Beantwoord

Wat vinden jullie van het nieuwe Android 6.0.1?

• 13 maart 2016
  • 67 reacties
  • 6231 Bekeken

Reputatie 1
Wat is jullie ervaring met de nieuwste Android 6.0.1 (Marshmallow) en hebben jullie nog tips of trucs die jullie willen delen met het nieuwste besturingssysteem van Android?

Ikzelf vind het echt bloedsnel werken en vind het tot nu toe de beste Android versie ooit!

Ben erg benieuwd naar jullie meningen 🙂
icon

Beste antwoord door sanderrr83 13 maart 2016, 11:35

@ Moderator(s) Kunnen jullie mijn topictitel veranderen in: Wat vinden jullie van het nieuwe Android 6.0.1?

Thanks! 🙂
Bekijk origineel

67 reacties

Reputatie 1
@ Moderator(s) Kunnen jullie mijn topictitel veranderen in: Wat vinden jullie van het nieuwe Android 6.0.1?

Thanks! 🙂
Hoi Sander,

Heb de titel voor je aangepast. :)
Ervaring kan ik zelf (nog) niet delen, mijn Note 4 draait nog op android 4.4.4 😉
Reputatie 1
Galaxy s7 edge hier en dus ook het nieuwe Marshmalow.....vind het tot nu toe maar weer volstaan met bloatware en zaken die ik niet kan de-installeren. Zelfs Facebook kan ik er niet afhalen dit keer waar dat in vorige versies wel kon. Sterker nog, ik had toen de keuze om het er zelf op te zetten nu is het 1 van de apps die meekomt met de telefoon.
Net als al die andere crap apps waar ik totaal niet op zit te wachten, instagram, google music, google video, google agenda, google hangouts, google one note, microsoft powerpoint en zo gaat de lijst door.

Voor de rest mooi vloeiend en in die 3 dagen dat ik het gebruik nog geen zaken tegen gekomen die vreemd zijn of niet werken.
Reputatie 1
Het enige minpunt wat ik ben tegengekomen deze week is dat ik niet meer LIVE weer (weather) achtergrond kan instellen.....het Android widget is ernog wel.

Iemand een tip daarvoor?
Ben het eens met Debraam wat betreft bloatware, maar je kan het wel allemaal disablen zodat het geen batterij vreet.

Wat dat betreft, als je MM een beetje africht gaat het best netjes mee, maar ik ben absoluut teleurgesteld in hoe slecht Doze werkt. Niet alleen werkt het beduidend minder agressief dan ik had gehoopt, het werkt ook niet op alle apps die stil zouden moeten gaan. Daarnaast kan je de interval niet afstellen, wat betekent dat netto mijn telefoon in eerste instantie meer ging verbruiken.

Daarnaast heeft MM toegang tot het uitzetten van apps gewijzigd (als mede de indeling van apps), wat resulteert dat mijn "system panel" tool niet meer alle apps ziet en zo ook niet alles kan uitzetten.

Voordeel is dat op de HTC variant van MM ik nu wel standaard batterij optimizer aan heb staan zonder icoontje en dat het samen met system + greenify + optimizer instellingen nu 2 a 3 dagen haalt... ja, 60 uur tussen laden lukt me vrij standaard. Beter gesteld, binnen 1 dag de accu op (dus 16 uur) lukt me bijna niet, dat gaat vrijwel tegen mijn gebruik in, maar... ik ben ook geen scholier met 4 uur NS per dag en 8 uur college waar geen drol in te doen is :D

Ik hoop dat N, wat al is bevestigd, een betere Doze geeft en vooral... met settings! Want Android is nog steeds erg zwak als het aankomt op process management qua big.LITTLE cores en op welk interval er gewerkt mag worden. Daar kan echt nog heel veel gewonnen worden.
Ik vindt het erg goed werken en overzichtelijk en geen klachten met de nieuwe Samsung S7 Edge Goud Platinum.
Reputatie 1
Het enige minpunt wat ik ben tegengekomen deze week is dat ik niet meer LIVE weer (weather) achtergrond kan instellen.....het Android widget is ernog wel.

