[Review] Samsung Galaxy A50 & A80

  • 23 August 2019
  • 1 reactie
  • 4269 Bekeken

Reputatie 6
Badge


De afgelopen drie weken heb ik van T-Mobile twee nieuwe Samsung Galaxy smartphones mogen testen. Het gaat hier om de Samsung Galaxy A50 en A80. Aan de hand van mijn ervaringen heb ik deze review geschreven. Als eerste moet ik eerlijk bekennen dat het voor een doorgewinterde Applefan, best een uitdaging was om Samsung smartphones te reviewen. Ondanks dat ik dus een echte Apple fanboy ben, koester ik geen ‘haat’ tegenover Samsung. De schermen van de huidige iPhone ’s worden immers door Samsung gemaakt. Laat dat dan ook een van de zaken zijn die bij beide toestellen uit het oog springen. Mijn ogen zijn in korte tijd enorm gewend geraakt aan de prachtige schermen met rijke kleuren en diepe zwartwaarden.
Beide toestellen heb ik een aantal dagen als mijn primaire telefoon gebruikt. Dit omdat je dan pas echt iets kunt vertellen over wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik heb dus een aantal dagen mijn iPhone Xs aan de kant geschoven en afwisselend de Samsungs gebruikt.

De eerste indruk van de A50

Een smartphone unboxen is en blijft een feestje. Het plastic eraf, het deksel langzaam omhooghalen, zodat er lucht in kan lopen en hoppa, daar is hij! Dat was bij de Galaxy A50 niet anders. Wat meteen opviel is dat de telefoon de illusie wekt van een randloos scherm. Als de telefoon uit staat kun je nagenoeg niet zeggen waar de randen ophouden en het scherm begint. Echter is dit voor een smartphone vandaag de dag niks nieuws, waardoor de A50 een beetje een dertien in een dozijn lijkt. Het scherm is voor een iPhone gebruiker al snel groot, ook dit scherm wat 6,4’’ (16,26cm) is, vond ik in eerste instantie te groot maar, alles wendt. De achterkant van de A50 is wat minder gewoontjes. De parelmoerachtige laag geeft de telefoon een hippe en eigentijdse uitstaling. Het toestel is voor het grootste deel van plastic gemaakt waardoor het toestel wat goedkoop aanvoelt, maar daar is de prijs dan ook naar. De telefoon is een echte lichtgewicht, hij weegt nog geen 170 gram. Tenslotte ligt hij door de afgeronde randen goed in de hand.


https://

De eerste indruk van de A80

Als je opzoek bent naar een opvallende en unieke telefoon dan is de A80 zeker iets voor jou! Deze telefoon oogt allesbehalve gewoontjes. Het eerste wat direct opvalt als je de telefoon uit de doos haalt is het grote scherm. Het scherm heeft een formaat van 6,7’’ (17,02cm). Het scherm is nagenoeg randloos, dus de telefoon is ook niet veel groter dan 17cm. Bij randloze telefoons blijft het voor fabrikanten altijd een uitdaging om de selfiecamera ergens weg te werken. In 2017 vond Apple daar de ‘Notch’ op. Deze inkeping in het scherm was bedoeld om onder andere de selfiecamera te huisvesten en werd door menig fabrikanten over genomen. Ook veel Samsung smartphones hebben zo’n inkeping. Maar deze Samsung Galaxy A80 niet. Er zit dus geen selfiecamera op de A80. Schrik niet, want Samsung heeft daar natuurlijk wel iets op gevonden, maar daar later meer over.
Naast het feit dat de telefoon vrij groot is, is het ook geen lichtgewicht, hij weegt zo’n 220 gram, Dit komt voornamelijk door de metalen behuizing die de telefoon weliswaar een hele robuuste en zakelijke uitstraling geeft.

De camera’s

Misschien wel de belangrijkste functie van een smartphone anno 2019 is de camera. Zeker voor jongeren wordt de kwaliteit en de functies van de camera’s steeds belangrijker. Je ziet dan ook dat telefoonfabrikanten veel tijd en aandacht investeren aan de camera’s en het worden er ook steeds meer. Bij deze telefoons is dat niet anders, beide toestellen maken prachtige kiekjes. Als extra functie hebben beide smartphones een extra ingebouwde groothoeklens die de gebruiker instaat stelt om extra brede foto’s te maken. Ook helpt de groothoeklens bij het creëren van diepte in reguliere foto’s. De camera van de A80 maakt wat mij betreft de mooiste kiekjes. Dit omdat de kleuren niet extreem verzadigd zijn, waardoor de foto’s natuurgetrouw ogen. Ook is de camera van de A80 wat scherper dan de A50. Beide toestellen zijn eveneens uitgerust met HDR. Wat inhoudt dat de foto’s op beide smartphones een enorm groot en goed kleurenbereik hebben.
Tevens zijn ze ook uitermate geschikt om mee te filmen. Echter beschikt de A80 over een functie om in 4K te filmen en is de beeldstabilisatie van de A80 ook net iets beter dan de A50.


Selfietime

Toen ik de selfiecamera op beide toestellen opende, vond ik mijzelf echt een stuk knapper. Dat was goed voor mijn zelfbeeld, maar er klopte iets niet. Ik had veel minder rimpels en mijn huid was veel strakker dan dat ik gewend was. Er moest spraken zijn van een beauty-filter. Ik ging op zoek, en wat bleek? Er was inderdaad een beauty-filtermodus in de camera-app aanwezig, maar die stond uit. Dat vond ik toch wel enigszins jammer.


