[REVIEW] Samsung Galaxy S21+

  • 19 February 2021
  • 2 reacties
  • 389 Bekeken
[REVIEW] Samsung Galaxy S21+
Reputatie 6
Badge

Jaja, het is weer zover, Samsung heeft zijn nieuwste vlaggenschip uitgebracht. De Galaxy S21.  Ik heb dit toestel een aantal weken mogen testen. Mijn eerste indruk; wat een ongelofelijk mooi toestel. Het zijn apparaten als deze die mij als fervent Apple gebruiker toch stiekem heimwee geven naar de Android wereld. Mijn eerste smartphones waren allemaal Androids, en ik heb uiteindelijk pas een paar jaar terug de overstap gemaakt toen ik de iPhone 7 Plus kocht. Inmiddels ben ik een tevreden gebruiker van de iPhone 11 Pro. De meeste vergelijkingen die ik zal maken in deze review zullen dan ook met dit toestel zijn.

Het toestel is verkrijgbaar in de kleuren Phantom Black, Phantom Silver, Phantom Violet, Phantom Pink, Phantom Gold, Phantom Red. Phantom Gold en Red zijn Samsung.com exlusives en zullen dus niet bij T-Mobile verkrijgbaar zijn.

Specificaties van het toestel

Plus- en minpunten

Allemachtig wat een scherm

Design

Camera's

Vingerafdruk onder het scherm

 

Geen oplader meer in het doosje

Geen SD kaart ondersteuning

Swipe navigatie

 

De S21+ naast mijn iPhone 11 Pro

 

Camera's

Het eerste dat mij persoonlijk opvalt aan het design van het apparaat is het camera “eiland” zoals ik het maar even zal noemen. Ik heb het toestel aan een aantal vrienden van me laten zien, en ik merk dat het heel erg een kwestie is van “you either love it or absolutely hate it”. Persoonlijk vind ik het juist wel mooi. Op dit eiland vind je een drietal camera’s, zoals tegenwoordig wel een beetje de norm is. 1 ‘normale’ sensor van 12 MP, 1 sensor van 64 MP met optische zoom en 1 wide angle sensor van 12 MP. Zoals we mogen verwachten van een vlaggenschip Samsung toestel zijn foto’s die geschoten worden met deze camera’s uitmuntend. In de korte tijd dat ik met het toestel heb kunnen spelen is naar mijn mening de S21 prima on par met mijn iPhone 11 Pro. Ook qua nachtfoto's zijn beide toestellen erg vergelijkbaar. De iPhone lijkt hier echter net iets minder gruis te hebben. 

Als ik echt een favoriet zou moeten kiezen, dan zou dat de iPhone zijn, omdat ik persoonlijk de kleurweergave van dit toestel net iets mooier vindt. Dit is echter puur mijn eigen smaak, zoals ik al zei zijn de foto's van de S21 uitmuntend!

Wandelen door de sneeuw met de hond

Display

Aan de voorkant van het toestel vinden we het 6.7 inch Amoled scherm met een resolutie van 1080x2400. Naar mijn mening heeft Samsung altijd de mooiste OLED schermen in zijn telefoons gehad vergeleken met andere telefoonfabrikanten, en dit toestel is hier zeker geen uitzondering in. De selfie camera zit aan de bovenkant van het scherm, alsof iemand er met een perforator een gaatje in heeft gemaakt. Persoonlijk stoort dit mij niet. Het is aanzienlijk minder opvallend dan de notch die bijvoorbeeld in de nieuwste iPhone, de 12 nog steeds aanwezig is. Op dit scherm zie je ook de biometrische beveiliging van het toestel. Of ja, eigenlijk zie je het niet. Wat verder naar beneden zit namelijk onder het display een vingerafdruksensor verwerkt. Ook dit is natuurlijk niet nieuw, de S20 had dit immers ook al. Voor mij was het echter wel nieuw, aangezien de enige vingerafdruk sensoren die ik gebruikt heb nog altijd in de homeknop verwerkt zaten. Het is leuk om te zien hoe goed dit werkt, al vind ik persoonlijk een sensor in een fysieke knop toch prettiger. Ik merkte namelijk dat ik niet altijd meteen goed op de sensor mikte waardoor het ontgrendelen niet altijd in een keer lukte. Bij een fysieke homeknop kun je op gevoel afgaan, dat is hier niet het geval. 

Het scherm heeft een maximale verversingssnelheid van 120Hz, wat het dubbele is van bijvoorbeeld mijn iPhone, die nog altijd gebruikt maakt van 60Hz. Hierdoor voelt het scherm van de S21 aanzienlijk vloeiender aan. Ook dit stoort mij eigenlijk niet in mijn telefoon, je raakt er namelijk vanzelf aan gewend.

 

De S21+ (links) naast de iPhone 11 Pro (rechts)

 

Besturingssysteem

De S21 draait out of the box op Android 11. De laatste versie die ikzelf actief gebruikt heb is Android 7 op mijn Galaxy S6, wat uit is gekomen in 2017(!). Hetgene wat voor mij het meeste weer terug wennen was, is het feit dat de S21 standaard gebruik maakt van de klassieke navigatieknoppen aan de onderkant van het scherm. (Multitask, Home en Terug). iOS is veel meer gemaakt om alles te swipen. Dit is op de S21 ook aan te zetten als alternatief op de navigatiebalk, maar dat werkte naar mijn mening niet zo soepel als op mijn iPhone, waardoor ik het ook heel snel weer heb uitgezet. De performance van Android is helemaal in orde en beter dan ik me kan herinneren van op mijn oude S6. Het enige waar ik bij Samsung specifiek nooit fan van ben geweest, zijn de Samsung varianten van de standaard apps, zoals de browser en de agenda. Gelukkig zijn hier genoeg alternatieven voor te vinden in de Play Store!

 

Conclusie

Al met al heeft Samsung weer een mooi toestel op de markt gezet. Het zijn dit soort toestellen die mij als iPhone gebruiker toch stiekem wel weer een beetje heimwee geven naar de Android wereld.

 

 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Wat een geweldige review @Gilbert! Ik overweeg nu om mijn Oppo spoedig om te ruilen, thanks! 😁👍

Reputatie 7
Badge +4

OnePlus 9 Pro is ook leuk met Hasselblad. ;)

Reageer