Iemand een tip daarvoor?

Niemand?
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Sander,

Ik zie inderdaad dat niemand nog heeft gereageerd op jouw vraag, sorry! Ik heb op mijn eigen toestel even gekeken (ook met de laatste update). Ik kan nog wel een widget op mijn achtergrond zetten, maar ik kan uit je vraag niet helemaal opmaken of dit inderdaad is wat je wilt kunnen. Bedoel je anders misschien een achtergrond die aangepast wordt aan de hand van het weer? Dus als het regent een mooie herfstfoto? Deze optie zie ik in ieder geval niet bij de nieuwe versie, maar er zijn wel verschillende apps die je hiervoor kunt downloaden.

Kun je misschien een screenshot plaatsen van wat er precies niet lukt? Dan kijk ik met je mee!
Reputatie 6
Sander,

Je kunt de volgende dingen eens proberen, garanderen dat het het probleem oplost geef ik niet :p

Daar ik geen S7 heb en dus niet kan meekijken zet ik de mogelijkheden in het engels neer. Zo komt er geen vergissing door een eventuele verkeerde vertaling. Echter daar er meer mensen last van hebben, vermoed ik toch dat het of bewust dan wel onbewust uit MM is gelaten.

Succes!

I had the same problem with the pedometer widget, which I solved by toggling the Additional information and Pedometer settings on and off and rebooting.

Hey I had the same problem. Slide the drop down menu from top. Turn on 'location'. Click agree when this shows up -- Improve location accuracy? --

Then go to the clock-weather app (should be on your homescreen). Click the '+' button on top right corner. DONOT type and search for your location instead press the 'location icon' and let your phone automatically locate you. SELECT whatever shows up, refresh and update weather and then lock your screen. It should show up now.
Reputatie 1
Ik had het inderdaad over een weerachtergrond die zich aanpast aan het weer in mijn omgeving voor de S6 met MM...

Jammer dat ze deze functie eruit gehaald hebben 😞
Reputatie 7
Badge +20
Hi Sander,

Heb je de tips van Koen al uitgeprobeerd?
Reputatie 7
Badge +9
Ik had het inderdaad over een weerachtergrond die zich aanpast aan het weer in mijn omgeving voor de S6 met MM...

Jammer dat ze deze functie eruit gehaald hebben :(

Dat is een Live Wallpaper. Live Wallpapers zijn apps.(Net als bijv. de Buienradar app)

Naar mijn wetens was de live weer wallpaper onderdeel van Yahoo Weather. Probeer die eens los te installeren.

Anders is Weather Live misschien een redelijk alternatief.

Persoonlijk vond ik dat altijd een erg lelijke wallpaper. Vooral aangezien er zo veel mooieren zijn, geanimeerde(Bewegende!) 3D wallpapers zoals Forest HD, Season Zen HD, Galaxy Pack, Planets Pack, Fresh Leaves, Ocean HD... Om wat van de beteren(Qua design en batterij impact) te noemen. 🙂 Vooral Forest HD is echt een van mijn favorieten.
Ik ben - eufemistisch uitgedrukt - niet gelukkig met Android 6.0.1. Het vreet stroom!

Sinds een dag of tien geleden staat Android 6.0.1 op mijn Galaxy S6 Edge en sindsdien is mijn batterij binnen pakweg 10 uur leeg en moet ik een lader meeslepen om te voorkomen dat het toestel er de brui aan geeft voordat ik weer thuis ben. Voor de update had ik altijd tussen 60% en 70% batterijlading over wanneer ik 's avonds naar bed ging. Ik heb al enkele zaken geprobeerd: alle apps bijgewerkt met de nieuwste versies, alle apps op spaarstand gezet, zelfs een aantal apps verwijderd. En natuurlijk gehoopt dat het met de updates wel goed zou komen. Helaas pindakaas - tot op heden geen verbetering.

