Beantwoord

Samsung A3 2016, wanneer software update en dan Marshmallow of hoger?

• 25 augustus 2017
  • 18 reacties
  • 821 Bekeken

Ik heb er al meermaals over gebeld, maar wanneer krijgt mijn Samsung A3 2016 een software update? Hij loopt al sinds de aankoop in juli 2016 op Lollipop (5.1.1). Doet het verder prima, maar volgens verschillende fora had ik deze update naar Marshmallow allang moeten ontvangen. Ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar wat dit met de batterijprestaties doet.

Automatische update staat aan, er staat aangegeven "niets gepland" en het is een "branded toestel" want ik krijg een startscherm van T-Mobile. Handmatig updaten lukt niet via de telefoon en op een andere manier begin ik daar zelf liever niet aan, want het apparaat loopt vooralsnog prima.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord!
icon

Beste antwoord door Snotaapje 25 augustus 2017, 15:36

Hallo,

Zou je even *#1234# willen bellen en dan de drie regels willen delen. Dan kunnen we kijken wat voor firmware je hebt.

Je zou ook Smart Switch kunnen downloaden en vanaf daar het proberen te downloaden. Wel op je pc natuurlijk.

Als dat niet lukt meldt het dan.

Trouwens Android Nougat 7.0 is al beschikbaar.

- Snotaapje;)
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Hallo,

Zou je even *#1234# willen bellen en dan de drie regels willen delen. Dan kunnen we kijken wat voor firmware je hebt.

Je zou ook Smart Switch kunnen downloaden en vanaf daar het proberen te downloaden. Wel op je pc natuurlijk.

Als dat niet lukt meldt het dan.

Trouwens Android Nougat 7.0 is al beschikbaar.

- Snotaapje;)
Dank voor uw antwoord. De gegevens die ik vond zijn:

AP: A310FXXU2APD6
CP: A310FXXU2APC5
CSC: A310FDNX2APD2

Ik begon overigens over Nougat, omdat ik dacht dat marshmallow wellicht werd overgeslagen, gezien de verstreken tijd. Laatste controle was overigens van 27-08-2016 en dat is ong. een maand na aanschaf.
Oké, nieuw probleem. Bij het bekijken van de NPO-app van de publieke omroepen is nu mijn telefoon zojuist compleet vastgelopen. Gaat zelfs niet meer uit...
Oké, telefoon loop weer. Duurde wel even, geheugen en SIM verwijderd en teruggeplaatst. Vreemd... Hopelijk eenmalig, excuseer.
Hartelijk dank voor uw snelle antwoord.

Dit roept bij mij echter wel de vraag op of de telefoon het updaten niet zelf had moeten doen. Eigenlijk wacht ik liever tot eea automatisch gaat en mij is door een medewerker van T-Mobile gezegd dat mijn "branded toestel" dit tzt zelf ook zou gaan doen.

Heb ik hiervoor verder de geschikte firmware op mijn telefoon? Voor het automatisch updaten, bedoel ik en hebben andere Samsung A3 2016 gebruikers, die ook bij T-mobilezitten, wel deze marshmallow- of Nougat-updates ontvangen?

Daarnaast dan nog een paar vragen over de updates zelf: in hoeverre zijn deze updates geschikt voor deze telefoon? Ik heb gehoord dat Marshmallow lichter draait en dus de hardware niet overbelast en dat daarnaast de accuduur wordt verlengd. Hoe zit dit met Nougat? En blijft bij beide uptates de extra-spaarstand bewaard? Dat is een van de beste features van deze telefoon!

Heeft u of iemand anders hier echte, authentieke gebruikerservaring mee?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat veel dank.
Reputatie 7
Badge +9
Voor jouw versie is 7.0 Nougat zelfs al uit. Hij zou in principe gewoon moeten updaten.

Kun je het eens via Samsung Smart Switch proberen? http://www.samsung.com/global/download/smartswitchwin/

Of het echt een verbetering is weet ik niet. Dat varieert per toestel en per versie. Misschien dat iemand anders er persoonlijk ervaring mee heeft.
Dank voor uw antwoord.

Het spijt me u te moeten zeggen, maar het is niet helemaal bevredigend. Ik ben er eerder, meermaals voor naar een T-mobile-winkel gegaan en heb er later iemand over aan de telefoon gesproken.

