Sticky Beantwoord

Samsung software update topic - stel je vragen aan de expert!


Reputatie 2
Hallo allemaal,

Om het forum wat overzichtelijker te houden kunnen jullie hier al je vragen over Samsung software updates & versies kwijt. Kan je een software update niet uitvoeren, wil je weten wanneer een update uitkomt, of vraag je je af welke software versie je hebt? Meld je in het topic!

Mijn collega's en ik zullen ons best doen de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Soms kan het zijn dat je een paar dagen moet wachten op een reactie, omdat er het een en ander moet worden uitgezocht. Hoe dan ook krijg je antwoord. Zo niet, meldt het dan even met een quote van je vraag.

Een korte toelichting op mijn rol: ik ben in tegenstelling tot veel collega's hier op het forum geen Webcare agent. Eigenlijk heb ik geen contact met klanten, omdat ik als Toestelspecialist onze nieuwe telefoons en software update test en beoordeel. Dit doe ik met een collega, in samenwerking met onze internationale organisatie en telefoonmakers als Samsung. Op die manier proberen we zo vlekkeloos mogelijke telefoons en software op te leveren voor jullie.

Het voordeel is dat wij veel weten over software versies, we hebben immers alles dat uitgebracht wordt door T-Mobile Nederland wel een keer getest. Het nadeel is dat het reguliere werk voor moet gaan, ik kan maar enkele uren per week op het forum zitten.

Het uitzetten van problemen met software updates gebeurt ook door ons. Ik doe daarom mijn best zoveel en adequaat mogelijk te reageren, want jullie signalen over uitblijvende software updates worden zeker gewaardeerd! Zie voor meer informatie deze blog.

____________________________________
Mod-edit Marten : sinds 1-12-2013 heb ik een andere rol binnen T-Mobile. Mijn collega's (T-Mobile Moderators) en de klantexperts beantwoorden nu de vragen. Blijf ze vooral stellen 😉
icon

Beste antwoord door MartenZ 5 juni 2013, 14:38


Een verzoek voordat je gaat reageren: voer *#1234# in bij de telefoonapp.
Er komen nu drie software versies in je scherm. Plaats ze hier, samen met je vraag.


Zo kunnen wij zien of het T-Mobile software betreft en welke versie het is. We kunnen alleen wat melden over T-Mobile of Nederlandse open markt software, de andere versies werken we niet mee. Ben benieuwd naar jullie vragen :)


Handige informatie over je Samsung telefoon updaten:

Er zijn twee manieren om je Samsung Android software te updaten: FOTA (Firmware over the air) of via de computer, met Samsung Kies.

Bij FOTA kan je via wi-fi of zelfs 3G je telefoonsoftware direct bijwerken. Hierbij wordt slechts een klein noodzakelijk deel van de software geüpdate, de update is bijv. 10 tot maximaal 400 MB groot. Alle telefoongegevens blijven staan, de update wordt er als het ware omheen gedaan.

Het voordeel van FOTA is dat je snel de update binnen haalt op je telefoon, zonder tussenkomst van een computer. Het nadeel is dat de software na een x aantal updates een soort lappendeken wordt. Daarom raden we aan na een FOTA update de telefoon van een factory reset te voorzien. Een factory reset wist je telefoon en laat de software weer "als nieuw" draaien.

Bij updaten via computer wordt met het programma Samsung Kies de gehele telefoonsoftware vervangen. Vaak zijn de softwarebestanden 1 a 2GB (2000MB!) groot en duurt het updaten lang. De gehele software wordt vervangen behalve de zogeheten ‘end user data’. Dit is het stuk met persoonlijke instellingen.

Het nadeel van updaten via computer is Samsung Kies. Deze software werkt niet altijd even optimaal. Het is daarom belangrijk het Samsung Kies programma zelf altijd te updaten. Lukt een telefoon software update via Kies niet in een keer, probeer het nog een keer.

Het grote voordeel zit hem in het vervangen van de gehele software. Na een aantal FOTA updates is het zeer aan te raden om of een software update via Kies te doen of na een grote systeemupdate (van Android 4.0 naar 4.1 bijvoorbeeld) een factory reset van je telefoon te doen.

Sinds kort is er in Kies een nieuwe optie gekomen. De Kies recovery. Wanneer een FOTA of Kies update is mislukt kun je deze repareren middels de Kies recovery module. Met deze methode voer je een soort ‘clean install’ uit.

LET OP: Maak voordat je een factory reset of software update uitvoert altijd een backup van je belangrijke bestanden en contacten via computer of SD kaart.