Volgens 'Batterijgebruik' in het toestel wordt er nauwelijks stroom gebruikt door de apps en het scherm, 68% wordt verbruikt door Android zelf en enkele Engelstalige sites bevestigen dat het inderdaad te wijten is aan Android 6. Kennelijk werkt men aan een oplossing. Zie bijv. http://www.techtimes.com/articles/139908/20160310/samsung-galaxy-note-5-android-marshmallow-issues-wi-fi-problems-battery-drain-and-more.htm

Hopelijk komt die oplossing er snel, want zoiets verwachten - en accepteren - we natuurlijk niet van een toestel waarvoor je pakweg 700 euro mag aftikken.
Reputatie 7
Badge +9
Stap 1 bij problemen na een update: FABRIEKSRESET.

Geen pleisters op open wonden plakken, gewoon resetten. (Wel eerst een backup maken.)

Loop daarna ook even ons grote Tips om Android-batterijduur te verlengen! topic door.

Het percentage dat je ziet in Batterij is niet het totale percentage. Android verbruikt geen 68% van je batterij. Het verbruikt 68% van het totale verbruik van je batterij.. Dat totale verbruik is bijvoorbeeld 1% per uur. In dat geval is 68% van die 1% vebruikt door Android.

Het totale verbruik kun je niet zien onder Instellingen, daar heb je een app als GSAM Battery Monitor voor nodig.

Scherm en Android(of Android System) horen bovenaan te staan. Dat betekent niet dat Android je telefoon leeg slurp!.

Nou, wat betreft updates... Waarom denk je dat ik vrolijk op firmware van Februari 2015 blijf? Omdat dát goed werkt, en updates altijd problemen brengen. Die paar nieuwe gimmicks en de mogelijkheid om te pochen dat ik de nieuwste versie heb is mij niet het opofferen van mijn 17 uur screen-on time waard. 😉

We hebben een gezegde in de tech wereld: "If it isn't broken, don't fix it."
Op z'n plat hollands "Als het niet kapot is, ga er dan niet aan zitten sleutelen."

----

En omdat er altijd wel iemand komt met zulke opmerkingen, alvast preventief:

"Ja maar updates horen te verbeteren" blablabla. Ja, in een ideale wereld waar alles perfect is en alle gebruikers techneuten zijn die weten wat ze wel en niet moeten doen. Helaas leven we in een wereld waar de gemiddelde gebruiker de ballen verstand heeft van dat stukje plastic waar ze hun hele leven omheen bouwen, en moeten we het doen met updates die meer problemen opleveren dan oplossen.

"Ja maar Apple... "werkt altijd perfect"/"heeft nooit problemen"/"etc" Nope, Nope en Nope.
Dank voor de reactie, maar om de gemiddelde gebruiker nu meteen als een soort zwakzinnige te gaan betitelen was m.i. niet nodig geweest. De 'grote tips om de batterijduurte verlengen' had ik (behalve de fabrieksreset) natuurlijk al opgevolgd. De meeste tips zijn eigenlijk allang gewoonte geworden. Al vertik ik het gewoon om het scherm idioot donker te zetten en dat soort dingen. Een toestel uit het topsegment koop je immers om het fatsoenlijk te kunnen gebruiken.

Waar het uiteindelijk om gaat, is dat dit probleem ontstond direct na de Android-update. Mijn toestel werkte immers voor de update perfect. Een fabrieksreset zou normaal gesproken gewoonweg niet nodig moeten zijn. Weer een hoop kostbare tijd verspild. Maar kennelijk heb ik geen andere keus, dus ik ga dit binnenkort doen wanneer ik tijd heb.

