Sticky Beantwoord

Samsung software update topic - stel je vragen aan de expert!


Reputatie 2
Hallo allemaal,

Om het forum wat overzichtelijker te houden kunnen jullie hier al je vragen over Samsung software updates & versies kwijt. Kan je een software update niet uitvoeren, wil je weten wanneer een update uitkomt, of vraag je je af welke software versie je hebt? Meld je in het topic!

Mijn collega's en ik zullen ons best doen de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Soms kan het zijn dat je een paar dagen moet wachten op een reactie, omdat er het een en ander moet worden uitgezocht. Hoe dan ook krijg je antwoord. Zo niet, meldt het dan even met een quote van je vraag.

Een korte toelichting op mijn rol: ik ben in tegenstelling tot veel collega's hier op het forum geen Webcare agent. Eigenlijk heb ik geen contact met klanten, omdat ik als Toestelspecialist onze nieuwe telefoons en software update test en beoordeel. Dit doe ik met een collega, in samenwerking met onze internationale organisatie en telefoonmakers als Samsung. Op die manier proberen we zo vlekkeloos mogelijke telefoons en software op te leveren voor jullie.

Het voordeel is dat wij veel weten over software versies, we hebben immers alles dat uitgebracht wordt door T-Mobile Nederland wel een keer getest. Het nadeel is dat het reguliere werk voor moet gaan, ik kan maar enkele uren per week op het forum zitten.

Het uitzetten van problemen met software updates gebeurt ook door ons. Ik doe daarom mijn best zoveel en adequaat mogelijk te reageren, want jullie signalen over uitblijvende software updates worden zeker gewaardeerd! Zie voor meer informatie deze blog.

____________________________________
Mod-edit Marten : sinds 1-12-2013 heb ik een andere rol binnen T-Mobile. Mijn collega's (T-Mobile Moderators) en de klantexperts beantwoorden nu de vragen. Blijf ze vooral stellen 😉
icon

Beste antwoord door MartenZ 5 juni 2013, 14:38


Een verzoek voordat je gaat reageren: voer *#1234# in bij de telefoonapp.
Er komen nu drie software versies in je scherm. Plaats ze hier, samen met je vraag.


Zo kunnen wij zien of het T-Mobile software betreft en welke versie het is. We kunnen alleen wat melden over T-Mobile of Nederlandse open markt software, de andere versies werken we niet mee. Ben benieuwd naar jullie vragen :)


Handige informatie over je Samsung telefoon updaten:

Er zijn twee manieren om je Samsung Android software te updaten: FOTA (Firmware over the air) of via de computer, met Samsung Kies.

Bij FOTA kan je via wi-fi of zelfs 3G je telefoonsoftware direct bijwerken. Hierbij wordt slechts een klein noodzakelijk deel van de software geüpdate, de update is bijv. 10 tot maximaal 400 MB groot. Alle telefoongegevens blijven staan, de update wordt er als het ware omheen gedaan.

Het voordeel van FOTA is dat je snel de update binnen haalt op je telefoon, zonder tussenkomst van een computer. Het nadeel is dat de software na een x aantal updates een soort lappendeken wordt. Daarom raden we aan na een FOTA update de telefoon van een factory reset te voorzien. Een factory reset wist je telefoon en laat de software weer "als nieuw" draaien.

Bij updaten via computer wordt met het programma Samsung Kies de gehele telefoonsoftware vervangen. Vaak zijn de softwarebestanden 1 a 2GB (2000MB!) groot en duurt het updaten lang. De gehele software wordt vervangen behalve de zogeheten ‘end user data’. Dit is het stuk met persoonlijke instellingen.

Het nadeel van updaten via computer is Samsung Kies. Deze software werkt niet altijd even optimaal. Het is daarom belangrijk het Samsung Kies programma zelf altijd te updaten. Lukt een telefoon software update via Kies niet in een keer, probeer het nog een keer.

Het grote voordeel zit hem in het vervangen van de gehele software. Na een aantal FOTA updates is het zeer aan te raden om of een software update via Kies te doen of na een grote systeemupdate (van Android 4.0 naar 4.1 bijvoorbeeld) een factory reset van je telefoon te doen.

Sinds kort is er in Kies een nieuwe optie gekomen. De Kies recovery. Wanneer een FOTA of Kies update is mislukt kun je deze repareren middels de Kies recovery module. Met deze methode voer je een soort ‘clean install’ uit.

