Beantwoord

Marshmallow Samsung S5 Neo

• is een Top Poster
  • 6 reacties
S5 neo
icon

Beste antwoord door Kaassausje 13 juni 2016, 12:32

Het is niet zo vreemd dat de update er nog niet is. Een korte uitleg over toestellen en firmware:
Er zijn veelal meerdere modellen van 1 toestel. Het kan voorkomen dat er bijvoorbeeld wel 12 verschillende zijn van 1 'naam' toestel. Naast alle modellen heb je ook te maken met verschillende firmwares. Elk land heeft zijn eigen firmware en bijvoorbeeld T-Mobile en Vodafone hebben beide ook nog eens een Branded versie in Nederland. (In het buitenland zijn er ook genoeg Branded firmwares.) Voor elke firmware moet apart een update worden geschreven. Daarnaast worden vaak eerst de huidige flagships voorzien van een update, voor de rest -weer- aan de beurt is. Houd als vuistregel '18 maanden oud of 3 grote updates' aan.

Je hebt zelf in dit geval de Zwitserse firmware volgens deze pagina.

Dan kun je 2 dingen doen:
- Wachten tot Samsung de firmware voor Zwitserland een update geeft. (Wij weten niet hoe lang dit duurt, deze info is helaas niet vrij beschikbaar.)
- Zelf andere firmware flashen.

Hoe je moet flashen legt ShadowLea hier uit.
De Nederlands Unbranded firmware heeft recentelijk één 6.0.1 update gehad, die vind je hier.
Voor het flashen van de firmware gebruiken we Odin, die vind je hier. Da's een officiële tool van Samsung en zolang je gewoon officiële firmware gebruikt, heeft dit geen enkel gevolg voor je garantie.

Wil je later OTA of via de pc weer updates installeren? Dan dien je je toestel eenmaal terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. (Anders kan het alleen maar via bovenstaand proces.) Vergeet dan niet om eerst een goede back-up te maken. ((Het is sowieso het beste om direct na de update een reset uit te voeren en de systeemcache te legen via het recovery menu, zo voorkom je eventuele problemen veroorzaakt door het updateproces.))

Voor het geval dat het ook in de firmware van de Neo zit, wil ik je deze waarschuwing graag meegeven.

Hoop informatie zo. Laat je weten of je voor wachten of flashen gaat? En of het is gelukt als je voor flashen kiest? 🙂

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

15 reacties

wanneer marshmallow?
Hoi fawr, welkom op het klantenforum.

Welke firmware heb je?
'Bel' even naar *#1234# en post hier de 3 regels die in beeld verschijnen.
Reputatie 4
Badge +7
Hier staat info over Samsung updates: Samsung software update topic - stel je vragen aan de expert! | T-Mobile Community
https://forum.t-mobile.nl/samsung-362/samsung-software-update-topic-stel-vragen-de-expert-203345
@Toetsie
Dan moeten we nog steeds weten welke firmware er op het toestel staat, voor men kan zeggen welke versie de laatste is. Niet elk in Nederland gekocht toestel heeft PHN of TNL als firmware (of VF Branded).
Reputatie 4
Badge +7
Sorry hoor, probeer alleen maar m'n steentje bij te dragen. Zal voortaan alleen maar lezen.
Reputatie 6
Badge +17
@Toetsie,

We zijn juist heel blij dat je je steentje wilt bijdragen en klanten wilt helpen! 🙂 Dus ga daar vooral lekker mee door. Kaassausje bedoelde het natuurlijk niet boos, maar het klopt inderdaad dat er voor het juiste antwoord eerst nog even achterhaalt moet worden welke firmware fawr gebruikt.