Eigenlijk geven jouw opmerkingen over updates trouwens ook wel aan dat je net als ik wat sceptisch of misschien zelfs gefrustreerd bent over software-updates. De mentaliteit bij veel ICT-bedrijven deugt kennelijk niet: ook als is het nog niet klaar, ze brengen het toch uit en zien later wel wat ervan komt. Dat ze daarmee een hoop gebruikers met problemen opzadelen, lijkt ze niet te deren. Frustrerend, dat goed werkende producten soms gewoonweg worden verpest door software-updates. Dat zou gewoonweg niet mogen gebeuren.

Ik zal in het vervolg ook twee keer nadenken voordat ik een goed-werkend Android-toestel weer ga updaten...
Een fabrieksreset zou normaal gesproken gewoonweg niet nodig moeten zijn.

De mentaliteit bij veel ICT-bedrijven deugt kennelijk niet: ook als is het nog niet klaar, ze brengen het toch uit en zien later wel wat ervan komt.

Probeer eens een wipe cache eerst en kijk eens of je dan (eerder toevallig) de telefoon uit zijn hyperactieve apps krijgt.

Bij veel apps is een update bijna een "yay ik mag los" momentje en gaan ze op de achtergrond aanstaan. Grappig (of triest genoeg) merk ik aan mijn accuduur al bijna welke app er zich misdraagt (of het nou youtube, mijn muziekplayer etc is) en kan ik die uitzetten.

Helaas werken updates dus vaak eerder tegen je dan voor je, maar hopelijk lukt dit nog als een tussenstap. Ik deel namelijk je mening van geen fabrieksreset, ik heb ook nog nooit dit hoeven doen (al zou het waarschijnlijk VEEL sneller zijn geweest dan het werkelijk op te lossen).
Reputatie 7
Badge +9

Eigenlijk geven jouw opmerkingen over updates trouwens ook wel aan dat je net als ik wat sceptisch of misschien zelfs gefrustreerd bent over software-updates.

Klopt, ik ben anti-updates. Ik draai niet voor niets nog op 4.4.2, terwijl voor mijn toestel 4.4.4 en 5.0 al uit zijn. 😉 Het eerste wat ik doe met elk apparaat is Automatische Updates uitzetten. Ongeacht of dat nou Android, Windows of de firmware op mijn TV is. :)

Ja, hij zou gewoon goed moeten werken. Ja, het zou geen problemen moeten opleveren. Daar ben ik het mee eens, maar ik ben te realistisch om daar in te geloven.

Helaas werkt het niet zo. Dat is niet per se de schuld van de ICT bedrijven. Bugs en fouten wel, maar problemen veroorzaakt door het update proces en incompatible apps zijn al zo oud als DOS.

Bij een update worden de oude systeem bestanden overschreven door de nieuwen. In veel gevallen worden die oude bestanden gedeeld met externe apps. Dan kunnen ze niet worden overschreven, en krijg je problemen, omdat de nieuwe firmware wel de nieuwe versie van dat bestand vereist.

Dan kun je de cache legen tot je een ons weegt, maar daar mee wis je alleen de temporary files, en niet de problematische bestanden. Bij een fabrieksreset worden eerst alle apps gewist, en daarna de oude bestanden compleet overschreven

Ik heb een godsgruwelijke hekel aan resetten, maar in zulke gevallen heb je helaas geen keus.

Bij mij deed de update naar 4.4.2 hetzelfde. Hij liep met 1% per minuut leeg, ik zag hem letterlijk dalen. Alles geprobeerd, geroot, system apps bevroren met TB, maakte allemaal geen verschil. Uiteindelijk was resetten het enige dat hielp.

Zet NIET een directe backup van je apps terug, want dat brengt mogelijk de oude bestanden weer mee terug.

Wat betreft mijn opmerkingen over de gemiddelde gebruiker...

