Sticky Beantwoord

Samsung software update topic - stel je vragen aan de expert!


Reputatie 2
Hallo allemaal,

Om het forum wat overzichtelijker te houden kunnen jullie hier al je vragen over Samsung software updates & versies kwijt. Kan je een software update niet uitvoeren, wil je weten wanneer een update uitkomt, of vraag je je af welke software versie je hebt? Meld je in het topic!

Mijn collega's en ik zullen ons best doen de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Soms kan het zijn dat je een paar dagen moet wachten op een reactie, omdat er het een en ander moet worden uitgezocht. Hoe dan ook krijg je antwoord. Zo niet, meldt het dan even met een quote van je vraag.

Een korte toelichting op mijn rol: ik ben in tegenstelling tot veel collega's hier op het forum geen Webcare agent. Eigenlijk heb ik geen contact met klanten, omdat ik als Toestelspecialist onze nieuwe telefoons en software update test en beoordeel. Dit doe ik met een collega, in samenwerking met onze internationale organisatie en telefoonmakers als Samsung. Op die manier proberen we zo vlekkeloos mogelijke telefoons en software op te leveren voor jullie.

Het voordeel is dat wij veel weten over software versies, we hebben immers alles dat uitgebracht wordt door T-Mobile Nederland wel een keer getest. Het nadeel is dat het reguliere werk voor moet gaan, ik kan maar enkele uren per week op het forum zitten.

Het uitzetten van problemen met software updates gebeurt ook door ons. Ik doe daarom mijn best zoveel en adequaat mogelijk te reageren, want jullie signalen over uitblijvende software updates worden zeker gewaardeerd! Zie voor meer informatie deze blog.

____________________________________
Mod-edit Marten : sinds 1-12-2013 heb ik een andere rol binnen T-Mobile. Mijn collega's (T-Mobile Moderators) en de klantexperts beantwoorden nu de vragen. Blijf ze vooral stellen 😉
icon

Beste antwoord door MartenZ 5 juni 2013, 14:38


Een verzoek voordat je gaat reageren: voer *#1234# in bij de telefoonapp.
Er komen nu drie software versies in je scherm. Plaats ze hier, samen met je vraag.


Zo kunnen wij zien of het T-Mobile software betreft en welke versie het is. We kunnen alleen wat melden over T-Mobile of Nederlandse open markt software, de andere versies werken we niet mee. Ben benieuwd naar jullie vragen :)


Handige informatie over je Samsung telefoon updaten:

Er zijn twee manieren om je Samsung Android software te updaten: FOTA (Firmware over the air) of via de computer, met Samsung Kies.

Bij FOTA kan je via wi-fi of zelfs 3G je telefoonsoftware direct bijwerken. Hierbij wordt slechts een klein noodzakelijk deel van de software geüpdate, de update is bijv. 10 tot maximaal 400 MB groot. Alle telefoongegevens blijven staan, de update wordt er als het ware omheen gedaan.

Het voordeel van FOTA is dat je snel de update binnen haalt op je telefoon, zonder tussenkomst van een computer. Het nadeel is dat de software na een x aantal updates een soort lappendeken wordt. Daarom raden we aan na een FOTA update de telefoon van een factory reset te voorzien. Een factory reset wist je telefoon en laat de software weer "als nieuw" draaien.

Bij updaten via computer wordt met het programma Samsung Kies de gehele telefoonsoftware vervangen. Vaak zijn de softwarebestanden 1 a 2GB (2000MB!) groot en duurt het updaten lang. De gehele software wordt vervangen behalve de zogeheten ‘end user data’. Dit is het stuk met persoonlijke instellingen.

Het nadeel van updaten via computer is Samsung Kies. Deze software werkt niet altijd even optimaal. Het is daarom belangrijk het Samsung Kies programma zelf altijd te updaten. Lukt een telefoon software update via Kies niet in een keer, probeer het nog een keer.

Het grote voordeel zit hem in het vervangen van de gehele software. Na een aantal FOTA updates is het zeer aan te raden om of een software update via Kies te doen of na een grote systeemupdate (van Android 4.0 naar 4.1 bijvoorbeeld) een factory reset van je telefoon te doen.

Sinds kort is er in Kies een nieuwe optie gekomen. De Kies recovery. Wanneer een FOTA of Kies update is mislukt kun je deze repareren middels de Kies recovery module. Met deze methode voer je een soort ‘clean install’ uit.

