Beantwoord

Abonnement gebruiken in de UK

• 2 januari 2021
  • 5 reacties
  • 423 Bekeken

Goedemiddag,

Ik ben verhuisd naar de UK en heb mijn Nederlandse abonnement nog. Dat wil ik graag houden omdat ik nog regelmatig in Nederland kom. Ik hoorde van iemand dat je met je simkaart minimaal 1x per half jaar verbinsing moet maken met een Nederlandse zendmast (of hoe heet dat...). Klopt dat? Want vanwege corona gaat me dat nu niet lukken. 

Alvast hartelijk dank!

Groet Astrid

icon

Beste antwoord door Hajar 4 januari 2021, 10:33

Hi @asnoord 

In juni 2017 is de EU-regulering op het gebied van roamingkosten van kracht gegaan. Sindsdien kunnen klanten hun Nederlandse bundels ook in de EU gebruiken. Het uitgangspunt van de roamingregulering is om periodiek reizen te ondersteunen, maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. Een Nederlands abonnement is bedoeld gebruik in Nederland. Als je je abonnement permanent in het buitenland gebruikt dan kan er sprake zijn van onredelijk verbruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van het Abonnement als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en gedurende deze periode méér (roaming) verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik door klanten te voorkomen. Een van die maatregelen hanteren we sinds 2 mei 2018: een toeslag als de klant meer datagebruik in de EU dan in NL laat zien. Je krijgt dan een waarschuwings-sms en dan krijg je 30 dagen de tijd om je roaming gedrag aan te passen om extra kosten te voorkomen. 

Op deze pagina kun je er meer over lezen. Ik hoop dat je zo verder komt!  Als je nog vragen hebt, laat het ons vooral weten.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @asnoord 

In juni 2017 is de EU-regulering op het gebied van roamingkosten van kracht gegaan. Sindsdien kunnen klanten hun Nederlandse bundels ook in de EU gebruiken. Het uitgangspunt van de roamingregulering is om periodiek reizen te ondersteunen, maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. Een Nederlands abonnement is bedoeld gebruik in Nederland. Als je je abonnement permanent in het buitenland gebruikt dan kan er sprake zijn van onredelijk verbruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van het Abonnement als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en gedurende deze periode méér (roaming) verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik door klanten te voorkomen. Een van die maatregelen hanteren we sinds 2 mei 2018: een toeslag als de klant meer datagebruik in de EU dan in NL laat zien. Je krijgt dan een waarschuwings-sms en dan krijg je 30 dagen de tijd om je roaming gedrag aan te passen om extra kosten te voorkomen. 

Op deze pagina kun je er meer over lezen. Ik hoop dat je zo verder komt!  Als je nog vragen hebt, laat het ons vooral weten.

Beste Hajar,

Dankjewel voor je uitgebreide informatie. Als ik in Engeland ben heb ik mijn Nederlandse simkaart altijd uit staan. Ik heb uiteraard ook een Engels nummer. Ik was bang dat mijn Nederlandse nummer wordt geblokkeerd omdat ik nu vanwege Covid langer dan 6 maanden niet in Nederland kan zijn. Ik hoorde van een vriend dat je 1x per 6 maanden met je Nederlandse simkaart verbinding moet maken met een Nederlandse zendmast. Maar ik lees daar niks over terug, dus ik ga er vanuit dat dat niet hoeft. 

Maar als dat anders is dan hoor ik het graag.

Dankjewel!

Reputatie 7
Badge +20

Hi @asnoord 

Nee geen zorgen bij een abonnement hoef je niet eens in de zoveel tijd verbonden te zijn met het Nederlandse netwerk om het abonnement actief te houden. Je abonnement blijft actief totdat je die zelf opzegt. 

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt!

Reputatie 5
Badge +12

Houdt wel rekening met (on)redelijk gebruik binnen de EU. Zie dit topic.

Dankjewel Hajar. Fijne dag!

Reageer