Beantwoord

Update Samsung smartphones

• 12 december 2017
  • 7 reacties
  • 1001 Bekeken

ik las net op de site van de consumenten bond
dat de s7,s7 edge en de j3 geen update meer krijgt na maart 2018
klopt dit of zijn ze bij de consumenten bond erg voor barig en valt alles mee

hoe moet ik dit als leek zien
wat ik snap niet echt wat er wordt bedoeld
icon

Beste antwoord door CrisTien 12 december 2017, 19:31

Ik zou mij maar niet al te veel zorgen maken.

https://www.volkskrant.nl/media/consumentenbond-waarschuwt-tegen-aankoop-samsung-smartphones-vanwege-uitblijven-updates~a4544958

Je telefoon blijft het als dit waar is wel gewoon doen. Wel zorgen dat je telefoon veilig blijft. Er zijn apps genoeg die je daarbij kunnen helpen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Er zijn twee soorten updates:

Firmware Updates en Beveiligingsupdates.

Firmware updates zijn de Android versies. Google maakt Android, en fabrikanten als Samsung, LG, HTC en dergelijke hebben contracten met Google voor de updates. Deze contracten lopen maar 18 maanden en maximaal 2 grote versies. Daarna krijgt de fabrikant geen nieuwe Android versie meer aangeleverd. Ze kunnen dus ook geen nieuwe updates uitbrengen voor hun toestellen, want de contracten zijn afgelopen.

In Firmware Updates zijn ook twee soorten te onderscheiden: Grote update snaar een nieuwe Android versie, en kleine updates die in dezelfde Android versie blijven. Van de groten krijg je er hooguit 2, van de kleine krijg je er aanzienlijk meer, en vaak ook nog wel een tijdje na afloop van het contract.

Beveiligingsupdates komen vanuit de fabrikant zelf. Deze worden vaak vele jaren later nog uitgerold.

Je toestel blijft prima werken zonder nieuwe Android versie, en dat hele "Maar dan is je toestel onveilig!!" gezeur is pure paniekzaaierij van digibeten die niet weten waar ze het over hebben. (Zowel de consumentenbond als RTL Nieuws zijn sterren in het onzin uitkramen. Er bestaan geen virussen voor Android.)

De beste beveiliging is nog steeds je gezonde verstand. Gewoonweg niet op filmpjes, muziekbestandjes, spraakbestandjes of bijlages klikken in apps als Whatsapp en Messenger, ook al ken je die persoon nog zo goed. De meeste malware verspreid zich via de vriendenlijst. En vooral niet klikken op banners en reclames. De notificatiebalk van Facebook zit niet in Nu.nl, dus daar moet je er ook niet op klikken.

Als je je echt druk maakt om de veiligheid, en niet zo goed bent in al dat 'technische gedoe', kun je altijd een antivirus programma als MalwareBytes, Avast, of AVG gebruiken.

(Voordat iemand begint te roepen "Ja maar mijn [toestel] is al 2 jaar oud en krijgt nog steeds een nieuwe update!" ja, dat klopt, want er zitten vaak maanden aan ontwikkeling tussen het moment waarop de fabrikant de ruwe update binnen krijgt, en het moment dat deze bruikbaar is en aan de gebruikers wordt vrijgegeven. De contracten gaan over de overdracht tussen Google en de fabrikant, niet de gebruiker.)
Reputatie 7
Badge +20
Hey allemaal,

Om even wat duidelijkheid te verschaffen, zoals ook CrisTien heeft gedaan met haar reactie: Samsung heeft gegarandeerd dat consumenten tenminste twee jaar vanaf de productintroductie hun smartphones in Nederland met softwareupdates ondersteunt. Dit betekent niet dat, bijvoorbeeld, de Galaxy S7 in maart 2018 geen updates meer ontvangt, zoals de Consumentenbond beweert. Oudere toestellen van Samsung zijn dit jaar nog van updates voorzien. De Samsung Galaxy S6 heeft begin december nog een update gehad, dus deze toestellen krijgen gewoon nog updates! 🙂

Als hier vragen over zijn, trek even aan de bel!
Reputatie 4
Badge +3

(...)

Het betekent dus dat je extra gevaar loopt met deze toestellen om gehackt te worden e.d.

Hier zou ik me niet te veel druk om maken. Telefoons worden relatief weinig gehackt en zelfs de oude Samsung Galaxy S5 wordt (of werd tot voor kort) nog van beveiligingsupdates voorzien. Zolang je alleen apps uit de Play Store download is er niks aan de hand :)

Dat is juist het probleem, er is maar weinig of geen controle op de apps in de Play Store waardoor de kans groter is dat je een probleem krijgt zonder updates!
Reputatie 1

(...)

Het betekent dus dat je extra gevaar loopt met deze toestellen om gehackt te worden e.d.

Hier zou ik me niet te veel druk om maken. Telefoons worden relatief weinig gehackt en zelfs de oude Samsung Galaxy S5 wordt (of werd tot voor kort) nog van beveiligingsupdates voorzien. Zolang je alleen apps uit de Play Store download is er niks aan de hand 🙂
Reputatie 4
Badge +3
ik las net op de site van de consumenten bond
dat de s7,s7 edge en de j3 geen update meer krijgt na maart 2018
klopt dit of zijn ze bij de consumenten bond erg voor barig en valt alles mee

hoe moet ik dit als leek zien
wat ik snap niet echt wat er wordt bedoeld

Inderdaad dat klopt, per 1 maart krijgen deze apparaten van Samung geen updates meer, daar staat Samsung ook om bekend dat ze na twee jaar al stoppen met de ondersteuning!
bedankt voor je antwoord
Reputatie 7
Badge +20
Ik zou mij maar niet al te veel zorgen maken.

https://www.volkskrant.nl/media/consumentenbond-waarschuwt-tegen-aankoop-samsung-smartphones-vanwege-uitblijven-updates~a4544958

Je telefoon blijft het als dit waar is wel gewoon doen. Wel zorgen dat je telefoon veilig blijft. Er zijn apps genoeg die je daarbij kunnen helpen.

Reageer