Static entry ARP tabel voor Wake on Lan NAS

  • 21 March 2023
  • 4 reacties
  • 62 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Ik maak thuis gebruik van een NAS die normaal gesproken uit staat om stroom te besparen. Ik heb Wake on Lan opgezet, met alle port forwarding, om deze van afstand aan te kunnen zetten. Alleen als mijn NAS te lang heeft uit gestaan, werkt dit niet meer.

Ik weet uit ervaring dat dit te maken kan hebben met de ARP tabel, waar na verloop van tijd een IP adres verwijderd wordt als deze te lang niet verbonden is geweest. Toen heb ik met een andere router een static entry kunnen maken om dit probleem op te lossen, alleen deze optie kan ik nergens vinden bij mijn T-mobile router. Ik kan de ARP tabel wel bekijken, maar niks toevoegen. Is er een optie om dit te doen? Het gaan om de Zyxel T54 router.

Overigens lukt het wel om via een algemene WoL broadcast mijn NAS aan te krijgen, maar soms wil ik van buiten mijn thuisnetwerk hem aanzetten om bij mijn mediaserver te kunnen bij vrienden bijvoorbeeld.

TMTV 1 jaar geleden

Hoi @Beckers,

Welkom op de Community!

Je kunt je NAS een vast IP-adres geven via Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Statische DHCP. Verder zou ik via Netwerkinstelling > Thuisnetwerken (> LAN-configuratie) onder het kopje IP-adreswaarden Automatisch IP reserveren voor dezelfde host aanzetten.

Ik ben benieuwd of het met deze instellingen werkt!

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Beckers,

Welkom op de Community!

Je kunt je NAS een vast IP-adres geven via Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Statische DHCP. Verder zou ik via Netwerkinstelling > Thuisnetwerken (> LAN-configuratie) onder het kopje IP-adreswaarden Automatisch IP reserveren voor dezelfde host aanzetten.

Ik ben benieuwd of het met deze instellingen werkt!

Dank voor de reactie @TMTV .

Ik heb inderdaad ook al mijn NAS een vast IP-adres gegeven via de genoemde instellingen, dit was ik vergeten te zeggen in mijn eerste post. Ik zal ook meteen het automatisch reserveren van IP voor dezelfde hosts aanzetten, misschien dat dat nog helpt.

Weet jij verder of er nog iets mogelijk is met de ARP tabel, mocht dit niet helpen?

Reputatie 7
Badge +6

@Beckers Met de ARP-tabel kun je volgens mij niet zo veel. Je kunt 'm alleen bekijken, maar niets aanpassen. Ik zag wel dat er een WoL-functie in de Zyxel zit: Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Wekken op LAN. Daar kun je alleen kiezen voor apparaten die op dat moment verbonden zijn met of in het geheugen staan van de Zyxel, maar ik denk dat dat door Automatisch IP reserveren voor dezelfde host aan te zetten het geval is. Mijn verwachting is dat als dat blijft werken, het ook wel lukt om dat extern te doen.

Okido, bedankt voor alle hulp! Zal proberen een update te posten als de NAS weer een tijdje heeft uitgestaan.

Reageer