T-Mobile stopt met 2G-netwerk ondersteuning

  • 3 June 2023
  • 36 reacties
  • 696 Bekeken

T-Mobile is gestopt met de ondersteuning van het 2G-netwerk.

 

2G stopt per 1 juni 2023 😥 Niet leuk! 👎 Waarom?🙋🏻

 

 

 

Mitch van Odido 10 maanden geleden

Hey @Ralph F

 

Ik kan me voorstellen dat je hierin duidelijkheid wil. Ik zie dat Eric je al van veel informatie heeft voorzien. Op deze pagina kun je hier nog eens alles over lezen, waaronder de reden waarom we zijn gestopt met de ondersteuning. Ik moet bekennen dat ik niet het volledige aanbod aan toestellen weet, maar ik ben geneigd om te concluderen (voorzichtig) dat er geschikte toestellen zijn als je niet zoveel wil uitgeven voor een toestel, wat dan wel weer heel begrijpelijk is gezien het gebruik ervan dat je aangeeft. Wellicht dat een ‘refurbished’-toestel een optie is of een tweedehands toestel? Ik zou dan wel adviseren om deze aan te schaffen bij een telefoonwinkel. 

Als je nog vragen hebt, laat het vooral weten. Voor nu in ieder geval nog een fijne avond! 

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Omdat t-mobile heeft gekozen om 3G in de lucht te houden. Vodafone en Kpn hebben juist 3G al uitgezet en hebben voorlopig 2G nog in de lucht.

Apart dat de andere providers diut niet doen en het zomaar gebeurd.

Reputatie 7
Badge +14

Als je die info pagina leest zie je dat ze in 2021 al bellen  over 2G hadden uitgezet en nog 2 jaar M2M ondersteunde. Dus het komt niet zomaar uit de lucht vallen. De meeste mensen gebruiken eerder 3G als fallback voor bellen dan 2G. Maar KPN en Voda hebben veel zakelijke gebruikers die nog 2G M2M toepassen. Daarom het verschil dat die providers juist 3G hebben uitgezet en 2G nog even ondersteunen.

Uiteindelijk willen providers de frequenties inzetten voor die diensten waar de meeste klanten gebruik van maken. Dat is dus 4G en 5G en steeds minder 2G/3G.

Wordt 2G - 5G alleen voor internetten en e-mail gebruikt? Dat gebruik ik toch niet.

Wanneer nodig, kan ik blijven bellen?

Reputatie 7
Badge +14

1990 2G is bellen via GsM OF een heeeel klein beetje data

2000 3G is bellen via GSM en data

2010 4G is bellen via 4G (Volte) en snel data

2020 5G is alleen snelle data.

Zo gaat de techniek elke 10 jaar weer naar een volgende fase. Zorg daarom dat je toestel up to date blijft. Voor bellen over 4G heb je een smartphone nodig due VoLTE ondersteund. Als dat nog niet het geval is, dan schakeld je toestel voor bellen terug naar GSM 2G/3G. Zoals je ziet heb je tijdens bellen over 2G GEEN data bearer , via 3G bellen is tevens de data bearer actief. Is niet snel, maar je zou al sprekend een whatsapp foto of email kunnen downloaden/versturen.

Met 4G bellen, VoLTE (voice over LTE) heb je goede kwaliteit bellen met kortere gespreksopbouw en een snelweg voor data.

Als je toestel een 5G verbinding heeft zal het ook met 4G verbonden zijn. Dat heet 5G Non Stand Alone. Bellen over 5G wordt nog niet door toestellen ondersteund. In ontwikkeling is VoNR. (Voice over new radio)

1990 2G is bellen via GsM OF een heeeel klein beetje data

2000 3G is bellen via GSM en data

2010 4G is bellen via 4G (Volte) en snel data

2020 5G is alleen snelle data.