Dus lees gerust mee, maar antwoord ook als je een klant kunt helpen!
Reputatie 4
Badge +7
Er is een topic over Samsung updates dat wilde ik met de link aangeven, daar staat alle info over oa. hoe je achter de firmware versie kan komen.
Dank allen. Ik heb een off. Samsung S5Neo via T-Mobile gekocht.
AP: G903FXXU1APA2
CP: G903FXXU1APA2
CSC:G903FAUT1APA1

Ik vind het vreemd dat Marsmallow nog steeds niet wordt aangeboden omdat overal de update aangekondigd wordt in het eerste kwartaal van 2016! Het is nu 13 juni!
Het is niet zo vreemd dat de update er nog niet is. Een korte uitleg over toestellen en firmware:
Er zijn veelal meerdere modellen van 1 toestel. Het kan voorkomen dat er bijvoorbeeld wel 12 verschillende zijn van 1 'naam' toestel. Naast alle modellen heb je ook te maken met verschillende firmwares. Elk land heeft zijn eigen firmware en bijvoorbeeld T-Mobile en Vodafone hebben beide ook nog eens een Branded versie in Nederland. (In het buitenland zijn er ook genoeg Branded firmwares.) Voor elke firmware moet apart een update worden geschreven. Daarnaast worden vaak eerst de huidige flagships voorzien van een update, voor de rest -weer- aan de beurt is. Houd als vuistregel '18 maanden oud of 3 grote updates' aan.

Je hebt zelf in dit geval de Zwitserse firmware volgens deze pagina.

Dan kun je 2 dingen doen:
- Wachten tot Samsung de firmware voor Zwitserland een update geeft. (Wij weten niet hoe lang dit duurt, deze info is helaas niet vrij beschikbaar.)
- Zelf andere firmware flashen.

Hoe je moet flashen legt ShadowLea hier uit.
De Nederlands Unbranded firmware heeft recentelijk één 6.0.1 update gehad, die vind je hier.
Voor het flashen van de firmware gebruiken we Odin, die vind je hier. Da's een officiële tool van Samsung en zolang je gewoon officiële firmware gebruikt, heeft dit geen enkel gevolg voor je garantie.

Wil je later OTA of via de pc weer updates installeren? Dan dien je je toestel eenmaal terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. (Anders kan het alleen maar via bovenstaand proces.) Vergeet dan niet om eerst een goede back-up te maken. ((Het is sowieso het beste om direct na de update een reset uit te voeren en de systeemcache te legen via het recovery menu, zo voorkom je eventuele problemen veroorzaakt door het updateproces.))

Voor het geval dat het ook in de firmware van de Neo zit, wil ik je deze waarschuwing graag meegeven.

Hoop informatie zo. Laat je weten of je voor wachten of flashen gaat? En of het is gelukt als je voor flashen kiest? 🙂
Zeer uitgebreid antwoord. Toch wacht ik liever tot de update wordt aangeboden. Als leek. Ik vind het overigens een raar idee dat bij de Phonehouse-winkel in mijn woonplaats een Zwitsers toestel wordt verkocht.
Er worden wel meer telefoons uitgeleverd met andere firmware, soms zelfs andere modellen. Als het een Europees model met dito firmware is, maakt het in principe niet zoveel uit. (Een ander model toestel is in sommige gevallen wat minder leuk vanwege de hardware.) Gebeurt bij wel meer resellers. ;)

Iedereen begint als leek, het is voornamelijk goed lezen en niet van de stappen afwijken. ;)
Je zou eventueel bij een Samsung Service Center naar binnen kunnen lopen met de vraag of zij je erbij zouden kunnen helpen.
Er worden wel meer telefoons uitgeleverd met andere firmware, soms zelfs andere modellen. Als het een Europees model met dito firmware is, maakt het in principe niet zoveel uit. (Een ander model toestel is in sommige gevallen wat minder leuk vanwege de hardware.) Gebeurt bij wel meer resellers. ;)

Iedereen begint als leek, het is voornamelijk goed lezen en niet van de stappen afwijken. ;)
Je zou eventueel bij een Samsung Service Center naar binnen kunnen lopen met de vraag of zij je erbij zouden kunnen helpen.
Samsung servicecentrum is niet in de omgeving . 40km afstand. Ik wacht wel af. Toch bedankt.
service center niet binnen straal van 40km. Ik wacht maar af . Bedankt iedereen.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Fawr,

Fijn om te zien dat je goede hulp hebt gehad. :)

Aangezien er al een lopend topic is over Samsung software updates en om dubbele topics te voorkomen heb ik dit topic gesloten. Uiteraard kunnen berichten geplaatst worden in het lopende topic.