Beantwoord

Thaise simkaart in Samsung S8 werkt niet

• 28 april 2017
  • 13 reacties
  • 6403 Bekeken

Ik heb pas de Samsung Galaxy s8 ontvangen van Mobile bij mijn vetlenging. Ik doe een Thaise simkaart erin en geeft dan ongeldige simkaart. Ontgrendelings-sim pin netwerk wordt gevraagd. Hoe kan dat nou bij een niet gesubsidieerd toestel? Een netwerk lock. Graag ontvang ik deze code met spoed om in het buitenland met een lokale sim te kunnen gebruiken
icon

Beste antwoord door Marinbay 30 april 2017, 03:27

Ik zal de oplossing hier zelf, uit dit probleem ervaren, maar geven. Het toestel heeft ondanks dat er een europese simkaart, t-mobile in dit geval, in het toestel zit, een lock buiten Europa. Dit is nieuw.
Het toestel kan buiten Europa wel calls ontvangen, met de Europese simkaart, niet met een niet Europese simkaart. Je belt met een ander toestel, of een ander middel of vraagt iemand anders om het mobiele nummer van de simkaart in het toestel voor 5 minuten of langer te bellen. Je start bet toestel opnieuw, met ds lokale niet Europese simkaart. Deze detecteert de nieuwe simkaart en vraagt het toestel opnieuw op te starten. Daarna is min of meer het toestel gereed voor niet Europese simkaarten. Hij geeft wel aan dat als je alles van de nieuwe serviceprovider gebruik wil maken een factory reset moet worden uitgevoerd, maar dan ben je alles kwijt en begin van scratch. Ik zou je dit niet aanraden als je maximaal van je vakantie wil genieten met je zojuist regio unlockte toestel.
Succes iedereen met het regio unlocken buiten Eurropa, als je in Europa niet de 5 minuten gesprekstijd hebt gehaald of er geen weet van had voordat je het vliegtuig in stapte met je nieuwe Samsung toestel.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

13 reacties

Hoi Marinbay, welkom op het klantenforum.

Dat is nou de zogeheten 'region lock', die is er om te voorkomen dat telefoons op grote schaal van het ene naar het andere continent geëxporteerd worden.

Je zal een paar telefoontjes moeten plegen met een Europese simkaart om deze blokkade op te heffen. (Het schijnt dat tegenwoordig 5 minuten bellen volstaat.) In dit (Engelse) topic was dat enige tijd terug de oplossing voor een S7 edge. 🙂
Dat is de oplossing niet als ik nu in thailand zit. Ik kan met de T-Mobile sim niet eens oproepen plegen. Dus dat een Europese sim zou werken klopt ook al helemaal niet. Er staat op de doos European simcards only. Mijn Nederlandse T-Mobile simkaart werkt dus niet in het toestel. Dat ik nu roam doet daar niets aan af, het is een European simcard wat er in zit.
Nogmaals het verzoek om deze pin te geven om het toestel regiovrij te maken.
Anders is dit een ongelooflijk slechte service van T-mobile omdat zij de oplossing van het geven van de netwerk lock niet wil geven.
@Marinbay
Er is geen enkele andere mogelijkheid, er is simpelweg geen code. Als de sticker op de doos 'European simcards only' zegt, kun je er dus geen Thaise simkaart in stoppen en verwachten dat het werkt...

Ik heb je verteld hoe je de region lock opheft, als je Nederlandse simkaart niet werkt, zal er wellicht een buitenlandblokkade op staan. Neem contact op met de klantenservice (via chat, zie contactpagina) om de blokkade z.s.m. op te heffen, dan kun je alsnog proberen de region lock op te heffen.

Succes.

En trouwens: ik ben geen medewerkster van T-Mobile maar een medeklant, verder levert elke provider en reseller een toestel met region lock, ongeacht op welk continent je de Samsung aanschaft, zoals ik al heb gezegd. Dus kraak Samsung daarop af, niet een provider, die met dit probleem ook helemaal niets te maken heeft.
Ik zal de oplossing hier zelf, uit dit probleem ervaren, maar geven. Het toestel heeft ondanks dat er een europese simkaart, t-mobile in dit geval, in het toestel zit, een lock buiten Europa. Dit is nieuw.
Het toestel kan buiten Europa wel calls ontvangen, met de Europese simkaart, niet met een niet Europese simkaart. Je belt met een ander toestel, of een ander middel of vraagt iemand anders om het mobiele nummer van de simkaart in het toestel voor 5 minuten of langer te bellen. Je start bet toestel opnieuw, met ds lokale niet Europese simkaart. Deze detecteert de nieuwe simkaart en vraagt het toestel opnieuw op te starten. Daarna is min of meer het toestel gereed voor niet Europese simkaarten. Hij geeft wel aan dat als je alles van de nieuwe serviceprovider gebruik wil maken een factory reset moet worden uitgevoerd, maar dan ben je alles kwijt en begin van scratch. Ik zou je dit niet aanraden als je maximaal van je vakantie wil genieten met je zojuist regio unlockte toestel.
Succes iedereen met het regio unlocken buiten Eurropa, als je in Europa niet de 5 minuten gesprekstijd hebt gehaald of er geen weet van had voordat je het vliegtuig in stapte met je nieuwe Samsung toestel.
@ kaassausje, het onderstaande geeft tmobile aan over simlocks, er staan geen uitzonderingen op behalve iPhones, ik heb het toestel bij tmobile gekocht en niet bij een andere partij, en verwachtte dus ook geen lock op het toestel. Wanneer tmobile ook brandings op telefoons kan laten zetten door de fabrikant kunnen zij ook afspraken hebben gemaakt over wel of geen simlocks.

