Vraag

WhatsApp synchroniseren op Android via Google Drive

• 13 september 2016
  • 19 reacties
  • 5771 Bekeken

Hallo ik heb Whatsapp draaiend op Android Samsung S2 phone, maar ik wil deze whatsapp-history ook op een S4 phone hebben en synchronizeren. En op allebei blijven gebruiken, dus het gaat om meer dan een eenmalige transfer van oude naar nieuwe phone. Het lijkt wel op transfer en op 'backup maken', en op verschillende sites kom ik tegen dat het backup-maken van whatsapp via google-drive kan. Maar als ik synchroniseer met google-drive, zie ik wel, dat google-drive is gelinked, maar de data zie ik niet, en als ik met de 'nieuwe' S4 phone, whatsapp probeer te installeren, gaat de installatie op zoek naar een backup op de google-drive, maar vindt daar geen backup. Dus, gaat er iets mis met synchroniseren en met als gevolg dat de transfer niet lukt.
Weet iemand hier een oplossing voor? Meer info nodig?

19 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hey Anton45,

Welke stappen had je zelf al ondernomen verder om dit probleem op te lossen? Via de support van WhatsApp zelf heb ik deze FAQ gevonden. Hier staan een hele hoop suggesties en handleidingen in om een back-up te maken met Android. Er staan ook suggesties in die je kunt proberen wanneer je een probleem hebt met het maken en terugzetten van de back-up.

Zou je deze stappen door kunnen lopen? Als het dan nog niet gelukt is horen we graag wat je uiteindelijk geprobeerd hebt en wat er verkeerd gaat. Hopelijk kunnen we je dan aan de hand hiervan verder helpen. Beter nog zou het natuurlijk zijn als het al opgelost is! 😉
Beste David,

Bedankt voor je antwoord en de aangeleverde FAQ van Whatsapp. Ik heb de "Chat backup" via Google Drive geprobeerd, en dit lukt niet. Vandaar dat ik naast deze vraag, de andere vraag had ingebracht meer toegespits op het probleem dat het backuppen naar Google Drive niet wordt afgerond. De chat backup functie naar back up, zorgt ervoor dat er een 'activity indicator' gaat lopen, maar deze wordt nooit afgerond, niet voltooid. Geen idee, waarom. Ik ben gewoon ingelogd op Google Drive. Wanneer ik de nieuwe S4 gebruik om Whatsapp te installeren, dan krijg ik ook de melding dat er geen backup wordt gevonden.
Daarnaast heb ik geprobeerd om handmatig op de nieuwe telefoon, mbv explorer en een pc, om de gehele Whatsapp folder op de S2 phone te kopieren naar de base directory. (Eerst Whatsapp gedeinstalleerd). Vervolgens opnieuw Whatsapp gedownload en geinstalleerd, maar weer een sms identificatie en toen heb ik het afgebroken, want wat ik zeker niet wil is dat de toestand van de nieuwe S4 phone, wordt gebruikt om de oude S2 te synchroniseren en de chat history wordt gedelete. Ik kreeg geen vraag van Backup gebruiken of herstellen.

De laatste mogelijkheid die in de FAQ wordt aangegeven is om de crypt9-file te gebruiken. Dit heb ik nog niet gebruikt. Waarom werkt de google-drive optie nou niet? Ik heb Android 4.1.2, zou gewoon goed moeten gaan en de sms backup werkt wel met Google drive?
Enig idee voor een oplossing?
Reputatie 7
Badge +9
Whatsapp kan per telefoonnummer maar op een toestel tegelijk gebruikt worden.

https://www.whatsapp.com/faq/nl/general/21009863

Je WhatsApp account kan alleen worden geverifieerd met één nummer op één apparaat. Mocht je een Dual SIM telefoon hebben moet je kiezen welk telefoonnummer je verifieert bij WhatsApp. Er is geen mogelijkheid om voor beide nummers een WhatsApp account te hebben.

Als je je WhatsApp-account vaak wisselt tussen verschillende apparaten, kun je mogelijk op een bepaald ogenblik in WhatsApp de verificatie niet meer uitvoeren. Wissel daarom niet herhaaldelijk tussen verschillende apparaten en telefoonnummers.

