Beantwoord

Instellingen voor SMS over WiFi

• 25 september 2016
  • 21 reacties
  • 1225 Bekeken

Ik bezit een Samsung Galaxy J5 (2016). Ik heb reeds een aantal messenger apps geprobeerd om internationale SMSje's te laten verzenden over Wi-fi.

Ik dacht toen dat de app dat automatisch zal verrichten maar blijkbaar niet want er zijn nu al €1,75 extra kosten in rekening gebracht bovenop mijn bellen-abonnement.

Weet iemand wat voor instelling ik moet doen om beslist internationale SMSje's over Wifi gratis te laten verzenden?
icon

Beste antwoord door Worm 25 september 2016, 17:09

Ik ben naar een T-Mobile winkel gegaan en daar het probleem uitgelegd. Toen heeft een medewerker "Mobile data" uitgezet aan mijn toestel. Dus nu als ik m.b.v. een chat-app een berichtje verstuur naar het buitenland gaat dat via Wi-fi i.p.v. via mijn data-bundel. 😳
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Volgens mij is het waar je nummer aangekoppeld is je daar ook moet voor betalen voor sms. Als al je contacten WhatsApp hebben zou ik dat doen !
Ik ben naar een T-Mobile winkel gegaan en daar het probleem uitgelegd. Toen heeft een medewerker "Mobile data" uitgezet aan mijn toestel. Dus nu als ik m.b.v. een chat-app een berichtje verstuur naar het buitenland gaat dat via Wi-fi i.p.v. via mijn data-bundel. 😳
Reputatie 5
Badge +14
Oké, ik ken die app niet . Maar als je extra kosten heb zou je dat terug kunnen zien in je factuur.maar als ik het goed begrijp zijn het dus geen SMS?
Oké, ik ken die app niet . Maar als je extra kosten heb zou je dat terug kunnen zien in je factuur.maar als ik het goed begrijp zijn het dus geen SMS?
Hoi jan,

Ik zond ten eerste drie SMS en dan pas laten vier chat-berichten. De kosten ad €1,75 zijn wel te zien op mijn factuur.

Maar, ik maak mij daar niet druk over. Wat ik wilde wel voorkomen is dat deze kosten steeds hoger worden.

Maar de oplossing om mobiel-data uit te zetten heeft het probleem opgelost. 🆒
Reputatie 7
Badge +9

Die 'App' heet Android systeeminstellingen.

Het probleem is dat alle messenger apps internet vereisen, en als je geen databundel hebt, betaal je apart voor elke MB tenzij je WiFi gebruikt.

Die 'App' heet Android systeeminstellingen.

Het probleem is dat alle messenger apps internet vereisen, en als je geen databundel hebt, betaal je apart voor elke MB tenzij je WiFi gebruikt.

Hoi ShadowLea,

Ik zie dat je Samsung Expert bent.

Zou je mij te kunnen zeggen hoe lang het duurt in het algemeen voordat Samsung een update beschikbaar te maakt voor kwetsbaarheden? In dit geval gaat het aan de Qualcomm chipset die in een aantal modellen zit. Er zijn vier kwetsbaarheden in dit geval.

Qualcomm heeft een firmware upgrade beschikbaar gemaakt om deze op te lossen maar het ligt aan de fabrikant van de smartphones deze aan zijn klanten beschikbaar te maken.

Voor het geval dat je hiervan geen weet hebt ga naar de Checkpoint (engelstalig) blog op http://blog.checkpoint.com/2016/08/07/quadrooter/

Mijn eigen toestel (Galaxy J5 (2016) is gevoelige voor één van deze kwetsbaarheden.

Er staat een link in the Checkpoint blog waarbij je de Quadrooter app kan laten downloaden van de Google Playstore om te weten te komen of je eigen toestel gevoelig is voor deze kwetsbaarheid.
Reputatie 7
Badge +9
Ik weet er van, we zijn op XDA al maanden aan het lachen om hoe hysterisch men doet over iets waar niets mee aan de hand is.

Deze 'kwetsbaarheden' worden gebruikt voor root access, iets wat de meesten van ons zelf allemaal al hebben toegepast op onze toestellen.

