Sticky Beantwoord

Samsung software update topic - stel je vragen aan de expert!



Toon eerste reactie

2318 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het flashes van de officiële firmware heeft geen effect op je garantie. De gebruikte tool, ODIN, is ontwikkeld door Samsung, en wordt ook door Samsung gebruikt bij reparaties.

Daarnaast wordt je ook beschermt door EU Directive 1999/44/CE, waarin staat dat wijzigingen van de software niet de garantie mogen opheffen. (Tenzij deze wijzigingen directe schade kunnen veroorzaken, zoals overclocken) Dit houd dus in dat rooten en onofficiële firmware, zoals LineageOS, wettelijk geen effect hebben op je garantie.

Bedrijven als T-Mobile hebben liever niet dat mensen zelf aan de slag gaan met hun firmware, om 2 redenen:

1, Branded firmware levert geld op. Er wordt veel geld betaald voor de rotzooi apps die er bij in zitten.
2. Als het mis gaat, kan de provider niet aansprakelijk worden gesteld.
@ShadowLabs: en dan krijg je van T-Mobile via FB Messenger een tegenbericht:

Hoi Donald,

Wij ondersteunen dergelijke flashes niet. Wij bieden ook alleen garanties bij oorspronkelijke besturingssystemen. Ik kan je hierin daarom jammer genoeg ook niet verder adviseren.

Groetjes,
Sandra

Dan vraag ik me toch af, hoe zit 't met mijn garantie?...


T-Mobile zal het wellicht zelf niet ondersteunen, maar garantie vervalt absoluut niet bij het vervangen van branded firmware met unbranded firmware. Graag verwijs ik je even door naar deze post door ShadowLea: https://forum.t-mobile.nl/samsung-362/samsung-software-update-topic-stel-je-vragen-aan-de-expert-203345/index166.html#post1325373
@ShadowLabs: en dan krijg je van T-Mobile via FB Messenger een tegenbericht:

Hoi Donald,

Wij ondersteunen dergelijke flashes niet. Wij bieden ook alleen garanties bij oorspronkelijke besturingssystemen. Ik kan je hierin daarom jammer genoeg ook niet verder adviseren.

Groetjes,
Sandra

Dan vraag ik me toch af, hoe zit 't met mijn garantie?...
@ Shadowlabs, thanks voor je reactie!
Garantie (LG G4 moederbord probleem) was mijn belangrijkste punt om het tot op heden niet te doen, wat betreft data kwijtrakeb, geldt dit ook voor het intern geheugen? Ik ga er vandeweek mee aan de slag!


Ah, het welbekende "bootloop" probleem op de G4. Ben 'm ook tegengekomen :)

Het kwijtraken van data geld inderdaad ook voor het interne geheugen. Al je foto's etc worden dus ook verwijderd.

Ik kan je wel Samsung Smart Switch aanraden om een backup te maken via je PC, scheelt een hoop moeite. http://www.samsung.com/global/download/smartswitchwin
@ Shadowlabs, thanks voor je reactie!
Garantie (LG G4 moederbord probleem) was mijn belangrijkste punt om het tot op heden niet te doen, wat betreft data kwijtrakeb, geldt dit ook voor het intern geheugen? Ik ga er vandeweek mee aan de slag!
Goedemiddag, ik heb even een vraagje:

Mijn vriendin en ik hebben allebei de Galaxy S8..
Zij heeft zojuist de securitypatch van 1 November ontvangen (Software: PHN)
Mijn toestel loopt achter.. op de patch van 1 Augustus (Software: TNL)..
Bestaat er een mogelijkheid om mijn toestel te "unlocken" zodat ik niet op T-mobile updates hoef te wachten?


Je kunt je toestel "unbranden" door middel van een Odin flash. Let wel op dat hierbij alle gegevens op je toestel verloren gaan. Je garantie blijft wel intact.
Goedemiddag, ik heb even een vraagje:

Mijn vriendin en ik hebben allebei de Galaxy S8..
Zij heeft zojuist de securitypatch van 1 November ontvangen (Software: PHN)
Mijn toestel loopt achter.. op de patch van 1 Augustus (Software: TNL)..
Bestaat er een mogelijkheid om mijn toestel te "unlocken" zodat ik niet op T-mobile updates hoef te wachten?
@JohanHalekor
Dat zou het Service Center ook moeten gaan doen. In feite mag de garantie niet vervallen, omdat je gewoon officiële firmware zou gebruiken (geen root, geen 'rare' dingen).

Als je weet welke firmware je precies nodig hebt, zou je het zelf kunnen doen. Bij een Samsung Service Center flashen ze mogelijk ook direct nieuwe firmware voor je.
Is het toegestaan om via Odin de originele T-Mobile ROM te installeren of is dan de garantie vervallen? Wil het liefst niet mijn toestel een paar weken missen (zit nu tijdelijk met mijn oude Galaxy S4 met een gebarsten scherm 😛
Reputatie 7
Badge +9

Melding "Niet ondersteund apparaat" :(


Dan zal de firmware compleet opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Hiervoor kun je het beste langs een Samsung Service Center, of het toestel opsturen ter reparatie.
Bij 30% van de update? Kun je hem eens aansluiten op de PC en proberen te updaten via Samsung Smart Switch?

Melding "Niet ondersteund apparaat" 😞
Reputatie 7
Badge +9
Bij 30% van de update? Kun je hem eens aansluiten op de PC en proberen te updaten via Samsung Smart Switch?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Johan,

Wat ontzettend balen dat jouw toestel blijft hangen in de update!

Als je zelfs al een hard reset hebt geprobeerd en dat niet heeft geholpen, raad ik je aan om even langs een T-Shop of een Samsung Servicepunt te gaan. Mocht je geen kans zien om langs te gaan in een winkel, dan kun je er ook voor kiezen om jouw toestel ter reparatie op te sturen.

