Beantwoord

Nieuwe simkaart, accu loopt leeg

Hoi,

Ik ben nu sinds 3 dagen overgestapt van Vodafone naar T-Mobile. Voornaamste reden was het slechte bereik van Vodafone hier thuis. T-Mobile heeft hier een veel beter bereik. Toch loopt mijn accu nu binnen 14 uur leeg, waar ik vroeger makkelijk anderhalve dag kon doen met een volle accu.
Het enige wat ik veranderd heb aan mijn phone, is dus de nieuwe simkaart.

Herkent iemand dit?

Rene
icon

Beste antwoord door Sam- 10 maart 2017, 13:52

Hoi hoi Renevnmook,

Welkom bij T-Mobile en welkom op het forum! :)

Wat vreemd dat je opeens minder lang met je accu kan doen.. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik zie dat Rolf je inmiddels van een paar reacties heeft voorzien. Het kan inderdaad voorkomen dat je accu sneller opraakt door een verminderde dekking, maar dat zou je dan niet op alle locaties ervaren. Heb je hier alleen last van wanneer je thuis bent? Zou je ook een kijkje willen nemen in dit topic? Hier vind je veel tips en instructies om de batterijduur van je toestel te verbeteren. Doe er je voordeel mee. 😉
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 2
Had je 4G bij Vodafone en nu ook bij T-Mobile? En welk toestel heb je?
Ik heb een OnePlus3 incl 4G. Had ik bij Vodafone en nu ook bij T-Mobile. Zoals gezegd is de sim-kaart het enige wat veranderd is. Eerlijk gezegd, begrijp ik niet zo goed, dat een nieuwe/andere sim-kaart voor een hoger verbruik kan zorgen. Bovendien is het bereik hier thuis beter dan van Vodafone
Reputatie 2
Het 4G-netwerk van T-Mobile werkt op andere frequenties dan die van Vodafone. Wellicht dat je toestel meer moeite moet doen om aan voldoende signaalsterkte te komen dan bij het netwerk van Vodafone.

Technisch verhaal, wellicht kan een medewerker dit bevestigen... 🙂
Ok thnx...
Dat ga ik een beetje uitzoeken!
Reputatie 6
Badge +17
Hoi hoi Renevnmook,

Welkom bij T-Mobile en welkom op het forum! :)

Wat vreemd dat je opeens minder lang met je accu kan doen.. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik zie dat Rolf je inmiddels van een paar reacties heeft voorzien. Het kan inderdaad voorkomen dat je accu sneller opraakt door een verminderde dekking, maar dat zou je dan niet op alle locaties ervaren. Heb je hier alleen last van wanneer je thuis bent? Zou je ook een kijkje willen nemen in dit topic? Hier vind je veel tips en instructies om de batterijduur van je toestel te verbeteren. Doe er je voordeel mee. 😉
De dekking is juist beter geworden. Dat is ook een van de redenen dat ik ben overgestapt van Vodafone naar T-Mobile. De dekking is thuis beter èn op m'n werk. Dat zie ik ook duidelijk aan de "antennetjes" op het scherm; meestal volle bak. Verder is er niets veranderd, nog geen extra app-je geïnstalleerd. En ik merkte het direct dezelfde dag. Ergens rond 12:00 uur de sim vervangen en tegen de avond gaat mijn OnePlus op "battery-saver". Dat doet ie bij 15%. Toen viel het me voor de eerste keer op. Daarvoor had ik "battery-saver" nog nooit gezien!

Ik heb ook ergens gelezen dat de sim-kaart niet goed kan zijn en daardoor veel batterij-power opneemt.

Is er een verschil tussen het 4G-netwerk van Vodafone en T-Mobile vwb frequentie?
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Renevnmook,

Hmm erg vreemd. Een verkeerde of niet correct werkende simkaart kan dit inderdaad ook veroorzaken. Ik wil je vragen om eerst je netwerkinstellingen een keer opnieuw in te stellen voordat we je een nieuwe simkaart toesturen.

Dit doe je door te gaan naar:

- Instellingen
- Mobiele netwerken
- Namen en toegangspunten
- Selecteer rechts bovenin de menu knop (3 puntjes)
- Kies voor Standaard instellingen herstellen

Herstart je telefoon en check gedurende de aankomende 1-2 dagen hoe je batterij verbruik is. Zie je geen verschil, dan wil ik je vragen om een kijkje te nemen in dit topic.