Vergist je niet, de gemiddelde gebruiker weet niet eens het verschil tussen mobiele data en WiFi, en komt vrolijk hier op het forum klagen dat zijn/haar (vaste)internet (van Ziggo of KPN) het niet doet, en dat T-Mobile dat maar moet oplossen.

Ik heb voor dat soort onzin net zo veel geduld als een arts voor een kwakzalver.

Probeer eens een wipe cache eerst en kijk eens of je dan (eerder toevallig) de telefoon uit zijn hyperactieve apps krijgt.

Bedankt voor de tip, Poco Loco. De "Wipe Cache" is zojuist uitgevoerd. Nu even wachten of het resultaat positief uitpakt, en anders is de fabrieksreset mijn laatste optie.

Overigens, voor andere Galaxy S6-gebruikers die met hetzelfde probleem kampen - een "wipe cache" (systeemcache van Android wissen) doe je als volgt:

1. Galaxy S6 (Edge) uitschakelen.
2. De knoppen Power (zijkant rechts), Volume Up (zijkant links, bovenste) en Home (voorkant midden onder) tegelijkertijd enkele seconden ingedrukt houden.
3. Via een blauw Android-scherm ga je naar het Recovery menu (herstelmenu).
4. Scroll met de volumeknoppen naar "Wipe Cache Partition" en bevestig met Power.
5. Een bericht in gele tekst onderaan geeft aan dat het proces voltooid is.
6. Scroll naar "reboot system now" en druk op Power.
7. De S6 wordt opnieuw gestart en compileert de apps opnieuw.

De wipe cache ging probleemloos en kostte maar enkele minuten, dus is wellicht het proberen waard.

Ik zag op andere fora dat meer gebruikers met een Galaxy S6 batterijproblemen krijgen door Android 6 Marshmallow, dus misschien is het verstandig deze update (voorlopig...?) op deze toestellen niet uit te voeren.
Wat betreft mijn opmerkingen over de gemiddelde gebruiker...

Vergist je niet, de gemiddelde gebruiker weet niet eens het verschil tussen mobiele data en WiFi, en komt vrolijk hier op het forum klagen dat zijn/haar (vaste)internet (van Ziggo of KPN) het niet doet, en dat T-Mobile dat maar moet oplossen.

Ik heb voor dat soort onzin net zo veel geduld als een arts voor een kwakzalver.

Ik kan best begrijpen dat je na 5000+ berichten een beetje moe wordt van al die zeurkoppen die problemen aankaarten die helemaal niet door T-Mobile of Samsung worden veroorzaakt. Zeer onterecht natuurlijk! De titel van dit Topic luidt echter "Vraag: Wat vinden jullie van het nieuwe Android 6.0.1?", en dit was helaas mijn ervaring met Android 6.0.1. Niet off-topic dus, denk ik.
Mijn toestel en abo zijn overigens ook van T-Mobile, dus lag het voor mij voor de hand om even op het T-Mobile-forum te kijken en mijn bericht te plaatsen.

Verder ben ik dik tevreden over jullie van T-Mobile en het toestel hoor! (Behalve dan de irritant harde T-Mobile tune wanneer je het toestel inschakelt, maar dat is bijzaak natuurlijk...;-))

En nog bedankt voor je hulp. Hopelijk hoeft de fabrieksreset niet. Morgen weten we meer ....
Reputatie 7
Badge +9

Ik kan best begrijpen dat je na 5000+ berichten een beetje moe wordt van al die zeurkoppen die problemen aankaarten die helemaal niet door T-Mobile of Samsung worden veroorzaakt. Zeer onterecht natuurlijk! De titel van dit Topic luidt echter "Vraag: Wat vinden jullie van het nieuwe Android 6.0.1?", en dit was helaas mijn ervaring met Android 6.0.1. Niet off-topic dus, denk ik.

Mijn toestel en abo zijn overigens ook van T-Mobile, dus lag het voor mij voor de hand om even op het T-Mobile-forum te kijken en mijn bericht te plaatsen.

