Beantwoord

Telefoongesprek opnemen?

• 25 augustus 2013
  • 12 reacties
  • 6916 Bekeken

Reputatie 1
  • Verbannen gebruiker
  • 1083 reacties
Is het mogelijk om met een Samsung (Galaxy Note) toestel telefoongesprekken op te nemen?:D  Of heb je daar een speciale app voor nodig, zo ja welke?:rolleyes:  Hoor mensen het daar wel eens over hebben maar snap nooit hoe ze dat dan doen........ 😕
icon

Beste antwoord door j0ve 14 maart 2016, 13:03

Hallo. Ik wilde even ingaan op het antwoord van ShadowLea, aangezien ik zelf op zoek was naar informatie op dit gebied, en deze thread tussen de google resultaten verschijnt.
De informatie van ShadowLea klopt niet. Je mag gewoon je telefoongesprekken opnemen waar je zelf deelnemer aan bent. Je hoeft de wederpartij daar zelfs niet eens van op de hoogte te stellen.
In civielrechtelijke procedures kan zo'n gesprek zelfs meestal gewoon als bewijslast dienen. Publiceren van zo'n gesprek is echter meestal weer niet de bedoeling.
Hier meer info:
http://blog.wetrecht.nl/telefoongesprekken-opnemen-als-bewijs-kan-dat/
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 3
@Dwieb

Een Gaxaly Note is een mobiele telefoon. Daar kun je net zo goed een gesprek mee opnemen als met een iPhone. Of het prettig belt met zo'n kast aan je oor is een tweede, maar het is wel degelijk mogelijk. 😉
Reputatie 1
Heb de mogelijkheid  nog niet gevonden tussen de 100.000 opties namelijk............ 😞 Zit wel een spraakrecorder app op maar daarmee kan je alleen maar jezelf opnemen........ 😃
Reputatie 3
@Dwieb

Op de Note zit - net als op elk ander toestel - een applicatielijst, en daartussen de optie Bellen/Telefoon. Hier klik je op, dan op toetsten om een nummer te kiezen, en vervolgens op het welbekende hoorntje. 😉
Reputatie 1
Sorry voor mijn verkeerde woordkeuze voor wat betreft het "opnemen" , maar daarmee bedoelde ik dus dat je de stemmen van beide partijen tijdens het telefoongesprek vastlegt op MP3 of iets dergelijks. 🙂
Reputatie 3
Aah zo bedoel je. Daar zijn wel bepaalde apps voor. Het is daarbij ook afhankelijk van je toestel of een dergelijke zal werken (toestelspecificaties enz.). Dit is even zoeken in de playstore. Zijn er redelijk wat beschikbaar.:)
Reputatie 7
Badge +9
Dit is makkelijker met Root....

Maar voor telefoons zonder Root access kun je deze proberen: https://play.google.com/store/apps/details?id=polis.app.callrecorder

Hou er wel rekening mee dat het in nederland wettelijk niet toegestaan is gesprekken op te nemen zonder kennisgeving en instemming van de andere partij, of gerechtelijk bevel indien de tegenpartij er niet van mag weten.
Reputatie 1
Aha, naar zoiets was ik dus op zoek......! Hoor mensen daar wel eens over praten en dan denk ik weer dat ik een achtergebleven gebied ben kwa technologie......:)
Hallo. Ik wilde even ingaan op het antwoord van ShadowLea, aangezien ik zelf op zoek was naar informatie op dit gebied, en deze thread tussen de google resultaten verschijnt.
De informatie van ShadowLea klopt niet. Je mag gewoon je telefoongesprekken opnemen waar je zelf deelnemer aan bent. Je hoeft de wederpartij daar zelfs niet eens van op de hoogte te stellen.
In civielrechtelijke procedures kan zo'n gesprek zelfs meestal gewoon als bewijslast dienen. Publiceren van zo'n gesprek is echter meestal weer niet de bedoeling.
Hier meer info:
http://blog.wetrecht.nl/telefoongesprekken-opnemen-als-bewijs-kan-dat/
Reputatie 7
Badge +20
Hey J0ve,

Bedankt voor je aanvulling op dit topic, het is ook al een redelijk oud topic, dus updates zijn altijd welkom! ;)

Na zelf wat gezocht te hebben, kwam ik ook een bericht tegen uit 2016 waarin wordt aangegeven dat het niet strafbaar is om gesprekken op te nemen, zolang je er zelf deelnemer aan bent. Je hoeft dit dus ook niet mee te delen aan degene die je spreekt, maar dan gaat het puur om het opnemen. Het publiceren enzovoorts is dan weer niet toegestaan. Ook gelden er weer heel andere regels als het om aftappen/-luisteren gaat. Het ligt er dus ook aan wat de uiteindelijke intentie van het opnemen is.