LET OP: Maak voordat je een factory reset of software update uitvoert altijd een backup van je belangrijke bestanden en contacten via computer of SD kaart.

Succes met updaten, alvast veel plezier met de nieuwe software!
Bekijk origineel

2318 reacties

Ohw join the club... anti-vodafone sentimenten hebben we altijd plaats voor! (of Ziggo...in mijn persoonlijke geval)

Was ook puur ter verduidelijking, maar ik heb net nog gelezen van een zeer hoogstaand persoon dat mijn reacties (als ze niet anti-TM zijn) nogal vaak verkeerd door mensen begrepen worden. Dus mijn excuses!

Ik probeer alleen Hakuin nog opzettelijk te schofferen 😉
Wederom is T-Mobile teleurstellend traag met de beveiligings updates. Blueborne patch voor de unbranded PHN S7 Edge is al weken uit, voor de TNL branded versie nog niks. T-Mobile laat haar klanten dus gewoon met onveilige toestellen rondlopen zonder hier haast mee te maken.

Had eerst niet zo'n probleem met die FoC zooi, begin er nu toch wel een beetje klaar mee te zijn.
Gisteren een grote update ontvangen op mijn Galaxy S6. (nieuwste update, hou mijn toestel altijd up-to-date)

Nu doet na de update, die probleemloos verliep, de automatisch roteren functie het niet meer. Uit en aanzetten van de functie helpt ook niet.
Ook werkt de automatisch helderheid niet meer, en blijft dus op een vaste helderheid staan.

Meerdere mensen die deze ervaring hebben?
Een wipe cache heeft het probleem verholpen!
Ik ging gisteren avond proberen mijn Galaxy S7 Edge te updaten, hij blijft elke keer bij 30% opnieuw opstarten (gaat dus in een loop)

Hoe kan ik dit verhelpen (of de update annuleren)?

Hard-reset al gedaan, helpt niet! :(

Telefoon is nu niet te gebruiken!! 😞
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Johan,

Wat ontzettend balen dat jouw toestel blijft hangen in de update!

Als je zelfs al een hard reset hebt geprobeerd en dat niet heeft geholpen, raad ik je aan om even langs een T-Shop of een Samsung Servicepunt te gaan. Mocht je geen kans zien om langs te gaan in een winkel, dan kun je er ook voor kiezen om jouw toestel ter reparatie op te sturen.

Hopelijk is jouw toestel dan snel weer de oude! Laat je ons weten hoe het afloopt? 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Bij 30% van de update? Kun je hem eens aansluiten op de PC en proberen te updaten via Samsung Smart Switch?
Bij 30% van de update? Kun je hem eens aansluiten op de PC en proberen te updaten via Samsung Smart Switch?

Melding "Niet ondersteund apparaat" 😞
Reputatie 7
Badge +9

Melding "Niet ondersteund apparaat" :(


Dan zal de firmware compleet opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Hiervoor kun je het beste langs een Samsung Service Center, of het toestel opsturen ter reparatie.
Is het toegestaan om via Odin de originele T-Mobile ROM te installeren of is dan de garantie vervallen? Wil het liefst niet mijn toestel een paar weken missen (zit nu tijdelijk met mijn oude Galaxy S4 met een gebarsten scherm 😛
@JohanHalekor
Dat zou het Service Center ook moeten gaan doen. In feite mag de garantie niet vervallen, omdat je gewoon officiële firmware zou gebruiken (geen root, geen 'rare' dingen).

Als je weet welke firmware je precies nodig hebt, zou je het zelf kunnen doen. Bij een Samsung Service Center flashen ze mogelijk ook direct nieuwe firmware voor je.
Goedemiddag, ik heb even een vraagje:

Mijn vriendin en ik hebben allebei de Galaxy S8..
Zij heeft zojuist de securitypatch van 1 November ontvangen (Software: PHN)
Mijn toestel loopt achter.. op de patch van 1 Augustus (Software: TNL)..
Bestaat er een mogelijkheid om mijn toestel te "unlocken" zodat ik niet op T-mobile updates hoef te wachten?
Goedemiddag, ik heb even een vraagje:

Mijn vriendin en ik hebben allebei de Galaxy S8..
Zij heeft zojuist de securitypatch van 1 November ontvangen (Software: PHN)
Mijn toestel loopt achter.. op de patch van 1 Augustus (Software: TNL)..
Bestaat er een mogelijkheid om mijn toestel te "unlocken" zodat ik niet op T-mobile updates hoef te wachten?