Is mijn telefoon sim-lock vrij?

Wil jij weten of je telefoon sim-lock vrij is, bekijk dan het overzicht hieronder;

In combinatie met een abonnement

- Alle mobiele telefoons (behalve iPhones) die vanaf januari 2010 door ons zijn geleverd zijn sim-lock vrij.
Region lock en simlock zijn twee verschillende dingen. Als er een simlock op zit kun je alleen T-Mobile NL simkaarten gebruiken, verder helemaal niets (voordat je een unlockcode hebt kunnen invoeren).

Het region locking (en het opheffen zoals ik had beschreven) staat beschreven in dit Tweakers artikel. Blijkbaar hebben ze het proces op de S8 vermoeilijkt? Ik heb bij deze ook jouw antwoord gemarkeerd als juiste antwoord op je vraag.
Reputatie 7
Badge +9
De Region Lock komt vanuit Samsung. Klagen over T-Mobile is zinloos, dit komt vanuit het hoofdkantoor van Samsung International in Seoul.

De Region Lock waarschuwing staat op de doos. Met een grote sticker. Die zit er niet op voor de lol.

Zoals Kaassausje al aangeeft zijn Region Lock en Simlock twee totaal verschillende dingen die niets met elkaar te maken hebben.

Een SIMlock is een blokkade op basis van provider. Om het toestel met een andere provider te gebruiken, moest je een code invoeren. Dit is in 2011 al door de EU verboden.

Een Region Lock is een blokkade om grijze import tegen te gaan. Toestellen uit de VS, Azië en Afrika zijn niet gekeurd voor de Europese markt, en mogen onder EU wetgeving niet worden geimporteerd en verkocht. Omdat deze toestellen goedkoper zijn (ze zijn namelijk ook minder van kwaliteit) worden deze door veel onofficiele verkopers liever verkocht dan de officiele EU toestellen.

Om dit tegen te gaan is de Region Lock ingevoerd. Deze blokkade werkt op basis van een collectie netwerken uit een regio. De enige manier om te ontgrendelen is door in de desbetreffende regio te bellen met een lokale SIM.

Buiten de regio ontgrendelen werkte ook met vorige toestellen al niet. Je moest binnen de regio ontgrendelen, buiten de regio werkte niet. (Tot grote ergernis van alle mensen die dachten lekker een goedkoop chinees model te kopen.)

Samsung zegt letterlijk dit:
Europe brought Samsung devices are initially locked to European networks. This is removed after 5 minutes of call time on a European network.

Dus 5 minuten bellen op een Europees netwerk. Roaming is geen Europees netwerk.

De enige optie op dit moment is om in de EU te bellen.

(Ik ben ook geen medewerker.)
Zowel kaassausje als shadowlea hebben de klok horen luiden, doch helaas de klepel niet zien hangen.
Er zit een simlock op het toestel, het toestel pakt alleen Europese simkaarten, een simkaart uit Azie bijvoorbeeld is geblokkeerd, ook al zit je in Europa.
Er zit dus overduidelijk een simlock op.
Een regiolock met een Europese simkaart geldt alleen voor uitgaand bellen.
Overigens kan Samsung de unlock code geven door een email te sturen met alle informatie zoals imei, maar dit duurt 2 weken.
Verder kun je naar een lokale Samsung servicecentre, deze haalt de lock softwarematig eruit.
Ik hoop jullie met deze info het één en ander verduidelijkt te hebben en dat je nu het verschil weet tussen sim- en regiolock
Voor de duidelijkheid: de Samsung regiolock is in feite een regiogebonden simlock. Dit geldt in ieder geval voor uitgaande gesprekken. Uit eigen ervaring werkt ontvangen van gesprekken wel buiten de regio met een simkaart uit de regio waar het toestel op gesimlockt is. En kun je dus buiten de regio bij het ontvangen van minimaal 5 minuten aan gesprekken het toestel ook unlocken.
Nogmaals:
Simlocking is niet hetzelfde als regionlock. Stop een vodafone, kpn, simyo of whatever simkaart in de telefoon en hij zal ongetwijfeld werken. Haal in Duitsland een kaart en hij zal werken. Zonder eerst te hoeven unlocken. Waarom? Omdat er een regionlock op zit.