Met vriendelijke groet,
Het WhatsApp Support Team

Voor het overzetten van de Whatsapp history kun je gewoon de Whatsapp map in het systeemgeheugen kopieren naar de andere telefoon (ook in het hoofdgeheugen) VOOR je Whatsapp installeerd. Dan krijg je tijdens de installatie de optie een backup te herstellen.

Een historie/backup kan NIET worden hersteld terwijl Whatsapp al is geinstalleerd.
Bedankt Shadowlea,
nog een vraagje wbt DualSim. Als je 2 toestellen hebt met 2 Sim's en hetzelfde mob.nr, heb je dan een andere situatie dan met DualSim? En als je de transfer doet van toestel 1 naar toestel2 zoals jij beschrijft met het kopieren van de folders en bestanden, krijg je dan toch eerst ook de verificatie per sms? En dit is wat ze bedoelen met dat de verificatie mogelijk niet meer werkt op den duur, als je te vaak wisselt tussen apparaten met whatsapp data, ook als, zoals in mijn geval, het telefoonnr gelijk blijft? Zelfs het sim-card nr denk ik.
Is er ook een oplossing denk je voor het maken van een chat history backup van whatsapp chats via een cloud opslag als Google Drive? Heb ik genoeg aan een opslag van de whatsapp folders op een PC, zijn deze eventueel geschikt voor backup herstel, voor het geval de nieuwe phone, toestel 2, zou falen? Bedankt alvast
Reputatie 7
Badge +9
Je kan Whatsapp maar een keer geinstalleerd hebben per telefoonnummer. Het maakt niet uit hoeveel SIM's of toestellen het betreft.

Als je Whatsapp op telefoonnummer A op toestel A hebt geinstalleerd, kun je deze niet gebruiken op toestel B met telefoonnummer A.
Bedankt,
Ik dacht dat het mogelijk was om te synchroniseren of in ieder geval van oude (toestel A) op nieuw (toestel 😎 over te gaan, alleen je kunt idd de 2 toestellen niet tegelijkertijd gebruiken omdat er maar 1 SIM actief kan zijn. Maar omdat whatsapp gebruik maakt van oa Wifi en van Google Drive voor overgaan van oud op nieuw toestel, dacht ik dat synchronisatie, wel mogelijk moest zijn?
En waarom doet de back-up het niet naar Google-drive? Ik wil gewoon dat allles gebacked-up wordt en overkan op een nieuw toestel (toestel 😎, dat blijft mijn bedoeling.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Anton45,

Met het overgaan bedoel je het activeren van WhatsApp op je nieuwe telefoon (toestel 😎? Dat is namelijk mogelijk, maar het heen en weer gaan tussen de toestellen niet. Zoals ShadowLea ook al aangaf kan het dan gebeuren dat je de activatie op een bepaald moment niet meer uit kunt voeren en dan ben je verder van huis. Dat zou zonde zijn!

Voor de back-up zijn een aantal vereisten voor WhatsApp. Is je telefooningelogd op Google Drive en heb je Google Play Services geïnstalleerd? Heb je genoeg vrije ruimte voor de gegevens van WhatsApp én voor de back-up? Het probleem is nog steeds dat er niets gevonden wordt qua data?

We horen graag hoe het er voor staat en wat je hebt geprobeerd!
Hallo David,

Ik heb whatsapp zodanig geinstalleerd dat alles op het interne sdcard geheugen wordt opgeslagen en dat raakt vol. Ik heb ook een extern sdcard geheugen, maar ik kan niet de whatsapp folders verplaatsen naar deze extern sdcard, dwz, ik kan het wel, maar dan blijkt whatsapp niet meer goed te linken met de foto's of andere info in een chat. Ik heb het geprobeerd maar moest de subfolders weer terug verplaatsen van externe sdcard naar de folder whatsapp op de interne sdcard. Toch lijkt het me een goed idee om een externe sdcard te gebruiken want dan heb ik veel meer geheugen tot mn beschikking. Ik heb ook geprobeerd om via chat back up, een backup via wifi naar googledrive te maken, maar er wordt geeen data overgepompt naar googledrive. Heel raar.
Heb je hier misschien een antwoord op voor me?
Alvast bedankt,
Reputatie 7
Badge +15
Hi Anton,