Camera A80

Dan even nog over de selfiecamera van de A80, die er dus niet is. Toch heeft Samsung er wat op gevonden om selfies te kunnen maken en te kunnen videobellen. De camera aan de achterkant van de Samsung Galaxy A80 kan namelijk omhoogschuiven en omdraaien. Het grote voordeel hiervan is dat je de beste camera van je telefoon kan gebruiken om coole selfies te maken. Meestal is de reguliere selfiecamera minder goed dan de camera aan de achter kant. De camera voor selfies is bij de A80 dus dezelfde camera die je gebruikt om mooie landschappen mee te fotograferen. Daarom vind ik het extra opmerkelijk dat Samsung ervoor gekozen heeft om een softwarematige beauty-filter over de lens te leggen bij het maken van selfies.
Deze uitschuifbare camera heeft ook absoluut een nadeel. Het kan namelijk kapot. Het is mechaniek en dat heeft als kenmerk dat het kan slijten. Ik vraag mij dus ook af hoelang het duurt voordat dit kapot gaat. Een ander nadeel is, dat je de selfiestand niet kunt gebruiken wanneer de telefoon plat op tafel ligt. Dan wordt het omklapmechanisme geblokkeerd door de ondergrond en kan de camera dus niet omdraaien. Toch is het een coole feature!


De schermen en scanners

Beide telefoons hebben een prachtig scherm. De kleuren en de zwartwaarden zijn een lust voor het oog, en je went er al snel aan. Op papier hebben de telefoon’s een vergelijkbaar scherm, namelijk een full HD SAMULET scherm. Toch vind ik dat de A80 net iets beter is in het weergeven van kleuren dan de A50. Ook lijkt het alsof de A80 het scherm beter weet aan te passen aan de kleuren en het licht in de omgeving. Maar in het dagelijks gebruik merk je daar niets of nauwelijks iets van. Samsung verdient een welgemeend compliment als het om de schermen gaat.


Bijna iedere telefoonfabrikant rust zijn telefoons tegenwoordig uit met biometrische scanners. Zoals vingerafdruk- en gezichtsscanners. Ook de A50 & A80 zijn hiermee uitgerust. Het was lange tijd niet mogelijk om de scanners onder het scherm te verwerken, iets wat bijna essentieel is bij het maken van een randloze telefoon. Maar Samsung is het gelukt, en het werkt. Alleen, niet altijd. Het kan aan mijn vingers liggen, want ook bij traditionele scanners werkt het niet altijd even goed. De techniek werkt anders dan bij traditionele vingerafdrukscanners en werd geïntroduceerd bij de Galaxy S10. Het werkt in plaats van een visuele techniek met een sonische techniek. Even kort door de bocht wordt er geen foto van je vinger gemaakt maar een geluidsscan, je kunt dit vergelijken met een radarsysteem. Het is even wennen en na een tijdje gebruiken, lijkt de telefoon je vinger steeds sneller te herkennen. Maar zeker in het begin kan dit wat frustrerend zijn.
De A50 heeft naast een vingerafdrukscanner ook nog een gezichtsherkenningsfunctie. Deze functie werkt via de selfiecamera aan de voorkant, en werkt naar mijn mening prima. De A80 heeft dit niet door het gemis van de selfiecamera.
Naast de vingerafdrukscanner lijkt bij de A80 ook de oor luidspreker onder het scherm te zijn verwerkt. Hier is waarschijnlijk voor gekozen omdat er geen ruimte meer was om dit in te bouwen boven het scherm. Dat lijkt heel cool, maar het klinkt toch anders. Tijdens het bellen klinkt de wederpartij al gauw blikkerig en ver weg, dat is toch jammer

De batterij en prestaties

Alleen al voor de batterijduur van sommige Android telefoons zou ik kunnen overwegen om de overstap te maken van iOS naar Android. Ook deze telefoons doen daar niet aan onder. Beide telefoons hebben een uitstekende batterijduur en gaan met gemak en dag mee. Als je een beetje zuinig doet en de energiebesparingsmodus van Samsung aan zet, kun je er zelfs anderhalve dag of twee dagen mee doen. Dat is echt een prestatie. Zeker voor de A80, die onder de motorkap octa-core processor (acht kernen), met 8GB aan werkgeheugen heeft draaien. Met recht dus een echt powerhouse. Op de A80 kun je dus met gemak de zwaarste games spelen en video’s bewerken zonder dat hij aanzienlijk trager wordt. Ook de A50 is meer dan goed uitgerust ten aanzien van zijn prijsklasse. De A50 is uitgerust met eveneens een octa-core processor en 4GB aan werkgeheugen. Het is allemaal net iets trager dan de A80 maar zeker niet storend.

Conclusie

Al ik moest kiezen dan zou ik voor de A50 gaan. Misschien verbaast je dit, maar ik zal het kort toelichten. Ik vind de A80 net iets te groot en net iets te zwaar. Ook vind ik het gemis van gezichtsherkenning groot, aangezien mijn vingers niet gemaakt zijn voor de nieuwe vingerafdrukscanners.

Om kort te gaan. Ben jij opzoek naar een betaalbare en toch goed presterende telefoon, dan is de Samsung Galaxy A50 zeker iets voor jou. Met deze telefoon kun je makkelijk twee jaar vooruit, en kies je de witte uitvoering dan heb je ook zeker iets unieks in handen, namelijk die parelmoere behuizing die schittert in het licht.
Als je opzoek bent naar een iets robuustere en zakelijke telefoon die zware taken gemakkelijk aan kan. Dan kun je beter kiezen voor de A80. Let dan wel op dat je niet te veel uit verveling met de camera gaat spelen 😅.

Door Stefan.1997

1 reactie

Reputatie 7
Supertoffe review! Vind zelf vooral foto's belangrijk, dus fijn om die zo naast elkaar te kunnen vergelijken!

Reageer