De duur van updates varieert heel erg, omdat het nooit een kwestie is van 'even uitrollen'. Toestellen via de provider krijgen namelijk firmware die door de provider is aangepast, waardoor er meestal 2 tot 4 maanden bovenop de normale duur van updates komt. Soms worden ze zelfs compleet overgeslagen omdat er te weinig personeel voor is. (Zoals de kritieke S3 update destijds.)

De flagships (S7, S7 Edge) krijgen deze meestal in een maand of 2.
De andere toestellen hebben een lagere prioriteit, en kan dus wel een half jaar(voor de Note en de oudere flagships) tot zelfs een jaar duren.
Budget telefoons krijgen ze vrijwel nooit, evenals alle 'Neo' toestellen.

Elk onderdeel van Samsung (Nederland, Duitsland, Engeland, etc) ontwikkeld zijn eigen firmware. Zodra deze klaar is, wordt hij uitgerold naar de unbranded devices. De Providers gaan eerst nog aan de slag met deze firmware om hem te branden, wat vervolgens weer door Samsung moet worden getest. Dáárna wordt de branded firmware pas uitgerold.

Wanneer deze update komt is dus afhankelijk van welke firmware je op je toestel hebt staan. Zo komt Duitse en Engelse firmware altijd een aantal maanden voor de Nederlandse, en komt Unbranded ook nog weer maanden voor de branded firmware. (Tenzij de provider (meestal Vodafone) betaald om de rest te laten uitstellen.)

Overigens is dit soort 'kwetsbaarheden' altijd een hoop bombarie en paniek voor helemaal niets. Het zou erg helpen als mensen zich er eerst eens in zouden verdiepen....

Jouw toestel heeft de kwetsbaarheid CVE-2016-2504. Dit houd in:

Detail: The Qualcomm GPU driver in Android before 2016-08-05 on Nexus 5, 5X, 6, 6P, and 7 (2013) devices allows attackers to gain privileges via a crafted application, aka Android internal bug 28026365 and Qualcomm internal bug CR1002974.
User Interaction (UI): Required
Access Vector: Locally exploitable - Victim must voluntarily interact with attack mechanism
Source

Deze kwetsbaarheid is dus alleen een kwetsbaarheid als de gebruiker zelfs de malafide app gebruikt en toegang geeft tot het systeem. Het kan niet zonder de gebruiker geactiveerd worden. En het enige wat die app vervolgens kan doen is zichzelf een hogere prioriteit geven op de grafische processor.

Games gebruiken dit om meer power te krijgen dan bijvoorbeeld Spotify en Facebook, en benchmarks gebruiken dit om prioriteit te krijgen op de GPU.

Er wordt geschreeuwd dat 900 miljoen devices kwetsbaar zijn, er wordt je alleen niet verteld dat deze kwetsbaarheid er al 6 jaar in zit, en nog nooit gebruik van gemaakt door 'hackers'.

Dat is hetzelfde verhaal als die hele StageFright paniek. Alles van RTLnieuws tot de Telegraaf blies hoog van de toren over hackers, en massa hysterie was het gevolg... En tot op heden is nog steeds nooit misbruik gemaakt van de kwetsbaarheid.
Ik weet er van, we zijn op XDA al maanden aan het lachen om hoe hysterisch men doet over iets waar niets mee aan de hand is.

Deze 'kwetsbaarheden' worden gebruikt voor root access, iets wat de meesten van ons zelf allemaal al hebben toegepast op onze toestellen.

De duur van updates varieert heel erg, omdat het nooit een kwestie is van 'even uitrollen'. Toestellen via de provider krijgen namelijk firmware die door de provider is aangepast, waardoor er meestal 2 tot 4 maanden bovenop de normale duur van updates komt. Soms worden ze zelfs compleet overgeslagen omdat er te weinig personeel voor is. (Zoals de kritieke S3 update destijds.)