Heb je alle instructies en tips gevolgd, maar zie je nog steeds geen verbetering, dan kan je dit bij ons aangeven. We sturen je dan een nieuwe simkaart toe.
Hallo Issam,

Ik heb de standaard instellingen hersteld. We gaan de komende dagen eens kijken.
thnx zover!
Ik heb het nu 4 dagen aangekeken, nadat ik de netwerkinstellingen had hersteld. In het weekend doe ik wat langer met een volle accu (gebruik de telefoon ook minder), maar de afgelopen 3 dagen is de accu binnen 15 uur leeg. Vandaag om 07:00 uur va de lader gehaald, en nu op 12%!!
Hoi Rene.

Zou je de app Wakelock Detector eens willen installeren? Wellicht is er iets wat ervoor zorgt dat je telefoon bijvoorbeeld niet in deep sleep komt. Dit heb ik zelf recent ondervonden met de app Documenten (Google Docs), die hield de CPU constant bezig ondanks dat de app al een tijdje niet was gebruikt. Als je geen roottoegang hebt, kun je deze versie van WLD gebruiken, als je wel roottoegang hebt, kun je deze versie gebruiken. Misschien komt daar dan wat uit waar je iets mee kunt. 🙂
Hoi,

Ik heb Wakelock detector (root) al eens geinstalleerd, maar weet eerlijk gezegd niet hoe ik het ding moet gebruiken, en/of wat ik verder met de gevonden informatie kan doen. Ik heb het daarom toen verwijderd.
Inmiddels dus weer geinstalleerd. Kan je aangeven of ik verder iets moet doen in de app?

Het vreemde is (of misschien toeval), is dat de battery-drain begon na het wisselen van de sim van Vodafone naar T-Mobile.
In wakelock detector kun je de balk met 'awake' aanklikken om te zien of de telefoon wel in deep sleep komt en hoe lang 'ie dan slaapt, actief wordt gebruikt en 'inactief' wordt gebruikt (o.a. om te syncen).

Onder het eerste symbool (waarschijnlijk een zonnetje) kun je kijken naar de 'screen wakelock' (zonnetje), de 'cpu wakelock' (vierkant chipje) en de 'wakeup triggers' (wekkertje).

Met het symbool ernaast kun je kiezen voor 'running', 'usage' en 'ABCD', als je daar kiest voor 'running', kun je in bovengenoemde categoriën kijken of er een lopend proces is wat je telefoon steeds (even) wakker maakt.

Afhankelijk van wat je telefoon bezighoudt, zou je aanpassingen kunnen doen, denk hierbij bijvoorbeeld aan het verwijderen van apps die je telefoon volledig uit deep sleep houden of het aanpassen van synchronisatieschema's etc.

Als je er niets (boeiends) mee vindt en de telefoon gaat gewoon over op deep sleep, zou je dan misschien eens kunnen testen of een simkaart van bijvoorbeeld kpn je batterij ook snel leegtrekt? En hoe het gaat met een andere T-Mobile sim? (Het zou toeval kunnen zijn, maar het kan ook wèl aan de sim liggen natuurlijk.)
Reputatie 7
Badge +20
Hey Rene,

Goed om te zien dat onze Klantexpert Kaassausje al zo goed met je mee denkt! 😃

Had je bovenstaande instructies al eens gecontroleerd en gekeken of je een oorzaak kon ontdekken? Anders kun je inderdaad even het beste de simkaart controleren. Er kan natuurlijk altijd iets verkeerd zijn gegaan of dat je de pech hebt een defecte sim te hebben gekregen, dat is niet 100% uit te sluiten. Je vindt op deze pagina instructies hoe je dit kunt controleren. De kruistest, die Kaassausje je ook aanraadde, brengt gelijk uitsluitsel, dus de uitkomst daarvan is ook erg handig voor ons!

We zien jouw bevindingen graag tegemoet, hopelijk weten we dan waar het aan ligt!
Hallo,

Hieronder een screenshot van Wakelock Detector. Vanmorgen om 07:00 uur van de oplader gehaald en vandaag dus om 15:22 op 15%.
Kaassausje heeft me inderdaad aardig op weg geholpen met Wakelock. Toppie!

Kunnen jullie iets zeggen over de tijden? Zijn die acceptabel voor normaal gebruik?

Een andere sim proberen is voor mij niet zo eenvoudig. Ik kan aan de kinderen vragen of ze een dagje hun sim afstaan, maar je begrijpt mogelijk wel hoe ze daar op reageren🆒
De sim heb ik al eens schoongemaakt!

Hoi Rene.

Ik vind 2 uur / 23% awake time wel wat veel, maar dat kan te maken hebben met het syncen van e.e.a., ik zie op het eerste oog aardig wat sync-logo's tussen de apps staan.