Verder ben ik dik tevreden over jullie van T-Mobile en het toestel hoor!

Haha, dat bedoelde ik er ook niet mee. 😉 Nee, jou bericht was zeker niet off topic. Het was een voorbeeld van de gemiddelde gebruiker. :P

Je bent met zulke vragen als deze van harte welkom op het forum, daar zijn we voor! (Nou zijn wij klantexperts gewoon klanten, dus vandaar dat we soms wat minder reageren als een klantenservice, en wat meer als gefrustreerde gebruikers. 😉 )

(Behalve dan de irritant harde T-Mobile tune wanneer je het toestel inschakelt, maar dat is bijzaak natuurlijk...;-))

Is een oplossing voor: Unbranded firmware eroverheen installeren. :P

En nog bedankt voor je hulp. Hopelijk hoeft de fabrieksreset niet. Morgen weten we meer ....

Laten we hopen dat het hem in de temp files zat. In zulke gevallen heb ik het maar al te graag mis! 😉

Laten we hopen dat het hem in de temp files zat. In zulke gevallen heb ik het maar al te graag mis! ;)

Helaas voor mij had je uiteindelijk toch gelijk! (Nu niet naast je schoenen gaan lopen hè... :P) Na een uurtje of 10 idlen (alleen even krantje gelezen vanmorgen) was mijn S6 vanmiddag om half vier weer leeg. De wipe cache heeft op mijn toestel dus niet geholpen. Het ding krijgt nu de fabrieksreset, en dan alle gegevens maar weer terugzetten en de apps opnieuw installeren.

Op zo'n moment merk je weer hoe zo'n mobiel tegenwoordig deel uitmaakt van je leven. Zelfs voor iemand zoals ik - absoluut geen facebooker en ook geen spelletjesfanaat...

Ik ben nu even offline 😉
De fabrieksreset heeft het probleem opgelost! Mijn Galaxy S6 werkt weer uitstekend en heeft na ruim 13 uur nog 71% batterijlading over.

Saillant detail: hij draait nu vlekkeloos op .... Android 6.0.1 Marshmallow!! :)

Het kost een paar uurtjes inclusief back-up maken en terugzetten, maar dan heb je ook wat. En om het positief te zien: nu is meteen mijn toestel opgeschoond en ben ik ook af van een aantal zinloze apps die ik toch al nooit gebruikte.

Wat mij betreft dus een aanrader voor andere gebruikers die met hetzelfde batterij-leegloop-probleem kampen.

Nogmaals dank.
O, en wat het de topictitel betreft: Android 6 werkt prima en nu vlekkeloos. Wat mij het meest opvalt, zijn kleine verschillen in de lay-out en kleine details. Het instellen van de wekker gaat nu bijvoorbeeld een stuk makkelijker. Vermoedelijk zitten de grootste verschillen in de onderhuidse techniek, maar mogelijk ervaar ik de echte verschillen pas na langer gebruik.
Nou mooi om te lezen dat het nu goed werkt!

13 uur en 71% is ook een nette prestatie, misschien moeten we nog maar eens een 'levensduur' topic starten. Alleen telt Lea d'r mobiele accu + scherm niet (tablet met oneerlijke accu).
Reputatie 7
Badge +9
(Nu niet naast je schoenen gaan lopen hè... :P)

Als ik naast mijn schoenen ga lopen zijn mijn schoenen langer als ik, laten we dat maar niet doen. 😉 (14cm hakken)

29% in 13 uur is uitstekend! Gelukkig werkt hij weer zoals het hoort!

Alleen telt Lea d'r mobiele accu + scherm niet (tablet met oneerlijke accu).

Heyhey, die 9500mAh batterij is gewoon intern! Dat de rest van de mensen baggerzooi met mini accu koopt is niet mijn schuld.... :P

En die 14 uur screen-on time was gewoon op mijn telefoon zonder externe accu :8

Reageer