Beantwoord

Dubbele factuur bij twee providers

  • 22 December 2022
  • 5 reacties
  • 692 Bekeken

Beste T-mobile,

Per 8 november ben ik overgestapt van KPN naar T-Mobile. Jullie gaven aan dat jullie alles zouden regelen qua overstap met KPN. Ik heb eind november nog KPN betaald 33,34 euro en 9 dec is mijn contract bij t mobile officieel ingegaan. T-Mobile heb ik inmiddels ook betaald 50 euro met overstapkosten. Nu heb ik vandaag 22 december ineens een factuur gekregen van KPN van 50 euro (wat teveel is aangezien ik 33,34 euro betaal normaal) en heb ik dus 2 keer mobiel factuur moeten betalen alleen al voor december. 100 euro dus. Met overstappen wilde ik kosten besparen en nu heb ik dubbel zoveel kosten gemaakt. :O

Er is iets fout gegaan denk ik met het doorgeven van de overstap? Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen aangezien ik via geen andere weg contact op kan nemen. Hoe kan ik mijn geld terug krijgen van KPN? Zij geven aan dat dit de verantwoordelijkheid is van T-Mobile. Er is denk ik iets fout gegaan met de overstap.

Ik hoor het super graag,
Christiane

icon

Beste antwoord door eric 22 December 2022, 14:15

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Gaat dit over mobiele telefonie? In dat geval gaat het abonnement over op de dag van portering. Dan stopt het abonnement bij de oude provider. Maar let op:

  1. De oude provider kan nog een factuur sturen afhankelijk van de facturatieperiode en de datum dat je overstapt. Dan krijg je de volgende maand een creditfactuur voor dat deel van de facturatieperiode dat niet gebruikt is.
  2. De oude provider brengt je opzegkosten in rekening omdat de datum waarop jij wilde overstappen nog viel binnen het verplichte contracttermijn.

Ik vermoed een beetje het laatste, want waarom zou kpn je anders 50 euro in rekening brengen in plaats van 33,34..  Heb je die KPN rekening goed bekeken, wat brengen ze precies voor welke periode in rekening. Er stappen elke dag duizenden mensen over van provider naar provider. Die afreken methodiek is echt wel goed voor elkaar hoor.

Yes mobiele telefonie. Ja dus het contract had ik 9 november stopgezet via T-Mobile, dit zou een maand later doorgevoerd worden op 9 dec (het kon niet eerder), dit was gelukt zogenaamd. 21 november had ik mijn (laatste dacht ik) betaling gedaan aan KPN. Ik had ook geen mobiel die ik af moest betalen of iets, ik had al sinds maart recht op een nieuw mobiel/abbo verlengen die ik niet nam dus hier kan het ook niet aan liggen en ik neem aan dat dit ook gewoon goed geregeld is? Denk dat die rekening 50 euro is omdat ik geen husseltkorting meer kreeg van KPN aangezien ik overgestapt was :/. Het was is voor de periode 01.12 - 31.12. Maar dat kan toch niet betekenen dat omdat het officieel in ging op 9 dec dat ik ineens nu wel dubbele rekening moet betalen? Ik heb het 9 november stopgezet om dat te voorkomen ook dus ik snap niet hoe dit kan… 

Is het nu ineens normaal dat je met overstappen 2x een rekening moet betalen? Ik dacht van niet want ik heb ook al overstapkosten betaald 25 euro aan t-mobile dus dat lijkt me heel gek 😦.

Heb namelijk in een KPN forum gelezen dat er vaker is gebeurd dat de opzegging bij hun dan niet goed is doorgekomen, daar kom ik hier op.

Gaat dit over mobiele telefonie? In dat geval gaat het abonnement over op de dag van portering. Dan stopt het abonnement bij de oude provider. Maar let op:

  1. De oude provider kan nog een factuur sturen afhankelijk van de facturatieperiode en de datum dat je overstapt. Dan krijg je de volgende maand een creditfactuur voor dat deel van de facturatieperiode dat niet gebruikt is.
  2. De oude provider brengt je opzegkosten in rekening omdat de datum waarop jij wilde overstappen nog viel binnen het verplichte contracttermijn.

Ik vermoed een beetje het laatste, want waarom zou kpn je anders 50 euro in rekening brengen in plaats van 33,34..  Heb je die KPN rekening goed bekeken, wat brengen ze precies voor welke periode in rekening. Er stappen elke dag duizenden mensen over van provider naar provider. Die afreken methodiek is echt wel goed voor elkaar hoor.

