Sticky Beantwoord

Samsung software update topic - stel je vragen aan de expert!


Reputatie 6
Hallo allemaal,

Om het forum wat overzichtelijker te houden kunnen jullie hier al je vragen over Samsung software updates & versies kwijt. Kan je een software update niet uitvoeren, wil je weten wanneer een update uitkomt, of vraag je je af welke software versie je hebt? Meld je in het topic!

Mijn collega's en ik zullen ons best doen de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Soms kan het zijn dat je een paar dagen moet wachten op een reactie, omdat er het een en ander moet worden uitgezocht. Hoe dan ook krijg je antwoord. Zo niet, meldt het dan even met een quote van je vraag.

Een korte toelichting op mijn rol: ik ben in tegenstelling tot veel collega's hier op het forum geen Webcare agent. Eigenlijk heb ik geen contact met klanten, omdat ik als Toestelspecialist onze nieuwe telefoons en software update test en beoordeel. Dit doe ik met een collega, in samenwerking met onze internationale organisatie en telefoonmakers als Samsung. Op die manier proberen we zo vlekkeloos mogelijke telefoons en software op te leveren voor jullie.

Het voordeel is dat wij veel weten over software versies, we hebben immers alles dat uitgebracht wordt door T-Mobile Nederland wel een keer getest. Het nadeel is dat het reguliere werk voor moet gaan, ik kan maar enkele uren per week op het forum zitten.

Het uitzetten van problemen met software updates gebeurt ook door ons. Ik doe daarom mijn best zoveel en adequaat mogelijk te reageren, want jullie signalen over uitblijvende software updates worden zeker gewaardeerd! Zie voor meer informatie deze blog.

____________________________________
Mod-edit Marten : sinds 1-12-2013 heb ik een andere rol binnen T-Mobile. Mijn collega's (T-Mobile Moderators) en de klantexperts beantwoorden nu de vragen. Blijf ze vooral stellen 😉
icon

Beste antwoord door MartenZ 5 juni 2013, 14:38


Een verzoek voordat je gaat reageren: voer *#1234# in bij de telefoonapp.
Er komen nu drie software versies in je scherm. Plaats ze hier, samen met je vraag.


Zo kunnen wij zien of het T-Mobile software betreft en welke versie het is. We kunnen alleen wat melden over T-Mobile of Nederlandse open markt software, de andere versies werken we niet mee. Ben benieuwd naar jullie vragen 🙂


Handige informatie over je Samsung telefoon updaten:

Er zijn twee manieren om je Samsung Android software te updaten: FOTA (Firmware over the air) of via de computer, met Samsung Kies.

Bij FOTA kan je via wi-fi of zelfs 3G je telefoonsoftware direct bijwerken. Hierbij wordt slechts een klein noodzakelijk deel van de software geüpdate, de update is bijv. 10 tot maximaal 400 MB groot. Alle telefoongegevens blijven staan, de update wordt er als het ware omheen gedaan.

Het voordeel van FOTA is dat je snel de update binnen haalt op je telefoon, zonder tussenkomst van een computer. Het nadeel is dat de software na een x aantal updates een soort lappendeken wordt. Daarom raden we aan na een FOTA update de telefoon van een factory reset te voorzien. Een factory reset wist je telefoon en laat de software weer "als nieuw" draaien.

Bij updaten via computer wordt met het programma Samsung Kies de gehele telefoonsoftware vervangen. Vaak zijn de softwarebestanden 1 a 2GB (2000MB!) groot en duurt het updaten lang. De gehele software wordt vervangen behalve de zogeheten ‘end user data’. Dit is het stuk met persoonlijke instellingen.

Het nadeel van updaten via computer is Samsung Kies. Deze software werkt niet altijd even optimaal. Het is daarom belangrijk het Samsung Kies programma zelf altijd te updaten. Lukt een telefoon software update via Kies niet in een keer, probeer het nog een keer.

