Sticky Vraag

[Info] - VoLTE netwerktechnologie

Reputatie 2
Badge +2

Het netwerk van T-Mobile is op dit moment het best geteste netwerk bieden, zowel voor spraak als voor data!

P3 Communications, een onafhankelijke organisatie die wereldwijd de kwaliteit van mobiele netwerken test, zegt hierover het volgende;

“Despite not offering VoLTE yet, T-Mobile is the overall voice leader. The operator thus proves that fast call setup times and excellent speech quality can be achieved with legacy voice technology too.”

Bij T-Mobile willen we dat jij altijd het beste netwerk tot je beschikking hebt. Volgens het vergelijkend onderzoek van P3 van 2017 zijn wij in deze opzet geslaagd.
T-Mobile investeert fors in de beste technologie om ervoor te zorgen dat onze klanten kunnen genieten van een kwalitatief hoogstaand netwerk.
Op dit moment hebben wij VoLTE niet geactiveerd en toch bieden we je kwalitatief goed netwerk voor zowel spraak als data! Dit hebben we kunnen realiseren door een nieuw netwerk te bouwen met een nieuwe technologie.

Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar manieren om onze klanten de beste ervaring te bieden door verbeteringen en upgrades door te voeren op ons netwerk. Op dit moment levert de activering van VoLTE nog geen aanzienlijke verbetering op voor de klantervaring.

Om dit te verduidelijken moeten we iets dieper ingaan op de techniek. De VoLTE technologie onderscheidt zich namelijk op twee aspecten:

1. Korte call setup tijd (het opzetten van het gesprek)
2. De mogelijkheid om nieuwe ‘voice codecs’¹ te introduceren voor een
hoge gesprekskwaliteit.
¹ deze ‘voice codecs’ zijn momenteel echter nog in ontwikkeling en niet breed beschikbaar.

Ons huidige netwerk is van hoge kwaliteit en biedt zowel een snelle call setup tijd als een hoge gesprekskwaliteit. VoLTE biedt daarom voor het T-Mobile netwerk, in de huidige vorm, nog geen verbetering. Zodra dit wel het geval is, kunnen we besluiten VoLTE te activeren.
T-Mobile streeft niet alleen naar een snelle lancering van nieuwe technologieën, maar kijkt vooral naar het effect van deze technologie op de klantervaring, want daar draait het uiteindelijk om!

23 reacties

Dank voor deze toelichting; maar het gebruik van VoLTE biedt ook minder drukte op het 3G netwerk, waar het nu soms echt dramatisch is om verbinding op te leggen (qua snelheid / drukte). Daarnaast kun je ook VoWiFi uitrollen, dan krijgen mensen met slecht mobiel bereik (bijvoorbeeld binnenshuis of in goed geïsoleerde plekken) ook de mogelijkheid om via WiFi te bellen (zoals dit bij Vodafone NL kan). Tot slot: in de zomer van 2016 kwam T-Mobile nota bene zelf met allemaal persberichten waarin stond dat "VoLTE er aan zat te komen" en waarin geschermd werd met allemaal 'voordelen' - dat is toch niet zo geloofwaardig om dat nu weer tegen te spreken?
Reputatie 5
Badge +17
Op sommige plekken heeft 4G beter ontvangst dan 3G, en op sommige plekken is het 3G netwerk overbelast. Als VoLTE live gaat, dan wordt 3G minder snel overbelast.
Hebben jullie daar wel aan gedacht?

Edit: PHKLM was iets sneller met typen 😛
Reputatie 1
Dus het was al die tijd geen kwestie van het niet kunnen activeren, maar meer van het niet willen activeren. Zo komt het op mij over in ieder geval.
Reputatie 5
3g begint op plekken waar 10Mhz gebruikt wordt op de 2100Mhz en waar UMTS900 niet of amper bereik heeft aardig vol te raken.
VoLTE lijkt me binnen nu en een half jaar echt wel noodzaak om te leveren. De snelheid van UMTS zakt inderdaad aardig in na activatie van 10Mhz voor LTE op de 2100Mhz band.

/offtopic Of gewoon Tele2 roaming afschaffen, dan is het probleem ook direct opgelost 😉
"Het best geteste network". Ik vind dit vanaf dag 1 al een zeer foute slogan. Het best geteste network betekend dat heel veel mensen aan het proberen zijn hoe je network werkt. Maar geeft helemaal niet aan dat het ook werkt. Want wat jullie nu ook met VOLTE aan het doen zijn is alleen maar testen en dus concluderen dat het niet werkt.

Dus wat jullie eigenlijk bedoelen met die slogon is dat jullie network veel beter is dan de andere netwerken. En dat trekken de gebruikers dus behoorlijk in twijfel.

Kortom:
BEST GETESTE : JA (en als je nog Jaren blijft testen met VOLTE, dan bijft die omschrijving dus)
BEST NETWERK: ZEKER NIET!!!!!