LET OP: Maak voordat je een factory reset of software update uitvoert altijd een backup van je belangrijke bestanden en contacten via computer of SD kaart.

Succes met updaten, alvast veel plezier met de nieuwe software!
Bekijk origineel

2318 reacties

Net gekeken via mijn telefoon en krijg de melding alle laatste updates zijn al geinstalleerd.. en via kies lukt het ook niet 😞
Hallo lieve experts, even een vraagje: Heb nu dus 5.0.1 op mijn S4. Het weer in Google Now staat op Celsius, het weer in mijn Fancy Widgets app staat op Celsius, maar op mijn lockscreen is de nieuwe weernotificatie in Fahrenheit en ik kan niet vinden waar ik dat kan aanpassen. Jullie een idee?
Is er iets bekend over de Lollipop update voor de Galaxy S4 Black Edition van T-Mobile?
Dat hangt dus van je modelnummer af Optimus33..
Volgens tmobile webcare is de uitrol voor GT-I9500 er wel maar voor GT-I9505 pas over paar weken!!
Het is een GT-I9506 : )
Reputatie 7
Badge +9
Firmware wordt uitgerold op IMEI volgorde. Als je hem nog niet krijgt, heb je óf het verkeerde type toestel (Er zijn zo'n 20 types S4), of heb je een hoger IMEI en moet je nog even geduld hebben.

Hallo lieve experts, even een vraagje: Heb nu dus 5.0.1 op mijn S4. Het weer in Google Now staat op Celsius, het weer in mijn Fancy Widgets app staat op Celsius, maar op mijn lockscreen is de nieuwe weernotificatie in Fahrenheit en ik kan niet vinden waar ik dat kan aanpassen. Jullie een idee?

Als het goed is is dat Accuweather. Of het staat onder Instellingen > Lockscreen, of in de Accuweather (S Weather?) app zelf. Ik weet het niet 100% zeker, want dat is het eerste wat ik altijd van mijn telefoon gooi. 😉 (Ik gebruik eWeatherHD)

Het is een GT-I9506 : )

Dat is de S4 Advanced. Daarvoor is vanuit T-Mobile NL nog geen 5.0.x beschikbaar.
Mijn vrouw en ik hebben allebei de note3.
Zij heeft gisteren de update naar lollipop gekregen maar bij mij geeft hij aan dat er geen update is.
Waar zit dit in?
Hey rob,

Dat is een goede vraag. Heb je de telefoon al aangesloten aan de computer en Kies opgestart? Heb jij het toestel van T-Mobile of via een andere weg aangeschaft? Alvast bedankt voor je antwoorden!
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord van @Rob1971 Ik heb ook de Note 3 (SM-N9005) LTE met de originele T-Mobile versie er nog op. Ben me wel aan het verdiepen in het flashen naar een unbranded versie van 5.0 maar als er binnen een paar dagen toch een OTA komt dan wacht ik daar wel even mee.
Reputatie 7
Badge +9
Mijn vrouw en ik hebben allebei de note3.
Zij heeft gisteren de update naar lollipop gekregen maar bij mij geeft hij aan dat er geen update is.
Waar zit dit in?


Heeft zij toevallig een Vodafone versie van de Note 3? Want daar is inderdaad 5.0 al een tijdje van uit, maar die is niet stabiel.
Wij hebben allebeide een T-mobile abbo
maar niet via T-mobile aangeschaft.
De update bij mijn vrouw kwam via OTA.
Kies gebruik ik niet, met de Note heb je geen pc meer nodig.
Beide een SM-N9005
Reputatie 7
Badge +9
Wij hebben allebeide een T-mobile abbo
maar niet via T-mobile aangeschaft.
De update bij mijn vrouw kwam via OTA.
Kies gebruik ik niet, met de Note heb je geen pc meer nodig.


Vreemd....

Zou je op het geupdate toestel eens kunnen 'bellen' naar *#1234#? Dan verschijnen er 3 regels met tekst (AP/CP/CSC), zou je die hier eens neer willen zetten? :)

Hmmm, ik heb ook een Note 3, maar ik zou toch echt niet zonder mijn laptop kunnen. Photoshop en Games enzo he 😉

Kies, daarentegen, krijg je mij voor geen goud aan. Dat is het ongewenste broertje van iTunes, en iTunes was al de evil overlord des devicemanagers....
Na de update kan ik de Play Store niet meer openen. Ook zijn al mijn sociale apps verwijderd door de update (WhatsApp, Facebook, Snapchat) maar aangezien ik de play store niet meer kan openen kan ik de apps niet meer op mijn telefoon installeren.
Weet iemand hoe ik in ieder geval WhatsApp op mijn mobiel weer krijg? Het is erg vervelend dat ik nu niet meer te bereiken ben.