De flagships (S7, S7 Edge) krijgen deze meestal in een maand of 2.
De andere toestellen hebben een lagere prioriteit, en kan dus wel een half jaar(voor de Note en de oudere flagships) tot zelfs een jaar duren.
Budget telefoons krijgen ze vrijwel nooit, evenals alle 'Neo' toestellen.

Elk onderdeel van Samsung (Nederland, Duitsland, Engeland, etc) ontwikkeld zijn eigen firmware. Zodra deze klaar is, wordt hij uitgerold naar de unbranded devices. De Providers gaan eerst nog aan de slag met deze firmware om hem te branden, wat vervolgens weer door Samsung moet worden getest. Dáárna wordt de branded firmware pas uitgerold.

Wanneer deze update komt is dus afhankelijk van welke firmware je op je toestel hebt staan. Zo komt Duitse en Engelse firmware altijd een aantal maanden voor de Nederlandse, en komt Unbranded ook nog weer maanden voor de branded firmware. (Tenzij de provider (meestal Vodafone) betaald om de rest te laten uitstellen.)

Overigens is dit soort 'kwetsbaarheden' altijd een hoop bombarie en paniek voor helemaal niets. Het zou erg helpen als mensen zich er eerst eens in zouden verdiepen....

Jouw toestel heeft de kwetsbaarheid CVE-2016-2504. Dit houd in:

Detail: The Qualcomm GPU driver in Android before 2016-08-05 on Nexus 5, 5X, 6, 6P, and 7 (2013) devices allows attackers to gain privileges via a crafted application, aka Android internal bug 28026365 and Qualcomm internal bug CR1002974.
User Interaction (UI): Required
Access Vector: Locally exploitable - Victim must voluntarily interact with attack mechanism
Source

Deze kwetsbaarheid is dus alleen een kwetsbaarheid als de gebruiker zelfs de malafide app gebruikt en toegang geeft tot het systeem. Het kan niet zonder de gebruiker geactiveerd worden. En het enige wat die app vervolgens kan doen is zichzelf een hogere prioriteit geven op de grafische processor.

Games gebruiken dit om meer power te krijgen dan bijvoorbeeld Spotify en Facebook, en benchmarks gebruiken dit om prioriteit te krijgen op de GPU.

Er wordt geschreeuwd dat 900 miljoen devices kwetsbaar zijn, er wordt je alleen niet verteld dat deze kwetsbaarheid er al 6 jaar in zit, en nog nooit gebruik van gemaakt door 'hackers'.

Dat is hetzelfde verhaal als die hele StageFright paniek. Alles van RTLnieuws tot de Telegraaf blies hoog van de toren over hackers, en massa hysterie was het gevolg... En tot op heden is nog steeds nooit misbruik gemaakt van de kwetsbaarheid.

Hoi ShadowLea,

Bedankt voor de uitgebreid informatie.

Ik was een beetje bezorgd want op cve-mitre.org staat dat de genoemd kwetsbaarheid wel op afstand te exploiteren is.

Maar vanuit jouw mededeling blijkt dat wat anders te zijn.

Eigenlijk ben ik overgestapt naar Samsung omdat, volgens een aantal websites het bedrijf meer aandacht aan veiligheid besteed.

Mijn ouder Motorola Moto G4 geeft 1 januari 2016 als laatste uitgevoerd update. Volgens Arstechnica worden geen nieuwe updates uitgebracht tenzij een update van het besturingssysteem beschikbaar wordt gemaakt. Dat vond ik niet acceptabel. Dus heb ik geen nieuwe Motorola toestel gekocht.

Maar nu lijkt alsof Samsung dezelfde pad opgaat. Jammer.
Reputatie 7
Badge +9
Uh, de Moto G4 is van Mei 2016..? Bedoel je de Moto 4G? :)

Toestel worden maar tot 18 maanden na de release ondersteunt door Google. Langer dan dat lopen de contracten niet. Anderhalf jaar. (Google levert Android en de updates, en dus zitten fabrikanten vast aan die contracten.)

Er wordt geen firmware meer voor aangeboden na die 18 maanden. Maakt niet uit welk merk(met Android) je koopt, 18 maanden is het limiet tenzij er iets echt van levensbelang moet worden uitgebracht.