Succes met updaten, alvast veel plezier met de nieuwe software!
Bekijk origineel

2318 reacties


Bedankt en duidelijk.
Hierdoor ben ik in de war gebracht.
Zou de nieuwe 4.3.PHN er wel op willen zetten maar de S3 zit nog tot december 2014 in de garantie en daar bij komt dat ik niet genoeg van de materie ken om dat zelf te toen zonder misschien brokken te maken.


Je kan eventueel naar een Samsung Service Center stappen en vragen of ze het daar voor je willen doen. Anders heb ik hier al regelmatig anderen de stappen laten ondernemen dmv een guide met screenshots.


Bedankt voor je info.
Heb inmiddels Odin 3.09 en de nieuwe stockrom via Sammobile gedownload en ga het dus maar een keer proberen.
Tip: Bij downloaden van de rom op Sammobile krijg je de mogelijkheid om de nieuwste versie van Odin3 (3.09) te laden, maar na opstarten op mijn pc (Windows7) blijkt deze niet correct te werken bij het laden van de rom in Odin.
Ook de benaming (afkortingen) van de keuzevakjes is anders
Gelukkig alleen met Odin 3.09 geprobeerd de nieuwe rom als test binnen te halen.
Inmiddels ontdekt dat voor de S3 Odin3 3.04 wel correct werkt !!
Heb t al eerder gevraagd. Maar geen reactie gehad.

Is er al bekend wanneer de update naar 4.4 kont voor de note 2?
Reputatie 2
@leroy

Je kan hem er ook op dezelfde manier overheen flashen. Als je de OTA's wil ontvangen moet je inderdaad resetten.

@Jackass79

Dat komt voornamelijk omdat men zo naief is om te denken dat de Nexus op dezelfde manier updates krijgen als de rest. They don't. De Nexus toestellen zijn de laatste grote beta test voordat Android naar de fabrikanten wordt gestuurd. Die mogen er DAN pas mee aan de slag om hem bruikbaar te maken voor hun toestellen (Want de Nexus gebruikt totaal andere hardware). En DAARNA gaat het pas naar de providers, die het dan weer moeten aanpassen. En ja, dan kan het wel eens wat langer duren.

In principe krijgen de huidige flagships de nieuwe firmware zo'n 2-4 maanden na de Nexus. De provider branded versies komen daar 2-4 maanden later achteraan. (Nee, KPN gebruikt geen branded.) Dáárna pas de oudere toestellen.

Je Note 2 is ondertussen alweer 15 maanden oud, en er zijn sindsdien al 3 flagship phones langs gekomen die voorrang krijgen. (Uitrol gaat nou eenmaal op omgekeerde volgorde van uitgave.) Dus eerst de S5, dan de Note 3, dan de S4, dan pas de Note 2.

Überhaupt de enige reden dat de Note 2 nog 4.4.2 krijgt is omdat hij is overgeslagen bij 4.2.2. (Waar iedereen zo over zeikte, myself included). Hadden we die gekregen, dan was 4.3 de laatste geweest, Dus dat gegeven paard? Niet in de mond kijken.


Samsung zou galaxy s3 en note 2 naar android 5 zou gaan met updates
En denk niet goed is voor samsungs reputatie als ze het niet doen.
Ben benieuwd hoeveel s3 en note 2 klanten trouw aan samsung zijn.
Ik stop ermee hierna einde contract iphone 6 geen gezeur meer met al die stomme updates die getest moeten worden door google vervolgens samsung vervolgens tmobile en vervolgens heeft klant nog waardeloze update met fouten.
Vindt dat google verantwoordelijk is voor software samsung toestel en tmobile voor míjn netwerk.
Als iedereen zijn verantwoording pak kan het ook in 1 keer naar alle gebruikers gestuurd worden ipv land voor land.
Net als bij apple.
Reputatie 7
Badge +9
Samsung heeft nooit gezegd dat de S3 en Note 2 naar Android 5.0 zou gaan. Dat was wat de gebruikers graag willen, niet wat er gaat gebeuren.

De S3 is ondertussen 2 jaar, 2 nieuwe toestellen en meerdere firmware updates oud. Denken dat die naar 5.0 gaat is te naïef voor woorden.

Het contract met Google loopt 18 maanden óf twee grote software updates. Ongeacht wat de klanten ook maar mogen eisen, willen, schreeuwen en hun adem stampvoetend voor inhouden, dat gaat niet veranderen.
Iemand enig idee wanneer de 2e update 4.3 voor de S3 door T-Mobile wordt vrijgegeven ??
Zodra dat bekend is word dat hier geplaatst.