In eerste instantie kreeg ik in de winkel te horen dat T-Mobile niet over software-updates ging, later dat bij een “branded toestel”, dit juist wel het geval is. Een update zou gewoon automatisch moeten volgen, want mijn toestel is “branded”. Dat is mij bij een tweede keer in de winkel door een dame uitgelegd en later ook door een meneer aan de telefoon. Deze wist mij daarnaast nog te vertellen dat “T-Mobile er wel voor zorgde dat de toestellen veilig bleven”.

Met dat laatste ben ik heel blij, maar ik heb de firmware-codes aan u doorgegeven, dus wil ik nu ook graag weten waar het aan ligt dat mijn telefoon niet automatisch update naar Marshmallow of hoger. Ik wil er ook niet via mijn eigen computer, zelf verantwoordelijk voor worden gemaakt. Het lijkt er namelijk op dat verschillende delen van het besturingssysteem weldegelijk worden bijgewerkt en dat ga ik zelf niet door de war schoppen 😉.

Vandaar dus (nogmaals) de volgende 5 vragen:
Vraag 1. Zou mijn telefoon automatisch moeten updaten naar Marshmallow of Nougat?
Vraag 2. Indien ja, waarom gebeurt dit dan niet?
Vraag 3. Hoe maak ik het mogelijk dat, indien gepland, mijn telefoon alsnog automatisch gaat updaten naar een hoger besturingssysteem?
Vraag 4. Is er anders wellicht een reden dat deze telefoon (Samsung A3 2016) geen (volledige) marshmallow-update, of hoger krijgt? “Automatisch updaten” staat immers aan, maar er is (vooralsnog) “niets gepland”. Ik heb in dit verband ook gewacht tot een jaar en een dag na de laatste controle van 28-08-2016 (gegevens van mijn telefoon).
Vraag 5. Mocht u voor mijn specifieke situatie geen verklaring hebben, dan neem ik u dat helemaal niet kwalijk. Maar, waar kan ik dan terecht met deze vragen?

Vergeeft u mij mijn vasthoudendheid, maar ik wil het gewoon begrijpen.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank
Reputatie 2
Hi,

Zo te zien, zijn er een aantal vragen omtrent de updates van jouw Galaxy A3 2016. Ik heb op basis van de software gegevens, gezocht in ons systeem. Het klopt inderdaad dat jouw toestel nog op Lollipop (Android 5.1.1) draait.

Ik hoop dat ik wat duidelijkheid kan geven op je vragen:

1. Jouw toestel zou automatisch updates moeten krijgen en installeren (indien ingesteld), als deze beschikbaar zijn.
2. -
3. Het updaten naar een hoger besturingssysteem kan alleen, wanneer de update beschikbaar is voor jouw toestel.
4. Ik kan jammer genoeg niet duidelijk aangeven waarom er geen update is voor jouw toestel, omdat ik geen info heb over komende updates.
5. Dit is alle informatie die ik voor je heb.

Het zal helaas afwachten zijn tot er een update beschikbaar is. Wat je eventueel kunt doen, is langs één van onze servicepunten gaan. Zie: http://smsng.nl/servicepuntfbwc

Wellicht is het mogelijk om de software van jouw toestel te flashen. Vergeet dan geen aankoopbon en identiteitsbewijs mee te nemen!

Groeten,

Samsung Webcare
Hartelijk dank voor uw antwoord. Zo komen we stukje bij beetje iets verder. Dank ook aan Snotaapje en ShadowLea.

Samenvattend:
- Mijn toestel kán op Marshmallow of Nougat werken.
- Het word in dit topic niet duidelijk of dit een grote verbetering zal zijn.
- De updates zijn volgens Snotaapje en ShadowLea al wel voor mijn type toestel beschikbaar
- Mijn specifieke toestel is echter "branded". Hierdoor komen de updates via T-Mobile tot mij.
- U bent van Samsung Webcare en weet, net zo min als Snotaapje en ShadowLea, niet wanneer T-Mobile deze updates vrij geeft.

Dan zijn mijn vragen aan T-Mobile:
1. Wanneer worden de updates voor mijn specifieke toestel vrijgegeven (Marshmallow/Nougat?
2. Waarom wacht T-Mobile hiermee?