Je kunt je toestel "unbranden" door middel van een Odin flash. Let wel op dat hierbij alle gegevens op je toestel verloren gaan. Je garantie blijft wel intact.
@ Shadowlabs, thanks voor je reactie!
Garantie (LG G4 moederbord probleem) was mijn belangrijkste punt om het tot op heden niet te doen, wat betreft data kwijtrakeb, geldt dit ook voor het intern geheugen? Ik ga er vandeweek mee aan de slag!
@ Shadowlabs, thanks voor je reactie!
Garantie (LG G4 moederbord probleem) was mijn belangrijkste punt om het tot op heden niet te doen, wat betreft data kwijtrakeb, geldt dit ook voor het intern geheugen? Ik ga er vandeweek mee aan de slag!


Ah, het welbekende "bootloop" probleem op de G4. Ben 'm ook tegengekomen :)

Het kwijtraken van data geld inderdaad ook voor het interne geheugen. Al je foto's etc worden dus ook verwijderd.

Ik kan je wel Samsung Smart Switch aanraden om een backup te maken via je PC, scheelt een hoop moeite. http://www.samsung.com/global/download/smartswitchwin
@ShadowLabs: en dan krijg je van T-Mobile via FB Messenger een tegenbericht:

Hoi Donald,

Wij ondersteunen dergelijke flashes niet. Wij bieden ook alleen garanties bij oorspronkelijke besturingssystemen. Ik kan je hierin daarom jammer genoeg ook niet verder adviseren.

Groetjes,
Sandra

Dan vraag ik me toch af, hoe zit 't met mijn garantie?...
@ShadowLabs: en dan krijg je van T-Mobile via FB Messenger een tegenbericht:

Hoi Donald,

Wij ondersteunen dergelijke flashes niet. Wij bieden ook alleen garanties bij oorspronkelijke besturingssystemen. Ik kan je hierin daarom jammer genoeg ook niet verder adviseren.

Groetjes,
Sandra

Dan vraag ik me toch af, hoe zit 't met mijn garantie?...


T-Mobile zal het wellicht zelf niet ondersteunen, maar garantie vervalt absoluut niet bij het vervangen van branded firmware met unbranded firmware. Graag verwijs ik je even door naar deze post door ShadowLea: https://forum.t-mobile.nl/samsung-362/samsung-software-update-topic-stel-je-vragen-aan-de-expert-203345/index166.html#post1325373
Reputatie 7
Badge +9
Het flashes van de officiële firmware heeft geen effect op je garantie. De gebruikte tool, ODIN, is ontwikkeld door Samsung, en wordt ook door Samsung gebruikt bij reparaties.

Daarnaast wordt je ook beschermt door EU Directive 1999/44/CE, waarin staat dat wijzigingen van de software niet de garantie mogen opheffen. (Tenzij deze wijzigingen directe schade kunnen veroorzaken, zoals overclocken) Dit houd dus in dat rooten en onofficiële firmware, zoals LineageOS, wettelijk geen effect hebben op je garantie.

Bedrijven als T-Mobile hebben liever niet dat mensen zelf aan de slag gaan met hun firmware, om 2 redenen:

1, Branded firmware levert geld op. Er wordt veel geld betaald voor de rotzooi apps die er bij in zitten.
2. Als het mis gaat, kan de provider niet aansprakelijk worden gesteld.
@ShadowLea: Ik heb zojuist contact met T-mobile en Samsung gehad:

T-Mobile antwoordt:

Hoi Donald,

Omdat we dergelijke flashes niet ondersteunen en de garantie vervalt op het moment dat je aanpassingen doet aan het besturingssysteem, wil ik je erop wijzen dat dit geheel voor je eigen risico is. Ik kan je hierin verder niet van advies voorzien.

Groetjes,
Barbara

En Samsung:

Nee. Flash je een andere software-versie op je telefoon, dan vervalt onze ondersteuning en garantie. ^Jesse

Ik heb zojuist voordat ik dit bericht ontving de PHN versie met succes geflashed.. Helaas heb ik volgens zowel T-mobile als Samsung geen garantie meer...
Reputatie 7
Badge +9
Je behoud gewoon je garantie. Beide berichten zijn klinkklare onzin.

