Beantwoord

Samsung galaxy s7 edge camera kan geen zwart wit fotos maken

• 16 augustus 2016
  • 6 reacties
  • 2369 Bekeken

Ik heb vandaag mijn galaxy s7 edge binnengekregen. daar ik eigenlijk voornamelijk zwartwit fotografeer was ik zeer verbaasd deze functie op de camera niet te kunnen vinden. Weet iemand hoe ik zwart wit functie / filter kan aanzetten ?
icon

Beste antwoord door ShadowLea 17 augustus 2016, 23:02

Er zijn meerdere berichten dat deze en de Sepia filters er in de S7 en S7 Edge uit zijn gehaald. Waarschijnlijk omdat de zwart/wit filters de kwaliteit van de foto verlagen als dit in-camera gebeurt.

Er zijn wel wat alternatieve camera apps specifiek voor zwart-wit foto's. Of Instagram.

Ik vraag mij af waarom je niet liever converteert in de nabewerking, dan heb je veel meer controle over de foto. (Waaronder de zwart/wit waardes van de verschillende kleuren). Oke, niet iedereen is zo gek als ik om uren in Lightroom en Camera Raw door te brengen, maar B&W geeft een veel beter resultaat wanneer je het toepast in post processing.

Ken je Snapseed? Google heeft een paar jaar geleden NIKsoftware opgekocht (de makers van ColorEfex en SilverEfex), en naast dat alle oorspronkelijke programma's nu gratis zijn, hebben ze ook Snapseed gratis uitgebracht voor Android. 🙂
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Er zijn meerdere berichten dat deze en de Sepia filters er in de S7 en S7 Edge uit zijn gehaald. Waarschijnlijk omdat de zwart/wit filters de kwaliteit van de foto verlagen als dit in-camera gebeurt.

Er zijn wel wat alternatieve camera apps specifiek voor zwart-wit foto's. Of Instagram.

Ik vraag mij af waarom je niet liever converteert in de nabewerking, dan heb je veel meer controle over de foto. (Waaronder de zwart/wit waardes van de verschillende kleuren). Oke, niet iedereen is zo gek als ik om uren in Lightroom en Camera Raw door te brengen, maar B&W geeft een veel beter resultaat wanneer je het toepast in post processing.

Ken je Snapseed? Google heeft een paar jaar geleden NIKsoftware opgekocht (de makers van ColorEfex en SilverEfex), en naast dat alle oorspronkelijke programma's nu gratis zijn, hebben ze ook Snapseed gratis uitgebracht voor Android. 🙂
ShadowLea, dank je wel voor je reactie.

Ik heb soms helemaal geen tijd (of zin) om na te bewerken. Ik ben professioneel fotograaf, dus nabewerkingen doe ik wel als ik met mijn professionele camera op stap ben geweest. Ik krijg er dan tenminste voor betaald. Toch wil ik echter ook als ik 'snaps' maak zwart-wit willen kunnen fotograferen. Als ik dan 10 foto's zou moeten gaan nabewerken omdat de camera software/filters dat niet meteen kunnen doen ben ik een half uur bezig voordat ik maar iets op facebook kan posten. Dat kost veel te veel tijd, en is gewoon niet handig (en zeker niet sociaal als je bv. gezellig uit bent met vrienden).

Het is een basic functie, die tot nu toe op elke samsung telefoon heeft gezeten (en alle andere telefoons die ik ken) en zou niet weggelaten mogen worden.

Over kwaliteit gesproken: Het van kleur naar zwart/wit filteren is niets anders dan de kleuren omzetten in grijstinten. Hier zijn standaarden voor. Als je die standaarden aanhoud in het filter behoud je absoluut de volledige kwaliteit. Je argument houd in elk geval al geen steek als je kijkt wat voor filters ze wel hebben gelaten. Het 'monogram' filter bijvoorbeeld maakt van je foto een vage zooi; niet echt kwaliteitsvol.

Nogmaals bedankt voor je reactie...Ik hoop dat heel veel mensen gaan klagen en Samsung heel snel tot inkeer komt en de filters ter download stelt.
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben ook professioneel fotograaf, maar ik wil toch echt dat mijn 'snaps' met mijn mobiel er ook goed uit zien, zelfs voor Facebook. Noem het beroepseer, noem het trots, noem het een reputatie, whatever.

Probeer Camera ZOOM FX. De gratis versie bevat twee B&W modi onder FX. (vink Remember shooting mode aan in de settings om ze als standaard te behouden.)

Als professionele fotograaf moet je toch weten dat een JPEG conversion in de camera aanzienlijk slechtere kwaliteit oplevert dan een RAW... Dat is basiskennis.

En dat was niet mijn argument. Dat was het argument van Samsung. Ik gebruik sowieso geen filters. Veel te Instagram hipster naar mijn smaak.
Reputatie 5
Badge +14
Je kunt wel grijstinten als je dat wil , ik weet of jij dat bedoeld ?
@ShadowLea, ik spreek niet dat ook niet tegen, maar ik fotografeer met de S7 dan ook niet in RAW. Als ik RAW fotografeer neem ik mijn professionele camera. Het gaat hier trouwens niet om een conversie van RAW naar JPEG, maar een conversie van kleur naar grijstinten. Hoe je dat dan wegschrijft is een andere zaak.
Ik heb met veel plezier gebruik gemaakt van de in-camera grijstinten functie op de S5 en er was voor een facebook post niets aan te merken op de kwaliteit, imho. Integendeel. Ik kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van de S7 nu opeens te wensen over zou laten terwijl het met de S5 er al zo mooi uitzag. (Facebook trouwens comprimeert jouw hoge kwaliteitsfoto trouwens zodanig dat je bij de mooiste foto's toch nog banding ziet.)

Nog bedankt voor de Camera Zoom FX tip. Deze app komt zeker in de buurt, maar hij is minder inituitief als de originele camera app van samsung.

@jan_kelder: ja, dat is precies de bedoeling, grijstinten zonder te hoeven nabewerken.
Reputatie 5
Badge +14
Dat kan dus met bewerken. Trouwens kan je de foto's bij Facebook uploaden in HD kwaliteit , dit kan je instellen bij de app instellingen

Reageer