Je Samsung Galaxy S Plus updaten naar Android 2.3.5 en Nederlandse Firmware!


Reputatie 3
Je Samsung Galaxy S Plus updaten naar Android 2.3.5 en Nederlandse Firmware!

Geacht forum,

Ik heb al veel posts gelezen over update problemen van de SGS plus met Kies. Ik ben gaan zoeken naar de oorzaken en heb na veel (door) vragen een oplossing gevonden.

Eerst even een kort resume:

Ik heb het toestel op 26 september gekocht bij een telefoonwinkel hier in Alkmaar. Ik heb T-Mobile als provider genomen. Gelijk vanaf het begin begonnen de problemen, thuis gekomen zag ik dat er een gebruiksaanwijzing bij het toestel zat in een voor mij onbekende taal. Ik dacht foutje zeker, en heb op Internet even de Nederlandse handleiding opgezocht. Toen het toestel aangezet, tot mijn schrik zag ik op het scherm aanwijzingen komen zoals: "wprowadz kod pin". Maar even terug naar de winkel. De medewerker zei tegen mij dat dit geen enkel probleem was, even de landinstellingen in het settingsmenu op Nederlands zetten en het probleem is opgelost. Vervolgens kreeg ik het probleem met een niet passende SIMkaart, nieuwe SIMkaart toegestuurd gekregen van T-Mobile, deze deed het wel. Echter mijn toestel was hierdoor wel weer naar de fabrieksinstellingen gezet, dus alle "eigen" instellingen kwijt en ook gedownlode Apps weg. En weer de mededelingen in zo had ik inmiddels uitgedokterd het Pools.
Ik ben toen zelf eens wat verder gaan zoeken naar de mogelijke oorzaken hier van, ik kwam al snel terecht in de begrippenlijst van Android World en wel bij CSC (common short code) of de regiocode van je Android toestel. Csc - Android Forum | Alles over Google Android | Androidworld

Deze code zou je moeten zien als je het toestel aan Kies hangt, een andere manier om hier achter te komen is door *#1234# met je telefoontoetsenbord in te voeren. Als ik dat nu bij mijn toestel doe zie ik het volgende:
PDA: I9001XXKPG
PHONE: I9001XXKPF
CSC: I9001XENKP1
Build Info: Mon Sep 26 10:28:55 KST 2011
Dat was eerder:
PDA:K12 / PHONE:K12 / CSC:K11 (XEO)

Na deze ontdekking dacht ik laat ik maar weer eens even naar de winkel gaan om opheldering te vragen. Ik had inmiddels wel door dat men mij een Pools toestel had verkocht. Het commentaar van de manager was dat T-Mobile deze toestellen bij het abonnement leverde en zij daar geen rol in speelden. Hij bood wel aan om het toestel op te sturen, maar daar had ik geen zin in. Ik zei ik ga nu naar T-Mobile. Bij de T-Mobile winkel kwam ik ook niet veel verder, de verkoopster wist niet wat firmware was, laat staan wat een CSC code inhield. Zij adviseerde mij om contact op te nemen met de T-Mobile helpdesk. Dat heb ik vervolgens gedaan, gemaild met uitleg probleem. Na een week werd ik gebeld door de helpdesk, men zei mij dat mijn toestel niet bij T-Mobile vandaan kwam, en ik dus ook geen service van hen hoefde te verwachten. Nou wist ik het ook niet meer, zei men bij de winkel niet dat T-Mobile de leverancier was? Ik zei nog tegen de helpdeskmedewerker, er staat hier iemand te liegen. Ik met rook uit m'n oren terug naar de winkel, de manager had even geen tijd, die zat met zijn staart tussen zijn benen verstopt achter een PC scherm. Toen kwam de aap uit de mouw, een andere medewerker gaf toe dat de toestellen niet bij T-Mobile vandaan kwamen, maar als partij opgekocht waren, een gebruikelijke gang van zaken volgens hem. Hij begreep ook niet waar ik zo'n drukte over maakte, wat maakte het nou uit? Wat hij blijkbaar niet wist is dat die regiocode er niet voor niets op zit. Met een Nederlandse code krijg je namelijk applicaties gericht op de Nederlands markt direct op je toestel. Verder zijn alle settings dan in het Nederlands, ook na een "harde" reset. Tevens wordt je 3G automatisch geconfigureerd, terwijl je met een vreemde regiocode dat handmatig moet doen. En misschien nog wel het belangrijkste: de releases van nieuwe firmware voor je Android worden per regiocode gedistribueerd, met andere woorden, wij zijn eerder aan de beurt voor een upgrade dan onze Poolse vrienden. Ik zei nog tegen de medewerker van de winkel, Nederlandse firmware staat er binnen 5 minuten op, maar dan"hack" ik mijn toestel, en ben ik mijn garantie kwijt!
Toen was ik het zat, ik ben naar het Samsung Servicecenter gegaan, ik heb het probleem (wat duidelijk geen Samsung probleem was) uitgelegd aan de medewerker, het was geen enkel probleem, het was inderdaad binnen 5 minuten gepiept! En ik kreeg gelijk Android 2.3.5 op mijn toestel!!! En het allermooiste: het was GRATIS!
Er is nog maar 1 setback, namelijk als ik mijn toestel nu aan Kies hang zegt het programma dat software updates voor mijn toestel niet ondersteund worden, nou ja, dat werkte sowieso niet voor een meter, dus daar kan ik niet rouwig om zijn! Updaten? Hup naar Samsung zelf gaan.