Het grote voordeel zit hem in het vervangen van de gehele software. Na een aantal FOTA updates is het zeer aan te raden om of een software update via Kies te doen of na een grote systeemupdate (van Android 4.0 naar 4.1 bijvoorbeeld) een factory reset van je telefoon te doen.

Sinds kort is er in Kies een nieuwe optie gekomen. De Kies recovery. Wanneer een FOTA of Kies update is mislukt kun je deze repareren middels de Kies recovery module. Met deze methode voer je een soort ‘clean install’ uit.

LET OP: Maak voordat je een factory reset of software update uitvoert altijd een backup van je belangrijke bestanden en contacten via computer of SD kaart.

Succes met updaten, alvast veel plezier met de nieuwe software!

Bekijk origineel

2294 reacties

Dat lijkt me vreemd aangezien het internet vol staat met klachten van mensen die hem nog steeds niet hebben en de technische dienst mij zelf verteld heeft dat hij nog niet uitgerold is. Jouw vrienden hebben hoogstwaarschijnlijk een unbranded toestel met een sim only abonnement van T-Mobile. Ja dan heb je hem wel al inderdaad.
dhj_82 schreef:

Technische afdeling vertelde mij dat dit te maken heeft het extra grondig testen van de update op hun netwerk. Ik zelf snap echter totaal niet wat het netwerk met de update die Samsung vrij heeft gegeven te maken heeft... Ik baal dan ook behoorlijk aangezien Vodafone de update al wel een aantal weken geleden heeft uitgerold wat ik begrijp


Nou een paar vrienden van mij hebben die update al binnen en die hebben ook een toestel van T-Mobile.
Technische afdeling vertelde mij dat dit te maken heeft het extra grondig testen van de update op hun netwerk. Ik zelf snap echter totaal niet wat het netwerk met de update die Samsung vrij heeft gegeven te maken heeft... Ik baal dan ook behoorlijk aangezien Vodafone de update al wel een aantal weken geleden heeft uitgerold wat ik begrijp
G965FXXS2BRK3
G965FXXS2BRK3
G965FODX2BRJ2

Ik heb de laatste update nog niet ontvangen terwijl de meeste S9+ toestellen die wel al hebben gehad. Aan wat kan dit liggen en hoe kan ik die krijgen?
Waarom duurt die Android Pie update zolang bij T-Mobile voor mijn S9+?
Enig idee wanneer android 9 beschikbaar is voor de S9+?
Een vriend van mij met vodafone heeft hem al een tijdje.
ap ; g950fxxu4crk1
cp ; g950fxxu4crk1
csc ; g950foxm4crk1

model ; sm-950f

Wie heeft dit probleem ook, dat ik bijv. ringtone wil kiezen of facebook filmpje start, speelt spotify automatisch zijn clips af. Erg raar. Ook bij youtube en dan hoor ik spotify weer starten.

Ook op te lossen ? Dit is begonnen na laatste update van vorige week.
Reputatie 7
Badge +9
chrunchy27 schreef:

Sinds laatste update veel problemen met bijv facebook, spotify en dumpert die vastlipen of stoppen met draaien. Bekend probleem met deze update?. Suggesties om het op te lossen?

Version:
AP G930FXXS3ERJ2
CP G930FXXU3ERHC
CSC G930FPHN3ERG2

MODEL SM-G930F



Er zijn geen problemen van deze aard bekend met deze update, maar het is wel een bekend probleem dat apps kuren vertonen na een update. De enige oplossing in zo'n geval is helaas een fabrieksreset.

Zorg wel dat je eerst een goede backup maakt van je foto's, contacten, whatsappjes, berichten, etc.
Reputatie 2
Sinds laatste update veel problemen met bijv facebook, spotify en dumpert die vastlipen of stoppen met draaien. Bekend probleem met deze update?. Suggesties om het op te lossen?