Mijn vraag is urgenter geworden gezien het nieuwsbericht van vanochtend dat stelt dat veel Androidtoestellen niet veilig zouden zijn omdat zij updates missen. https://nos.nl/artikel/2190596-veel-android-telefoons-nog-kwetsbaar-door-ontbreken-updates.html

Het feit dat T-Mobile deze beveiligingsupdates eventueel wel doorgeeft (zie mijn vorige bericht, ik kan dit echter niet controleren), suggereert dat zij ook voor het updaten van het totale besturingssysteem verantwoordelijk zijn. Zij hebben deze verantwoordelijk immers op zich genomen door mijn toestel te "branden". Dit laatste legitimeert mijn vragen aan T-Mobile.

Ter informatie: mijn Samsung A3 2016 is om heel veel redenen mijn beste aankoop van 2016 geweest en wellicht wordt het dat ook wel van 2017. Ik hoop daarom dit toestel veel langer dan 2 jaar te kunnen gebruiken. Meestal overleven mijn toestellen ten minste één batterijvervanging, wanneer deze “slof” geworden is. En ja, dat laat ik gecertificeerd doen!

Lolipop geeft tot nu toe weinig kuren. Dat ik één besturingssysteempje achter loop, vind ik daarom niet erg. Maar twee vind ik vreemd...

Alvast dank voor uw antwoord en met vriendelijke groet
Reputatie 7
Badge +9
Ugh, dat inhoudsloze bericht van de NOS. Ik wist dat we daar gedoe mee zouden krijgen, want de NOS is zo digibeet als een komkommer. De NOS begint steeds meer op Hart Van Nederland te lijken. RTL4 was al een verloren zaak.

Er bestaan geen virussen voor Android. Het enige wat bestaat is malware, en die moet de gebruiker zelf installeren.

---

De 7.0 update voor jouw toestel is uitgerold op 23-7-2017.

Model SM-A310F
Model name Galaxy A3 ⑥
Country Netherlands (T-Mobile)
Version Android 7
Changelist 11350514
Product code TNL
PDA A310FXXU3CQF6
CSC A310FDNX3CQF1

Er zijn al vier nieuwere firmware versies uit tov jouw huidige versie.

---

Even wat uitleg over updates:

Google maakt Android. Zodra hier de nieuwe versie voor uit komt, krijgen fabrikanten (Samsung, HTC, LG, etc) de firmware om hem aan te passen voor hun toestellen. Voor elk toestel, en elke variant, moet een aparte firmware worden ontwikkeld.
Zodra Unbranded af is, wordt deze naar de providers gestuurd om aangepast te worden. Deze gaat een paar keer heen en weer tussen T-Mobile en Samsung om te testen.

Wordt hij uiteindelijk goed gekeurd, dan komt hij bij Samsung op de servers te staan om uit te rollen.

Deze servers rollen ALLE firmwares uit. Dus niet alleen van Nederland of specifiek de A3. Om dit een beetje in goede banen te leiden, is er een volgorde. De flagships krijgt de hoogste prioriteit. (S8). Daarna komt de vorige flagship (S7). De mid-range toestellen komen ergens op de 6e of 7e plaats, en dan eerst de nieuwere modellen.

Daarna worden updates per IMEI uitgerold.

T-Mobile past alleen de updates aan. Samsung rolt ze uit.

---

Waarom je de update niet hebt kan aan vanalles liggen.

Een instelling. Staat hij toevallig op 'Alleen Over Wifi', en gebruik je alleen mobiele data?
Een storing in het toestel.
Een fout in de update app.
Een fout op de server.
etc.

Samsung Smart Switch is een officieel programma van Samsung voor het beheren en updaten van je toestel. Die is specifiek voor dit soort problemen.

---

(Even ter verduidelijking, ik werk niet voor T-Mobile. Ik ben, net als jij, gewoon klant.)
Dank voor uw bericht. Dank ook dat u zoveel tijd in mij steekt, terwijl u niet voor T-Mobile werkt.

Ik hoop wel dat T-Mobile mee leest…

Als ik het dus goed begrijp, ben ik tot nu toe bij T-Mobile eigenlijk niet goed geholpen. Na twee winkelbezoeken en een telefoontje, moet ik dus blijven afwachten terwijl zij niet hebben gecontroleerd of mijn specifieke telefoon om een reden, anders dan het niet beschikbaar zijn van updates, geen Marshmallow of Nougat ontvangt.

