijk is hij niet zo snel als bv een S4 maar alle apps die gebruik werken snel en naar behoren. (ik gebruik geen facebook dus kan daar niets over zeggen)

Maak ook regelmatig je cache geheugen leeg (apps, word uitgevoerd, cache leegmaken)  dan maak je voor dat moment weer meer RAM vrij. Je kunt dit bijvorbeeld doen VOOR je een app opstart die nu erg traag werkt dt kan een klein beetje helpen.

Het beste kun je toch een beetje mer selectief zijn met de apps die je gebruikt....  werken ze te langzaam kijk dan of er een alternatief in Play is wat wellicht sneller werkt....  Een snellere telefoon is natuurlijk de beste oplossing maar ik neem aan dat je dat niet de beste oplossing vind 🙂

suc6

Reageer