Sticky Beantwoord

Samsung software update topic - stel je vragen aan de expert!


Reputatie 2
Hallo allemaal,

Om het forum wat overzichtelijker te houden kunnen jullie hier al je vragen over Samsung software updates & versies kwijt. Kan je een software update niet uitvoeren, wil je weten wanneer een update uitkomt, of vraag je je af welke software versie je hebt? Meld je in het topic!

Mijn collega's en ik zullen ons best doen de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Soms kan het zijn dat je een paar dagen moet wachten op een reactie, omdat er het een en ander moet worden uitgezocht. Hoe dan ook krijg je antwoord. Zo niet, meldt het dan even met een quote van je vraag.

Een korte toelichting op mijn rol: ik ben in tegenstelling tot veel collega's hier op het forum geen Webcare agent. Eigenlijk heb ik geen contact met klanten, omdat ik als Toestelspecialist onze nieuwe telefoons en software update test en beoordeel. Dit doe ik met een collega, in samenwerking met onze internationale organisatie en telefoonmakers als Samsung. Op die manier proberen we zo vlekkeloos mogelijke telefoons en software op te leveren voor jullie.

Het voordeel is dat wij veel weten over software versies, we hebben immers alles dat uitgebracht wordt door T-Mobile Nederland wel een keer getest. Het nadeel is dat het reguliere werk voor moet gaan, ik kan maar enkele uren per week op het forum zitten.

Het uitzetten van problemen met software updates gebeurt ook door ons. Ik doe daarom mijn best zoveel en adequaat mogelijk te reageren, want jullie signalen over uitblijvende software updates worden zeker gewaardeerd! Zie voor meer informatie deze blog.

____________________________________
Mod-edit Marten : sinds 1-12-2013 heb ik een andere rol binnen T-Mobile. Mijn collega's (T-Mobile Moderators) en de klantexperts beantwoorden nu de vragen. Blijf ze vooral stellen 😉
icon

Beste antwoord door MartenZ 5 juni 2013, 14:38


Een verzoek voordat je gaat reageren: voer *#1234# in bij de telefoonapp.
Er komen nu drie software versies in je scherm. Plaats ze hier, samen met je vraag.


Zo kunnen wij zien of het T-Mobile software betreft en welke versie het is. We kunnen alleen wat melden over T-Mobile of Nederlandse open markt software, de andere versies werken we niet mee. Ben benieuwd naar jullie vragen :)


Handige informatie over je Samsung telefoon updaten:

Er zijn twee manieren om je Samsung Android software te updaten: FOTA (Firmware over the air) of via de computer, met Samsung Kies.

Bij FOTA kan je via wi-fi of zelfs 3G je telefoonsoftware direct bijwerken. Hierbij wordt slechts een klein noodzakelijk deel van de software geüpdate, de update is bijv. 10 tot maximaal 400 MB groot. Alle telefoongegevens blijven staan, de update wordt er als het ware omheen gedaan.

Het voordeel van FOTA is dat je snel de update binnen haalt op je telefoon, zonder tussenkomst van een computer. Het nadeel is dat de software na een x aantal updates een soort lappendeken wordt. Daarom raden we aan na een FOTA update de telefoon van een factory reset te voorzien. Een factory reset wist je telefoon en laat de software weer "als nieuw" draaien.

Bij updaten via computer wordt met het programma Samsung Kies de gehele telefoonsoftware vervangen. Vaak zijn de softwarebestanden 1 a 2GB (2000MB!) groot en duurt het updaten lang. De gehele software wordt vervangen behalve de zogeheten ‘end user data’. Dit is het stuk met persoonlijke instellingen.

Het nadeel van updaten via computer is Samsung Kies. Deze software werkt niet altijd even optimaal. Het is daarom belangrijk het Samsung Kies programma zelf altijd te updaten. Lukt een telefoon software update via Kies niet in een keer, probeer het nog een keer.