Hopelijk is jouw toestel dan snel weer de oude! Laat je ons weten hoe het afloopt? 🙂
Ik ging gisteren avond proberen mijn Galaxy S7 Edge te updaten, hij blijft elke keer bij 30% opnieuw opstarten (gaat dus in een loop)

Hoe kan ik dit verhelpen (of de update annuleren)?

Hard-reset al gedaan, helpt niet! :(

Telefoon is nu niet te gebruiken!! 😞
Een wipe cache heeft het probleem verholpen!
Gisteren een grote update ontvangen op mijn Galaxy S6. (nieuwste update, hou mijn toestel altijd up-to-date)

Nu doet na de update, die probleemloos verliep, de automatisch roteren functie het niet meer. Uit en aanzetten van de functie helpt ook niet.
Ook werkt de automatisch helderheid niet meer, en blijft dus op een vaste helderheid staan.

Meerdere mensen die deze ervaring hebben?
Wederom is T-Mobile teleurstellend traag met de beveiligings updates. Blueborne patch voor de unbranded PHN S7 Edge is al weken uit, voor de TNL branded versie nog niks. T-Mobile laat haar klanten dus gewoon met onveilige toestellen rondlopen zonder hier haast mee te maken.

Had eerst niet zo'n probleem met die FoC zooi, begin er nu toch wel een beetje klaar mee te zijn.
Ohw join the club... anti-vodafone sentimenten hebben we altijd plaats voor! (of Ziggo...in mijn persoonlijke geval)

Was ook puur ter verduidelijking, maar ik heb net nog gelezen van een zeer hoogstaand persoon dat mijn reacties (als ze niet anti-TM zijn) nogal vaak verkeerd door mensen begrepen worden. Dus mijn excuses!

Ik probeer alleen Hakuin nog opzettelijk te schofferen 😉
Sorry dat ik provider en fabrikant door elkaar haalde hoor, jij begrijpt vast ook wel dat ik het bericht snapte.

En ik heb geen behoefte om zelf te gaan sleutelen met updates, net als het overgrote gedeelte van de abonnees vermoed ik zo. Dus dan vind ik het irritant dat zo'n provider dan er voor zorgt dat de rest van Nederland nog langer mag wachten. Alsof ik daardoor de behoefte ga krijgen om over te stappen.
Nee HvdM.... provider Vodafone koopt de exclusieve rechten om als eerste die update te mogen uitrollen in Nederland (OTA)...

Dit doen ze al jaren en dit lijkt voorlopig niet te veranderen. Echter je kan zelf een update installeren zodra die er is, dus je zit niet vast aan dat schema als je het zelf doet.
Wat zeg je nu ShadowLea? Kan een fabrikant exclusieve rechten kopen van een Androidversie kopen? Wat is dat voor een onzin. 😠 Dat Google deze eerst voor de Pixel beschikbaar maakt kan ik wel mee leven maar daarna nog eens zo geintje...

Oreo is toch nu als beta beschikbaar en niet officieel uit toch?
Het is jammer dat Samsung vergeleken met de andere fabrikanten in ieder geval met Android 7 aan de late kant was, hopelijk zal dat dit keer wat beter zijn.
Reputatie 7
Badge +9
Dames en heren, voor je begint te vragen over de nieuwe Android versie:

Eerst komt deze uit voor de Google Pixel. Dat duurt een aantal maanden.
Na een maand of 4 krijgen de grote fabrikanten de ruwe firmware. Die gaan hem verder ontwikkelen. Dit duurt sowieso 2 maanden.
Voor elk toestel en elke CSC versie moet een losse versie van de firmware worden ontwikkeld.
Éérst is het nog uit te brengen flagship toestel aan de beurt. In het geval van Samsung is dit de S9.
Dáárna komt het huidige flagship aan de beurt. De S8, dus.
Dáárna pas die van het jaar daarvoor.
enzovoorts, enzovoorts.

De S9 komt uit rond Maart, en krijgt hem als eerste.
De S8 en de nog uit te komen Note 8 kunnen Android O 8.0 verwachten na April.
De S7 kan die globaal verwachten na de zomervakantie.
De S6 krijgt hem waarschijnlijk sowieso niet.
Toestellen die voor de S6 zijn uitgekomen krijgen GEEN Android O.

Budget devices en de mid-range Galaxy A krijgen hem sowieso pas ná de S8.

En als je pech hebt, betaalt Vodafone weer eens voor de exclusieve rechten, en mag de rest, zowel unbranded als branded, nóg 2 maanden langer wachten.

Als hij eerder uitkomt, mooi meegenomen. Sóms zit het mee, meestal niet. Maar om nu al te gaan roepen terwijl de Pixel versie nog amper uit is, is totale ongeduldige onzin.

Wil je hem direct, koop dan een Google Pixel.
In aanvulling van Kaassausje...

Als Google een nieuwe Android presenteert wordt die eerst naar Google toestellen (pixels op dit moment) uitgerold, daarna pas naar fabrikanten van andere toestellen en vanwege checks bij providers pas daarna naar provider afhankelijke varianten...

In kort; zo rond februari is een vrije nette schatting (sommige eerder, sommige later).
Wanneer gaat T-Mobile haar S7 Edge weer updaten? We lopen inmiddels al 2 patches achter op de PHN versie... 😠
@adhd1977
Heb je de TNL versie op je toestel dan? Anders krijg je hun firmware sowieso niet.

En verder: wanneer Samsung de algemene firmware heeft geschreven, kan T-Mobile er een branded versie van maken. Dan gaat het nog wat heen en weer en kan Samsung 'm uiteindelijk gaan uitrollen. Het komt wanneer het komt.

Reageer