Ik ben er scherp op omdat ik begin juli dit jaar niet van mijn internetbundel in het buitenland gebruik kon maken. Dat had ik bij een vorig abonnement laten uitzetten en die instelling was “meeverhuisd”. Terug in Nederland bleek bij een winkelbezoek dat de telefonist, toen ik eerder vanuit het buitenland belde, [quote;]“niet diep genoeg had gezocht”.

Het maakt mij helemaal niet uit dat mijn telefoon “branded” is, alleen vind ik T-Mobile in deze zaken niet erg alert en “on the ball”.

Ik begrijp nu dat mijn firmware is verouderd en dat dit de oorzaak kán zijn van het niet updaten van mijn telefoon. Ik meen dat die codes door de man aan de telefoon ook waren gecontroleerd. Maar, doet dit toestel dat allemaal zelf, of doet T-Mobile dat (“branded”). Of had ik dat zelf moeten doen met die “Samsung Switch”? Ik zit onder een bijna permanente “wifi-paraplu”en al het andere wordt weldegelijk geüpdate. Als mijn toestel een storing heeft, vind ik wel dat men dit in de winkel even had moeten nakijken of aan de telefoon al wat dingen hadden kunnen uitsluiten.

Ik zal vanmiddag in Amsterdam naar het Samsung Service Center gaan en eea navragen.

Begrijp ik nu uit het onderstaande goed dat op de “Samsung-site” of via die “Swich”, de door T-Mobile goedgekeurde updates komen te staan?

“Zodra Unbranded af is, wordt deze naar de providers gestuurd om aangepast te worden. Deze gaat een paar keer heen en weer tussen T-Mobile en Samsung om te testen.

Wordt hij uiteindelijk goed gekeurd, dan komt hij bij Samsung op de servers te staan om uit te rollen.”

Zo ja, dan vraag ik aan T-Mobile of zij de updates en / of firmware voor mijn toestel hebben vrijgegeven, of dat ik, omdat ik geen “flagship” heb, nog langer moet wachten? Met “rooten” of “flashen”, zo las ik, ga je deze “blokkade” namelijk omzeilen.

Nogmaals dank voor al uw/jullie moeite. Ik zal even bij Samsung binnen lopen. Daarna zal ik melden of ik verder ben gekomen, of weer langs gaan bij de winkel van T-Mobile, of opnieuw bellen...
@Gebruikersnaambijtopic

Waarom maak je er niet gewoon een "unbranded" toestel van ? 🙂 Dat heb ik ook gedaan met mijn S7 edge. Hij reset wel eenmalig je telefoon terug naar de fabrieksinstellingen maar daarna ben je permanent af van deze problemen. Ook is alle T-mobile bloatware verwijderd.

Je kan hem ook gewoon via deze manier updaten. Als je wel de tmobile rom eroverheen zet gebeurd er niks. 🙂 ( dan heb je ook android 7.0 )

Mits je dit wil doen het is heel eenvoudig!

1. Download Odin : http://odindownload.com/download/Odin3_v3.12.3.zip

2. Download je juiste firmware:

Unbranded:
https://www.sammobile.com/firmwares/galaxy-a3-/SM-A310F/PHN/download/A310FXXU3CQG3/183898/

T-mobile: https://www.sammobile.com/firmwares/galaxy-a3-/SM-A310F/TNL/download/A310FXXU3CQF6/180686/

3. Volg de onderstaande stappen.

https://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1372414

Eventjes een opmerking over hierboven. Er bestaan wel degelijk malware. Het klopt de je de meeste zelf moet installeren, echter mits je software oud genoeg is zijn er ook manieren om het te doen zonder toestemming. De kans dat dit gebeurd op dit moment is klein, maar het gebeurd wel degelijk. Verder aangezien android zo populair is zal dit alleen maar toenemen.

https://www.androidcentral.com/malicious-godless-were-google-play-apps-sound-scary-thats-about-it
Dank, Johanneslol, voor jouw antwoord en sorrie voor mijn vertraging. Fijn ook, dat er inmiddels zoveel mensen meedenken 🙂. “Rooten” is echter geen optie.

Vandaag ben ik naar de T-Mobilewinkel geweest. Alle garantie verloopt als ik de telefoon ga rooten/flashen zoals jij en Samsung beschrijven. Mijn toestel is óók via T-Mobile verzekerd, vandaar.

Ik lees bij de consumentenbond nu overigens ook over het ongewenst “branden” van toestellen door T-Mobile, doordat de consument een T-Mobile sim plaatst. Maar goed… http://www.gsmhelpdesk.nl/nieuws/12873/consumentenbond-hekelt-brandmerkbeleid-t-mobile, voor wie het lezen wil.

