Beantwoord

Hoe werkt de 60 dagen van T-Mobile GO als roaming is uitgeschakeld?

• 25 maart 2017
  • 22 reacties
  • 1074 Bekeken

Wat gebeurd er met mijn 60 dagen clausule als ik in het buitenland ben en geen mobiel internet gebruikt en dus ook de roaming, in een tijdspanne van 00:00 tot de volgende dag 00:00, heb uitgeschakeld? Hierbij is op te merken dat de telefoon wel gebruikt wordt voor gesprekken.

Is er een mogelijkheid om te zien hoeveel dagen je van de genoemde 60 hebt aangesproken?
icon

Beste antwoord door Muberra 27 maart 2017, 11:02

Hi Seaking,

Dat is een goede vraag van je! Op het moment dat je jouw roaming uit hebt staan en je gebruikt geen data die dag, dan wordt dat ook niet meegeteld als een dag. Alleen de dagen dat jouw simkaart data verbruikt op een buitenlands netwerk tellen wij mee als een roamingdag. Hierbij maakt het niet uit of je op dezelfde dag 5 minuten of 5 uur internet. Je krijgt dus 60 dagen lang toegang tot onbeperkt mobiele data in het buitenland en nadat je 60 dagen op zijn, krijg je 10 GB per maand. Dit is natuurlijk zonder extra kosten, want het is onderdeel van jouw T-Mobile GO Unlimited abonnement en onze service! Bellen in het buitenland staat helemaal los van deze 60 dagen. We kijken alleen naar jouw datagebruik.

Het is nu nog niet mogelijk om in te zien hoeveel van de 60 roamingdagen je al hebt gebruikt. Daar werken wij nog hard aan om dit nog zichtbaar te krijgen in My T-Mobile. Nog als extra tip kan je kijken op deze pagina. Hier kun je zien met welke netwerkproviders T-Mobile afspraken heeft gemaakt in het buitenland en welke dekking (2G, 3G of 4G) deze providers bieden. Dan kan je rekening houden met de kwaliteit van het netwerk op het moment dat je in het land van bestemming wilt gaan internetten.

Ik hoop dat ik voor meer duidelijkheid heb kunnen zorgen. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze dan gerust.

Ik wens je in elk geval veel onbezorgd dataplezier in het buitenland! 😃
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 4
Hi Seaking,

Dat is een goede vraag van je! Op het moment dat je jouw roaming uit hebt staan en je gebruikt geen data die dag, dan wordt dat ook niet meegeteld als een dag. Alleen de dagen dat jouw simkaart data verbruikt op een buitenlands netwerk tellen wij mee als een roamingdag. Hierbij maakt het niet uit of je op dezelfde dag 5 minuten of 5 uur internet. Je krijgt dus 60 dagen lang toegang tot onbeperkt mobiele data in het buitenland en nadat je 60 dagen op zijn, krijg je 10 GB per maand. Dit is natuurlijk zonder extra kosten, want het is onderdeel van jouw T-Mobile GO Unlimited abonnement en onze service! Bellen in het buitenland staat helemaal los van deze 60 dagen. We kijken alleen naar jouw datagebruik.

Het is nu nog niet mogelijk om in te zien hoeveel van de 60 roamingdagen je al hebt gebruikt. Daar werken wij nog hard aan om dit nog zichtbaar te krijgen in My T-Mobile. Nog als extra tip kan je kijken op deze pagina. Hier kun je zien met welke netwerkproviders T-Mobile afspraken heeft gemaakt in het buitenland en welke dekking (2G, 3G of 4G) deze providers bieden. Dan kan je rekening houden met de kwaliteit van het netwerk op het moment dat je in het land van bestemming wilt gaan internetten.

Ik hoop dat ik voor meer duidelijkheid heb kunnen zorgen. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze dan gerust.

Ik wens je in elk geval veel onbezorgd dataplezier in het buitenland! 😃
Hi Muberra

Ja dank voor je antwoord. Ik weet even voldoende.

Dank daarvoor

Grtzz Rob
Reputatie 4
Hi Rob,

Graag gedaan! :D

Mocht je nog andere vragen hebben in de toekomst, dan weet je mij te vinden!
Goedemiddag,

Ik heb sinds 2 maanden het Unlimited abonnement en data roaming staat standaard uit. Wel zit ik dagelijks op buitenlands netwerk. Ik heb zelf bijgehouden hoeveel dagen ik data verbruikt heb in het buitenland. Dit zijn er volgens mij 14. Nu krijg ik vandaag per sms de melding dat de 60 dagen onbeperkt internet EU op zijn en dat ik de 10GB per maand ingaan. Het bovenstaand correspondeert dus niet met de werkelijkheid. Hoe is dit te verklaren? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Ray,

Goed dat je hier even navraag over doet!