Het is dat mijn werkgever KPN te duur vond, maar daar werkte de boel tenminste wel in het gebouw.
Binnenshuis, begane grond amper 3G signaal. Mis regelmatig oproepen en SMS. Gesprekken staken als ik door de woning wandel.

4G wel sterk in huis. Dus daarom graag ASAP VoLTE!
Yes, eindelijk gestart met uitrollen!!

https://www.iculture.nl/nieuws/t-mobile-volte-iphone-bellen-4g/
Reputatie 7
Badge +20
Hi Serviceweb,

De informatie van dit artikel klopt niet, er is geen VoLTE voor iPhone uitgerold op dit moment. Ik zal hier later meer uitleg over geven in dit topic.
Kan je me dan vertellen wat wel?!
Want er moest iets gedaan worden met de instellingen van mijn telefoon, door T-Mobile.

Vreemd dat ze met zo'n verhaal komen dan, ja toch...
Reputatie 5
Ze hebben gewoon alvast geregeld dat als het live gaat je het direct op je iphone kunt gebruiken. Dit omdat apple vaak gigantisch lang doet over het goedkeuren van een verzoek als deze.
Ik vermoed dat zodra 3ca op totaal 40mhz live is op 4g, voLTE aangezet zal gaan worden.
Reputatie 7
Badge +20
Hi,

Mijn update staat nu in dit algemene topic. Hier vind je op dit moment dus de meest relevante informatie! Verdere vragen kun je daar ook stellen.
Reputatie 2
Badge +2
PHKLM schreef:

Dank voor deze toelichting; maar het gebruik van VoLTE biedt ook minder drukte op het 3G netwerk, waar het nu soms echt dramatisch is om verbinding op te leggen (qua snelheid / drukte). Daarnaast kun je ook VoWiFi uitrollen, dan krijgen mensen met slecht mobiel bereik (bijvoorbeeld binnenshuis of in goed geïsoleerde plekken) ook de mogelijkheid om via WiFi te bellen (zoals dit bij Vodafone NL kan). Tot slot: in de zomer van 2016 kwam T-Mobile nota bene zelf met allemaal persberichten waarin stond dat "VoLTE er aan zat te komen" en waarin geschermd werd met allemaal 'voordelen' - dat is toch niet zo geloofwaardig om dat nu weer tegen te spreken?

Hallo PHKLM,

Ik ben op de achtergrond met jullie feedback aan de slag gegaan. Jouw verhaal is erg logisch en klopt ook. Alleen neemt voice in verhouding tot data weinig capaciteit in beslag. Op dit moment is dit zo'n 80/90% data. VoLTE zal dus niet heel veel meer ruimte bieden op het 3g netwerk.

Wat betreft de voordelen, dat klopt natuurlijk. Maar theorie en praktijk komen nooit helemaal overeen. In praktijk blijkt VoLTE toch wat lastiger te zijn dan eerder gedacht. Het grootste voordeel is op dit moment de 'call setup' tijd. (zoals ik eerder heb uitgelegd in mijn post) Voor de andere, oudere netwerken kan VoLTE wel van toegevoegde waarde zijn. Als je de call setup tijd van 5/6 seconden wat terug kan brengen naar 2/3 is dit toch wel een significant verschil.
Dit specifieke voordeel is er bij ons niet omdat ons SRAN netwerk een gemiddelde call 'setup tijd' van twee seconden heeft (zonder VoLTE).

Zoals als eerder gezegd staat bij ons de klantervaring centraal. De beslissingen die gemaakt worden, worden dan ook in dit licht genomen. Denk daarbij aan het feit dat er gekeken wordt naar de breedte van het klantenbestand en niet alleen de techneuten (zoals jullie). 😉

Toch heb ik mijn best gedaan om jullie feedback punt voor punt neer te leggen bij de juiste personen. Reken er maar op dat dit is doorgekomen. Ik wil jullie wel erg bedanken voor de feedback!
Zag zo juist dat op mijn non branded S7 ook 4G bellen optie beschikbaar gekomen is na de laatste update.... zou leuk zijn als VoLTE (/VoWiFi) op korte termijn nog eens uitvoerig getest kan worden 🙂
Reputatie 7
Badge +20
Er wordt druk getest, Ou-Tannu! Het kan nog wel even duren voor het echt van toegevoegde waarde is en we dit gaan uitrollen. We bekijken in ieder geval zeker de mogelijkheden! 🙂
Goedemiddag David, graag zou ik mijn mening hierover kwijt willen…
Persoonlijk lijkt het mij een goede stap als T-Mobile VoLTE/VoWIFI aanbiedt. Dit om het bereik en dan met name binnenshuis te verbeteren.
De algemene dekking van TM is er de laatste tijd zeker op vooruitgegaan, maar binnenshuis heb je nu eenmaal vaak minder bereik wat toch tot ergernis kan zorgen.
TM heeft op dit het beste landelijke dekkende 4G-netwerk van Nederland, dus waarom dan geen gebruik maken van VoLTE?
Als deze mogelijkheid wordt aangeboden dan biedt TM m. i. toch een mooier completer aanbod en kan daarmee nog beter de concurrentie aan op de huidige markt.
Ook ik ben daarom erg benieuwd naar wat TM uiteindelijk zal beslissen over deze mogelijkheid.
Dommels-2010 schreef:

Goedemiddag David, graag zou ik mijn mening hierover kwijt willen…
Persoonlijk lijkt het mij een goede stap als T-Mobile VoLTE/VoWIFI aanbiedt. Dit om het bereik en dan met name binnenshuis te verbeteren.
De algemene dekking van TM is er de laatste tijd zeker op vooruitgegaan, maar binnenshuis heb je nu eenmaal vaak minder bereik wat toch tot ergernis kan zorgen.
TM heeft op dit het beste landelijke dekkende 4G-netwerk van Nederland, dus waarom dan geen gebruik maken van VoLTE?
Als deze mogelijkheid wordt aangeboden dan biedt TM m. i. toch een mooier completer aanbod en kan daarmee nog beter de concurrentie aan op de huidige markt.
Ook ik ben daarom erg benieuwd naar wat TM uiteindelijk zal beslissen over deze mogelijkheid.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.. oa voor mij zal het een betere dekking voor voice kunnen opleveren.. (en ach als VoWiFi ook nog eens mee doet..) heb ik thuis meteen "uitmuntende" dekking 🙂
Tabali schreef:

Wat betreft de voordelen, dat klopt natuurlijk. Maar theorie en praktijk komen nooit helemaal overeen. In praktijk blijkt VoLTE toch wat lastiger te zijn dan eerder gedacht. Het grootste voordeel is op dit moment de 'call setup' tijd. (zoals ik eerder heb uitgelegd in mijn post) Voor de andere, oudere netwerken kan VoLTE wel van toegevoegde waarde zijn. Als je de call setup tijd van 5/6 seconden wat terug kan brengen naar 2/3 is dit toch wel een significant verschil.
Dit specifieke voordeel is er bij ons niet omdat ons SRAN netwerk een gemiddelde call 'setup tijd' van twee seconden heeft (zonder VoLTE).

Zoals als eerder gezegd staat bij ons de klantervaring centraal. De beslissingen die gemaakt worden, worden dan ook in dit licht genomen. Denk daarbij aan het feit dat er gekeken wordt naar de breedte van het klantenbestand en niet alleen de techneuten (zoals jullie). 😉

Het grootste voordeel? Internet snelheid tijdens het bellen! max 15 mbits is nu toch wel echt achterhaald, áls je dat al eruit weet te krijgen....
Hallo.

Ik hoop ook echt dat t-mobile nog eens met de optie VoWIFI gaat komen. Heb thuis (4569) binnenshuis een bereik van zo goed als geen. Dit geld trouwens voor alle 4 de netwerken. Ben verder zeer tevreden verder over t-mobile (op enkel het trage internet in het buitenland na momenteel maar das een ander topic) maar de optie VoWIfi zou ervoor zorgen dat ik mijn tel eindelijk thuis ook eens normaal zou kunnen gebruiken zoals bij Vodafone wel het geval is. Deze optie zou voor mij dus meer dan welkom zijn.

Grt,
Reputatie 3
Badge
Hi allemaal,

zie mijn nieuwe topic: https://forum.t-mobile.nl/netwerk-347/pilot-bellen-via-het-unlimited-4g-netwerk-van-t-mobile-volte-283263
Hallo,

Sinds vorige week eindelijk een betere dekking. t-mobile heeft dus als eerste provider een antenne geplaatst op de locatie 4569 zodat wij na jaren en jaren ook eens eindelijk een sterk verbeterde dekking binnenshuis hebben voor zowel 3g en 4g. Andere providers nog steeds 0,0. t-mobile BEDANKT.👍

Grt,

Een tevreden klant
Is er al meer bekend over de samenwerking tussen T-Mobile en Oneplus om VoLTE ondersteuning toe te voegen aan de toestellen van Oneplus?

Mijn dekking op 3G is niet goed (genoeg) en als VoLTE binnenkort gaat werken op mijn Oneplus 3 hoef ik niet opnieuw de netwerk compensatie aan te vragen.
Reputatie 6
Badge +16
Hoi Jibbewillem,

Ik kan me voorstellen dat je daar met smart op zit te wachten! Op dit moment is daar nog niet meer over bekend. Maar waarschijnlijk zullen de technische ontwikkelingen ervoor zorgen dat 4G bellen veel algemener wordt. 4G bellen zal vergelijkbaar zijn met bellen over 2G- en 3G-netwerken. Op het moment dat je je sim plaatst en je toestel inschakelt, zul je dan 4G kunnen bellen.

Ik verwacht dus zeker dat ook voor jou VoLTE over niet al te lange tijd beschikbaar is op jouw toestel. Op dit moment is het alleen nog wel even geduld hebben! 🙂
Bedankt voor je reactie Jaimy. Dan ga ik maar even bellen voor een "verlenging" van de netwerk compensatie 😁

Reageer