Zou je een paar screenshots kunnen uploaden aan het einde van de dag (als de batterij bijna leeg is) van de batterij onder instellingen? (Batterij, energiebesparing, ik heb geen idee hoe ze het op de OP3 noemen.) Misschien staat daar nog wat afwijkends tussen.
Ik weet niet zeker of ik de juiste batterij screenshots heb, maar zie hieronder. Op 1 screenshot heb ik verticale lijnen getrokken op tijden dat de batterij erg snel zakt. op die tijden was de telefoon "awake". Ik heb in die tijd niets bijzonders gedaan, Beetje mail checken, browsen, facebook, instagram, bla bla...

Wel opvallende dat de fitbit-app ineens zo nadrukkelijk aanwezig is.

Misschien nog eens ten overvloede. Er is aan de telefoon niets veranderd; geen systeemupdates, geen nieuwe apps, alleen een nieuwe sim van een nieuwe provider.
Gebruik je de fitbit dagelijks? Anders zou je die eens tijdelijk kunnen bevriezen met Titanium Backup. (Je had roottoegang, toch?) Anders dan dat zie ik verder ook niks opvallends in de screens van de batterijstatistieken.

Zou het kunnen dat je telefoon op bepaalde plekken meer moeite heeft om het signaal vast te houden? Dat kan voor meer batterijverbruik zorgen.

Als dat het ook niet is, zal het waarschijnlijk toch aan de simkaart liggen.
Fitbit was de andere dagen duidelijk niet de grootverbruiker. Ik gebruik Fitbit wel dagelijks, maar ben er ook niet mee getrouwd. Ik heb de app gewoon tijdelijk verwijderd nu.

Ik begrijp dat T-Mobile een andere frequentie, dan Vodafone, gebruikt voor 4G. Het bereik daarvan is minder, maar de snelheid is hoger. Omdat het bereik minder is, kan ik me voorstellen dat de batterij sneller leeg is. Vreemd is dan wel, dat in de batterij-stats, ik veel meer "groen" zie, dan voorheen bij Vodafone. Dat was ook 1 van de redenen om over te stappen van Vodafone naar T-Mobile. Voorheen zag ik zelden "groen", maar veelal oranje tot rood. En toen deed ik ruim een dag met een batterij.

Niet dat ik perse een nieuwe sim wil, maar is dat veel gedoe om gewoon een nieuwe sim op te sturen? Mocht het daarna verbeteren, dan is het prima. Zo niet, dan zal het mindere bereik van het 4G-netwerk toch de oorzaak zijn.

Gelukkig heeft de OP3 dash-charge. In een half uurtje zit de batterij weer voor 75% vol 🆒
Reputatie 6
Badge +17
Hoi hoi Renevnmook,

Het is zeker niet teveel gedoe, we willen alleen altijd alles uitsluiten voordat we een nieuwe simkaart uitsturen. Om te controleren of het toch aan de simkaart ligt heb ik je gelijk 1 nieuwe simkaart toegestuurd. Deze kan je na ontvangst (3 werkdagen) zelf activeren via My T-Mobile.

Laat je ons weten of je verbeteringen opmerkt door de nieuwe simkaart? We zijn erg benieuwd!
De sim-kaart is binnen en inmiddels geactiveerd. Ik kijk het eens een aantal dagen aan.
Reputatie 7
Badge +20
Goed om te horen Rene. Laat ons weten of het hiermee is verbeterd. 🙂
Het is verbeterd. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de telefoon vandaag minder gebruikt heb. Dit verbruik is ongeveer wat ik gewend was bij Vodafone.
Voordeel nu, is dat ik veel bereik heb (al profiteert de accu daar niet van) en dat het internet heel erg goed is. Soms - op het werk - zet ik wifi uit, omdat het mobiele netwerk sneller is. Zodra ik de mogelijkheid heb, wil ik se sim nog wel eens in een andere telefoon gebruiken en kijken wat ie dan doet.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi hoi Rene,

Ah goed om te horen dat je in ieder geval een kleine verbetering merkt.

Het snelle en stabiele netwerk is zeker een groot voordeel, maak hier dus optimaal gebruik van! 😃

Mocht je in de aankomende dagen nieuwe bevindingen hebben dan horen we het natuurlijk graag van je. We zijn erg benieuwd Rene!
Sinds de nieuwe sim doe ik ruim een dag met een volle accu. Wat mij betreft is het afgehandeld.
Thnx voor de support 😃
Reputatie 6
Badge +17
Ohh helemaal top, bedankt voor je terugkoppeling renevnmook! Veel plezier weer met je toestel. 😉

Reageer