Vragen wanneer bepaalde updates komen heeft niet veel zin, het antwoord is eigenlijk altijd " zo snel mogelijk" en dan alleen als die update er ook werkelijk zal komen.

Een antwoord met een datum en tijd zul je dus niet zien....
Jammer dat T-Mobile zelf hier (nog) niet op heeft gereageerd.
Ze kunnen toch aangeven of ze al aan het testen zijn en of er eventueel problemen zijn met deze update.
Lijkt mij een goede service naar de klanten toe en tevens worden er dan geen onnodige vragen/opmerkingen over dit item gesteld.
Dat zie je dus verkeerd... als men (zoals eerder is gedaan) een datum noemt rollen de mensen over elkaar heen als men om wat voor reden de update niet op tijd kan aanbieden.

Door te wachten tot hij is goedgekeurd kan met veilig zeggen dat hij binnen twee weken beschikbaar is.....

Het weten dat men een update aan het testen is is alleen verwachtingen oproepen en als de update dan word afgekeurd begint men daar weer eindeloos over te " zeuren" Als men dus gewoon wacht tot er werkelijk iets aan komt voorkom je een hoop extra vragen en is iedereen blij.

Als je terug leest kun je zien hoe veel posts er zijn die gaan over niet gehaalde data en afgekeurde updates.. dat maakt het allemaal onoverzichtelijk en verwarrend...
Reputatie 5
Wij verwachten momenteel de branded S3 3G update in week 28 te ontvangen en te testen. Zoals uit het berichtje van JohnH al blijkt; dit is een verwachting en staat dus niet vast. 😉 Zodra ik meer info heb laat ik dit hier weten!
Jammer dat JohnH het niet met mij eens is, maar zo heeft ieder zijn eigen mening.
Dat er wel iets bekend gemaakt kan worden (verwachting) blijkt uit het antwoord van de T-Mobile Moderator.
Ook voor het weer geeft men een verwachting en dan weet ook iedereen dat dit óók geen garantie is.
Reputatie 7
Badge +9
En tóch schijnen mensen te denken dat de ingeschatte verwachting meteen een vastgestelde deadline is, en begint iedereen te lopen mekkeren als er niets uitkomt op die datum.

Er zijn ook miljoenen mensen die de KNMI boze berichten gaat sturen als ze er naast zitten, dus...
Reputatie 2
Logisch dat mensen mekkeren daar betalen ze voor.En ja deadline is deadline.
moet toch ook me rekening op tijd betalen voor de deadline.
AL de grote bedrijven zijn plukkers beloven klanten veel waar ze de helft maar van waar maken.
De mensen die " mekkeren" zijn nu juist de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.... De mensen die de knip trekken en zelf hun toestel los kopen die hebben als eerste de updates.....

Als je ervoor kiest een toestel op afbetaling via een provider te kopen zou je moeten weten dat updates langer duren. Dit heeft ook een aantal redenen maar dat doet net echt ter zake.

Elke keer weer klaagt men dat men de updates sneller wilt maar blijkbaar vertikken de mensen het toch gewoon zelf hun toestel los te kopen en op die manier het probleem met lang wachten op een update op te lossen... T-Mobile doet er dus goed aan geen data te noemen en gewoon pas wanneer men zeker is te melden wanneer de update voor de klant beschikbaar is...
De mensen die " mekkeren" zijn nu juist de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.... De mensen die de knip trekken en zelf hun toestel los kopen die hebben als eerste de updates.....

Als je ervoor kiest een toestel op afbetaling via een provider te kopen zou je moeten weten dat updates langer duren. Dit heeft ook een aantal redenen maar dat doet net echt ter zake.

Elke keer weer klaagt men dat men de updates sneller wilt maar blijkbaar vertikken de mensen het toch gewoon zelf hun toestel los te kopen en op die manier het probleem met lang wachten op een update op te lossen... T-Mobile doet er dus goed aan geen data te noemen en gewoon pas wanneer men zeker is te melden wanneer de update voor de klant beschikbaar is...


em ik moet even vermelden. ik heb een los toestel gekocht in de tmobile winkel. echter nog steeds geen update dus moet het wel tmobile branded zijn. dus wat jij zegt is niet altijd waar over losse toestellen
Mijn bad, Ik ga er automatisch vanuit dat als men een los toestel koopt men geen branded toestel neemt. Ikzelf kan geen enkele reden bedenken om de bloatware en negatieve kanten van een branded toestel te nemen, dan moet men wel een heel hoge korting geven. Als je een pre-paid koopt is het verschil vaak maar maximaal 20 euro bij een duur toestel. Buiten dat, ik denk dat je voor een los toestel bij T-Mobile nu niet bepaald de laagste prijs betaald... Maar daar zijn de shops dan ook niet voor bedoeld natuurlijk.