Version:
AP G930FXXS3ERJ2
CP G930FXXU3ERHC
CSC G930FPHN3ERG2

MODEL SM-G930F
En prompt komt security patch september 2018 gisteren binnen.
Kan het kloppen dat de laatste security patch nog steeds 1 juli 2018 is voor TNL S8 toestellen?
wappiesoft schreef:


MoussedeKat schreef:


David schreef:

@MoussedeKat & @ShadowLabs,

Deze updates zijn op het moment nog niet beschikbaar inderdaad. Wanneer deze wel beschikbaar worden voor jullie, dat kan ik op het moment nog niet zeggen, omdat ik dat nog niet weet. Zodra deze beschikbaar zijn, krijgen jullie hier vanzelf een melding van!

Bedankt David!

Is het niet vreemd dat anderen met hetzelfde toestel maar bij een andere provider al wel de Oreo-update heeft ontvangen (in maart) en inmiddels ook een beveiliginsupdate in april? Los van het feit dat T-mobile erg traag is met het uitrollen van de update, lijkt het me niet wenselijk dat gebruikers geen beveiligingsupdates krijgen.

Nee.. er is sinds 1 Maart geen beveiligingspatch verschenen


Dus wel: https://androidworld.nl/nieuws/samsung-galaxy-s8-beveiligings-update-april @wappiesoft (en inmiddels ook één in juli: https://androidworld.nl/nieuws/updatenieuws-samsung-galaxy-s8/)
Reputatie 7
Badge +9
wappiesoft schreef:

Goede morgen.
Deze firmware is niet te downloaden via de linken op de pagina.
De gratis download linken geven je maximaal 2GB download ruimte, echter is de Android 8 file 2.23GB. Dus ben verplicht een betaald account te nemen.
Helaas



Er zit helemaal geen download limiet op Sammobile. 😕
De beperking van een gratis account is de snelheid, niet de hoeveelheid data.

Op welke knop klik jij?
ShadowLea schreef:

@wappiesoft
Ja, dat kan! Zolang je de officiele firmwae gebruikt, behoud je gewoon de officiele status.

Ik zie dat voor jouw toestel 8.0 al beschikbaar is als Unbranded NL versie. Mocht je die willen hebben, dan kun je deze firmware nemen.

Deze guide is ietsje oud, maar de stappen zijn (als het goed is) nog steeds hetzelfde. Laat het mij weten als je ergens tegenaan loopt, dan past ik het aan!


Goede morgen.
Deze firmware is niet te downloaden via de linken op de pagina.
De gratis download linken geven je maximaal 2GB download ruimte, echter is de Android 8 file 2.23GB. Dus ben verplicht een betaald account te nemen.
Helaas
MoussedeKat schreef:


David schreef:

@MoussedeKat & @ShadowLabs,

Deze updates zijn op het moment nog niet beschikbaar inderdaad. Wanneer deze wel beschikbaar worden voor jullie, dat kan ik op het moment nog niet zeggen, omdat ik dat nog niet weet. Zodra deze beschikbaar zijn, krijgen jullie hier vanzelf een melding van!

Bedankt David!

Is het niet vreemd dat anderen met hetzelfde toestel maar bij een andere provider al wel de Oreo-update heeft ontvangen (in maart) en inmiddels ook een beveiliginsupdate in april? Los van het feit dat T-mobile erg traag is met het uitrollen van de update, lijkt het me niet wenselijk dat gebruikers geen beveiligingsupdates krijgen.


Nee.. er is sinds 1 Maart geen beveiligingspatch verschenen
Reputatie 7
Badge +9
@wappiesoft
Ja, dat kan! Zolang je de officiele firmwae gebruikt, behoud je gewoon de officiele status.

Ik zie dat voor jouw toestel 8.0 al beschikbaar is als Unbranded NL versie. Mocht je die willen hebben, dan kun je deze firmware nemen.

Deze guide is ietsje oud, maar de stappen zijn (als het goed is) nog steeds hetzelfde. Laat het mij weten als je ergens tegenaan loopt, dan past ik het aan!