Versie:
AP: I9505XXUHOB7
CP: I9505XXUHOB7
CSC I9505OXXHOB4
@ShadowLea
AP: N9005XXUGBOB6
CP: N9005XXUGBOA1
CSC: N9005OXXGBOB4
Reputatie 7
Badge +9
Na de update kan ik de Play Store niet meer openen. Ook zijn al mijn sociale apps verwijderd door de update (WhatsApp, Facebook, Snapchat) maar aangezien ik de play store niet meer kan openen kan ik de apps niet meer op mijn telefoon installeren.
Weet iemand hoe ik in ieder geval WhatsApp op mijn mobiel weer krijg? Het is erg vervelend dat ik nu niet meer te bereiken ben.

Versie:
AP: I9505XXUHOB7
CP: I9505XXUHOB7
CSC I9505OXXHOB4


Wil de Playstore app helemaal niet meer starten of krijg je een verbindingserror?

Als je een error krijgt, controleer dan even de tijd op je toestel. Als die meer dan 15 minuten voor of achter loopt, kun je niet verbinden met de server van Google Play.

Probeer ook dit even:
Ga naar Instellingen > Applicatiebeheer > Alles
Klik op Google Play
Klik op Geforceerd stopped, buffer/cache legen en data wissen.
Doe dit ook voor Google Play Services en Google Services Framework.
Probeer de Google Play Store dan nog eens. (Je zal opnieuw moeten inloggen).

Whatsapp kun je in elk geval zelf even handmatig installeren.
Download hier de Whatsapp.apk: http://www.whatsapp.com/android/
Op je telefoon, ga naar Instellingen > Beveiliging > Zet een vinkje achter 'Onbekende Bronnen'.
Als je het bestand op de PC hebt gedownload, kopieer het dan naar je telefoon.
Open het bestand Whatsapp.apk.
Volg de stappen voor het installeren.
Als hij klaar is, vind je Whatsapp onder je lijst met alle apps. (Dit maakt geen snelkoppeling aan op het homescreen, daar moet je hem zelf even heenslepen.).

@ShadowLea
AP: N9005XXUGBOB6
CP: N9005XXUGBOA1
CSC: N9005OXXGBOB4


Hebben jullie dat toestel gekocht bij een onafhankelijke dealer? Want dat is namelijk Oost Europese firmware. (Slowakije, Hongarije, South East Europe, Bulgarije). Daar is inderdaad 5.0 voor beschikbaar.

Hm... We kunnen dat even specifiek controleren.
Zou je deze eens willen installeren? https://play.google.com/store/apps/details?id=org.vndnguyen.phoneinfo
Openen, en dan doorscrollen naar CSC Info.
Kun je daar eens een screenshot van maken en hier plaatsen? (Power+Home tegelijk indrukken.) Zorg dat de IMEI regel die eronder staat NIET op de foto staat!
Na de update kan ik de Play Store niet meer openen. Ook zijn al mijn sociale apps verwijderd door de update (WhatsApp, Facebook, Snapchat) maar aangezien ik de play store niet meer kan openen kan ik de apps niet meer op mijn telefoon installeren.
Weet iemand hoe ik in ieder geval WhatsApp op mijn mobiel weer krijg? Het is erg vervelend dat ik nu niet meer te bereiken ben.

Versie:
AP: I9505XXUHOB7
CP: I9505XXUHOB7
CSC I9505OXXHOB4


Wil de Playstore app helemaal niet meer starten of krijg je een verbindingserror?

Als je een error krijgt, controleer dan even de tijd op je toestel. Als die meer dan 15 minuten voor of achter loopt, kun je niet verbinden met de server van Google Play.

Probeer ook dit even:
Ga naar Instellingen > Applicatiebeheer > Alles
Klik op Google Play
Klik op Geforceerd stopped, buffer/cache legen en data wissen.
Doe dit ook voor Google Play Services en Google Services Framework.
Probeer de Google Play Store dan nog eens. (Je zal opnieuw moeten inloggen).