Gezien het feit dat abonnementen 2 jaar lopen kun je dat verband denk ik wel trekken: verkoop stimulatie. Mensen dwingen een nieuw toestel te kopen.

De meest recente versie voor de A510F in Nederland is van 30-08-2016 (Unbranded) en 08-09-2016 (T-Mobile branded). (Zelfde versie, zonder en met T-Mobile logotjes en apps.) Valt op zich nog mee.

Het probleem met Samsung is dat ze veel te veel devices hebben, en vast zitten aan de providers.

Voorbeeldje. De Note 3. (Ik pak die even want die had ik al eens uitgerekend. Die krijgt natuurlijk allang geen updates meer (3 jaar oud), maar het is voor elk toestel hetzelfde.)

Alleen onder de naam 'Note 3' zijn er de volgende toestellen, allemaal intern verschillend qua hardware en frequenties, en dus ook qua firmware:

N900 (Internationaal Exynos)
N9000Q (Turkije. Moest zo nodig een eigen toestel, whatever.)
N9005 (Internationaal Snapdragon, primaire versie.)
N900W8 (Canada, Mexico))
N900T (T-Mobile USA)
N900P (Sprint USA)
N900A (AT&T USA)
N900V (Verizon USA)
N900S (South Korea SK Telecom)
N900K (South Korea KT Telecom)
N900R4 (US Cellular USA)
N9002 (China)
N9006 (China Dual SIM)

Elke toestel versie heeft verscheidene CSC versies. Dat zijn de localisatie versies, en er zijn Unbranded versies (PHN, DBT, BTU) en Branded versies (TNL, VDF). Dit omdat elke provider een eigen netwerk heeft met eigen instellingen voor het buitenland, en allemaal graag overal hun stickertjes op willen plakken. Tevens worden ze betaald door bedrijven om bepaalde apps te leveren.

Voor alleen de N9005 zijn dat 145 verschillende CSC's. N900 heeft 75 verschillende CSC.

Zelfs als we uitgaan van 1 CSC per overig toestel (zijn er wel meer), dan zijn dat 233 verschillende firmware versies voor 'één' toestel. (Want de klant hoort 'Note 3' en denkt automatisch dat ze allemaal exact dezelfden zijn.)

233 verschillende firmwares!

En dat is een toestel. Samsung ondersteunt, per contracten met Google, alle toestellen 18 maanden. (Niet meer, niet minder.) Reken dit dus ook nog eens voor de S7, S7 Edge, Note 7, Note 5, S6, S6 Edge, S6 Edge+, S5 Neo, en alle overige recente toestellen.

Als we alleen die bovengenoemden nemen zijn dat, op elk moment, 2100 verschillende firmware versies om te ontwikkelen.

2100!

Daarvan moeten dus ook nog eens +-80% minimaal 2x heen en weer tussen Samsung en de Provider voor testen, en de providers hebben meestal maar een klein team (lees: 1 man) die dit ontwikkeld voor álle toestellen...

Dan heb ik de A3, A5, A7, J3, J5, J7 en overige midden en budget devices nog niet eens meegeteld.

Het grote probleem hier zijn de providers. Omdat die allemaal overal nog even overheen willen pissen (je kent dat wel), duurt het gemiddeld per firmware update, zelfs de kleine beveiligingsupdates, 6 tot 8 weken voordat deze fatsoenlijk kan worden uitgerold.

Nederland heeft 1 unbranded firmware versie (PHN), en 2 branded versies. (TNL, VDF). Een klein nietig landje en die moeten al het dubbele aantal versies hebben om hun stickertjes op te plakken.

Duitsland heeft 1 unbranded (DBT), en 4 branded. Idem voor Italie. Frankrijk heeft 1 unbranded (XEF) en 3 branded.

Samsung ontwikkeld de Unbranded, en is vervolgens wekenlang aan het testen met de branded versies, waardoor ze geen tijd meer hebben voor nieuwe updates.

Het probleem maakt zich denk ik wel duidelijk. :(

De enige fabrikant die zich kan veroorloven de providers volledig te negeren is Apple. Want zodra iemand daar alleen al lelijk naar kijkt staat het Witte Huis al in de startblokken met sancties...

