Beantwoord

Hoeveel dagen T-Mobile Go in het buitenland gebruikt?

Ik heb sinds januari een Go abo met unlimited data in NL en EU.
Ik mag dan in totaal 60 dagen unlimited roamen in EU.
Ik reis regelmatig naar het buitenland en zou graag kunnen zien hoeveel dagen ik al "geroamd" heb.

Kan ik dat ergens zien?

Wat gebeurt er eigenlijk met deze 60 dagen regel na 15 juni 2017?
icon

Beste antwoord door Hajar 4 mei 2017, 09:29

Hi Daggobert,

Op dit moment hebben we nog geen datateller voor de 60 dagen. Waarschijnlijk komt pas later dit jaar in My T-Mobile een teller te staan voor de 60 dagen onbeperkt internet. De 60 dagen worden echt gezien als 60 dagen dus als jij ook maar een paar MB per dag verbruikt dan wordt dat al gezien als 1 dag. Je ontvangt een sms zodra je 60 dagen zijn verbruikt. Daarna kun je gebruik maken van 10GB per maand. De 60 dagen regel gaat niet veranderen na 15 juni voor Go gebruikers die voor 1 mei hebben verlengd of zijn overgestapt. Dus jij kan heel het jaar nog gebruik maken van de 60 dagen en daarna 10GB. Bekijk ook dit topic voor meer informatie over Go.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi Daggobert,

Op dit moment hebben we nog geen datateller voor de 60 dagen. Waarschijnlijk komt pas later dit jaar in My T-Mobile een teller te staan voor de 60 dagen onbeperkt internet. De 60 dagen worden echt gezien als 60 dagen dus als jij ook maar een paar MB per dag verbruikt dan wordt dat al gezien als 1 dag. Je ontvangt een sms zodra je 60 dagen zijn verbruikt. Daarna kun je gebruik maken van 10GB per maand. De 60 dagen regel gaat niet veranderen na 15 juni voor Go gebruikers die voor 1 mei hebben verlengd of zijn overgestapt. Dus jij kan heel het jaar nog gebruik maken van de 60 dagen en daarna 10GB. Bekijk ook dit topic voor meer informatie over Go.
Beste Hajar,

hartelijk dank voor je antwoord.
Hoe valt het niet veranderen van de 60 dagen regel na 15 juni te rijmen met het principe dat na 15 juni roaming kosten niet meer mogen worden aangerekend?
Unlimited data in NL geldt in dit abonnement ook na 15 juni.
Data gebruik binnen je bundel geldt dan toch voor de gehele EU?

Vriendelijke groet,

Bert
Goeie vraag Daggobert...ik zat te wachten tot er iemand met deze vraag kwam, ben benieuw naar het antwoord en ook of T-mobile straks op de vingers getikt zal worden....
Reputatie 7
Badge +20
Hey Bert & Mrturner,

Voor de databundels zonder limiet zijn bepaalde regels om te voorkomen dat mensen abonnementen gaan afsluiten in een ander land dan waar ze wonen en/of misbruik van de bundels maken. Deze regels worden eind mei ook hier bekend gemaakt, dat is dus nog even afwachten.

Je vindt overigens ook al de algemene FAQ over alle wijzigingen op deze pagina. Hier vind je ook al de nodige informatie over de bundels na 15 juni!

Als er nog vragen zijn, dan horen we dat graag!
Beste David,

toen T-mobile de GO Unlimited abonnementen aanbood WIST T-mobile, net als ik, dat de roaming regels zouden veranderen per 15 juni.
Het is mede daarom dat ik dit abonnement heb genomen.
Ik reis normaal iets meer dan 60 dagen (waarschijnlijk 80) per jaar in de EU en is 10GB per maand meer dan genoeg.
Ik ga echter 2 x per jaar op vakantie en heb kinderen die tijdens de auto rit naar Spanje, veel data verbruiken (laatste trip naar Italie wel 14GB op de heen weg en 8 GB op de terug weg).
Het is daarom dat ik dat abonnement heb genomen, zodat tijdens onze zomervakantie (dus na 15 juni) zij dit nog kunnen doen.
T-mobile wist, ten tijde van aanbieden, dat unlimited EU data aanbieden gedurende 60 dagen per jaar slechts tot 15 juni zou gelden.
Het veranderen van de voorwaarden achteraf straalt geen betrouwbaarheid uit.
Ik hoop dat T-mobile met een oplossing komt, anders wil ik, met terugwerkende kracht (en terugbetaling) mijn abonnement omzetten.
Hoe zit het eigenlijk met het onbeperkt bellen na de 60 dagen in europa?
(woon in de buurt vd grens. Goedkoop boodschappen in Duitsland, goedkoop tanken in België).
Reputatie 7
Badge +20
@Daggobert

Dat klopt inderdaad, maar de vraag was met name wát er ging veranderen. In jouw geval blijven de oorspronkelijke voorwaarden gelden, dus er verandert voor jou niets aan de afspraak die we gemaakt hebben voor jouw abonnement. Het onbeperkte datagebruik zal in juni ook niet van kracht zijn, hier zijn namelijk weer andere regels voor. De 60 dagen van Go zullen dus gehandhaafd blijven voor de oudere abonnementen, maar bij de nieuwe bundels is dit aangepast. We verwachten eind deze maand met alle details van de wijzigingen te kunnen komen.