Groeten, Allard Jongebloed

30 reacties

Reputatie 3
Het verbaast mij dat ik op deze post nog geen reactie van een moderator heb gekregen. Mogen jullie er niets over zeggen?
Reputatie 5
@a.jongebloed
Het is momenteel erg druk op het T-Mobile Forum waardoor het helaas kan voorkomen dat vragen niet binnen 48 uur van een reactie worden voorzien. Mijn excuses hiervoor!

Ik heb alles gecontroleerd en ik kom ook tot de conclusie dat je toestel niet door T-Mobile is geleverd. T-Mobile kan je dan ook geen ondersteuning geven op het toestel. Dealers zijn niet verplicht om T-Mobile branded toestellen af te nemen, ze mogen ook hun eigen toestellen inkopen. Ik vind het vervelend om te lezen dat je een toestel met Poolse firmware hebt meegekregen.

Via een Samsung Service Center heb je gelukkig de Nederlandse firmware erop kunnen laten zetten met de nieuwe Android 2.3.5. Zoals je zelf al beschrijft ondervind je wel problemen met updaten via KIES omdat de firmware niet overeenkomt met het imei-nummer van je toestel.

Ik kan me voorstellen dat je niet tevreden bent met dit antwoord en het enige wat ik voor je kan doen is het indienen van een dealerklacht. Hou er wel rekening dat je zelf verder geen terugkoppeling ontvangt over de dealerklacht.

Als je wilt dat ik een dealerklacht voor je indien, wil je me dan een privébericht sturen?
Reputatie 3
Geachte Ries,
Zeer bedankt voor je reactie, wel zo sportief. Niet tevreden is een beetje een understatement, ik laat het hier ook absoluut niet bij zitten. Ik ga eerst even overleggen en een nachtje slapen alvorens ik hier verder op gaan reageren.
Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groeten,
Allard Jongebloed
Reputatie 3
Beste Ries,

Vooraleer ik verder schrijf wil ik me even excuseren voor mijn cynisme, maar ik kan er nu eenmaal niet tegen het gevoel te krijgen belazerd te worden. Natuurlijk schrijf jij zoals het een wel opgeleide moderator betaamd dat “je het vervelend vind te lezen”, die zinsnede heb ik je op dit forum al eerder zien gebruiken, maar dit terzijde.
Je schrijft dat je alles gecontroleerd hebt en dat het toestel niet door T-Mobile geleverd is. Volgens mij had daar moeten staan niet door T-Mobile Nederland, een klein maar significant verschil. Want natuurlijk komt het toestel wel bij T-Mobile vandaan, hoe kom ik anders aan de T-Mobile schil op mijn toestel? Hoe komt het anders dat Kies mijn toestel herkent? Dat kan alleen maar als Kies mijn IMEI matched met de originele Firmware!
Verder maak ik uit jouw bericht op dat het T-Mobile geen donder uitmaakt wat voor toestel nota bene door jullie eigen T-Mobile dealers aan jullie contractanten wordt geleverd. Het enige wat voor T-Mobile blijkbaar telt is het incasseren van het abonnementsgeld aan het einde van de maand! Dat jullie klanten door deze dealerpraktijken (en blijkbaar met goedvinden van T-Mobile Nederland zelf) ernstig benadeeld worden, zal T-Mobile Nederland een zorg zijn. Het getuigt in mijn optiek ook van slecht en onfatsoenlijk ondernemerschap. Ik zeg met nadruk klanten, ik heb het nog niet eens zozeer over mijzelf. Een artikel van mij over deze gang van zaken heeft op een ander forum binnen 4 dagen duizend hits gekregen, ik ben dus niet het enige slachtoffer in deze. Ik zal dan ook niet rusten voordat ik met behulp van bovengenoemd forum, TROS Radar en de Consumentenbond (koren op hun molens) de onderste steen in dit onwelriekend verhaal boven krijg. Deze praktijken dienen onmiddellijk gestopt te worden. Een excuus aan de benadeelde klanten zou wel zeer op zijn plaats zijn.

