Vraag

Na simwissel springt de telefoon spontaan terug naar de fabrieksinstellingen

• 27 februari 2017
  • 7 reacties
  • 855 Bekeken

Hoi,

Vandaag is mijn T-Mobile abonnement ingegaan. Vanochtend haalde ik mijn Tele2 simkaart uit mijn toestel (Galaxy S7) en plaatste de T-Mobile simkaart ín het toestel. Stomverbaasd keek ik toe hoe het toestel zichzelf terugzette naar de fabrieksinstellingen. Ik kon geen ekele actie uitvoeren om dit stop zetten. Dus na de herstart van de telefoon kon ik werkelijk alles weer opnieuw instellen.

Nu heb ik de afgelopen 20 jaar dit nog nooit meegemaakt, maar vraag me wel af hoe dit gebeurd kan zijn. Mijn ervaring is dat een telefoon niet zomaar uit het niets teruggaat naar de fabrieksinstellingen.

Iemand enig idee?

7 reacties

Hoi kathyfyrstadottir.

Het heet FoC, sommige mensen kunnen de update nog weigeren, bij anderen wordt 'ie gewoon direct gedownload. De stekker zou uit FoC getrokken zijn (zie dit topic) maar er worden nog steeds meldingen gemaakt (voornamelijk door Samsung gebruikers) dat de update gewoon geforceerd doorgevoerd wordt.

Alles wat er verder nog over geschreven is, kun je in dit topic lezen.
Kaassausje,

Bedankt voor je reactie.

Stomverbaasd las ik de topics over dit onderwerp. Ik moet zeggen dat ik dit een ongelooflijke streek van T-Mobile vind en eerlijk gezegd ben ik gewoon behoorlijk pissig.

Nadat mijn toestel automatisch terugging naar de fabrieksinstellingen (direct ná het plaatsen van mijn T-Mobile simkaart) heb ik meteen de klantenservice gebeld met de vraag of dit gebruikelijk is bij jullie.

Tweemaal sprak ik een medewerker die beweerde dit nog nóóóóit eerder te hebben gehoord; "een toestel dat zichzelf spontaan terugzet naar de fabrieksinstellingen, wat vréééémd, T-Mobile weet van niks." Hmmmm, er wordt dus ook nog eens glashard tegen mij gelogen. Is dit de manier waarop nieuwe agents worden getraind? Aardig doen totdat de klant binnen is en daarna houdt de service op?

Ik ben gisteren uren bezig geweest om alles opnieuw in te stellen en dan had ik nog mazzel dat ik mijn foto's op mijn SD card heb staan.

Mocht er een moderator meelezen die weet wat echte service inhoudt:

INFORMEER klanten VOORAF over wat ze te wachten staat wanneer ze klant worden van T-Mobile en vermeld er dan wel even bij dat ze alle gegevens op hun toestel kwijtraken zodra ze de simkaart van T-Mobile plaatsen. Dán kunnen mensen op basis van volledige informatie, zelf kiezen of ze wèl of níet met jullie in zee willen.

Vanuit jullie visie bekeken: Waarom zou je een klant die inmiddels een contract heeft afgesloten, zelf laten beslissen wat hij of zij met haar toestel doet als jullie je eigen wensen aan mensen kunnen opdringen en daarbij de controle overnemen over het toestel van de klant?

Als ik dit had geweten, was ik nooit klant geworden bij jullie. T-Mobile, bah, jullie moeten je schamen..
LOL, even relativeren...

Dit is niet alleen bij T-Mobile aan de hand.
Samsung heeft de software niet op orde, er hoort een melding te zijn.
Het is de nieuwe versie van branded.... bij uiteindelijk alle providers die aan branding doen

Is dit en op deze wijze wenselijk? Nee, dit deel ik met je, maar op deze wijze krijg je je toestel zo goedkoop als dat je doet. Een open-markt versie heeft dit niet en daarom betaal je er meer voor. Zou een verkoper (wie dan ook... elke winkel) je dus een branded versie verkopen als open-markt, dan zou je helemaal gelijk hebben. Ik weet niet waar jij je toestel vandaan hebt, maar het is dus een branded toestel. Kwaad zijn hoort dus op dat dit niet goed wordt aangegeven op de doos... Dus hier begint al een gedeelde schuld.
Een klein voorbeeld waar het mis ging... De LG G4 (of 5) was uitsluitend branded op de markt gezet, daar brak dan ook de hell los. ;)

Er hoort een melding te komen, wat dat betreft heeft de medewerker dus ook gelijk... Een toestel hoort dit niet zomaar te doen en er wordt dus niet gelogen vanuit het oogpunt dat die medewerker het mogelijk nog niet eerder gehoord had. Het aantal meldingen is overigens ook echt beperkt dat er geheel geen melding is... maakt het niet minder vervelend.