Nogmaals dank voor je aanvullingen, dat helpt ons het weer even scherp te stellen en de juiste info te markeren!
Hehe,

Erg grappig dit want er zijn hier een paar verwarringen:
- Opnemen gesprek
- Bewaren gesprek
- Publiceren gesprek

Een gesprek mag altijd worden opgenomen, de app die ShadowLea aandraagt werkt ook bij mij prima. Je hoeft zeker niet te melden en je hoeft ook niet meer dan deelnemer te zijn aan het gesprek. Tot dusver correct, al klopt het wel dat het dan gaat om uitsluitend een audio opname of uitsluitend een video opname. De combinatie van beiden betekent dat je wel alles moet aanvragen óf het is bij volledige gratie van een rechter indien er een belang in te zien is (reportages over misstanden / criminelen... R. De Vries niveau) wat niet altijd in je voordeel valt.

Bewaren van een opname is echter een geheel ander verhaal. Leuk dat je deelnemer bent, als iemand in de opname hele persoonlijke zaken gaat bespreken dan is het einde oefening. Jouw persoonlijke zaken mag je opnemen en zelf over besluiten, maar die van een ander en je komt in het gedrang op het gebied van Privacy Wetgeving. Zit jij bij bijvoorbeeld je baas en behandelt deze je onbehoorlijk (geen ervaring mee, echt niet), dan mag je dit opnemen en zolang er niets persoonlijks wordt verteld wat zijn privacy zou schenden, zal de opname door een rechter in belang van waarheidsvinding (hier dus al een belang) worden toegelaten. Dat is geen garantie, echter... Zou de opname wel persoonlijke zaken bevatten, dan mag je deze officieel niet bewaren. Om deze reden is er de regeling dat een opname twee weken 'automatisch' opgeslagen mag worden, doch daarna moet worden verwijderd. Enkel persoonlijk geselecteerde bestanden mogen dan langer bewaard worden. Dit geldt ook voor beveiligingsopnames, doch in contrast met een camera/mobiel in de hand, mag een gefixeerde camera weer geen straatbeeld opnemen 😃 De termijn is wel flexibel, maar de onderbouwing voorbij twee weken is uitdagend.

Publiceren is de grootste ergernis en, alhoewel niet correct, hou het a.u.b. op "niet legaal", dat scheelt ellende. Legale uitzonderingen zullen voornamelijk bij gerechtelijke situaties voorkomen en, wederom geheel geen ervaring, probeer die gewoon te voorkomen. Zelfs als je gelijk hebt, tonnen kan eisen en bijna gegarandeerd zal winnen kan ik volledig zonder ervaring stellen dat het aan je vreet. (Did you spot the sarcasm?)

Dus, opnames van gesprekken;
- opnemen, geen probleem maar let op persoonlijke elementen / privacy schending
- opslaan, max +/- twee weken tenzij er een belang bij is (en let wederom op p.s.)
- publiceren, blijf uit de buurt... Hooguit in een rechtszaak en die wil je ook voorkomen.

Dit alles is niet van toepassing op een combinatie opname (audio + video) en let dus erg op met wat je ermee doet.
Reputatie 7
Badge +17
Is er voor iPhone ook een optie om telefoongesprekken mee op te nemen? iPhone 6
Reputatie 7
Badge +9
Is er voor iPhone ook een optie om telefoongesprekken mee op te nemen? iPhone 6

Je kan ook gewoon even Googlen op 'Iphone Call Recorder", Een van de 500 apps moet vast wel werken....

Overigens is het nog steeds per wet verboden.

Reageer