Beste T-Mobile Android team
Ik heb een vraagje met betrekking tot de Firmware van mijn Samsung Galaxy S7 TNL. Ik wil graag mijn branded (TNL) firmware overzetten naar unbranded (PHN) met behoud van de firmware status "Officieel" in het status menu van mijn S7. Ik weet dat het mogelijk is omdat mijn broertje het heeft laten doen bij Hosseini Telecom in Apeldoorn waar zijn Samsung S7 Edge in omgezet van TNL naar PHN met behoud van zijn status. Kan ik dit ook zel doen met odin? Alvast bedankt voor de door jullie genomen moeite. Wilfred Pontfoort uit Apeldoorn.
MoussedeKat schreef:



Is het niet vreemd dat anderen met hetzelfde toestel maar bij een andere provider al wel de Oreo-update heeft ontvangen (in maart) en inmiddels ook een beveiliginsupdate in april? Los van het feit dat T-mobile erg traag is met het uitrollen van de update, lijkt het me niet wenselijk dat gebruikers geen beveiligingsupdates krijgen.



Bij T-Mobile geven ze niet zo veel om de veiligheid van hun klanten... zijn al meerdere periodes geweest waarin er 3 maanden lang geen beveiligingsupdates werden uitgebracht door T-Mobile, die wel uitgebracht werden voor de unbranded versies.
David schreef:

@MoussedeKat & @ShadowLabs,

Deze updates zijn op het moment nog niet beschikbaar inderdaad. Wanneer deze wel beschikbaar worden voor jullie, dat kan ik op het moment nog niet zeggen, omdat ik dat nog niet weet. Zodra deze beschikbaar zijn, krijgen jullie hier vanzelf een melding van!



Bedankt David!

Is het niet vreemd dat anderen met hetzelfde toestel maar bij een andere provider al wel de Oreo-update heeft ontvangen (in maart) en inmiddels ook een beveiliginsupdate in april? Los van het feit dat T-mobile erg traag is met het uitrollen van de update, lijkt het me niet wenselijk dat gebruikers geen beveiligingsupdates krijgen.
Zoals jullie weten is T-Mobile altijd een van de laatste die updates uitrollen. Waar bij de unbranded PHN versie de April patch al lang uit gerold is. Maar door de traagheid van het T-Mobile Android team zijn zij niet verder gekomen dan Maart. Volgens de geruchten brengt Samsung ANDROID 8 tussen 16 en 20 mei uit voor de unbranded versie van de S7 gewoon en de edge. Als ik terug kijk naar het update beleid van T-Mobile mogen we blij zijn dat we V8 eind juni mogen gaan ontvangen. Ik heb al eerder gevraagd waarom T-Mobile zo traag is met updates en zelfs maand patches overslaat. Antwoord op die vraag heb ik echter nooit mogen ontvangen. Ik ben al aan het kijken om onze S7 terug te zetten naar PHN zonder dat ik mijn Android status "officieel" verlies. Hopelijk passen ze hun beleid een keer aan. Word ongetwijfeld vervolgd....
Inmiddels is de Oreo uitrol voor de Galaxy S7 edge begonnen: https://www.sammobile.com/2018/05/01/galaxy-s7-and-galaxy-s7-edge-oreo-update-released/

Nu de eeuwen oude vraag: Wanneer in Nederland?
Reputatie 7
Badge +20
@MoussedeKat & @ShadowLabs,

Deze updates zijn op het moment nog niet beschikbaar inderdaad. Wanneer deze wel beschikbaar worden voor jullie, dat kan ik op het moment nog niet zeggen, omdat ik dat nog niet weet. Zodra deze beschikbaar zijn, krijgen jullie hier vanzelf een melding van!
Iemand hier van T-Mobile die al iets kan zeggen over de Oreo update voor Galaxy S7? Rolt volgens Samsung Turkey deze week uit in Turkije (zelfde model/hardware).
Ik lees op verschillende sites (en ook in dit topic), dat de T-mobile-branded Oreo-update voor de S8 beschikbaar zou moeten zijn. Echter kan ik de update niet vinden in Kies of OtA. Weet iemand of de uitrol al volledig is afgerond en - als dat het geval is - hoe het komt dat de update voor mijn s8 nog niet beschikbaar is?

Alvast bedankt!

Reageer