Kwaad zijn op T-Mobile is helaas dus slechts beperkt terecht, branding is al jaren van toepassing en FoC is helaas ook daar bij meer dan alleen T-Mobile al doorgevoerd. Er dient zeker in jouw geval ook een uiting naar Samsung te zijn voor het feit dat zij dus niet de melding op orde hebben én dat jou niet duidelijk is gemaakt dat je toestel branded is.... Beiden items die echt wel benadrukt moeten worden vanuit meer dan alleen T-Mobile...

Wat kan je er aan doen.... helaas nog niks, want ondanks onze pogingen hier aan te werken lijkt niet bij elke manager/directielid over te komen dat branding duidelijk gecommuniceerd moet worden. Het is ook werkelijk niet zo moeilijk om gewoon "open markt" of "branded" bij een toestel te zetten. Zie je ook meteen welk percentage op de markt dan liever meer betaald voor een open-markt toestel.
PocoLoco,

Dat dit aan de software van Samsung ligt, geloof ik niets van. Ik heb in mijn telefoon, een Samsung Galaxy S7 zowel een Tele2 als HollandsNieuwe simkaart geplaatst gehad (om het bereik te checken) en toen ondervond ik geen enkel probleem. Pas ná het plaatsen van T-Mobile simkaart was er ineens sprake van een fabrieksherstel (nogmaals, zónder dat
ik hier toestemming voor heb gegeven).

Bovendien, een toestel van €576,- goedkoop noemen, hmmmm, ben benieuwd wat jij dan onder een duur toestel verstaat. En mijn toestel komt uit een T-Mobileshop.

Kwaad zijn op T-Mobile is wel degelijk terecht, aangezien dit probleem door T-Mobile is veroorzaakt en niet door Jantje of Pietje.. Er is geen enkel excuus voor om zoiets te doen. Net als in een van de topics waarin een voorbeeld wordt genoemd waarin je de autosleutels van een autodealer pas meekrijgt wanneer je de auto overspuit in de kleur die de autodealer wenst.

Linksom of rechtsom, over de €500 durven te vragen voor een telefoon en dan de klant geen zeggenschap willen geven over het toestel, is ongehoord en schofterig.

Doet me denken aan makelaars in mijn geboorteland. Klanten worden door middel van leugens overgehaald een woning te kopen en zodra ze er eenmaal wonen, blijken de leidingen zo waardeloos te zijn dan dat ze spontaan springen en de bewoner geen andere keuze heeft dan zich voorzien van een snorkel en duikpak voort te bewegen in eigen huis. Het contract is getekend en de aanbieder (in dit geval T-Mobile) vergeet voor het gemak dat een overeenkomst een tweezijdig iets is waarbij beide partijen verplichtingen hebben. Klep houden en betalen is iets dat je in Nederland niet zou verwachten..
Prima joh, blijf je kwaad op de verkeerde...

Dat Samsung alle software uitrolt (zijn echt hun servers hoor) en dat die melding dus ook hun verantwoordelijkheid is, lekker negeren...

Dat een S7 als advies 699 kost is dan natuurlijk ook niet relevant. Hij was tenslotte ook in de T-Mobile winkel goedkoper... Dat die toestellen met specifieke software komen (en dus controleren op een FoC update) hoeft absoluut niet op de doos te worden gezet. Laat staan door fabrikant die ook de software in het toestel zet en daarna ook meewerkt aan branding / FoC updates.

Overigens, kijk voor de lol eens wat de iPhone 7 kost en zoek eens op wat de iPhone 8 gaat kosten... € 500,- is echt helemaal niks voor een flagship phone en momenteel is de S7 van Samsung nog hun flagship... De S8 is er ook namelijk nog niet (maandje of anderhalf btw).