Heb je misschien een screenshot van de instellingen van jouw telefoon? Het is natuurlijk erg toevallig dat jouw abonnement op 20 februari van start is gegaan en dat bijna exact 2 maanden later de 60 dagen gepasseerd zijn. Het lijkt er dan ook op dat jouw toestel toch verbinding maakt met het buitenlandse netwerk en er dus dagelijks een dag Unlimited EU in rekening wordt gebracht. Dit zou dan ook verklaren waarom jij nu door jouw 60 dagen heen bent. Had je er overigens ook rekening mee gehouden dat er ook een dag wordt geteld als je slechts een uurtje online bent?

Ik zou dus in ieder geval even goed kijken of de instellingen van jouw internet wel daadwerkelijk roaming blokkeren, want dit lijkt niet het geval. Hopelijk kun je ons een screenshot sturen, dan kunnen we direct kijken of het allemaal correct staat ingesteld.

We zien jouw reactie graag spoedig tegemoet, Ray!
Bij deze.
Ps uiteraard weet ik dat slechts 1kb data verbruik al als een genoten dag wordt gerekend. Daarom staat data roaming uit.
Hallo , mijn abbo met go heb ik op 17- 1 in laten gaan, daarna is mijn abbo officiel op 12 april ingegaan, kreeg nu bericht dat mijn 60 dagen buitenland op was, dit klopt als 17-1 wordt aangehouden, maar op 12 april gaat dit toch ook weer opnieuw in?
Reputatie 1
Die 60 dagen zijn per jaar, niet per maand uiteraard. dus je abbo is ingegaan op 17-1-17 dan gaan de nieuwe 60 dagen in op 17-1-2018.

Als je het hebt over dat je verlenging hebt vanaf 12-4 dan zou je inderdaad verwachten dat hij vanaf 12-4 opnieuw ingaat.
Mogelijk dat een T-Mobile medewerker hier een lichtje op kan schijnen.
Dat het niet per maand is maar per jaar wist ik wel, maar het gaat er om op 17-1 was het mogelijk om je oude abbo om te zetten naar een go abbo, maar ik had wel verwacht dat als mijn nieuwe abbo in zou gaan op 12-4 dat de 60 dagen ook opnieuw zou beginnen.
Hey Ray,

Goed dat je hier even navraag over doet!

Heb je misschien een screenshot van de instellingen van jouw telefoon? Het is natuurlijk erg toevallig dat jouw abonnement op 20 februari van start is gegaan en dat bijna exact 2 maanden later de 60 dagen gepasseerd zijn. Het lijkt er dan ook op dat jouw toestel toch verbinding maakt met het buitenlandse netwerk en er dus dagelijks een dag Unlimited EU in rekening wordt gebracht. Dit zou dan ook verklaren waarom jij nu door jouw 60 dagen heen bent. Had je er overigens ook rekening mee gehouden dat er ook een dag wordt geteld als je slechts een uurtje online bent?

Ik zou dus in ieder geval even goed kijken of de instellingen van jouw internet wel daadwerkelijk roaming blokkeren, want dit lijkt niet het geval. Hopelijk kun je ons een screenshot sturen, dan kunnen we direct kijken of het allemaal correct staat ingesteld.

We zien jouw reactie graag spoedig tegemoet, Ray!

Hi David of collega,

Inmiddels weer 2 dagen verder, de t-mobile app geeft nog steeds aan dat ik 10000 mb data buitenland tegoed heb. Er wordt met mijn instellingen dus geen data in het buitenland verbruikt. De gevraagde screenshots staan hierboven. Nog even voor de duidelijkheid, als ik data in het buitenland wil gebruiken, zet ik data roaming handmatig aan en aan het einde van de dag weer uit. Volgens mij wordt er gewoon iedere keer dat je op buitenlands netwerk komt een dag van de 60 dagen afgetrokken. Ongeacht of er data verbruikt wordt of niet. Hier moet t-mobile iets aan doen als je het mij vraagt. Ik heb zoals reeds aangegeven 14 dagen data roaming aan staan gehad en toch zijn de 60 dagen op.