Kun je enkel en alleen T-Mobile NL simkaarten in de telefoon gebruiken? Dan zit er een simlock op.

Succes ermee verder, I'm out.
Een simlock wil niet zeggen dat dit betekent dat er altijd een lock voor slechts één netwerkprovider zit, zoals sommigen denken, dit kan ook gedaan worden voor een hele regio, zoals Samsung pleegt te doen met de zogenaamde regiolock.

Uitleg over de Samsung regiolock, oftwel regionale simlock:
Klik hier

Samsung legt dus in haar eigen verklaring uit dat het een regionale SIMLOCK is, zoals ik reeds eerder heb proberen duidelijk te maken:

Statement zur Vereinfachung des „Regional Lock“ bei aktuellen Samsung-Produkten

Samsung hat die regionale SIM-Lock-Funktion in aktuelle Geräte implementiert, um Kunden in Ihrer jeweiligen Region ein optimales mobiles Erlebnis zu ermöglichen und die Kundenbetreuung auf die unterschiedlichen Bedürfnisse in den unterschiedlichen Regionen anpassen zu können.

Samsung hat sich die Rückmeldung seiner Kunden zu Herzen genommen und die Freischaltung der regionalen SIM-Sperre verbessert und vereinfacht. Die Erstaktivierung eines Geräts mit regionaler SIM-Lock-Funktion sollte mit einer SIM-Karte eines Providers aus der Region Europa erfolgen. Ein Gerät aus der Region Europa* ist sofort funktionsbereit, wenn sich die verwendete SIM-Karte aus der Region Europa in ein Netz innerhalb der Region Europa einwählt und ganz normal zum Telefonieren verwendet wird. Das bedeutet konkret, dass Kunden in Deutschland mit einer SIM-Karte eines Providers aus der Region Europa nach der ersten Inbetriebnahme ihres Geräts lediglich insgesamt fünf Minuten im deutschen Mobilfunknetz telefonieren müssen, um das regionale SIM- Lock-Feature zu deaktivieren. Dabei spielt es keine Rolle, ob die Nutzungszeit von fünf Minuten aktiv als Anrufer oder passiv als Angerufener erreicht wird. Anschließend ist die regionale SIM-Lock- Funktion dauerhaft deaktiviert. Die neue Lösung ist Teil des Android 4.3 Jelly Bean Updates, das bereits für das Samsung GALAXY Note 3 vorliegt. Weitere Updates für das Samsung GALAXY S4, S4 mini, S III und Note II werden in den kommenden Wochen per FOTA-Systemaktualisierung (Firmware Over The Air) zur Verfügung stehen. Nimmt ein Nutzer sein Gerät aus der Region Europa mit einer SIM-Karte eines Providers, der nicht aus der Region Europa stammt, in Betrieb und das Gerät akzeptiert die eingelegte SIM-Karte nicht, kann er sein Gerät vom Samsung Kundenservice freischalten lassen.

Sollten Kunden Fragen bezüglich der „Regional Lock“-Funktion ihres Produkts haben, können sie sich direkt an den Kundendienst wenden.

Der Samsung-Kundenservice ist erreichbar unter Telefon: 0180 667 267 864 (*0,20 €/Anruf aus dem Festnetz und maximal 0,60 €/Anruf aus dem Mobilfunk; aus dem Ausland abweichend. Servicezeiten: Montag bis Freitag: 08:00-20:00 Uhr, Samstag: 09:00-17:00 Uhr) oder unter: http://www.samsung.com/de/info/contactus.html *Zur Region Europa gehören:
Länder des Europäischen Wirtschaftsraums (EWR):

Österreich, Belgien, Bulgarien, Zypern, Tschechische Republik, Dänemark, Estland, Finnland, Frankreich, Deutschland, Griechenland, Ungarn, Island, Irland, Italien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Niederlande, Norwegen, Polen, Portugal, Rumänien, Slowakei, Slowenien, Spanien, Schweden, Großbritannien, Schweiz, Kroatien
Nicht-EU/EWR-Länder:
Albanien, Andorra, Belarus, Bosnien und Herzegowina, Mazedonien, Moldawien, Monaco, Montenegro, San Marino, Serbien und Vatikanstadt
HIER is de officiële Samsung Verklaring te downloaden.

Ter informatie:
Overigens had mijn in Azië gekochte Note 5 welke in NL niet eens uitgebracht is, en Galaxy S7edge, beide geen regiolock.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Marinbay,

Bedankt voor het delen van de Samsung statement. De oplossing voor jouw probleem is al geboden en dus ga ik dit topic sluiten. Ik wens je een fijne tijd verder in Thailand.