Beantwoord

Go Unlimited 60 dagen EU

• 23 februari 2017
  • 23 reacties
  • 1052 Bekeken

Als piloot kom ik veel vaker dan 60 dagen per jaar in het buitenland, dit zijn echter bezoekjes van korte duur (maximaal een uur op de grond). Uiteraard heb ik tijdens zulke korte bezoekjes totaal niets aan ongelimiteerd data verbruik, maar dit betekent wellicht wel dat ik op vakantie juist geen onbeperkt data beschikbaar heb.
Word de teller van 60 dagen ook afgeschreven als ik data-roaming uitzet op mijn telefoon tijdens een bezoek aan het buitenland?

Zo niet... Hebben jullie er aan gedacht om de de abonnee de keuze te geven wanneer hij de 60 dagen periode aanzet? In dat geval zou de standaard 10GB EU per maand zijn en als de abonnee daarover heen dreigt te gaan krijgt hij de optie om de 60 dagen onbeperkt internet aan te zetten.
Dat zou voor mij en andere mensen werkzaam in internationaal transport in ieder geval een uitkomst zijn en per saldo maakt het voor T-Mobile niet uit (denk ik dan als leek).
icon

Beste antwoord door Skyrider 24 februari 2017, 01:35

Goedenacht Ruudddd.

Je gebruikt alleen een dag van de 60 dagen als je data gebruikt in het buitenland. Als je roaming uitzet, kun je geen internet gebruiken, dus gaat het ook niet van je 60 dagen af 🙂.

En zo'n keuze zou een leuke optie zijn. Alleen zie ik het zo snel niet gebeuren, omdat hun systeem wel aangepast moet worden om dat te kunnen doen. Maar wie weet dat een moderator zo'n suggestie door kan geven 😃.

Met vriendelijke groeten,
Skyrider
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 4
Badge +9
Goedenacht Ruudddd.

Je gebruikt alleen een dag van de 60 dagen als je data gebruikt in het buitenland. Als je roaming uitzet, kun je geen internet gebruiken, dus gaat het ook niet van je 60 dagen af 🙂.

En zo'n keuze zou een leuke optie zijn. Alleen zie ik het zo snel niet gebeuren, omdat hun systeem wel aangepast moet worden om dat te kunnen doen. Maar wie weet dat een moderator zo'n suggestie door kan geven 😃.

Met vriendelijke groeten,
Skyrider
Het zou fijn zijn als een moderator mijn suggestie door kan geven. Het zal ook voor veel mensen in de grensstreek het probleem oplossen dat ze opeens door hun 60 dagen unlimited heen zijn terwijl ze nog op vakantie willen.
Nou inderdaad, ik zat hier laatst ook zo over na te denken. Bij gevallen zoals even de grens over, of in een omgeving zitten waar het bereik waardeloos is kost je direct een dag. Of T-Mobile moet een sorry data/tijd teller inbouwen met 24uur x 60 dagen die afloopt zodra je je roaming gebruikt. Of idd een keuze kunnen maken van te voor of je je onbeperkte internet aan zeg of gebruik wilt maken van je 10 gb per maand als je dus je data op een ander moment wilt gebruiken.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Ruud en Balletje-balletje,

Bedankt voor het delen van jullie ideeën deze zijn ook zeker welkom! Zoals Skyrider ook heeft aangegeven gaat het alleen van de 60 dagen af als je een dataverbinding maakt in het buitenland. Zodra de 60 dagen op zijn kun je gebruik maken van 10GB per maand dus als je op vakantie gaat dan heb je dat ook nog als optie. In dit geval kun je zelf even afwegen of het handig is om voor één uur gebruik te maken van dataroaming of niet en zo dus je eigen gebruik in de gaten houden.
Hoi Hajar,

Ondanks dat dat werkt, blijft het natuurlijk een vreemde manier van werken waar ik niet heel erg blij van word. Een andere oplossing die werkt is altijd op 1 Januari 60 dagen op vakantie gaan en daarna niet meer. Totaal niet praktisch in de echte wereld echter.

T-Mobile vind het prima als ik de eerste 60 dagen van een jaar 300GB (5GB per dag) verbruik en in de resterende 10 maanden 100GB (10x10GB). Totaal 400GB.