(Ik hoef denk ik niet meer uit te leggen dat ik een godsgruwelijke hekel heb aan branded firmware. 😉 )

Overigens werken toestellen vaak beter op oude firmwares dan op nieuwe. Ik draai op mijn Note 3 4.4.2 uit Februari 2014, ondanks het feit dat er ondertussen al 6 nieuwere updates voor zijn, waaronder Android 5.0. Deze draait nou eenmaal soepeler dan de nieuwen, en wat niet kapot is moet je niet gaan repareren! ;)

Lang verhaal, hopelijk heb je er wat aan. 🙂
Hoi ShadowLea,

Hartelijk dank voor jouw episch antwoord! Ik heb al wat geleerd!

Wat betreft mijn oude Motorola toestel heb je gelijk. Het model is slechts een Moto G (2nd Generation) die ik in 2014 heb gekocht. Excuses voor de vergissing.

Over mijn Samsung toestel gesproken bezit ik de A510FN. Ik heb hem bij https://www.mobiel.nl/ gekocht waar dan ook het Motorola toestel vandaan kwam. Maar toen ik het doosje heb opengemaakt stond er een sticker op geschreven in het Portugese taal. Dus ik neem aan dat ze het toestel daar vanuit hebben geïmporteerd. De taal was dan ook in het Portugees ingesteld wat voor enige verwarring heeft gehad toen ik hem had opgestart!.

Maar je zei dat de meest recente versie voor de A510F in Nederland is van 30-08-2016. Volgens het software info menu staat er nu een update van 1 juli 2016 op. Ik heb handmatig geprobeerd die nogmaals te laten updaten maar het blijf zitten op die datum (zie afbeelding).

Ik heb al eerder deze week telefonisch contact opgenomen met Samsung. Die heeft mij gevraagd Smart Tutor te laten installeren. Vervolgens werd ik opgebeld door een technicus. Maar volgens hem heeft mijn toestel de nieuwste versie nu al.

Over de Qualcomm kwetsbaarheid gesproken wist hij helemaal niets van zei hij.

Maar ik wist niet dat alle Android telefoons slechts 18 maanden ondersteund worden. Da's echt schandalig! Mijn Windows 8.1 notebook dat ik ook in 2014 had aangeschaft wordt tot 2023 ondersteund!

Maar goed. Je heb mij wel gerust gesteld waarvoor ik eeuwige lang dankbaar ben. 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Hmm, kun je eens bellen naar *#1234# en dan hier neerzetten wat er in beeld verschijnt? (Screenshot mag ook. Kun je overigens maken door de Aan/uit & Hometoets tegelijkertijd ingedrukt te houden.)

Ja ik zie het, om de een of andere reden heeft Swiftkey er de A510 ipv de J510 van gemaakt elke keer. -.- Getuigd maar weer eens waarom ik geen compleet epistel moet uittypen op een telefoon om half 2 's nachts. xD

Voor de J510FN is één nieuwere EU firmware uit,

Model SM-J510FN
Country Portugal
Version Android 6.0.1
Changelist 8417628
Build date Tue, 06 Sep 2016 11:27:30 +0000
Security Patch Level 2016-09-01
Product code MEO
PDA J510FNXXU1API1
CSC J510FNOXJ1API2
Hmm, kun je eens bellen naar *#1234# en dan hier neerzetten wat er in beeld verschijnt? (Screenshot mag ook. Kun je overigens maken door de Aan/uit & Hometoets tegelijkertijd ingedrukt te houden.)

Ja ik zie het, om de een of andere reden heeft Swiftkey er de A510 ipv de J510 van gemaakt elke keer. -.- Getuigd maar weer eens waarom ik geen compleet epistel moet uittypen op een telefoon om half 2 's nachts. xD

Voor de J510FN is één nieuwere EU firmware uit,

Model SM-J510FN
Country Portugal
Version Android 6.0.1
Changelist 8417628
Build date Tue, 06 Sep 2016 11:27:30 +0000
Security Patch Level 2016-09-01
Product code MEO
PDA J510FNXXU1API1
CSC J510FNOXJ1API2

Hoi ShadowLea,

Ik heb net geprobeerd de firmware handmatig te laten downloaden maar hij doet het niet. Het maakt niets uit of GPS aan of uit staat ingesteld.

