[REVIEW] Samsung Galaxy S21 Ultra: Smaakt naar meer

• 22 maart 2021
  • 2 reacties
  • 245 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
  • Superuser
  • 1990 reacties

Samsung kennen we inmiddels niet meer als het merk dat imiteert, maar als een onderscheidend en innovatief merk. Vanaf het moment dat de Galaxy series hun intrede deed waren dit toestellen met stevige specificaties en een gelikt uiterlijk. De eerste Samsung Galaxy thuis was de Samsung Galaxy 2, welke ik gelijk moest toppen met de Samsung Galaxy 3. Na lange tijd van afwezigheid in deze serie is het nu tijd om eens te kijken wat er van deze Samsung Galaxy S21 Ultra is geworden. Iedere versie heb ik aan me voorbij laten gaan en uiteindelijk zelfs overgestapt naar OnePlus. Nu tijd om eens terug te gaan naar 1 van mijn eerste smartphone series, die nog altijd lonkt qua uiterlijk en specificaties. Maakt Samsung Galaxy S21 Ultra zijn naam waar?

De clocher

Vol verwachting klopt mijn hart als ik bericht krijg dat er een pakketje bij het  postpunt op mij ligt te wachten. Eindelijk is hét toestel er en dan ook nog de Ultra versie. Een nieuwe telg naast de S21 en de S21+. De grootte valt mij mee. Niet extreem veel groter dan mijn OnePlus 7 Pro en de vormgeving is gelikt en dat wordt nog mooier zodra ik het toestel aan zet. Er oogt een beeld waar vanaf de kleuren afspatten en het scherm ultrasoepel beweegt. Maar perfect is het zeker niet. De wedloop op meer en betere camera’s en sensoren hebben zo hun nadeel. De puist op de achterzijde is erg groot en onevenredig dik. De kleurcombinatie bij wit/zilveren versie ziet er desondanks netjes uit. Ook bij de andere kleurcombinaties is het geheel subtiel. Dat is wel anders bij de andere S21 versies, waarbij er voor grotere contrasten is gekozen. In die zin is de Ultra een welkom en ziet het er chique uit. 

Het toestel is krachtig en dat uit zich direct in het gebruik van het toestel. Het werkt soepel, zoals je mag verwachten van zo’n flagship toestel. Het besturingssysteem is Android met daarbij de standaard Samsunglaag waarin voor geïnstalleerde apps staan. Niet iedereen is daar van gecharmeerd en niet alle apps hebben ook echt toegevoegde waarde. Maar het doet wat het moet doen en dat is natuurlijk het belangrijkste. Zeker met de eigen apps zoals Samsung Health kunnen juist weer wel erg praktisch zijn en gemakkelijk connecten met bijpassende wearables.

Foto op reguliere stand

Het toestel biedt nog meer kracht met 5G, al moet dat natuurlijk wel voor jouw abonnement geactiveerd zijn. Het maakt het toestel goed voorbereid voor de komende jaren. Het voelt allemaal erg robuust aan en zelfs een tikkeltje te zwaar voor een gemiddeld gebruik. Gelukkig is daarvoor een zware 5000 mAh accu, die ruim genoeg is om een ruime dag door te komen.  

Qua updatebeleid lijkt Samsung ook een goede stap te maken. Inmiddels zijn er meerdere updates binnen gekomen op het toestel. Iets wat in het verleden nog wel eens lang op zich kon laten wachten.

Goede kwaliteit bij inzoomen

Garnituur

Hoewel de camerapuist groots is, heeft dit wel degelijk een positieve effect op het resultaat van de foto’s. In vergelijk met de foto’s van de OnePlus 7 Pro zien de foto’s er met de standaardinstellingen een stuk kleurrijker uit, zonder oververzadigd over te komen. Ieder shot lijkt gelijk raak en leidt tot een strak resultaat. Ook het spelen met de vele verschillende opties laat de toegevoegde waarde zien, zoals we inmiddels eigenlijk ook wel verwend zijn. Of het nu gaat om een close up, ultra wide shot of een nachtshot; het oogt gebalanceerd en netjes. Dat is ook niet gek met het hoge aantal pixels die de camera’s vast kunnen leggen. Dit maakt het mogelijk om tot 8K video te schieten. Hoewel dit enigszins overdreven is, gezien het aantal beschikbare displays die het ook nog weer kunnen geven uiterst beperkt is. Het oogt desondanks gaaf en uiteraard draagt een betere bron ook mee aan een beter resultaat. Zeker bij video’s, waarin de stabilisatietechnieken een strakker resultaat opleveren.

Foto in omgeving met zacht licht. Op het menu een huisgemaakte zalmburger op een vers gebakken bun met als garnituur vers gemaakte rösti en dito coleslaw. Bon appétit.

Krachtige smaaksensatie

Het is een toestel dat met gemak een krachtpatser te noemen is. Het toestel is zwaar uitgevoerd qua techniek. Hoewel het toestel zeker de looks heeft, is het niet perfect. De techniek zorgt voor een grote puist aan camera’s, maar dat neem je al snel voor lief als je ziet wat het voortbrengt. Een mooi totaalplaatje met dito resultaten. Misschien zelfs een tikkeltje te zwaar voor de gemiddelde gebruiker, maar daarvoor zijn dan ook de evenknieën de S21 en de S21+. Zeker gezien het toch wel zeer stevige prijskaartje. Ga je voor het beste van het beste? Dan is dit the way to go!

Wat is goed?

V Overall design
V Prachtige foto's en 8K video's
V Amoled scherm met 120Hz
V Accuduur
V Snelheid
V 5G
V eSIM

Wat kan beter?

X Camerapuist
X Notch
X Pre installed third party apps
X Geen snellader bijgeleverd. Really? Dat verwacht je alleen bij Apple.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Geweldige review, as usual @TAVL! Ik zei het net al tegen Gilbert, maar jullie reviews neigen me weer terug richting Samsung te bewegen, zeker een goede om rekening mee te houden! 😉

Reputatie 7
Badge +7

Ligt wel zwaar op de maag hoor. Burp!

Reageer