Qua opslag zou je inderdaad zo nu een dan een back-up kunnen maken of documenten kunnen opslaan op je laptop of pc om zo ruimte op je mobiele toestel te besparen. Verder is het wel gek dat het niet lukt om een back-up te maken naar Google Drive. Heb je deze stappen daar al helemaal voor doorlopen? Zou je kunnen laten weten bij welke stap je precies vast loopt? :?
Hi Amy, bedankt. Ik heb de stappen uitgevoerd zoals in de link die je stuurt worden opgenoemd. Dus ik heb een google-drive, genoeg ruimte, met andere backup acties lukt het wel, met Whatsapp niet. Ik gebruik de backup functie in Whatsapp om backup lokaal en op google drive te maken. Er wordt lokaal een backupfile gemaakt met formaat "msgstore-YYYY-MM-DD.1.db.crypt9", en vervolgens gaat er een 'activity indicator' lopen, en dat kan ik een uur laten lopen, en idd met de phone aan de lader, maar er wordt geen file gemaakt op de google-drive. Moet ik dat een hele nacht laten lopen soms? Of moet ik handmatig de lokale file in google-drive uploaden mbv van de PC?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Anton45,

Heb je het al eens geprobeerd om het langer door te laten lopen dan een uur? Op deze pagina van WhatsApp zelf wordt er ook nog uitleg gegeven over deze back-upfile. Deze kun je ook nog doornemen om jouw probleem op te lossen.

Laat je weten of het uiteindelijk toch gelukt is?
Beste David,

ik heb het geprobeerd via google Drive, een hele nacht lang, met phone aan de lader. Niet gelukt, de volgende ochtend is de phone nog steeds bezig met 'iets', de activity-indicator runt. Op Google-drive niks te vinden. Nu meldt Whatsapp dat whatsapp een update nodig heeft binnen X dagen. Dan zou ik graag eerst een backup willen. Handmatige backup doen? Het moet toch ook mogelijk zijn om whatsapp opnieuw te installeren op dezelfde phone maar dan met de externe SD card, zodat de huidige interne memory geen beperking meer is?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Anton,

Een back-up is dan zeker aan te raden, in onze toestelhulp vind je alle instructies die je hiervoor nodig hebt. Het zou inderdaad mogelijk moeten zijn, maar sommige applicaties kunnen soms ook weer niet overal opgeslagen worden. Soms wil dit nog wel eens voor problemen zorgen!

Laat je weten of het gewerkt heeft? 🙂
GoogleDrive slaat de backup wel op, echter kun je deze alleen online zien.
De backup map wordt nl niet getoond in "MyDrive".
Reputatie 7
Badge +20
Thanks voor de toevoeging, Evert53! Alle hulp is altijd welkom. 😃 Hopelijk kan Anton hier wat mee, we zullen het merken!
Uiteindelijk na een update van Whatsapp toen deze hierom vroeg, via Googledrive, lukte het hierna wel om een chat-backup naar Google Drive kunnen maken en de backup kun je gewoon in "Backups" terugvinden.
Reputatie 6
Badge +17
Fijn om te horen dat het uiteindelijk is gelukt Anton! En bedankt ook voor het delen van jouw oplossing 🙂 Dat is altijd weer handig voor andere klanten die tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Als we in de toekomst nog eens ergens bij kunnen helpen, dan weet je ons te vinden!
Het ging in eerste instantie om synchronisatie tussen 2 toestellen die je beide gebruikt, toch? Dat gaat ook volgens mij niet, maar ik gebruik de volgende truc om whatsapp te gebruiken op een ipad waar niet eens een simkaart in zit: gebruik op 1 toestel de webversievan whatsapp. In eerste instantie lijkt dat niet te lukken misschien maar.... Ga naar web.whatsapp.com. Waarschijnlijk kom je dan niet direct in de webversie van whatsapp terecht maar wordt je meteen omgeleid naar "gewoon" www.whatsapp.com. Zoek nu in je mobiele browser de optie om de desktopversie van een site op te vragen. Bij Chrome bijv. zit die optie gewoon in het menu met de drie puntjes. Dikke kans dat je dan wel in WhatsApp web terecht komt en gewoon kunt appen. Dan heb je dus op 1 toestel de normale app en opm1 toestel de webversie. En dan synct het vanzelf.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Eric,

Super dat je jouw oplossing hier deelt! Dit topic wordt regelmatig bezocht, dus alle suggesties zijn welkom! 😃

Reageer