Hierbij een screenshot van de gegevens van *#1234#.
Reputatie 7
Badge +9
Dat is een Oost Europees toestel aan de CSC te zien.
Daar is AP: J510FNXXU1APG1 / CSC: J510FNOXX1APG1 op dit moment de meest recente firmware versie van.

(De localisatie van de firmware wordt bepaald door de 3 letterige code in de CSC, (OXX in dit geval.) GPS maakt gelukkig geen verschil.)

Wanneer daar een nieuwe update uit komt weet ik helaas niet. 😞
Dat is een Oost Europees toestel aan de CSC te zien.
Daar is AP: J510FNXXU1APG1 / CSC: J510FNOXX1APG1 op dit moment de meest recente firmware versie van.

(De localisatie van de firmware wordt bepaald door de 3 letterige code in de CSC, (OXX in dit geval.) GPS maakt gelukkig geen verschil.)

Wanneer daar een nieuwe update uit komt weet ik helaas niet. :(

Ik heb een email verzonden naar de webwinkel om te vragen hoe ik het toestel van de nieuwste firmware voorzien kan krijgen. Ik heb een bevestiging ontvangen maar verder niets op dit moment.

Maar hoe weet je dat het een Oost Europees toestel is als ik dat mag vragen?

J510FNOXX1APG1 wordt de firmware op een toestel uit Griekenland of de Baltic-landen volgens sammobile.com: Baltic

Griekenland (Greece)

Het lijkt wel mogelijk om de nieuwste firmware te laten handmatig installeren door deze te downloaden van updato.com en dan m.b.v. Odin te laten installeren. Maar ik weet niet hoe dat zit met de garantie. Het toestel is nl. geen twee weken oud.

Het toestel werd in Vietnam vervaardigd volgens Phone INFO (app). Zie de afbeelding van. Is dat normaal voor toestellen die in NL wordt verkocht?
Reputatie 7
Badge +9
Wat zegt de CSC tab van Phoneinfo? (Een naar rechts). Dan weten we zeker uit welk land de firmware komt.

Oorsprong in Vietnam is heel normaal, daar zit een deel van de fabriek. 🙂

Griekenland en Baltische staten vallen, op een kaart gezien, onder het oosten van Europa. Vandaar dat ik even die noemer gebruik.

Firmware flashen dmv ODIN heeft geen effect op je garantie. Samsung bied gebruikers de vrijheid zelf van firmware te wisselen in de regio waar het toestel is gekocht, zolang je maar de originele firmware gebruikt. (EU in dit geval.)

Tevens zegt EU Directive 1999/44/CE dat softwarematige wijzigingen in het systeem geen effect hebben op de garantie, tenzij deze wijziging direct te herleiden is naar de schade (oververhitting door overclocking, bijvoorbeeld.)

Het enige 'nadeel' van flashen is dat je daarna een keer moet resetten om voortaan updates te ontvangen. Hoeft niet direct, kan ook op een later moment. Anders moet je de updates blijven flashen. (Je CSC wordt namelijk pas gewijzigd als je reset, en tot die tijd matched je toestel niet met de info op de server.)
CSC geeft Portugaal aan.

Deze app geeft veel information maar is heel erg lastig omdat het apps van andere sites probeert te installeren grrrrrrrrrrr....

Nog een vraagje. Wanneer ik handmatig probeer de firmware te laten installeren gaat het toestel contact opnemen met een Nederlandse server of een Portugees?
Reputatie 7
Badge +9
Ja daar heeft Phone Info de laatste tijd last van, heb de dev er al een paar keer op aangesproken.

TPH is zo'n irritante zwevende firmware die overal tussen hangt. Hij staat genoemd als Portugal, maar hij bevat meerdere Europese CSC's.