Whatsapp kun je in elk geval zelf even handmatig installeren.
Download hier de Whatsapp.apk: http://www.whatsapp.com/android/
Op je telefoon, ga naar Instellingen > Beveiliging > Zet een vinkje achter 'Onbekende Bronnen'.
Als je het bestand op de PC hebt gedownload, kopieer het dan naar je telefoon.
Open het bestand Whatsapp.apk.
Volg de stappen voor het installeren.
Als hij klaar is, vind je Whatsapp onder je lijst met alle apps. (Dit maakt geen snelkoppeling aan op het homescreen, daar moet je hem zelf even heenslepen.).


Bedankt voor de hulp!
Ik krijg geen foutmelding, als ik op de Play Store druk opent hij hem (wit scherm) en sluit hem automatisch weer. Ik zie maar één seconde het witte scherm.
Ik heb de cache geleegd en de app gedwongen gestopt, maar ook dit helpt niet. :?

Ik ga nu proberen Whatsapp te installeren, hopen dat dat wel lukt.


Het is een GT-I9506 : )

Dat is de S4 Advanced. Daarvoor is vanuit T-Mobile NL nog geen 5.0.x beschikbaar.


Vind het wel vreemd aangezien de Black Edition de meest recente S4 is die door T-Mobile wordt geleverd. Wie bepaald wanneer er een update komt vanuit T-Mobile aangezien de andere S4's wel Lollipop krijgen?
Wij hebben hem allebei bij belsimpel aangeschaft.
Maar waarom bij haar wel een update en bij mij niet?


Ik krijg de foto niet geplaatst
Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de hulp!
Ik krijg geen foutmelding, als ik op de Play Store druk opent hij hem (wit scherm) en sluit hem automatisch weer. Ik zie maar één seconde het witte scherm.
Ik heb de cache geleegd en de app gedwongen gestopt, maar ook dit helpt niet. :?

Ik ga nu proberen Whatsapp te installeren, hopen dat dat wel lukt.


Klik onder Instellingen > Applicatiebeheer > Alles > Google Play Play Store eens op al deze knoppen: Geforceerd Stoppen. Updates Verwijderen. Cache Legen. Gegevens wissen.
Open dan Google Play Services (Staat net onder Google Play Store in de Applicatie lijst). Klik op Ruimte Beheren. Klik op 'Alle Gegevens Wissen.'.
Reputatie 7
Badge +9

Vind het wel vreemd aangezien de Black Edition de meest recente S4 is die door T-Mobile wordt geleverd. Wie bepaald wanneer er een update komt vanuit T-Mobile aangezien de andere S4's wel Lollipop krijgen?


De leeftijd van een type toestel is helaas nietszeggend voor de update volgorde. Zo is de Note 4 de nieuwste, en heeft nog steeds in maar een paar landen 5.0.

Update processen gaan zo: Google ontwikkeld de update > Rolt het uit op de Nexus. Na een maand wordt hij vrijgegeven aan de fabrikanten. (Samsung, HTC, LG, etc.). Die gaan er dan mee aan de slag.
Bij Samsung gaat dit per CSC versie, met als eerste de Poolse versie. (Daar zit het ontwikkelcentrum.). Nadat die stabiel is, wordt hij ontwikkeld voor de overige landen.
Pas als die is ontwikkeld, krijgen de providers de firmware om hem aan te passen. De aangepaste Branded firmware moet vervolgens éérst terug naar Samsung, die hem zelf ook nog test.
Dáárna rolt Samsung hem pas uit. (Dat gaat dus niet via de provider.)

Je moet je realiseren hoeveel firmware versies dit in feite zijn. Neem even als voorbeeld de Note 3:

Voor alleen al de Note 3 zijn er de volgende varianten van het toestel zelf, met eigen hardware:
N900
N9000Q
N9005
N900W8
N900T
N900P
N900A
N900V
N900S
N900K
N900R4
N9002
N9006

Verdeeld onder die toestel types zijn ook nog eens een aparte versie (CSC) voor elk land en elke provider. Elke provider gebruikt een ander netwerk, en heeft een andere lijst met buitenlandse Roaming netwerken.

Als we alleen de meest veelvoorkomende Note 3 nemen, de N9005, zijn dat 145 verschillende versies. De N900, de 3G editie, heeft er 75.

Zelfs als we aannemen dat al die andere types maar 1CSC hebben (Hebben ze niet), dan zijn dat al 233 verschillende firmwares om te updaten.

233, voor 2 toestellen van dezelfde naam!

En dat is maar één toestel, de Note 3. Neem daarbij dat Samsung alle toestellen 18 maanden lang update.