Het grote voordeel zit hem in het vervangen van de gehele software. Na een aantal FOTA updates is het zeer aan te raden om of een software update via Kies te doen of na een grote systeemupdate (van Android 4.0 naar 4.1 bijvoorbeeld) een factory reset van je telefoon te doen.

Sinds kort is er in Kies een nieuwe optie gekomen. De Kies recovery. Wanneer een FOTA of Kies update is mislukt kun je deze repareren middels de Kies recovery module. Met deze methode voer je een soort ‘clean install’ uit.

LET OP: Maak voordat je een factory reset of software update uitvoert altijd een backup van je belangrijke bestanden en contacten via computer of SD kaart.

Succes met updaten, alvast veel plezier met de nieuwe software!
Bekijk origineel

2318 reacties

Reputatie 6
Badge +4
@Nightcrawler322 als je bij software versie PHN hebt staan (weet niet uit mijn hoofd welke regel dat staat), dan heb een Nederlands toestel. Die krijgt de updates rechtstreeks van Samsung.

Waar jij het over hebt, gaat over branded T-Mobile telefoons, daar wordt software van T-Mobile op geïnstalleerd. Dan als je opstart zie je het mooie T-Mobile logo. En zoals hierboven staat is de processor geen Exynos, maar Qualcomm.
Hallo, ik vroeg mij af of er al nieuws was over android 9.0 voor de Samsung S8? Ik zie dat hij verkrijgbaar is, maar nog niet voor T-mobile?
Reputatie 7
Badge +17
Hallo,

Ik heb de Samsung Galaxy s9 en er is wel gemeld dat de S9 en S9 plus de update naar Android 10 krijgen heeft iemand daar misschien wat meer informatie over?
Reputatie 7
Badge +18
Hoi @Waqqas

Deze Android site is algemeen goed om een idee te krijgen welke telefoons een update krijgen en wanneer. Over de planning van Samsung is blijkbaar nog niets bekend. Komt waarschijnlijk ook omdat ze eigen Samsung schil er weer omheen moeten bouwen. Stock Android telefoons komen meestal eerder aan de beurt.

Er is ook nog verschil tussen zogenaamde Branded en Niet Branded telefoons. Bij de eerste gaat de update soms via de provider en dan duurt het langer vanwege extra testen.

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +17
@Folkert

Zoals ik al verteld had is het wel al bekend dat de S9 reeks een update naar Android 10 krijgt maar wou graag weten wanneer precies. Geen probleem dan is het maar afwachten
Reputatie 7
Badge +18
@Waqqas

Ze moeten model voor model testen. Vervolgens rollen ze in delen uit, vaak per continent of zelfs per land. Als er dan iets mis gaat kunnen ze ingrijpen. Zou niet de eerste keer zijn.

Mijn Nokia krijgt m pas begin 2020, ik wacht rustig af, Android 9 draait prima.

Ik zie in de Samsung Members app staan dat de S9 in januari Android 10 kan gaan krijgen. Wat is de planning bij jullie hiervoor?

Reputatie 7
Badge +17

@HvdM ik heb ook een Samsung s9 en ik heb net Android 10 binnengehaald, toestel is niet van T-mobile.

Edit: net gecontroleerd en er was blijkbaar sinds november geen update-check uitgevoerd door mijn telefoon wat gek is want dat hoort die automatisch te doen. Inmiddels staat er een 1.7GB download te wachten op me.

 

Aangezien ik nog flink wat ruimte op mijn bundel heb deze maand gaat hij nu mooi snel over 4G downloaden. :grin:

Reputatie 7
Badge +17

@HvdM

Op mijn S9 was de laatste installatie begin november, de november beveiligingspatch. Er was geen december beveiligingspatch in december en de januari patch kwam samen met Android 10, de grootte bij mij was om precies te zijn 1764,36 MB.

Ik controleerde letterlijk elke dag of Android 10 er was.