Ging fout met reageren :P maar yes mobiele telefonie. Ja dus het contract had ik 9 november stopgezet via T-Mobile, dit zou een maand later doorgevoerd worden op 9 dec (het kon niet eerder), dit was gelukt zogenaamd. 21 november had ik mijn (laatste dacht ik) betaling gedaan aan KPN. Ik had ook geen mobiel die ik af moest betalen of iets, ik had al sinds maart recht op een nieuw mobiel/abbo verlengen die ik niet nam dus hier kan het ook niet aan liggen en ik neem aan dat dit ook gewoon goed geregeld is? Denk dat die rekening 50 euro is omdat ik geen husseltkorting meer kreeg van KPN aangezien ik overgestapt was 😕. Het was is voor de periode 01.12 - 31.12. Maar dat kan toch niet betekenen dat omdat het officieel in ging op 9 dec dat ik ineens nu wel dubbele rekening moet betalen? Ik heb het 9 november stopgezet om dat te voorkomen ook dus ik snap niet hoe dit kan… 

Is het nu ineens normaal dat je met overstappen 2x een rekening moet betalen? Ik dacht van niet want ik heb ook al overstapkosten betaald 25 euro aan t-mobile dus dat lijkt me heel gek 😦.

Heb namelijk in een KPN forum gelezen dat er vaker is gebeurd dat de opzegging bij hun dan niet goed is doorgekomen, daar kom ik hier op.

Reputatie 7
Badge +14

Met deze toelichting denk ik dat het juist wat ik onder 1) had geschreven is gebeurd. Dus KPN heeft je voor de volledige maand december gefactureerd en zal je bij de volgende nota een slot afrekening sturen. Daarop staan dan de eventuele buiten de bundel kosten van december EN een creditbedrag voor de periode van 9 december tot eind december. Dat is hoe de facturatie van de meeste providers werkt. Er wordt vooraf gefactureerd en hierbij wordt geen rekening gehouden met overstappen. De overstap zou je namelijk tot de laatste dag kunnen annuleren. Nu het wel is doorgegeaan is je KPN abonnement opgezegt. Dat “doorgeven van T-Mobile naar KPN” is namelijk de portering van je nummer waarna de oude provider altijd het oude abonnement beeindigt. Alleen de facturatie hobbelt er dus achteraan. Dat moet je echt met KPN regelen.

Je hebt trouwens bij T-Mobile geen overstapkosten gemaakt maar aansluitkosten. Ook bij een nieuw nummer zonder overstap zouden die kosten er zijn. Er zijn wel regelmatig acties, bijvoorbeeld black friday, waarbij deze kosten dan €0 zijn. Let daar de volgende keer op :)

Met deze toelichting denk ik dat het juist wat ik onder 1) had geschreven is gebeurd. Dus KPN heeft je voor de volledige maand december gefactureerd en zal je bij de volgende nota een slot afrekening sturen. Daarop staan dan de eventuele buiten de bundel kosten van december EN een creditbedrag voor de periode van 9 december tot eind december. Dat is hoe de facturatie van de meeste providers werkt. Er wordt vooraf gefactureerd en hierbij wordt geen rekening gehouden met overstappen. De overstap zou je namelijk tot de laatste dag kunnen annuleren. Nu het wel is doorgegeaan is je KPN abonnement opgezegt. Dat “doorgeven van T-Mobile naar KPN” is namelijk de portering van je nummer waarna de oude provider altijd het oude abonnement beeindigt. Alleen de facturatie hobbelt er dus achteraan. Dat moet je echt met KPN regelen.

Je hebt trouwens bij T-Mobile geen overstapkosten gemaakt maar aansluitkosten. Ook bij een nieuw nummer zonder overstap zouden die kosten er zijn. Er zijn wel regelmatig acties, bijvoorbeeld black friday, waarbij deze kosten dan €0 zijn. Let daar de volgende keer op :)

Ah oke, yess ik heb het in ieder geval aangegeven bij KPN ook dus ik hoop dat ze mij kunnen helpen hiermee om in ieder geval die ‘dubbele periode’ dat ik betaald heb, terug te krijgen. Bedankt in ieder geval voor je hulp en ik hoop dat het inderdaad goed komt.

Ah ja aansluitkosten*, klinkt als overstapkosten dus weet daar niet echt genoeg van blijkbaar :P. Zal daar zeker op letten, thanks voor alle info/hulp Eric :)

Reageer