Voeg dus nog eens minimaal 233 extra updates toe voor de: S4, S4 mini, S4 LTE-A, S4 Active, S4 Zoom, S5, S5 mini, S5 Plus, Note 3 neo, Mega, Express 2, Note 4, Note 4 Exynos, Note 4 Edge, Galaxy K, en de S6 en S6 Edge.

Dat zijn, op elk moment, 3961 firmware versies om te ontwikkelen, testen en uit te rollen. Niet één firmware is identiek, elke heeft een ander formaat, instellingen, optielijsten en netwerk opties.

3961!

En dan gaan we er nog vanuit dat er niets mis gaat. Zoals bijvoorbeeld met de problemen met 5.0 momenteel, waardoor alles overnieuw moet.

En dan heb ik alleen nog de meest veelvoorkomende toestellen genomen, niet eens alle.

Tel daar ook nog eens bij op dat alle branded versies meermaals tussen Samsung en de provider heen en weer moeten voor aanpassingen, testen en goedkeuringen. Dáárna moet Samsung ze ook nog eens allemaal uitrollen zonder dat de servers overbelast raken door meer dan 3 miljard gebruikers die allemaal tegelijk willen downloaden; dat kan niet dus moet het in delen.

En Samsung kan hier niets aan veranderen. Al die verschillende versies komt door de verschillen in wetgevingen in landen.

Zo mag bijvoorbeeld in de Nederlandse firmware per wet het Sluitergeluid niet uitgezet worden ivm de privacywet, maar in Duitsland weer wel als je het toestel op stil zet. In wéér een ander land moet je zelfs verplicht de instelling in het menu hebben. Dat zijn drie verschillende versies voor iets heel onbenulligs. Stel je eens voor hoeveel meer van dat soort kwesties er per firmware zijn...

Om deze maar vast voor te zijn: Apple heeft maar een klein handjevol toestellen en hoeft niet te voldoen aan de verschillende regels van een land en regio. (Ze trekken zich ook nog steeds geen snars aan van de verplichte MicroUSB aansluiting in de EU.) Niemand durft Apple wat te maken, want dan gaat Obama zich er mee bemoeien. Samsung is een Koreaans bedrijf en heeft die luxe niet, Zuid Korea respecteert de internationale wetgeving.

Is het dan nog zo gek dat het zo lang duurt? 😉
Reputatie 7
Badge +9
Wij hebben hem allebei bij belsimpel aangeschaft.
Maar waarom bij haar wel een update en bij mij niet?


Ik krijg de foto niet geplaatst


Belsimpel staat er inderdaad wel om bekend dat ze de toestellen uit het buitenland importeren.

Kun je hem uploaden naar www.imgur.com en hier de URL plaatsen?

Oh, en ook de informatie (*#1234#) van het toestel dat niet wil updaten. :)

(Zie mijn post hierboven voor de uitleg waarom er zoveel verschillende firmware versies zijn, en het ene wel en het andere nog geen update heeft.)

Bedankt voor de hulp!
Ik krijg geen foutmelding, als ik op de Play Store druk opent hij hem (wit scherm) en sluit hem automatisch weer. Ik zie maar één seconde het witte scherm.
Ik heb de cache geleegd en de app gedwongen gestopt, maar ook dit helpt niet. :?

Ik ga nu proberen Whatsapp te installeren, hopen dat dat wel lukt.


Klik onder Instellingen > Applicatiebeheer > Alles > Google Play Play Store eens op al deze knoppen: Geforceerd Stoppen. Updates Verwijderen. Cache Legen. Gegevens wissen.
Open dan Google Play Services (Staat net onder Google Play Store in de Applicatie lijst). Klik op Ruimte Beheren. Klik op 'Alle Gegevens Wissen.'.


Alles gedaan alleen Google Play Services staat er niet tussen.
M'n playstore is nu helemaal weg en is niet meer te vinden....

Vind het wel vreemd aangezien de Black Edition de meest recente S4 is die door T-Mobile wordt geleverd. Wie bepaald wanneer er een update komt vanuit T-Mobile aangezien de andere S4's wel Lollipop krijgen?


De leeftijd van een type toestel is helaas nietszeggend voor de update volgorde. Zo is de Note 4 de nieuwste, en heeft nog steeds in maar een paar landen 5.0.