Vriendelijke groeten,
Allard Jongebloed
Reputatie 7
@a.jongebloed
Wanneer wij spreken over T-Mobile, spreken we automatisch over T-Mobile Nederland. Je neemt immers contact op met T-Mobile Nederland.

Dealers mogen zelf bepalen waar en welke (eventueel buitenlandse) toestellen zij inkopen en verkopen. De dealer heeft dus een toestel aan je verkocht die blijkbaar in het buitenland is aangeschaft. Op toestellen die niet door T-Mobile zelf zijn geleverd bieden wij geen ondersteuning.

Ik heb geen andere informatie voor je dan de informatie die je al hebt gekregen.
Reputatie 3
Jullie blijven om de zaak heen draaien. Ook als ik jullie meedeel dat deze dealer vanaf dag 1 tegen mij zegt dat het toestel bij jullie vandaan komt. Ik krijg geen antwoord op de door mij gestelde vragen. "Blijkbaar in het buitenland aangeschaft" alsof jullie dat niet weten, dat kan ik niet geloven! Op een ander groot forum heb op mijn post over dit onderwerp binnen 5 dagen bijna 1000 reacties, en T-Mobile "Nederland", weet van niets?
Ik merk dat met jullie hierover doorgaan geen enkele zin meer heeft, dat doe ik dan ook wel ergens anders.
Toch bedankt voor jullie reacties,
Allard
Reputatie 6
Badge +12
@a.jongebloed,

Dat is inderdaad wel erg vreemd

dat zou toch zeker niet mogen.
Ik vermoed echter dat die winkel dat toestel ergens anders vandaan heeft geplukt.

Gelukkig heb je nu 2.3.5 op je toestel 🙂
Reputatie 3
@dave,
Stel je voor dat jij naar je lokale Mercedes dealer gaat en je koop daar een nieuwe Mercedes. Vervolgens zie je bij aflevering dat de auto voorzien is van een Pools kenteken, Poolse Instructies, etc. etc. Maar de dealer zegt, maak u zich maar geen zorgen, we zetten er wel even andere platen op. Het is tensotte een Mercedes, dat kan een kind zien. Als ik nou met mijn splinter nieuwe auto door de dealer niet op te lossen problemen krijg, en ik ga naar Mercedes Nederland of zelfs naar de fabriek, wat denk je dat Mercedes van zo'n dealer denkt? Ik vrees einde dealerschap.
Einde, wat mij betreft van deze discussie,
Allard
Ps nog even een correctie op mijn eerdere bericht, geen duizend reacties, maar duizend hits.
Reputatie 6
Badge +12
Dat ben ik voorkomen met je eens Allard ! :)
Dan zou ik ook niet bepaald blij zijn
Reputatie 3
nie daj się nabrać...
Reputatie 3
Het spijt me maar ik kan het toch niet laten. Misschien wordt ik wel van dit forum gegooid, en de thread gedelete (maak je geen zorgen, dan staat het morgen ergens anders). Mijn gevoel voor (zwarte) humor wil zich nog een keer hierover uitlaten. By the way, moeilijk he Pools, er staat "laat je niet voor de gek houden". Nu ben ik tot mijn groot vermaak een "hot" topic, en doe ik volgens de site "aardig mee", ik vraag me af of de dames en heren moderatoren hier ook zo content mee zijn? 300 hits op hun eigen T-Mobile forum, 1000 hits elders. Volgens mij wordt dat geen tompouzen morgenochtend bij de koffie!
Allard
Beste Allard,



Ik had het zelfde probleem alleen komt mijn sgs plus uit de Tmobile winkel!