Hij wordt door Samsung doorverwezen naar de server van de CSC, dus in dit geval Portugal. Samsung Nederland host alleen de Nederlandse firmwares, Samsung Duitsland alleen de Duitse, etc.

Vandaar ook dat hij na het flashen van een andere versie niet meer handmatig kan updaten, want de oude CSC matched niet met de rest van de nieuwe firmware. Bij een reset wordt de CSC herschreven en klopt hij weer met de firmware.

De firmware van MEO is overigens ouder dan het bericht over de kwetsbaarheden.
Vervelend. Updato.com geeft voor TPH de alle nieuwste versie van de firmware aan dat al geinstalleerd is.

Volgens de website van Samsung op http://www.samsung.com/nl/support/skp/faq/1114938 krijg ik geen gratis updates als het toestel niet in Nederland of België gekocht is. Onder de rubriek "Garantie" staat het volgende op:

"Samsung Electronics Benelux kan altijd helpen als je toestel uit Nederland/België komt. Verder ondersteunt Samsung een product dat in Europa is gekocht alleen wanneer het een 'EU Bloc Warranty' heeft. Deze garantie is aanwezig waar aan de bovenkant van de kaart van de product garantie duidelijk 'European Bloc' aangegeven is."

Ik kan nergens op de garantiefolder enige melding van "European Bloc" vinden.

Maar, ik heb het toestel wel in Nederland gekocht. Alleen wist ik niet dat het uit Portugal afkomstig zal zijn.

Tot op heden heb ik geen reaktie van de webwinkel ontvangen waar ik het toestel heb gekocht samen met mijn nieuwe abonnement bij T-mobile. Ik zal nog een week afwachten maar als ik geen reaktie ontvang dan stuur ik ze een aangetekend brief toe.

Mocht daar ook niet gereageerd op worden dan stap ik naar de Commissie: Thuiswinkel. Het bedrijf is daar wel lid van: https://www.thuiswinkel.org/leden/mobiel.nl

Nogmaals bedankt voor alles ShadowLea! Ik koop je een lekker gebakje als ik je ooit zie!
Hoi ShadowLea,

Probleem opgelost! Ik ontving email van mobiel.nl waarin vermeld staat dat ik mag het toestel terugsturen. Daarna zou men mij een nederlandse versie toesturen. :)

Gelukkig bezit ik nog mijn oude Motorola toestel. Dus kan ik deze even gebruiken totdat ik het vervangende toestel ontvangt.
Reputatie 7
Badge +9
"European Bloc" is de politieke term voor de EU + op EU continent gelegen landen. (Dezelfden waar je IDkaart geldig is.)

De Updates gaan niet via Samsung Nederland, en je hebt ook niets met Samsung NL te maken voor updates als je geen Nederlands toestel hebt. Daar is de CSC voor. Ook zijn updates niet locatiegebonden. (Je kan bijvoorbeeld gewoon Poolse updates krijgen terwijl je in de VS bent.) De update servers zijn internationaal bereikbaar.

3rd partij verkopers verkopen meestal geimporteerde toestellen. Zo heeft Belsimpel vaak BTU (UK), XEF(Frankrijk) en ITV(Italie). Maakt verder totaal niets uit, je hebt zowel via de winkels als via Samsung én via de EU wetgeving gewoon 2 jaar garantie.

Je bent binnen de EU namelijk vrij aankopen te doen in elk land, en hebt als EU burger recht op garantie bij de verkoper en fabriek, ook al kom je niet uit het land van de aankoop of herkomst van toestel.

Oh, da's ook een optie natuurlijk! 🙂 Je had ook gewoon zelf de NL firmware eroverheen kunnen zetten, dan was hij Nederlands geweest... Maar ook voor Nederlandse firmware is nog geen nieuwere versie uit.
Hoi ShadowLea,

Ik heb het nieuwe toestel al. Deze keer een Nederlandse versie.

Maar hij vertoond deze update data als de oude Poolse toestel nl. 1 juli 2016.

Hierbij een afbeelding van de nieuwe CSC die dan ook een PHN versie is.

Oh, en bedankt voor de inlichtingen over de garantie enz.

Reageer