Er zijn twéé soorten garanties. Verplichte garantie vanuit de wet, en vrijwillige garantie vanuit de fabrikant. Die laatste mogen bedrijven zelf opheffen als je firmware flashed, maar de wettelijke garantie van 2 jaar is gewoon verplicht.

Het roepen van het beëindigen van de garantie is niets meer dan een poging tot angst gebruiken ter beheersing van klanten. Scare Tactics, noemen we dat.

De mening van een bedrijf over wat ze wel en niet willen is niet relevant voor de wetgeving. Je hebt per Directive 1999/44/CE 2 jaar garantie op je toestel, ongeacht eventuele softwarematige wijzigingen. Zolang de garantie loopt moet de fabrikant of verkoper concreet kunnen aanduiden dat jouw wijziging direct heeft geleid tot de fysieke schade.

Directive 1999/44/CE is een wetgevende directive, en dus zijn ook Samsung en T-Mobile hier gewoon aan gebonden. Ongeacht wat jij met je firmware doet.

Laat je niet bang maken door bedrijven, het is jouw toestel en jij mag er mee doen wat je wilt binnen de grenzen van de wet. Flashen valt binnen die grenzen.
@Shadowlea: Thanks voor je uitleg!

Wat betreft garantie m.b.t de LG G4 bootloader problemen.. Ook dynafix zijn oplichters, mijn schoonzus haar G4 werd niet gerepareerd omdat er een barstje in haar scherm zat van ca. 1 cm.. en die van mij niet omdat ik mijn BL had unlocked. Terwijl het een bekend en erkend probleem van de G4 was dat er defecte batches waren verkocht.

Voor mij sowiezo geen LG meer.

Ik merk wel dat deze update mijn S8 behoorlijk positief verrast.
Is er een reden dat T-Mobile de S7 Edge niet meer update? TNL firmware zit op Augustus, Unbranded PHN op November. 3 maanden achterlopen op dezelfde hardware....
Reputatie 7
Badge +9
Tja, branded he... Loopt altijd zo rond de 2 maanden achter, vooral als het niet meer het nieuwste toestel is.

De meest recente TNL firmware is uitgerold op 2017-10-11. Dit is G935FXXS1DQIM\G935FDNX1DQI1. Dat is de firmware versie van September.

PHN heeft sindsdien ook al DQJ en DQK gehad (Oktober en November, respectievelijk.)

Denk dat hij nog wel geupdate gaat worden, maar dat duurt waarschijnlijk wel tot rond de kerstdagen. Nu we richting de release van de S9 gaan, krijgt de S7 geen prioriteit meer, om verkoop van het nieuwe toestel te stimuleren.

Overigens zijn de officiele updates van de S7 Edge zo'n beetje voorbij. Contracten met Google voor ondersteuning lopen 18 maanden. De S7 Edge kwam uit op 12 Maart 2016, dat is 20,5 maanden geleden. Beveiligingsupdates vanuit Samsung blijven nog wel even komen, maar ik denk dat Android zelf wel zo'n beetje z'n laatste versie heeft bereikt op dit toestel. Met een beetje mazzel sluiten ze het af met 8.0 Oreo.

Overigens zijn de officiele updates van de S7 Edge zo'n beetje voorbij. Contracten met Google voor ondersteuning lopen 18 maanden. De S7 Edge kwam uit op 12 Maart 2016, dat is 20,5 maanden geleden. Beveiligingsupdates vanuit Samsung blijven nog wel even komen, maar ik denk dat Android zelf wel zo'n beetje z'n laatste versie heeft bereikt op dit toestel. Met een beetje mazzel sluiten ze het af met 8.0 Oreo.


Volgens de website van Samsung zelf gaan de officiële updates nog door tot Maart 2018. Daarnaast krijgen de meeste toestellen altijd 2 grote firmware updates, dus Oreo zou ik zeker verwachten voor de S7 serie. Het gerucht is nu dat zelfs de S6 nog Oreo gaat krijgen, wat dus zou betekenen dat een Android P update voor de S7 serie helemaal niet zo gek zou zijn.

Voor zover branded firmware gaat, diep triest. Meen dat het nog nooit eerder zover heeft achtergelopen in de levensduur van de S7. Heb mijn eigen al omgeflasht naar PHN, nu nog de rest van mijn huishouden 🙂.
Moet alleen alles goed backupen omdat ik dan alles kwijt raak.

Reageer