Beantwoord

Samsung s6 ineens dubbel ontgrendelen na update?

Voorheen klikte ik op de home/ aan-uit knop, en kreeg ik direct het scherm zichtbaar waar ik mijn ontrgendelcode (patroon) in kan voeren. Sinds de update van deze week (6.0.1) krijg ik eerst het scherm 'veeg om te ontgrendelen' waarbij ik dus eerst door dat scherm heen moet om vervolgens bij mijn patroon te komen.

Ik krijg niet gevonden waar ik dit uit kan zetten, kan iemand mij helpen?

Gr, Dado
icon

Beste antwoord door ShadowLea 10 april 2016, 04:28

Dat is een feature, geen bug.

Google heeft voor deze methode gekozen om pocket dialling tegen te gaan. Het is namelijk mogelijk om het alarmnummer te bellen vanuit het gewone lockscreen. Pocket Dialling is ookwel bekend als butt dialling, oftewel in je broekzak gaat je telefoon bellen doordat je er op zit en het toestel daardoor aan gaat en aanrakingen registreert.

Wist je dat 72% van de binnenkomende telefoontjes bij alarmcentrales het gevolg zijn van pocket dialling? Daarom dus.

Een methode om het te omzuilen is de Vingerafdruk te gebruiken als beveiliging. Die werkt wel meteen.
Bekijk origineel

12 reacties

Hoi Dado, welkom op het forum.

Het lijkt me niet helemaal de bedoeling dat dat twee keer zou moeten. Zou je de vergrendeling eens op 'Geen' kunnen zetten, je scherm vervolgens even uitdrukken en kijken of je dan ook nog moet vegen om te ontgrendelen? Als dat niet het geval is, kun je je patroon weer instellen en kijken wat er dan gebeurt.
Reputatie 4
Badge +7
Ik gebruik de vingerscanner om te ontgrendelen. Als ik mijn telefoon opnieuw opgestart heb dan vraagt ie eerst om een pincode en dan pas kan ik ontgrendelen met de vingerscanner.
Kaassausje, dankjewel. Ik heb het veranderd naar geen, dan hoef ik niet te vegen.
Zet ik het op 'vegen' dan moet ik 1 x vegen
zet ik het daarna weer op pin/patroon/vingerafdruk dan moet ik weer eerst vegen dan ontgrendelen....
Ik lees hier: http://forums.androidcentral.com/ask-question/585253-i-suddenly-started-getting-double-lock-screen-my-galaxy-s6-how-stop.html
dan het met vertrouwde apparaten (bluetooth) en/of smart lock te maken kan hebben, maar smartlock staat uit en er staan geen vertrouwde apparaten in mijn tel..

@toetsie, lijkt me normaal dat je telefoon om pincode vraagt bij opnieuw opstarten aangezien je dan de sim vergrendeling moet ontgrendelen... dit staat los van de schermvergrendeling waar ik na de update last van heb.
Reputatie 4
Badge +7
Ik begin met de pincode van de SIM dan de code van het vergrendelscherm dan de vingerscanner.
@Dado
Zou je Smart Lock eens aan willen zetten, daarna de cache legen, gegevens wissen, gedwongen stoppen en weer uitzetten om te kijken of dat enig verschil maakt?

Ik zie inderdaad wat meldingen, maar nog geen echt duidelijke oplossingen op dat forum. Als last resort kun je natuurlijk wel een factory reset doen (via het recovery menu), als het probleem er dan nog is zonder een back-up terug te zetten, dan zit het in de software en wordt het wachten op een fix.

Je gebruikt de standaard launcher en standaard lockscreen?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Dado,

Welkom op ons Forum!

Ik zie dat Kaassausje jou wat tips heeft gegeven. Heb je ze al uitgeprobeerd?

Laat ons weten of het hiermee is opgelost! 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Dat is een feature, geen bug.

Google heeft voor deze methode gekozen om pocket dialling tegen te gaan. Het is namelijk mogelijk om het alarmnummer te bellen vanuit het gewone lockscreen. Pocket Dialling is ookwel bekend als butt dialling, oftewel in je broekzak gaat je telefoon bellen doordat je er op zit en het toestel daardoor aan gaat en aanrakingen registreert.

Wist je dat 72% van de binnenkomende telefoontjes bij alarmcentrales het gevolg zijn van pocket dialling? Daarom dus.

Een methode om het te omzuilen is de Vingerafdruk te gebruiken als beveiliging. Die werkt wel meteen.
Reputatie 4
Badge +7
Het dubbele unlocken is alleen als je de telefoon opnieuw opstart, buiten de Sim pin natuurlijk. Ik gebruik de vingerscanner om te unlocken, als de vingerscanner niet reageerd dan gebruik je de vooraf ingestelde pincode om te unlocken.
Reputatie 7
Badge +9
Het dubbele unlocken is alleen als je de telefoon opnieuw opstart, buiten de Sim pin natuurlijk. Ik gebruik de vingerscanner om te unlocken, als de vingerscanner niet reageerd dan gebruik je de vooraf ingestelde pincode om te unlocken.

Dit heeft niets te maken met de volledig normale twee-staps ontgrendeling na een reboot die bestaat op alle devices ongeacht de firmware versie. Dit is een nieuwe bijkomstigheid in Android M, en gebeurt bij élke opening van het lock screen.
@Dado
Zou je Smart Lock eens aan willen zetten, daarna de cache legen, gegevens wissen, gedwongen stoppen en weer uitzetten om te kijken of dat enig verschil maakt?

Ik zie inderdaad wat meldingen, maar nog geen echt duidelijke oplossingen op dat forum. Als last resort kun je natuurlijk wel een factory reset doen (via het recovery menu), als het probleem er dan nog is zonder een back-up terug te zetten, dan zit het in de software en wordt het wachten op een fix.

Je gebruikt de standaard launcher en standaard lockscreen?

Kaassausje, ik heb dit geprobeerd, echter kan ik de Smart Lock niet vinden in het lijstje van applicaties in applicatiebeheer, daar komt hij niet voor. Is er een andere manier om de cache te legen?

ShadowLea, thanks voor je informatie, toch vaag dat sommigen het wel uitgezet krijgen.. Ik ben er inmiddels al een beetje aan gewend maar wordt er nog steeds kriegel van haha

Ook als ik de vingerafdrukscanner gebruik dan moet ik eerst vegen om te unlocken...niet alleen als ik hem opnieuw opstart!
Nee, als Smart Lock niet onder "alles" / "alle apps" (of "uitgeschakeld" als daar een apart tabblad voor is, anders staan de uitgeschakelde apps onder 'Alles" helemaal onderaan de lijst) staat, dan staat 'ie simpelweg niet op de telefoon.

Reageer