Sticky Beantwoord

Samsung software update topic - stel je vragen aan de expert!

Toon eerste reactie

2302 reacties

wappie, je haalt echt alles door elkaar zie ik.

Ten eerste is het een samenwerking van T-Mobile én Samsung op die updates. Samsung moet ze correct aanleveren alvorens T-Mobile ze goed kan keuren voor release. Dus niet zo eenzijdig als jouw stelling.

Dan als tweede kan en mag jij gewoon officiële software er op zetten zonder enig effect op garantie (Lea heeft de EU links eventueel nog wel). Dus je verhaal van garantie is geheel onterecht opgebracht

Als derde schiet je echter ook geheel mis met je garantie, want EU geeft je minimaal 2 jaar, maar NL stelt de te verwachten levensduur als garantie vast. Dus niet 2 jaar exact, maar een ruime 2 a 3 jaar is wel te verwachten bij hedendaagse high-end telefoons. Door EU heb je minimaal 2 jaar, maar bij een rechter haal je daar gemakkelijk meer bij weg (je moet er wel moeite voor doen overigens).

Echter, je claim van 'recht op updates' is uit de lucht gegrepen. Lees je koop maar na, daar staat geen 2 jaar updates in beschreven, ondanks dat het tegenwoordig een relatief standaard periode begint te worden. Je hebt ook zeker geen recht op updates, dus waar je die onzin vandaan haalt, geen idee......

Updates zijn nog steeds een toezegging, een service vanuit de fabrikant. Een eventueel 'branded' versie van een provider volgt die vrijwel altijd op, maar dit zijn geen rechten. De enige partij waar je zeker bent van updates is Apple, want die weet dat het jouw 'oudere' toestel zal vertragen (de software is niet geoptimaliseerd voor oudere toestellen) en je uiteindelijk dan vanzelf een nieuwe zal kopen.
Het is jammer de manier waarop T-Mobile omgaat met de beveiligings updates aangaande de Samsung Galaxy S7. Wij hebben ons toestel in 1 keer betaald en ging er vanuit dat ik een unbranded toestel zou krijgen omdat T-Mobile het niet zo nauw neemt met het up to date houden van haar toestellen. En zie daar, het bovenstaande is een feit. Waar de PHN versie inmiddels op een beveiligings patch zit van 1 November met daarin de Krack-fix neemt T-Mobile dit probleem niet zo serieus en zit nog steeds op 1 Augustus met een kernel van 14-9-2017. De unbranded versie zit nu op 2-11-2017. Jammergenoeg kan ik mijn S7 niet omzetten naar PHN omdat er nog 13 maanden garantie op zit. (standaard garantie binnen NL is 2 jaar) De vorige update liep ook al ruim 2 maanden achter en nu is de achterstand wederom meer dan 2 maanden plus we worden een belangrijke patch onthouden. Waarom slaat T-Mobile steeds updates over is krijgen we niet DE MAANDELIJKSE updates waar we recht op hebben. En nee... Ik heb het handmatig gedaan en jullie weten echt wel van deze achterstand. Graag zie ik jullie reactie met vertrouwen tegemoet.
Moet alleen alles goed backupen omdat ik dan alles kwijt raak.

Overigens zijn de officiele updates van de S7 Edge zo'n beetje voorbij. Contracten met Google voor ondersteuning lopen 18 maanden. De S7 Edge kwam uit op 12 Maart 2016, dat is 20,5 maanden geleden. Beveiligingsupdates vanuit Samsung blijven nog wel even komen, maar ik denk dat Android zelf wel zo'n beetje z'n laatste versie heeft bereikt op dit toestel. Met een beetje mazzel sluiten ze het af met 8.0 Oreo.

Volgens de website van Samsung zelf gaan de officiële updates nog door tot Maart 2018. Daarnaast krijgen de meeste toestellen altijd 2 grote firmware updates, dus Oreo zou ik zeker verwachten voor de S7 serie. Het gerucht is nu dat zelfs de S6 nog Oreo gaat krijgen, wat dus zou betekenen dat een Android P update voor de S7 serie helemaal niet zo gek zou zijn.

Voor zover branded firmware gaat, diep triest. Meen dat het nog nooit eerder zover heeft achtergelopen in de levensduur van de S7. Heb mijn eigen al omgeflasht naar PHN, nu nog de rest van mijn huishouden 🙂.
Reputatie 7
Badge +9
Tja, branded he... Loopt altijd zo rond de 2 maanden achter, vooral als het niet meer het nieuwste toestel is.

De meest recente TNL firmware is uitgerold op 2017-10-11. Dit is G935FXXS1DQIM\G935FDNX1DQI1. Dat is de firmware versie van September.

PHN heeft sindsdien ook al DQJ en DQK gehad (Oktober en November, respectievelijk.)

Denk dat hij nog wel geupdate gaat worden, maar dat duurt waarschijnlijk wel tot rond de kerstdagen. Nu we richting de release van de S9 gaan, krijgt de S7 geen prioriteit meer, om verkoop van het nieuwe toestel te stimuleren.