Zo gaat de techniek elke 10 jaar weer naar een volgende fase. Zorg daarom dat je toestel up to date blijft. Voor bellen over 4G heb je een smartphone nodig due VoLTE ondersteund. Als dat nog niet het geval is, dan schakeld je toestel voor bellen terug naar GSM 2G/3G. Zoals je ziet heb je tijdens bellen over 2G GEEN data bearer , via 3G bellen is tevens de data bearer actief. Is niet snel, maar je zou al sprekend een whatsapp foto of email kunnen downloaden/versturen.

Met 4G bellen, VoLTE (voice over LTE) heb je goede kwaliteit bellen met kortere gespreksopbouw en een snelweg voor data.

Als je toestel een 5G verbinding heeft zal het ook met 4G verbonden zijn. Dat heet 5G Non Stand Alone. Bellen over 5G wordt nog niet door toestellen ondersteund. In ontwikkeling is VoNR. (Voice over new radio)

Dit heb ik allemaal niet nodig. Ik hoef alleen maar af en toe te kunnen bellen en gebeld worden, SMS kunnen ontvangen en versturen.

Door dit gedoe, zie topic titel, zou ik dat niet meer kunnen...

Reputatie 7
Badge +14

@Ralph F 

Een 2g only toestel moet meer dan 10 jaar oud zijn.

Welke merk en type toestel heb jij?

Nokia 6500C

Reputatie 7
Badge +14

Dat is er eentje uit ontwikkeljaar 2008.

Ondersteund alleen 2G, dat gaat eruit, dat is 2 jaar gelden al aangekondigd. Dus je zult een ander, recenter, toestel moeten gebruiken met minimaal 3G ondersteuning. Het hoeft geen dure smartphone te zijn. 

 

Volgende maand of kort duur gaat zeker 3G er uit, dan blijf je bezig met nieuwe toestellen kopen. Iets wat ik niet wil doen.

Lekker lang kunnen gebruiken van mijn toestel, zeker voor datgene wat ik er mee doe en nou krijgen we dit gedoe. Zo iets niet mogen gebeuren.

Reputatie 7
Badge +14

VODA stopt eind 2024 met 2G, KPN stopt eind 2025 met 2G. T-mobile heeft nog geen eind van 3G aangekondigd. Dat gaat echt niet zonder lange termijn aankondiging. 

Maar inderdaad, als je een nieuw toestel koopt, ga dan gelijk voor een nieuwer type Samsung.  Die ondersteund al 4G bellen. Anders 2e hands een 3G telefoon? 

Nogmaals, ik hoef geen 4G / 5G ect.

Ik gebruik mijn toestel alleen voor beetje te bellen en SMS. Dus ik wordt gedwongen om zo’n duur toestel te kopen, met veel te veel zaken die ik toch gebruik. Meeste van deze toestellen zijn mij veel te groot / dun. Vreemd dat andere providers wil gewoon nog doorgaan.

Samsung maakt dure toestellen, zitten vol met zaken die je niet eens gebruikt en weg krijgt en updates zetten je toestel voller en nog niks oplossen.

 

Reputatie 7
Badge +14

Eens dat je niet altijd iets nieuwers nodig hebt maar oude technology wordt ook wel eens uitgefaseerd. 

Reputatie 5

Hey @Ralph F

 

Ik kan me voorstellen dat je hierin duidelijkheid wil. Ik zie dat Eric je al van veel informatie heeft voorzien. Op deze pagina kun je hier nog eens alles over lezen, waaronder de reden waarom we zijn gestopt met de ondersteuning. Ik moet bekennen dat ik niet het volledige aanbod aan toestellen weet, maar ik ben geneigd om te concluderen (voorzichtig) dat er geschikte toestellen zijn als je niet zoveel wil uitgeven voor een toestel, wat dan wel weer heel begrijpelijk is gezien het gebruik ervan dat je aangeeft. Wellicht dat een ‘refurbished’-toestel een optie is of een tweedehands toestel? Ik zou dan wel adviseren om deze aan te schaffen bij een telefoonwinkel. 

Als je nog vragen hebt, laat het vooral weten. Voor nu in ieder geval nog een fijne avond! 

Wat een gedoe! Jaren geen problemen en kan ik met mijn toestel gewoon gebruiken.