Echter als ik de eerste 10 maanden 100GB verbruik in het buitenland en vervolgens 60 dagen op vakantie ga mag ik opeens nog maar 20GB verbruiken ipv 300GB. Totaal 120GB (fijn 280GB door de neus geboord)

of als ik dat niet wil

Mag ik de eerste 10 maanden 0GB verbruiken en vervolgens in 60 dagen 300GB. Totaal 300GB (maar wel 10 maanden geen whatsappje sturen vanuit het buitenland)

Ik vind dat een hele vreemde gang van zaken vooral voor mensen die veel moeten reizen voor werk en in de grensstreek wonen die wel behoefte hebben aan een beetje internet, maar vervolgens op vakantie bestraft worden.

Eerlijker zou zijn dat je zelf de onbeperkt internet modus activeert en dat dan die 60 dagen gaan lopen totdat je het weer uitzet. OF dat iedereen gewoon die 400GB (die beschikbaar is voor buitenland gebruik) mag verstoken in het buitenland in een kalenderjaar ongeacht wanneer je dat doet.

Het is gewoon niet echt klantvriendelijk voor mensen die wat vaker in het buitenland zijn maar het dan alleen gebruiken voor whatsapp en email (zakelijk gebruik zonder kvk-nummer) of voor mensen in de grensstreek die hun roaming niet veilig aan kunnen laten staan zonder dagen te verliezen.
Reputatie 6
Badge +17
Hallo Ruud,

Bedankt voor je duidelijke en volledige reactie. We begrijpen je punt volledig en als persoon die vaak in het buitenland komt is jouw constructie inderdaad handiger. We hebben je feedback in ieder geval meegenomen. Het proces zal op korte termijn niet aangepast worden, maar onze collega's weten dan wel waar behoefte aan is. Mocht het proces in de toekomst veranderen dan weten ze dat er ook rekening gehouden moet worden met klanten die vaak in het buitenland zijn.

Heb je in de toekomst weer suggesties of heb je een vraag of verzoek? Laat het ons weten. We staan je graag te woord Ruud. 🙂
Zojuist een zeer onvriendelijk gesprek gehad met ene Nathalie die zegt bij T-Mobile op de klantenservice te werken. Zij beweerde ten stelligste dat als je in het buitenland dataroaming uit hebt staan en de telefoon 1 dag gebruikt alleen om te bellen er al 1 dag van de 60 dagen Unlimited Internet EU wordt afgeschreven. Zij beweerde zelfs dat voor iedere dag dat je telefoon maar even contact maakt met een buitenlandse mast, dus zelfs als je niet belt en geen internet in het buitenland gebruikt (dataroaming staat uit), er 1 dag internet gebruik van die 60 dagen Unlimited Internet EU wordt afgetrokken.
Hajar, zou je daarom het verhaal van die datroaming ook even aan je collega Nathalie (vlgs haar werkt er maar één Nathalie bij T-Mobile) willen uitleggen, zodat zij dat ook begrijpt. Hoor graag of het gelukt is. B.v.d.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Verborg,

Jammer om te lezen dat je geen fijn gesprek hebt gehad. De 60 dagen gelden alleen als je een dataverbinding maakt in het buitenland. Een dataverbinding van een paar minuten telt al als één dag. Dus het maakt niet uit of je de hele dag gebruik maakt van een internet of een paar minuten. Ik zal dit ook duidelijk maken aan mijn collega.
Bedankt Hajar voor je snelle reactie en de bevestiging van jouw eerdere uitleg over wanneer een dag als een 'dataverbruiksdag' in het buitenland telt. Ik kon me ook totaal niet voorstellen dat die uitleg van jouw collega klopte, maar ze bleef daarin echter eigenwijs volharden. Daarom werd het ook zo'n vervelend gesprek. Nu is het in ieder geval helemaal duidelijk. En ik hoop nu jouw collega Nathalie ook 😉
Zojuist heb ik ook het bericht ontvangen dat ik door mijn 60 dagen roaming heen ben. Ik woon in de grensstreek en mijn telefoon maakt af en toe wel eens verbinding met een buitenlandse mast. Ook doe ik regelmatig boodschappen in het buitenland. Nu ging ik eigenlijk uit van de definitie van een roamingdag zoals de consumentenwijzer, ACM en EU hanteren en die ook wordt gebruikt door Vodafone en KPN:

Wanneer telt een dag als een roamingdag?
Maakt u een dag en een nacht in het buitenland gebruik van uw mobiele telefoon? Dan telt die dag als een roamingdag. Woont u in een grensgebied en maakt uw telefoon dagelijks minimaal één keer contact met uw thuisnetwerk? Dan roamt u die dag niet.