Overigens zijn de officiele updates van de S7 Edge zo'n beetje voorbij. Contracten met Google voor ondersteuning lopen 18 maanden. De S7 Edge kwam uit op 12 Maart 2016, dat is 20,5 maanden geleden. Beveiligingsupdates vanuit Samsung blijven nog wel even komen, maar ik denk dat Android zelf wel zo'n beetje z'n laatste versie heeft bereikt op dit toestel. Met een beetje mazzel sluiten ze het af met 8.0 Oreo.
Is er een reden dat T-Mobile de S7 Edge niet meer update? TNL firmware zit op Augustus, Unbranded PHN op November. 3 maanden achterlopen op dezelfde hardware....
@Shadowlea: Thanks voor je uitleg!

Wat betreft garantie m.b.t de LG G4 bootloader problemen.. Ook dynafix zijn oplichters, mijn schoonzus haar G4 werd niet gerepareerd omdat er een barstje in haar scherm zat van ca. 1 cm.. en die van mij niet omdat ik mijn BL had unlocked. Terwijl het een bekend en erkend probleem van de G4 was dat er defecte batches waren verkocht.

Voor mij sowiezo geen LG meer.

Ik merk wel dat deze update mijn S8 behoorlijk positief verrast.
Reputatie 7
Badge +9
Je behoud gewoon je garantie. Beide berichten zijn klinkklare onzin.

Er zijn twéé soorten garanties. Verplichte garantie vanuit de wet, en vrijwillige garantie vanuit de fabrikant. Die laatste mogen bedrijven zelf opheffen als je firmware flashed, maar de wettelijke garantie van 2 jaar is gewoon verplicht.

Het roepen van het beëindigen van de garantie is niets meer dan een poging tot angst gebruiken ter beheersing van klanten. Scare Tactics, noemen we dat.

De mening van een bedrijf over wat ze wel en niet willen is niet relevant voor de wetgeving. Je hebt per Directive 1999/44/CE 2 jaar garantie op je toestel, ongeacht eventuele softwarematige wijzigingen. Zolang de garantie loopt moet de fabrikant of verkoper concreet kunnen aanduiden dat jouw wijziging direct heeft geleid tot de fysieke schade.

Directive 1999/44/CE is een wetgevende directive, en dus zijn ook Samsung en T-Mobile hier gewoon aan gebonden. Ongeacht wat jij met je firmware doet.

Laat je niet bang maken door bedrijven, het is jouw toestel en jij mag er mee doen wat je wilt binnen de grenzen van de wet. Flashen valt binnen die grenzen.
@ShadowLea: Ik heb zojuist contact met T-mobile en Samsung gehad:

T-Mobile antwoordt:

Hoi Donald,

Omdat we dergelijke flashes niet ondersteunen en de garantie vervalt op het moment dat je aanpassingen doet aan het besturingssysteem, wil ik je erop wijzen dat dit geheel voor je eigen risico is. Ik kan je hierin verder niet van advies voorzien.

Groetjes,
Barbara

En Samsung:

Nee. Flash je een andere software-versie op je telefoon, dan vervalt onze ondersteuning en garantie. ^Jesse

Ik heb zojuist voordat ik dit bericht ontving de PHN versie met succes geflashed.. Helaas heb ik volgens zowel T-mobile als Samsung geen garantie meer...
Reputatie 7
Badge +9
Het flashes van de officiële firmware heeft geen effect op je garantie. De gebruikte tool, ODIN, is ontwikkeld door Samsung, en wordt ook door Samsung gebruikt bij reparaties.

Daarnaast wordt je ook beschermt door EU Directive 1999/44/CE, waarin staat dat wijzigingen van de software niet de garantie mogen opheffen. (Tenzij deze wijzigingen directe schade kunnen veroorzaken, zoals overclocken) Dit houd dus in dat rooten en onofficiële firmware, zoals LineageOS, wettelijk geen effect hebben op je garantie.

Bedrijven als T-Mobile hebben liever niet dat mensen zelf aan de slag gaan met hun firmware, om 2 redenen:

1, Branded firmware levert geld op. Er wordt veel geld betaald voor de rotzooi apps die er bij in zitten.
2. Als het mis gaat, kan de provider niet aansprakelijk worden gesteld.
@ShadowLabs: en dan krijg je van T-Mobile via FB Messenger een tegenbericht:

Hoi Donald,

Wij ondersteunen dergelijke flashes niet. Wij bieden ook alleen garanties bij oorspronkelijke besturingssystemen. Ik kan je hierin daarom jammer genoeg ook niet verder adviseren.

Groetjes,
Sandra

Dan vraag ik me toch af, hoe zit 't met mijn garantie?...