Ze hebben me toestel omgeruild en af gescheept met een andere SIM kaart. Probleem bleef het zelfde!

Heb je advies gevolgd en naar een Samsung service center gegaan. Probleem opgelost en gratis en binnen een paar uur.

Kan Tmobile nog wat van leren!!!

Bedankt voor je advies!

Groet Korehaan
Reputatie 3
@Ries, @CindyS, en eigenlijk ook aan Jordy, van de T-Mobile helpdesk,
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar op bovenstaande post en dan ook gelijk maar op het nieuwe topic in dit forum: "Vraag: samsung galaxy ace nederlandse taal,help!!". Ik heb op deze nieuwe vraag nog niet gereageerd, maar dat ga ik zo wel doen. Ik heb nu al een sterk vermoeden over de oorzaak van de hier omschreven problemen, maar ik wil het eerst van de mensen zelf horen voor aleer ik daar iets over ga opschrijven.
Maar ja T-Mobile beweert mij in een e-mail glashard:
"Van meerdere gevallen van de Samsung Galaxy S Plus met Poolse firmware is ons niets bekend."
Groeten,
Allard Jongebloed
Reputatie 3
@Korehaan, Nog even voor alle duidelijkheid, kan jij nog even bevestigen dat jij je toestel bij een officiele T-Mobile winkel hebt gekocht, en niet bij een dealer? Een en ander is van groot belang in verband met verklaringen van T-Mobile zelf ontrent dit onderwerp. Overigens als T-Mobile dan toch beweert van niets te weten, zou jij ook gerust hier moeten kunnen schrijven welke winkel het dan betreft, dan krijgen we duidelijk in deze zaak.
Bij voorbaat dank,
Groeten,
Allard Jongebloed
@Allard en Tmobile(nederland) Mijn sgs plus komt uit een officiele tmobile store in overijssel! Vindt het vervelend om te lezen dat er nog steeds te weing aan gedaan/ gereageerd wordt. Mochten ze nog steeds moeilijk doen kan ik alsnog de plaats/ verkoper noemen. Heb de bon en contract als bewijs. Hoop dat er wat mee gedaan wordt.
Groet korehaan
Reputatie 3
@korehaan, we zullen zien, ik ben nog steeds aan het graven, krijg al meer boven water. Zie ook mijn reactie: op het topic: Dataverbinding valt steeds uit, samsung galaxy S plus...
Bedankt voor je info,
Groeten, Allard

@korehaan, we zullen zien, ik ben nog steeds aan het graven, krijg al meer boven water. Zie ook mijn reactie: op het topic: Dataverbinding valt steeds uit, samsung galaxy S plus...
Bedankt voor je info,
Groeten, Allard

Als ik jullie was zou ik een anti tmobile pagina gaan beginnen joh.Ga iets nuttigs doen!!!!!!!
Reputatie 3

@korehaan, we zullen zien, ik ben nog steeds aan het graven, krijg al meer boven water. Zie ook mijn reactie: op het topic: Dataverbinding valt steeds uit, samsung galaxy S plus...
Bedankt voor je info,
Groeten, Allard

Als ik jullie was zou ik een anti tmobile pagina gaan beginnen joh.Ga iets nuttigs doen!!!!!!!


U wordt graag belazerd?
anTimobile.nl? Goed idee!
Reputatie 6
Badge +12
Jongens hou het eens netjes man !!

Dit forum is voor iedereen en voor alles, dus klachten en meningen ook !
Reputatie 3
@Dave, volkomen mee eens! Zolang ik geen bevredigende antwoorden op mijn vragen krijg ga ik door met vragen stellen. Als iemand het vervelend vind, dat bepaalde, laten we zeggen, niet zulke frisse praktijken aan de kaak gesteld worden dan is dat jammer. Maar wat nog veel vervelender is dat er morgen weer een aantal argeloze mensen naar de winkel gaan en ter goeder trouw een dergelijk toestel aangesmeerd krijgen! Dus het lijkt mij dat ik hier zeer nuttig werk doe. De vele pageviews hier en op Android World (1500 hits in 2 weken) over hetzelfde topic, getuigen van mijn gelijk.
Allard
Reputatie 6
Badge +12
Correct, vind het zelf erg vreemd.
Reputatie 7
Inderdaad is het forum er voor o.a. klachten en meningen maar na dit topic doorgelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat het een herhaling van hetzelfde is.