Waarom wijkt T-Mobile hier vanaf? Kan dat eigenlijk wel?
Helemaal mee eens Alexdepalex. Ik snap het dit beleid van t-mobile ook niet, want op deze manier stelt 60 dagen EU-Unlimited dus totaal niets voor. Ik ben echter, net zoals velen met mij, wel benieuwd naar de reactie van T-mobile. Want ook binnen T-mobile schijnt hier veel verwarring over te zijn en geven zelfs veel van haar medewerkers verschillend uitleg over wat 60 dagen EU-Unlimited nu echt betekent. Of is het gewoon een verkoopstunt en in werkelijkheid een echte 'kat in de zak?'
Jullie snappen dat het verwijzen naar de ACM, een website die vooral de ACM volgt en EU (zonder bron, maar ik vermoed dit document) niet heel veel voorsteld als de eerste twee partijen zijn die inmiddels al meerdere malen in het ongelijk zijn gesteld? Helemaal aangezien de EU verorderning niet spreekt over definiëringen van 60 dagen, maar uitsluitend over waar je minimaal recht op hebt. Providers hebben het recht om zichzelf te beschermen tegen onredelijk gebruik en wat dat betreft is artikel 4 een vervelend, vrij open artikel.

Er is vrij duidelijk uitgelegd dat 1 van de 60 dagen vervalt als je op een kalenderdag data verbruikt in het buitenland.

Het is dus een misverstand als je denkt dat je recht hebt op meer dan die 10gb per maand. Dit is namelijk een bundel bepaalt aan de hand van de EU verorderning naar waarde van jouw contract en dat is het enige gedeelte waar je recht op hebt. Dit is ook vrij duidelijk inmiddels, want de 60 dagen wordt niet meer aangeboden....

Dat aan die 60 dagen dus ook nog eens beperkingen zitten die het 'minder gunstig' maken... Ja, dat is extreem vervelend voor mensen die bij de grens wonen en dus vaak wisselen tussen NL en EU netwerk, maar je hebt verder echt geen recht op meer.

Meer dan, probeer dat verbinden in het buitenland te voorkomen, kan je dus niet als advies krijgen.
Hoi Poco Loco,

Je reageert off-topic (data vrije muziek), stelt dat ik iets eis (wat ik niet doen) en doet verder geen onderzoek naar wat ik stel (hint: Questions and Answers | Roaming | Digital Single Market).

Doei 🙂
Reputatie 4
Badge +3
@alexdepalex

Hoi Alex,

Op het moment dat je toestel een dataverbinding maakt met een buitenlands netwerk is dat in de kern roaming.

De uitleg van het consumentenloket Consuwijzer heeft een andere invalshoek, namelijk het bepalen van (on)redelijk gebruik. De roaming regulering heeft als doel (gehad) om periodiek internet in het buitenland toegankelijker en goedkoper te maken. Daarin is wel ruimte opgenomen voor het hanteren van een beleid voor redelijk gebruik. In de regel kan er in een periode van vier maanden gekeken worden of het verbruik meer beslaat op het buitenland of Nederland. Enkel voor dit doel is het inderdaad zo dat als je minimaal één keer contact maakt met het thuisnetwerk, dat het dan niet geldt als roamingdag. De Fair Use Policy is enkel gericht op het tegengaan van misbruik van de roaming regulering. Op het moment dat er dagelijks verbinding is met het thuisnetwerk is daar natuurlijk absoluut geen sprake van. Er is dan geen permanent verblijf in het buitenland.

De 60 dagen gratis roamen kent een heel andere invalshoek. Namelijk de extra mogelijkheid die wordt geboden vanuit het Go abonnement. Daarin is de invulling van één roamingsdag wat anders gekaderd. Dat heeft ermee te maken dat je anders structureel - en dus langer dan 60 dagen - (gratis) data kunt verbruiken in het buitenland, mits je een keer verbinding maakt met het T-Mobile NL netwerk.

