[REVIEW] Samsung Galaxy Fold: Dubbel gezien

  • 30 December 2019
  • 1 reactie
  • 2962 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

In de vroege tijd van gsm's was de trend klein, kleiner, kleinst. Ik herinner me nog de advertentie van de Motorola V; “zo klein als een luciferdoosje”. Die trend werd doorbroken door de komst van de smartphone, waarbij het haast ieder jaar een wedloop is naar het grootste scherm en de beste specificaties. De middenklasse en high end toestellen lijken daarbij steeds meer op een ‘kleine’ tablet. De vraag was waar dit zou eindigen. Of misschien beter gezegd; zou leiden naar nieuwe variaties. Bij de Samsung Galaxy Fold? 

 

 

Get ready for the launch

Samsung kondigde enige tijd geleden deze high end smartphone of misschien beter gezegd phablet waarmee je ook kunt bellen. Hij zou niet direct in Nederland uit komen. Niet getreurd, want vers in 2020 landt deze futuristische Samsung Galaxy Fold ook hier.

Bij het openen van de verpakking valt de glimmende verschijning direct op. De Galaxy Fold is glossy en binnen de kortste keren zit het toestel vol vette vingerafdrukken. Dat mag de pret niet drukken, want wat is het gaaf om uit te proberen. De Galaxy Fold is een stuk zwaarder dan een reguliere smartphone. Niet gek, want hoe je het ook wendt of keert, de Galaxy Fold is groter, heeft 2 schermen en heeft daarmee ook meer accucapaciteit nodig. Dichtgevouwen is er een relatief klein 4,6 inch scherm, waardoor alles erg samengeperst lijkt. Toch kun je alles doen via dit scherm. Wil je een fatsoenslijk scherm, dan is het tijd om het toestel open te klappen. Dit scherm is met 7,3 inch een stuk groter, maar ook hier is de verhouding wennen. Al went dit opengeklapte scherm een stuk sneller. Het is wel jammer dat er een notch in het scherm is voor de camera. Persoonlijk blijf ik dit lelijk vinden. In dit geval vind ik het ook nog eens een vrij fors ogende notch.

 

 

Expanding Galaxy

Dat haalt niet weg dat het scherm er mooi, kleurrijk uit ziet. Niet gek, aangezien het om een OLED-scherm gaat. Het opengeklapte scherm geniet mijn voorkeur om mee te werken. De vouw is bij lichtere content beperkt zichtbaar, maar meer zichtbaar bij meer donkere ogende content. Voor het werken met bijvoorbeeld een Word document of het opstellen van een e-mail heeft het scherm een prettig formaat. Dit werkt fijnen is wat minder gepriegel om die tekst juist op te stellen of de cursor op de juiste plek te krijgen. Terug naar mijn reguliere toestellen is het weer wennen om op ruim 6 inch te werken. Best bizar om te bedenken dat dit ook gewoon grote telefoons zijn. 

Het geluid is iets minder mooi en zuiver, dan ik gewend ben. Atmos en het verder via de equalizer instellen helpt om het geluid wat zuiverder te laten klinken, maar de klank blijft enigszins blikkerig. 

 

 

Picture the Galaxy

Op de Galaxy Fold zitten op 3 zijdes camera's; de voorzijde, achterzijde en bij het openvouwen van het toestel ook op dat deel. Genoeg mogelijkheden voor het maken van een foto, video of het houden van een videoconference.

Het was alweer een tijdje geleden dat ik met een Samsung foto's gemaakt had, maar na o.a. een Samsung Galaxy S3 en een Samsung A8 was ik al gewend aan de ruime mogelijkheden die Samsung levert. Hier geen uitzondering. Hoewel er geen enorme bulk aan camera's op de achterzijde zit, is de kwaliteit van een foto goed. Kleuren en contrasten ogen wat natuurlijker dan mijn OnePlus. Ook genoeg en uit te breiden filters voor video's of foto's.

 

Trailer Star Wars: Rise of Skywalker in 4K HDR

 

Origami voor gevorderden

Het is één van de eerste smartphones met een gevouwen scherm. Eerste gebruikers meldden dat het scherm snel gebreken vertoonde. Het toestel werkte tijdens de review en veelvuldig open en dicht klappen prima. Toch voelt de vouw fragiel. Ook bij het swipen. Het vouwgedeelte oogt erg dun en daarmee kwetsbaar. Dat zegt natuurlijk nog niets over het daadwerkelijk kwetsbaar zijn en de test was te kort om de duurzaamheid te simuleren.

Qua software is het niet anders dan andere Samsung toestellen. Dat wil zeggen dat de standaard Android- en Samsungapps op het toestel aanwezig zijn. Op het moment van testen was dit nog Android 9.

 

Foto in nachtmodus

Dichtgevouwen

De Samsung Galaxy Fold is zeker niet perfect, maar dat kun je ook niet verwachten met een totaal nieuw toestelconcept. Het is een bijzonder toestel en laat innovatie zien. De Galaxy Fold lijkt als doelgroep het meest geschikt voor de zakelijke gebruikers, die conference calls houdt en tijdens een meeting een tablet gebruikt. Desondanks verwacht ik dat de hoge prijs, circa € 2.000, zal afschrikken. Zeker met de eerste gebruikerservaringen in het achterhoofd. Toch kon dit toestel mij overall verrassen, doordat het toestel anders durft te zijn en het grote scherm prettig werkt. Het kleine scherm op de voorzijde is dan weer heel krap, maar waarschijnlijk is het enige gebruik het maken van een snelle foto, bericht sturen of bellen. Misschien is het de weemoed wel naar de oude vertrouwde kleine toestellen, die je open moest klappen om ermee te kunnen bellen. Maar wat waren dat toffe dingen. Net als de Samsung Galaxy Fold.

 

Wat is er top?

V Grootte en kwaliteit van opengevouwen scherm
V Accuduur
V Tablet en telefoon in één
V Camerakwaliteit en mogelijkheden

Wat kan er beter?

X Scherm voorzijde is klein en gecropped
X Notch opgevouwen scherm
Vouw voelt fragiel en blijft zichtbaar
X Zwaar
X Dikte en grootte dubbelgevouwen scherm

 


1 reactie

Reputatie 7
Badge +14

Dank je @TAVL Heel duidelijk geschreven en uitgelegd🍌

De foto in nachtmodus is erg mooi! 
De prijs is een klein beetje aan de hoge kant. Ik denk dat deze telefoon 📱 vooral zakelijk een fijne aanvulling kan zijn. 
Groetjes 

Reageer