Groet,

Raymond
Reputatie 7
Badge +20
@goldensky;

Goed dat je dit navraagt. De 60 dagen gelden per kalenderjaar dus onafhankelijk van het contract. Je kan vanaf nu gebruik maken van 10GB per maand. :)

@Raymond;
Dankjewel voor je reactie en screenshots. Ik heb dit doorgezet naar onze technische afdeling en zij gaan onderzoeken of je wel of niet 60 dagen hebt verbruikt. Je kan binnen 10 werkdagen een terugkoppeling verwachten.
Hallo,

Mijn unlimited abonnement is een week oud. Tot zover alles prima.

Het bovenstaande verhaal van roaming baart me zorgen. Ik woon in de grensstreek, twee zelfs : )

Als ik al iets geleerd heb afgelopen tien jaar over dataroaming dan is het dat je het inderdaad met de hand aanzet als je de grens over bent en wilt internetten, en weer uitzet als je terug in Nederland bent. Dit om verrassingen te voorkomen.

Als nu blijkt dat ik die 60 dagen unlimited eigenlijk ongemerkt verstook met 'even tanken in Duitsland' of 'even bouwmaterialen halen in België', dan is een groot deel van de reden waarom ik een unlimited EU abonnement wil eigenlijk niet meer van toepassing. Die 60 dagen heb ik nodig als ik echt aan het reizen ben.

Het moet toch mogelijk zijn om de dataverbinding echt te verbieden? Ik gebruik ook een Iphone en heb precies dezelfde instellingen als klant Ray74Nu hierboven. Data roaming uit. Of gebruikt T-Mobile een ander technisch criterium om de zestig dagen te tellen? Buitenlandse mast? Bellen? SMS?

En dan nog een andere kanttekening; het moet toch ook mogelijk zijn voor T-Mobile om te zien of een klant hartje Duitsland 3GB op een dag verbruikt of 10MB voor navigatie in de grensstreek?? Het laatste scenario zou in mijn optiek niet onder de 60 dagen moeten vallen.

groet,

Guus
Reputatie 4
Hoi Guus,

Welkom op het forum! :)

Ik kan begrijpen dat je je hier zorgen over maakt. Wanneer je de dataroaming uit hebt staan en er wordt die dag geen data gebruikt in het buitenland dan telt dat ook niet voor de 60 dagen regel. Wij registreren alleen de dagen dat jouw simkaart data gebruikt op een buitenlands netwerk. Alleen dan telt het mee als roamingdag. Dan maakt het niet uit of je maar 10 minuten of 2 uur lang internet op dezelfde dag, het telt allebei als één roamingdag. Bellen en smsen staan hier sowieso los van. Er wordt alleen gekeken naar de data die jij gebruikt.

We zijn op dit moment aan het onderzoeken wat er precies is gebeurd bij de bovenstaande klant. Sorry dat je ook even hebt moeten wachten op een reactie, maar het is heel druk op het forum waardoor wij iets achterlopen. Door de privacywetgeving kunnen wij niet de inhoud van jouw dataverkeer inzien. We zien alleen hoeveel data er is verbruikt en waar dat is gebeurd. Dus als het in Duitsland is geweest, dan wordt dat ook geregistreerd. Zolang je de dataroaming uit hebt staan hoef je je geen zorgen te maken.

Ik hoop dat ik meer duidelijkheid heb kunnen creëren. Veel plezier met jouw Unlimited abonnement.
@Muberra

Ik begrijp dat jullie het druk hebben met het forum. En je toelichting is meer dan duidelijk. Ironisch dat de dag na mijn vraag over 60-dagen-regeling het hele abonnement niet meer bestaat.

Waarom? Zijn er al zoveel misbruikers dat T-Mobile het te heet onder de voeten werd? De kosten mogelijk te hoog?

Sneu voor de mensen die nog niet konden overstappen, maar voor mij is die zestig dagen regeling precies wat ik nodig heb. Rust over mogelijk verbruik. Geen verrassingen.

En waarschijnlijk ga ik niet meer dan 10GB per maand verbruiken, ook niet in Nederland.

Ik wou een flat fee abonnement. Dat heb ik gelukkig. Maar ik heb ook al andere mensen getipt die op zoek zijn naar een verrassingsloze ervaring.