Of dat nou zo veel toevoegd?
Reputatie 3
@ezz, Je hebt gelijk dat het een beetje een herhaling van hetzelfde is, maar als je goed gelezen hebt wordt het wel steeds beroerder. Heb jij duidelijke antwoorden van T-Mobile gelezen op mijn directe vragen? Ik snap dat T-Mobile zijn vuile was hier niet op dit forum gaat uithangen. Echter ik hoop dat ze door deze aanhoudende kritiek op nota bene hun eigen forum, zich achter de schermen achter de oren gaan krabben. En misschien dat ze er iets aan willen doen, zij zijn in mijn ogen degenen die gezichtverlies lijden. Ik wil nog wel even toevoegen dat T-Mobile, contractueel ten opzichte van mij aan zijn verplichtingen voldoet. Verder vind ik het jammer hier zoveel tijd aan te moeten besteden, hou me liever met inhoudelijke Android zaken bezig, het is zo leuk! Net als dat het leuk is om de weg te vragen, ik ben maar een beginner...
Groeten Allard
Reputatie 7
@a.jongebloed

Sorry, ik had er bij moeten vermelden dat ik het probleem wat je ondervindt zeer vervelend vind en er begrip voor hebt dat je dit aankaart!

Hoop dat er uiteindelijk een oplossing voor komt en je je energie weer aan leukere dingen kunt besteden.
Reputatie 3
Geacht forum,
Dit door mij gestarte topic, is inmiddels meer dan 1000 keer bekeken, op een ander forum met dezelfde beginpost 2500 keer. Niet dat ik mijzelf hiervoor op de borst wil slaan, het is zo tot mijn eigen verbazing! Blijkbaar hebben veel mensen hetzelfde probleem en willen ze dit graag opgelost zien. Ik kan jullie meedelen, wellicht tot opluchting van de heren en dames moderatoren, liever kwijt dan rijk zo’n lastpak, dat dit tevens mijn laatste bericht zal zijn. En wel om de volgende reden, ik zie op dit forum bijna alleen maar ellende en droefenis met niet functionerende toestellen. Mijn eerste probleem, dat met de niet werkende simkaart heb ik al heel vaak voorbij zien komen, dat is al maanden zo! Iedere keer zie ik weer berichten van arme sloebers met dit gekende probleem. Het toppunt van ergernis is wel dat de moderatoren dikwijls nog omhelst worden omdat zij het probleem opgelost hebben, ja dat is dus een sigaar uit eigen doos, je had toch bij aankoop al recht op een goed functionerend toestel? Of ben ik nou gek?
Dan mijn eigen frustratie, namelijk het feit dat aan mij, door een officiële T-Mobile dealer een toestel met Poolse firmware is verkocht, vervolgens T-Mobile mij meldt dat omdat dit toestel niet bij hun vandaan komt, zij mij geen service kunnen of willen verlenen. Dat T-Mobile mij verder meldt dat bij hun van toestellen met dergelijke firmware, “niets bekend is”. Ik vervolgens een reactie krijg van iemand die een dergelijk toestel bij een officieel T-Mobile verkooppunt, dus niet een dealer, heeft gekocht. En wat doet T-Mobile, die haalt zijn schouders op, en doet net of zijn neus bloedt! Overigens voegen zij mij in een mail nog wel even fijntjes toe dat zij ten opzichte van mij aan al hun verplichtingen voldoen, dat neem ik voetstoots aan, anders zouden zij dat niet durven opschrijven. Natuurlijk door mij een oplossing aan te bieden, zouden zij expliciet ook toegeven dat er een probleem bestaat, waarvoor zij (in ieder geval moreel dan) aansprakelijk gesteld zouden kunnen worden. Nu worden dus door forumleden handreikingen gedaan, dat heb ik ook een paar keer gedaan, maar daar stop ik mee, want ik heb geen zin om voor T-Mobile de kooltjes uit het vuur te gaan halen.
Jammer, ik had hier iets heel anders van verwacht, bedankt voor jullie reacties, het ga jullie allen goed!
Groeten, Allard

Reageer