Verder ben ik afgelopen zaterdag naar Samsung geweest. Zij bevestigen dat ik updates (firmware en software) achterloop, maar dat er met mijn telefoon en instellingen niets mis is. Handmatig updaten gaat niet (óf moet ie dan áán de computer liggen mét die Samsung Switch??)

In de winkel werd vandaag ontkend dat T-Mobile iets met het updaten maken heeft. Wel werd mij gevraagd “waarom ik de updates zou willen?”, “waarom ik dan voor een branded toestel gekozen had?” (mij is de keuze niet geboden bij verkoop!) en tevens, toen ik de door u voorgestelde oplossingen voorlegde, “dat het forum niet van T-Mobile is”.

Dat laatste vind ik raar én naar, want ik wordt er bijna automatisch toe gedwongen hier mijn antwoorden te zoeken, doordat ik aan de telefoon en in de winkel geen antwoorden krijg. Dit zeg ik niet om u allen te desavoueren, want u doet uw best om mij te helpen. Maar u staat er volgens de man in de winkel dus kennelijk helemaal buiten.

Als ik antwoorden wilde, zou ik volgens deze man in de winkel “mijn toestel minimaal twee weken kwijt zijn” (opsturen naar T-Mobile, etc…). De winkelbediende wilde er zelf niet naar kijken, “want hij begreep het zo ook wel…”.

Dank voor al jullie hulp en met verontschuldigingen voor alle te vergeefse tijd die u er voor mij in heeft willen steken.

Ik ga deze thread (heet dat zo?) denk ik dan maar uitprinten en al dan niet aangetekend naar de klantenservice van T-Mobile sturen (17 kantjes nu, maar daar haal ik alle logootjes nog tussenuit). Ik heb dat in de winkel voorgesteld en dit was volgens de winkelbediende ook de beste oplossing. Tsja…

Antwoord van mijn provider accepteer ik daarna alleen nog schriftelijk.

Ps: De beveiligingspatch is van 1 mei 2016. Virus of mallware: ik denk dat dit kiezen is tussen gebeten worden door de kat of door de hond 😉.
Reputatie 4
Badge +5
Hallo,

Wanneer je flasht vervalt je garantie niet. Bij rooten wel. Kan het wel via Samsung Smart Switch. Je telefoon loopt namelijk een aantal beveiligingspactchs achter.
Aha..., dank Snotaapje. Dat ga ik dan nog proberen. ShadowLea had al gescheven dat Sam.Switch het geijkte middel is, maar het verschil tussen flashen en rooten was mij nog niet duidelijk.

Sorrie voor die verwarring.
Overigens, ik heb de termen "flashen" en "rooten" in de T-Mobilewinkel én bij Samsung door elkaar gebruikt, maar hen is het verschil kennelijk ontgaan.

Daarnaast vraag ik mij af hoe die telefonist mij dan heeft kunnen wijsmaken dat T-Mobile er wel voor zorgde dat de telefoon veilig bleef (zie mijn eerdere post). Naar die beveiligingspatch heeft hij niet gevraagd. Die ben ik recentelijk toevallig onder "KNOX" tegengekomen bij het doorspitten van mijn telefoontje.

Niet scherp, niet "on the ball", T-Mobile...
Nog iets, wanneer ik binnen de T-Mobilesite zoek op trefwoord "forum", word ik naar deze pagina doorverwezen ingeval van klachten. Nu had ik aanvankelijk helemaal geen klacht, maar T-Mobile maakt het er nu een beetje zelf naar, nietwaar?
Inderdaad zolang je de originele firmware flashed dan veranderd er niks aan je telefoon. Overigens met een custom Rom, wordt he Knox wel getrigerd, maar dan heb he nog garantie op de hardware. De onzin die ze in zo'n winkel zeggen is echt belachelijk. Ik heb er zelf ook meerdere keren problemen mee gehad. Als je de t-mobile rom er overheen flashed blijven je instellingen ook behouden. Alleen als je de andere gebruikt en hem een no branded maakt wordt ie gewist. 🙂 en als je bang bent over je garantie, ik heb dit jaren gedaan. Mijn note 4 had hardware problemen en ik kreeg gewoon een S7 edge als vervanging van Samsung! Ik heb geen verzekering ofzo.

Reageer