T-Mobile zal het wellicht zelf niet ondersteunen, maar garantie vervalt absoluut niet bij het vervangen van branded firmware met unbranded firmware. Graag verwijs ik je even door naar deze post door ShadowLea: https://forum.t-mobile.nl/samsung-362/samsung-software-update-topic-stel-je-vragen-aan-de-expert-203345/index166.html#post1325373
@ShadowLabs: en dan krijg je van T-Mobile via FB Messenger een tegenbericht:

Hoi Donald,

Wij ondersteunen dergelijke flashes niet. Wij bieden ook alleen garanties bij oorspronkelijke besturingssystemen. Ik kan je hierin daarom jammer genoeg ook niet verder adviseren.

Groetjes,
Sandra

Dan vraag ik me toch af, hoe zit 't met mijn garantie?...
@ Shadowlabs, thanks voor je reactie!
Garantie (LG G4 moederbord probleem) was mijn belangrijkste punt om het tot op heden niet te doen, wat betreft data kwijtrakeb, geldt dit ook voor het intern geheugen? Ik ga er vandeweek mee aan de slag!

Ah, het welbekende "bootloop" probleem op de G4. Ben 'm ook tegengekomen :)

Het kwijtraken van data geld inderdaad ook voor het interne geheugen. Al je foto's etc worden dus ook verwijderd.

Ik kan je wel Samsung Smart Switch aanraden om een backup te maken via je PC, scheelt een hoop moeite. http://www.samsung.com/global/download/smartswitchwin
@ Shadowlabs, thanks voor je reactie!
Garantie (LG G4 moederbord probleem) was mijn belangrijkste punt om het tot op heden niet te doen, wat betreft data kwijtrakeb, geldt dit ook voor het intern geheugen? Ik ga er vandeweek mee aan de slag!
Goedemiddag, ik heb even een vraagje:

Mijn vriendin en ik hebben allebei de Galaxy S8..
Zij heeft zojuist de securitypatch van 1 November ontvangen (Software: PHN)
Mijn toestel loopt achter.. op de patch van 1 Augustus (Software: TNL)..
Bestaat er een mogelijkheid om mijn toestel te "unlocken" zodat ik niet op T-mobile updates hoef te wachten?

Je kunt je toestel "unbranden" door middel van een Odin flash. Let wel op dat hierbij alle gegevens op je toestel verloren gaan. Je garantie blijft wel intact.
Goedemiddag, ik heb even een vraagje:

Mijn vriendin en ik hebben allebei de Galaxy S8..
Zij heeft zojuist de securitypatch van 1 November ontvangen (Software: PHN)
Mijn toestel loopt achter.. op de patch van 1 Augustus (Software: TNL)..
Bestaat er een mogelijkheid om mijn toestel te "unlocken" zodat ik niet op T-mobile updates hoef te wachten?
@JohanHalekor
Dat zou het Service Center ook moeten gaan doen. In feite mag de garantie niet vervallen, omdat je gewoon officiële firmware zou gebruiken (geen root, geen 'rare' dingen).

Als je weet welke firmware je precies nodig hebt, zou je het zelf kunnen doen. Bij een Samsung Service Center flashen ze mogelijk ook direct nieuwe firmware voor je.
Is het toegestaan om via Odin de originele T-Mobile ROM te installeren of is dan de garantie vervallen? Wil het liefst niet mijn toestel een paar weken missen (zit nu tijdelijk met mijn oude Galaxy S4 met een gebarsten scherm 😛
Reputatie 7
Badge +9

Melding "Niet ondersteund apparaat" :(

Dan zal de firmware compleet opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Hiervoor kun je het beste langs een Samsung Service Center, of het toestel opsturen ter reparatie.
Bij 30% van de update? Kun je hem eens aansluiten op de PC en proberen te updaten via Samsung Smart Switch?

Melding "Niet ondersteund apparaat" 😞
Reputatie 7
Badge +9
Bij 30% van de update? Kun je hem eens aansluiten op de PC en proberen te updaten via Samsung Smart Switch?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Johan,

Wat ontzettend balen dat jouw toestel blijft hangen in de update!

Als je zelfs al een hard reset hebt geprobeerd en dat niet heeft geholpen, raad ik je aan om even langs een T-Shop of een Samsung Servicepunt te gaan. Mocht je geen kans zien om langs te gaan in een winkel, dan kun je er ook voor kiezen om jouw toestel ter reparatie op te sturen.

Hopelijk is jouw toestel dan snel weer de oude! Laat je ons weten hoe het afloopt? 🙂
Ik ging gisteren avond proberen mijn Galaxy S7 Edge te updaten, hij blijft elke keer bij 30% opnieuw opstarten (gaat dus in een loop)

Hoe kan ik dit verhelpen (of de update annuleren)?

Hard-reset al gedaan, helpt niet! :(

Telefoon is nu niet te gebruiken!! 😞
Een wipe cache heeft het probleem verholpen!
Gisteren een grote update ontvangen op mijn Galaxy S6. (nieuwste update, hou mijn toestel altijd up-to-date)

Nu doet na de update, die probleemloos verliep, de automatisch roteren functie het niet meer. Uit en aanzetten van de functie helpt ook niet.
Ook werkt de automatisch helderheid niet meer, en blijft dus op een vaste helderheid staan.

Meerdere mensen die deze ervaring hebben?

Reageer