Al je andere voorbeelden, geweldig... Ga ik heel kort in zijn gezien je houding; jij hebt je niet verdiept in wat je gekocht hebt. Zitten er fouten in het tonen van de informatie van branding, ja... Maar dat is iets wat zowel fabrikant als provider fout doen, niet uitsluitend de provider. Gezien branded toestellen dit nu eenmaal mogen doen, heb je technisch dit gedaan toen je koos voor een branded toestel.

Dus als jij nu kwaad bent vanwege het slecht melden dat het een branded toestel is, bedenk dan dat,
- je Samsung telefoon
- met Samsung software
- je geen melding gaf voor een door Samsung geleverde update
- die door T-Mobile is bedacht en
- in samenwerking met Samsung is gemaakt

Dan is het logisch om op die ene keer T-Mobile te focussen... Nogmaals, T-Mobile is niet de enige die fout is en ze zijn ook niet de enige provider die het doen... Al verbaasde me het dat Tele2 niet een FoC heeft, die doen ook aan vrij forse branding (iig in het verleden).

En ook nogmaals vanuit mij zelf, het is bekend... Wij klagen er ook over, want je voorbeeld is precies waarom die hele FoC zo storend is... Het is ook dus al gemeld, maar moderators komen pas langs als je lief bent (nee, na 24 tot 48 uur... dus 'we' zijn te snel hier in het topic)
Poco-Loco, mooi verhaaltje. Maar mag ik even balen?

Vergeet niet dat ik twee medewerkers van T-Mobile heb gesproken en dat beiden aangaven dit nog nooit eerder te hebben gehoord.

Of deze terug-naar-fabriekinstellingen-actie nou wel of niet in samenwerking met Samsung is gebeurd, er verandert niets aan het feit dat er doodleuk gelogen is door de medewerkers van T-Mobile en bovendien enkel en alleen met de T-Mobile simkaart dit probleem optrad.
Ja, ik snap dat het balen is... maar denk breder....

Twee medewerkers, van de hoeveel? Je snapt toch wel dat klantenservice mensen ook gewoon mensen zijn die een beperkte hoeveelheid zaken meemaken? Tevens hoop ik echt dat het niet mensen zijn die al 10 jaar op de klantenservice je telefonisch aan het helpen zijn... Iets met carriere toegewenst 😉

Mensen hier op het forum (ben al van een hoop beschuldigd, maar de laatste was grappig: zonder sociaal leven) hebben er nu een handje vol gehad in het afgelopen jaar dat FoC nu actief is. Zelfs de LG G4/5 was beperkt in mensen die geen melding kregen. Een handje vol op de Samsung's... En ik bedoel echt ongeveer een 5 ofzo die ik langs heb zien komen... De kans dat een van de 2 medewerkers van alle bij T-Mobile werkende klantenservice medewerkers het wel hebben meegemaakt is gewoon klein. Dat betekent ook dat ze niet liegen als ze zeggen het niet meegemaakt te hebben, verandert niets aan hoe vervelend het is...

Daarnaast, je had een melding moeten hebben.

Overigens, dat de branded software (bestaand op verzoek van providers zoals T-Mobile) reageert op de T-Mobile simkaart mag logisch zijn. Ik zou het overigens niet proberen, maar de kans is er wel dat een Vodafone sim het ook (en misschien zelfs nog steeds) doet... ben je wel nog een keer alles kwijt als dat dus klopt...

In theorie (nog niemand gehad die dat geprobeerd heeft) zou de branded software elke sim van een van de aangesloten providers moeten herkennen en een specifieke branded update moeten forceren. Altijd met melding, maar het is helaas niet beperkt tot alleen T-Mobile.

Op het forum zien we trouwens met genoeg regelmaat fouten vanuit de telefonische klantenservice langskomen... Simpel omdat de mensen hier er al langer rondlopen. Zelden opzettelijk en veelal gewoon 'nieuwigheid' of onwetendheid. Ik zou je echt willen adviseren niet te denken dat de mensen je voorgelogen hebben, ze wisten gewoon niet beter.

Als laatste tip... de chat is gratis, bellen niet...

Reageer