@verborg17

Begrijpelijk dat je duidelijkheid wilt omtrent de 60 dagen onbeperkte data in de EU. Ik heb het hierboven uiteengezet. Hopelijk zorgt het zo voor meer duidelijkheid. Het is absoluut iets wat we graag aanboden. Door het verschil van invalshoek kent de term 'roamingdag' een verschillende interpretatie. Het ene facet is namelijk gericht op het tegengaan van onredelijk gebruik en het andere is gericht op het gratis gebruik van data voor 60 dagen. Daarin is het dus iets anders gekaderd omdat je anders in theorie een heel jaar gratis zou kunnen roamen. 60 dagen is verder natuurlijk ruim boven de dagen die iemand gemiddeld in het buitenland doorbrengt. Ik heb zelf bijvoorbeeld 25 vakantiedagen. Met de aanvulling van een aantal weekenden die ik in het buitenland spendeer, zou de grens van 60 dagen eigenlijk nooit in zicht komen.
He Alex,

Als je nu bijdehand wil doen, hou het dan correct, anders werkt het niet. Ik heb 'jullie' erop gewezen niet nauwkeurig bezig te zijn, slechte/gekleurde bronnen te gebruiken en zaken te eisen, dan bewijs je mijn gelijk met deze reactie...

Datavrije muziek? Niet genoemd...
Je eist een verklaring van T-Mobile voor het niet leveren van de misconceptie "het recht op 60 dagen" en krijgt nota bene uitleg (tweemaal) waarom die er niet is en hoe jouw interpretatie incorrect is.
Onderzoek, je hebt niet door dat het gelinkte document de bron voor de uitleg van Mitch is.

Dus, de denigrerende doei, die mag je zelf even in de spiegel oppakken.
Na die 60 dagen krijg je dus 10gb in de EU per maand. Na 3 weken heb ik die 10gb ook op.
Kan ik dan gb's bijkopen of hoe werkt dat?
Ik zal toegeven dat die informatie nie 123 te vinden is en niet al te duidelijk.

Via https://www.t-mobile.nl/buitenland/tarieven-buitenland kan je voor een Go abonnement op https://www.t-mobile.nl/mb-aanvuller komen. Daar zie je de prijzen voor verschillende aanvullers die je dan kan nemen, maar de opmerking "gratis voor unlimited" is volgens mij alleen binnen NL geldig en niet voor je 10gb in EU gedeelte.

Het idee is als het Travel & Surf zoals we dat eerder hadden.
Ik wacht wel ff op een antwoord van een moderator, die zal dat wel weten.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi hoi Siepje,

Een terechte vraag! Wanneer je de 60 dagen hebt geinternet in het buitenland en daarna 10GB toegekend krijgt dan kan je na het verbruiken van die 10GB gewoon een GB aanvuller aanschaffen (deze is niet gratis), je blijft dus altijd de mogelijkheid hebben om te internetten in het buitenland!

Ik hoop dat hiermee je vraag beantwoord is. 🙂
Oke en hoe veel gb's kun je dan aanschaffen? En wat zijn de kosten hiervan?
Siepje, dat staat dus op de pagina's die ik link.

Ik zal toegeven dat die informatie nie 123 te vinden is en niet al te duidelijk.

Via https://www.t-mobile.nl/buitenland/tarieven-buitenland kan je voor een Go abonnement op https://www.t-mobile.nl/mb-aanvuller komen. Daar zie je de prijzen voor verschillende aanvullers die je dan kan nemen, maar de opmerking "gratis voor unlimited" is volgens mij alleen binnen NL geldig en niet voor je 10gb in EU gedeelte.

Het idee is als het Travel & Surf zoals we dat eerder hadden.
Maar het is nog steeds niet duidelijk..
Issam zegt als je je 10gb op hebt dat je een gb-aanvaller kunt aanschaffen, die niet gratis is..

Als ik dan naar de link ga die jij gestuurd hebt, staat er dit;

Go-abonnement:
250 MB-aanvuller voor € 2,50
1 GB-aanvuller voor € 7,50 (gratis bij Go Unlimited)
2 GB-aanvuller voor € 10,00
5 GB-aanvuller voor € 15,00

Op diezelfde pagina staat; Kan ik deze mb-aanvaller ook in het buitenland gebruiken?

Ja, de aanvuller is geldig in Nederland én in de EU, Noorwegen en IJsland.

Dus zeg het maar.. toch betalen of toch gratis?
Ok, dat zeg ik dus met de opmerking "alleen binnen Nederland". Het is letterlijk de vraag die open stond en door Issam is beantwoord, maar bij deze nog een keer expliciet:

Binnen NL hebben Unlimited klanten een gratis 1gb aanvuller. Zodoende kunnen ze onbeperkt blijven aanvullen, gratis, en gebruik maken van het netwerk.

Als je echter niet meer in Nederland zit, afhankelijk van welk abonnement je hebt, kan je databundel voor Europa op raken. Na opraken zijn aanvullers beschikbaar en geldig in heel Europa, doch deze moet je betalen.

Reageer