Update processen gaan zo: Google ontwikkeld de update > Rolt het uit op de Nexus. Na een maand wordt hij vrijgegeven aan de fabrikanten. (Samsung, HTC, LG, etc.). Die gaan er dan mee aan de slag.
Bij Samsung gaat dit per CSC versie, met als eerste de Poolse versie. (Daar zit het ontwikkelcentrum.). Nadat die stabiel is, wordt hij ontwikkeld voor de overige landen.
Pas als die is ontwikkeld, krijgen de providers de firmware om hem aan te passen. De aangepaste Branded firmware moet vervolgens éérst terug naar Samsung, die hem zelf ook nog test.
Dáárna rolt Samsung hem pas uit. (Dat gaat dus niet via de provider.)

Je moet je realiseren hoeveel firmware versies dit in feite zijn. Neem even als voorbeeld de Note 3:

Voor alleen al de Note 3 zijn er de volgende varianten van het toestel zelf, met eigen hardware:
N900
N9000Q
N9005
N900W8
N900T
N900P
N900A
N900V
N900S
N900K
N900R4
N9002
N9006

Verdeeld onder die toestel types zijn ook nog eens een aparte versie (CSC) voor elk land en elke provider. Elke provider gebruikt een ander netwerk, en heeft een andere lijst met buitenlandse Roaming netwerken.

Als we alleen de meest veelvoorkomende Note 3 nemen, de N9005, zijn dat 145 verschillende versies. De N900, de 3G editie, heeft er 75.

Zelfs als we aannemen dat al die andere types maar 1CSC hebben (Hebben ze niet), dan zijn dat al 233 verschillende firmwares om te updaten.

233, voor 2 toestellen van dezelfde naam!

En dat is maar één toestel, de Note 3. Neem daarbij dat Samsung alle toestellen 18 maanden lang update.

Voeg dus nog eens minimaal 233 extra updates toe voor de: S4, S4 mini, S4 LTE-A, S4 Active, S4 Zoom, S5, S5 mini, S5 Plus, Note 3 neo, Mega, Express 2, Note 4, Note 4 Exynos, Note 4 Edge, Galaxy K, en de S6 en S6 Edge.

Dat zijn, op elk moment, 3961 firmware versies om te ontwikkelen, testen en uit te rollen. Niet één firmware is identiek, elke heeft een ander formaat, instellingen, optielijsten en netwerk opties.

3961!

En dan gaan we er nog vanuit dat er niets mis gaat. Zoals bijvoorbeeld met de problemen met 5.0 momenteel, waardoor alles overnieuw moet.

En dan heb ik alleen nog de meest veelvoorkomende toestellen genomen, niet eens alle.

Tel daar ook nog eens bij op dat alle branded versies meermaals tussen Samsung en de provider heen en weer moeten voor aanpassingen, testen en goedkeuringen. Dáárna moet Samsung ze ook nog eens allemaal uitrollen zonder dat de servers overbelast raken door meer dan 3 miljard gebruikers die allemaal tegelijk willen downloaden; dat kan niet dus moet het in delen.

En Samsung kan hier niets aan veranderen. Al die verschillende versies komt door de verschillen in wetgevingen in landen.

Zo mag bijvoorbeeld in de Nederlandse firmware per wet het Sluitergeluid niet uitgezet worden ivm de privacywet, maar in Duitsland weer wel als je het toestel op stil zet. In wéér een ander land moet je zelfs verplicht de instelling in het menu hebben. Dat zijn drie verschillende versies voor iets heel onbenulligs. Stel je eens voor hoeveel meer van dat soort kwesties er per firmware zijn...

Om deze maar vast voor te zijn: Apple heeft maar een klein handjevol toestellen en hoeft niet te voldoen aan de verschillende regels van een land en regio. (Ze trekken zich ook nog steeds geen snars aan van de verplichte MicroUSB aansluiting in de EU.) Niemand durft Apple wat te maken, want dan gaat Obama zich er mee bemoeien. Samsung is een Koreaans bedrijf en heeft die luxe niet, Zuid Korea respecteert de internationale wetgeving.

Is het dan nog zo gek dat het zo lang duurt? ;)


Bedankt voor je uitgebreide uitleg : )
Reputatie 7
Badge +9

Alles gedaan alleen Google Play Services staat er niet tussen.
M'n playstore is nu helemaal weg en is niet meer te vinden....


Heb je op Uitschakelen geklikt? Scroll een tabblad verder dan Alles in Applicatiebeer, daar staan alle uitgeschakelde apps.

Reageer