Jammer dat het niet meer verkocht wordt.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Fishstick,

Dat is inderdaad behoorlijk ironisch, ongelukkige timing! :S Na de eerste maanden Go Unlimited, blijkt dat 10 GB voor roaming ruim voldoende is en op deze manier is de prijs van Go Unlimited voor iedereen laag te houden, daarom is dit aangepast in het prijsplan. Ik snap dat dit voor sommigen jammer is, maar met 10 GB per maand verwachten we dat iedereen toch goed uit de voeten kan! 🙂

Als je nog vragen voor ons hebt, dan horen we dat graag van je!
Hoi,

Ik denk zomaar dat met de 60 dagen onbeperkt internet een veel groter data volume is geconsumeerd als voorzien en daardoor ook de abo's zijn aangepast. Je kan nu zelfs ook niet meer overstappen zoals in de begindagen werd gepropagandeerd.
Daarnaast is er nog steeds geen goede manier gepresenteerd hoeveel dagen je geconsumeerd hebt in het buitenland. E.e.a. zou simpel te implementeren moeten zijn denk ik zomaar.

Grtzz Rob
Reputatie 7
Badge +20
Hey Rob,

Die teller voor de 60 dagen zit er wel aan te komen, want dat willen we natuurlijk graag inzichtelijk hebben voor iedereen! Dat kan dus niet lang meer duren voor die teller er is!

Er waren inderdaad aanpassingen nodig, om te zorgen dat iedereen een goede netwerkervaring blijft houden. Dit heeft uiteindelijk als gevolg gehad dat de 60 dagen aangepast moesten worden. Met 10 GB per maand komen de meeste mensen ook al erg ver! 🙂
Beste David,

Je uitspraak van 10 GB is voldoende voor de meeste klanten snijd natuurlijk geen hout. De klant is degene die beslist of hij er happy mee is of niet, het is aan jullie, de providers in deze, om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor die klant en vergelijk dat dan maar met een frivool geklede deerne om de zaak te verleiden.
Ik kan je gewoon op een briefje geven dat heel veel mensen die regelmatig tot vaak in het buitenland zijn zoals de o.a. de gehele in het buitenland opererende transportsector veelal buitenlandse prepaid abo's hebben om toch voor een schappelijke prijs te kunnen internetten. Nog sterker, er zijn vele buitenlandse bedrijven die zich van een Nederlands abonnement bedienen omdat de kosten relatief gunstig zijn voor hun t.o.v. hun eigen land.

Als jullie 60 dagen unlimited aanbieden zal dat dus ook gebruikt worden door deze mensen daar deze toch regelmatig vele uitval cq vrije uren hebben en nu dus heel simpel een stukje ontspanning op een relatief simpele manier kunnen genieten :8

By the way zou het ook wel handig zijn als jullie die verbruikte dagen aanvullen met de hoeveelheid gebruikte data in het buitenland

Grtzz Rob
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Rob,

Door de 60 dagen te wijzigen naar 10 GB hebben wij de prijzen ook laag kunnen houden, anders zouden de prijzen flink stijgen en dat is natuurlijk ook zeer onaantrekkelijk! Daarnaast willen we natuurlijk een optimale netwerkervaring bieden, zoals ik eerder had aangekaart. Daarom is ook de keuze gemaakt om dit om te zetten en de 60 dagen zullen dan ook niet terugkomen in het aanbod van Go Unlimited. We hopen dat de meerwaarde van de abonnementen, goede netwerkervaring en lage prijzen alsnog wordt gezien. 🙂

Je zou graag een scheiding willen zien tussen de MB's die je verbruikt in Nederland en in het buitenland, dat snap ik goed toch? De verbruikstatus laat inderdaad op dit moment alleen het totaalverbruik zien en ik durf je niet te zeggen of hier verandering in gaat komen. Vanaf 13 juni wordt dit natuurlijk ook allemaal gelijk getrokken, dus dan is er als het ware geen onderscheid meer in de MB's. Is er een specifieke reden dat je dit verschil zou willen zien?

We horen het graag van je als we je nog ergens bij kunnen helpen!

Vanaf 13 juni wordt dit natuurlijk ook allemaal gelijk getrokken, dus dan is er als het ware geen onderscheid meer in de MB's. Is er een specifieke reden dat je dit verschil zou willen zien?

Nou daar ben ik dus niet van overtuigd want volgens mij blijf ik met GO Unlimited 1.0 in NL onbeperkt internet houden!! Vandaar dat het wel belangrijk is dat de roamings MB gescheiden worden van de NL's

Grtzz Rob
Reputatie 7
Badge +20
Hi Seaking,

Dat onbeperkte in Nederland en de 60 dagen/10 GB wordt nog gebouwd, zoals mijn collega Muberra ook eerder had aangegeven. Ik weet niet wanneer dit komt, maar het komt er zeker aan!

Reageer