We zitten nu bijna halverwege februari en mijn S9+ heeft nog geen update naar Android 10 mogen ontvangen. Waarom duurt dit zo lang T-mobile?

We zitten nu bijna halverwege februari en mijn S9+ heeft nog geen update naar Android 10 mogen ontvangen. Waarom duurt dit zo lang T-mobile?

Ik heb het zelfde probleem terwijl me vrouw hem wel al heeft gehad...

Reputatie 7
Badge +20

Hi allemaal,

De Android 10 update voor Samsung is nog niet beschikbaar bij ons en het is nog niet bekend wanneer wij die gaan vrijgeven. Zodra er meer informatie is, zullen wij het laten weten!

Hi allemaal,

De Android 10 update voor Samsung is nog niet beschikbaar bij ons en het is nog niet bekend wanneer wij die gaan vrijgeven. Zodra er meer informatie is, zullen wij het laten weten!

Toch vreemd als me vrouw ook een T-Mobile toestel heeft..

Reputatie 3

Ik had een Nokia 8.1 van T-mobile, hierop kreeg ik geen update naar Android 10 en geen Patches meer na oktober, ik dacht dat dit aan Nokia zou liggen. Dus nu heb ik een Samsung S10 Lite ook van T-mobile maar die krijgt de Patch voor februari ook maar niet binnen, terwijl deze al wel uit is. De CSC code is OXM, T-mobile heb ik gebeld maar die weten van niets als ik vraag of dit toestel via grijze import is geleverd.

Mijn vrouw heeft sinds een week de A71, ook van T-mobile, en die heeft gisteren netjes de Patch van februari ontvangen.

Ik heb mijn S10 lite al 4 weken en ik krijg niets.

Reputatie 3

Ik heb vorig jaar via T-mobile een nieuwe Nokia 8.1 gekocht echter deze krijgt om de een of andere reden geen updates meer, deze blijft hangen op Android 9 en de security patch van oktober.

Dus ik heb wederom een nieuwe telefoon aangeschaft, de Samsung S10 Lite, weer via T-mobile, standaard uit de doos op Android 10 en SP van januari, echter deze wil ook niet meer updaten naar een nieuwe SP (service/security patch) van Februari of Maart, wat in hemelsnaam doet T-mobile met hun toestellen want dit kan geen toeval zijn.

Ik wordt hier goed ziek van en koop nooit geen toestel meer bij T-mobile.

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb vorig jaar via T-mobile een nieuwe Nokia 8.1 gekocht echter deze krijgt om de een of andere reden geen updates meer, deze blijft hangen op Android 9 en de security patch van oktober.

Dus ik heb wederom een nieuwe telefoon aangeschaft, de Samsung S10 Lite, weer via T-mobile, standaard uit de doos op Android 10 en SP van januari, echter deze wil ook niet meer updaten naar een nieuwe SP (service/security patch) van Februari of Maart, wat in hemelsnaam doet T-mobile met hun toestellen want dit kan geen toeval zijn.

Ik wordt hier goed ziek van en koop nooit geen toestel meer bij T-mobile.

Tja, dat is een nadeel van een bdsnded toestel.

Ik heb vorig jaar via T-mobile een nieuwe Nokia 8.1 gekocht echter deze krijgt om de een of andere reden geen updates meer, deze blijft hangen op Android 9 en de security patch van oktober.

Dus ik heb wederom een nieuwe telefoon aangeschaft, de Samsung S10 Lite, weer via T-mobile, standaard uit de doos op Android 10 en SP van januari, echter deze wil ook niet meer updaten naar een nieuwe SP (service/security patch) van Februari of Maart, wat in hemelsnaam doet T-mobile met hun toestellen want dit kan geen toeval zijn.

Ik wordt hier goed ziek van en koop nooit geen toestel meer bij T-mobile.

Ik heb precies hetzelfde probleem met hetzelfde toestel. Ik ben in februari  van een s9 overgestapt naar een s10 lite en heb nu al geen updates meer ontvangen. 

Reageer