Bij de top modellen heb ik nooit een vergelijk gemaakt, simpelweg omdat branded voor mij geen optie is. Ik heb met mijn enige T-Mobile branded toestel weinig te klagen trouwens, netjes de updates en de bloatware was allemaal te verwijderen of uit te zetten, alleen het logo en irritante opstart geluid blijft over. Maar dat is dan ook geen HTC
Reputatie 7
Badge +9
Met een los toestel kopen hebben we het hier toch echt over in een externe winkel. Een toestel kopen in de winkel van een provider is niet los, en ook nog eens een bijzonder dom idee, want je betaald ook na 6 maanden de nog de releaseprijs voor iets wat bij de Mediamarkt 200-400 euro minder kost..

En ook het toestel prepaid kopen bij een provider levert je een branded toestel op, en dan moet je gewoon wachten.
Sinds kitkat op mijn s4 is geïnstalleerd wordt het toestel erg warm rond de sim en sd kaart. En sinds afgelopen week is de SD kaart stuk, niet meer lezen, terwijl ie helemaal niet oud was.
Kitkat stond er misschien net een week op toen.
NA een upgrade doet een toestel vaker vreemd.

Als je na de upgrade even een fabrieksreset uitvoert is waarschijnlijk het leed geleden. Het zou niet je SD kaart defect moeten maken maar het is niet uit te sluiten dat bij een heel erg warme telefoon de kaart niet meer werkt, na formateren zou dat opgelost moeten zijn dan.
Reputatie 3
Badge +13
Hallo @karqaraq

Na een grote update kan de telefoon traag aanvoelen of erg warm worden.
Het beste wat je kan doen is een fabrieksreset.
Leest de computer de sd kaart nog wel?
Wel raar dat de sd-kaart zo snel kapot gaat.

Groetjes Leroy,
Lolz ik denk dat de notificaties niet werken vanavond..... maar hey, twee antwoorden voor dezelfde prijs is mooi meegenomen 🙂
Nee mijn computer leest m ook niet. Ik kan wel s kijken of de kaart idd te formatteren valt. Wie weet. En een fabrieksreset dus.
Maar dat heet worden van het toestel is niet cool ;)
Me like woordspelingen 😃 Sd kaarten houden niet van hitte... Dus goede kans dat hij weer tot leven gewekt kan worden.
Reputatie 7
Badge +9
Na een update gaat het process Mediascanner hard aan het werk al je bestanden te indexeren. Vooral op KitKat levert dit problemen op als de scanner tegen een map met veel bestanden of een corrupt bestand aanloopt.

Wat je kan doen:

- Haal de MicroSD eruit. Wacht een half uurtje. Is je telefoon nu weer goed? Volg dan de volgende stappen.

Je kan ervoor kiezen de SDkaart te formatteren. Dit lost het probleem met de corrupte bestanden op, maar dat is niet altijd een definitieve oplossing.

Wat je moet doen.

1) Sluit de MicroSD aan op de computer. Het liefst via een cardreader.
2) Open verkenner en ga naar de hoofdmap van de SDkaart.
3) Zet in mapopties “Extenties voor bekende bestandstypen verbergen” uit, en zet “Verborgen bestanden weergeven” aan. Klik op OK.
4) Laat hier in de map verkenner zoeken naar ‘grootte:leeg’ of ‘size:empty’ (Afhankelijk van een Nederlandstalig of Engelstalig systeem. zonder de quote tekens.)
5) Hier komt een hele lijst met bestanden uitgerolt. Alle media bestanden als foto’s, videos en muziekfiles die 0kb zijn moet je weggooien. Laat de logbestanden, playlists en .nomedia files staan. Als je het niet vertrouwd, knip ze dan naar je computer.
6) Kopieer een .nomedia bestand. Het mag uit de lijst met zoekresultaten, maar als je die per ongeluk hebt weggeklikt, meestal staat er wel een in de map Android.
7.) Plak deze in elke map waar géén bestanden in staan die je in de galerij en mediaplayers nodig hebt. Deze bestanden vertellen de mediascanner om de map over te slaan. Je kan de bestanden gewoon openen via de app Bestanden, ze worden alleen niet weergegeven in de mediaplayers.

Ditzelfde process kun je trouwens ook voor je telefoon zelf doen. Dan gewoon aansluiten per USBkabel.

Reageer