Ik hoef alleen maar een toestel waarmee ik kan bellen en SMS.

Onnodige zaken heb ik niet en wil ik ook niet. Ik ik ook niet voor betalen.

Heb je een andere mobiele telefoon nodig?

Dat ontdek je hier meteen.

 

Wil je meer uitleg over het uitzetten van het 2G-netwerk, je mobiele telefoon of heb je andere vragen?
Neem dan contact met ons op.

 

Onder 1

Heb je een 2G-telefoon?

 

Link hier werkt niet.


 

Onder 2

Aanbod bekijken

 

Deze zijn niks voor mij en erg duur. Ik heb al een abonnement en die wil ik blijven gebruiken.

 

Neem dan contact met ons op.

Brengt je terug waarvan ik kwam en heb ik nog weinig aan.

Graag wil ik een e-mail contact optie met T-Mobile medewerker voor mijn (persoonlijke) vragen.

Delen 1-3 krijg je niet mee gekopieerd.

 

Het werkt makkelijker als T-Mobile ook het 2G netwerk blijft houden.

Reputatie 7
Badge +14

T-mobile behoudt het 3G netwerk naast 4G en 5G. Dat gaan ze niet terugdraaien omdat sommige mensen nog een hele oude telefoon hebben. Denk ook aan de energie die dit allemaal gaan schelen. Ze hebben 5000 opstelpunten met elke 3 antenne richtingen, dus 15.000 2G zenders!

Denk ook aan de energie die dit allemaal gaat schelen. Ze hebben 5000 opstelpunten met elk 3 antenne richtingen, dus 15.000 2G zenders!

Alle nieuwe systemen waar (bijna) niemand op zat te wachten kosten geen energie. 🙂

Reputatie 7
Badge +14

T-mobile gaat ook van 2 TV platformen naar 1. Scheelt ook een bak energie!

Er is een breder MVO beleid bij deze operator. Bekijk hier hun rapportage over 2022.

Nog steeds geen oplossing voor dit.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Ralph F ,

Er is al duidelijk aangegeven hoe nu verder.

Er is ook aangegeven dat helaas er niets anders opzit dan een geschikte telefoon aan te schaffen.

Probeer eens te denken in oplossingen in plaats van in problemen. 

De "vooruitgang " houden we toch niet tegen.

Reputatie 7
Badge +14

@Ralph F Er zijn genoeg erg goedkoop toestellen te vinden zonder poespas.Google laat ze al zien voor €20 

Veranderingen kunnen voor sommige mensen eng zijn dat snap ik.

Kijk anders eens op marktplaats daar is veel te vinden
het is wat het is. Vooruitgang hou je niet tegen 

succes en tot ziens 

 

Hallo @Ralph F ,

Er is al duidelijk aangegeven hoe nu verder.

Er is ook aangegeven dat helaas er niets anders opzit dan een geschikte telefoon aan te schaffen.

Probeer eens te denken in oplossingen in plaats van in problemen. 

De "vooruitgang " houden we toch niet tegen.

Is makkelijk zeggen.

@Ralph F Er zijn genoeg erg goedkoop toestellen te vinden zonder poespas.Google laat ze al zien voor €20 

Veranderingen kunnen voor sommige mensen eng zijn dat snap ik.

Kijk anders eens op marktplaats daar is veel te vinden
het is wat het is. Vooruitgang hou je niet tegen 

succes en tot ziens 

 

Zo te zien T-Mobile verkoopt geen toestellen, wat vreemd is.

Reputatie 7
Badge +14

T-Mobile verkoopt toestellen altijd in combinatie met een abonnement(verlenging).

Mocht je alleen een los toestel willen kopen, dan is marktplaats voor 2e hands of de vele retailers voor nieuwe toestellen het juiste kanaal. Denk aan Mediamarkt, Coolblue, bol.com, belsimpel.nl etc.

Fijn dat je nu in oplossingen denkt want vooruitgang houd je niet tegen, go with the flow..

Reageer