@Ramom

De 60 dagen zijn echt gericht op dataverbruik en niet op de belbundel. In juni zal dit ook veranderen en kun je jouw belbundel in de EU gebruiken. Dit staat dus los van die 60 dagen van Go Unlimited. 🙂
Beste David,

onzin.
Ten tijde van het afsluiten van het abonnement had de EU-commissie de regels al lang vast gesteld.
Het handhaven van de 60 dagen is zeker in strijd met de regels die gelden vanaf 15 juni 2017.
Als T-Mobile deze 60 dagen wil handhaven moet deze ook binnen Nederland gelden.
De nieuwe telecom regels bepalen namelijk dat roamen binnen de EU wordt gelijkgeschakeld met gebruik binnen Nederland volgens je bundel.
Omdat deze 60 dagen regel niet binnen Nederland geldt, geldt deze ook niet binnen de EU.
Omdat unlimited binnen Nederland geldt, geldt dit ook binnen de EU.

Als T-Mobile hier niet in meegaat zal dit niet alleen rechtszaken opleveren maar ook klanten kosten ....
Reputatie 7
Badge +20
Hi Daggobert,

De EU wil met de roaming regulering ervoor zorgen dat je in principe ‘zorgeloos’ op vakantie kunt en je vrij kunt bewegen binnen de EU, zonder dat je extra (als in meer dan je zou doen dan in Nederland) zou moeten betalen voor het gebruik van je mobiele telefoon. De 60 dagen komen natuurlijk niet uit de lucht vallen, maar zijn een voortvloeisel uit diezelfde plannen van de EU (net als de 10 GB na die 60 dagen en inmiddels standaard bij Go Unlimited NL + 10 GB EU). Het heeft natuurlijk niet als doel dat iedere EU-burger ergens in een EU-lidstaat het goedkoopste abonnement aanschaft, om deze vervolgens overal behalve in het ‘aankoopland’ te gebruiken. Klanten die voor 1 mei een Go abonnement hebben aangeschaft kunnen dus eerst 60 dagen onbeperkt data gebruiken in de EU, waarna zij overgaan naar 10 GB. Het Go Unlimited EU abonnement is zoals eerder gezegd op 1 mei gewijzigd in Unlimited NL + 10 GB EU. Indien de 10 GB op is kun je, net zoals je dat in Nederland zou doen, een MB/GB-aanvuller aanschaffen.

Hopelijk heb je nu meer duidelijkheid.
Beste Haja,

nee, niet meer duidelijkheid.

De nieuwe regel is:
"The general rule is that as long as you spend more time at home than abroad, or you use your mobile phone more at home than abroad, you can roam at domestic prices when travelling wherever in the EU. This is considered a fair use of roaming services.

If this is not the case, your mobile operator may contact you. Operators can detect possible abuses based on the balance of roaming and domestic activity over a four month period: if you spend a majority of your time abroad and consume more abroad than at home over the four months, the operator can ask you to clarify the situation within 14 days. If you continue roaming more than you are at home, your operator may start applying a small charge to your roaming consumption. "

Alle "dagen regels" die door providers nu worden opgelegd staan hier op gespannen voet mee.
Citeer AUB uit de nieuwe EU regels waar staat dat jullie 60 dagen gerechtvaardigd is.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Daggobert,

In de FAQ die ik in mijn vorige bericht stuurde staat de vraag 'Are there any volume limits to calling, sending SMS and using mobile data at domestic price while I travel?'. Go Unlimited biedt dit onbeperkte internet aan en daarover staat dit in het antwoord: 'If at home you have unlimited mobile data or very cheap mobile data, your operator may apply a safeguard (fair use) limit on data use while roaming.'. Deze 60 dagen zijn de safeguard bij Go Unlimited en zijn dus niet in strijd met de EU regels.

Uiteindelijk zullen alle details bekend worden gemaakt in dit topic, dus zodra we weer nieuws hebben dan zullen we dat daar direct laten weten!
Dan nog even een quote hoe deze "safe guard" zou moeten werken:
"
For the most competitive contracts that offer unlimited data or data at very low domestic prices, below the wholesale cap: when a customer goes abroad she/he will continue to enjoy the full allowance of calls and texts. For data, the customer will have at least twice the volume of data that can be purchased by the value of the customer's monthly contract at the wholesale roaming data price cap."
Voor 35 Euro koop je bij T-Mobile op dit moment alleen unlimited.
Dus, als de safeguard zou gelden dan is de limiet in EU dus Unlimited ..

Quote van Europa-nu.nl
Reputatie 7
Badge +20
Hi Daggobert,

Via die website kom ik dan weer op de quote: "The safeguards for operators cover abuses of roaming at domestic price like permanently staying in an EU country other than the country of the roaming provider." Dat is eigenlijk precies waar de 60 dagen voor in leven is geroepen, om te voorkomen dat je een goedkoop Nederlands abonnement aanschaft, maar eigenlijk helemaal niet woonachtig bent in Nederland.

Zoals aangeven staan er nog een aantal details die scherp worden gesteld en die komen binnen een paar weken (ga uit van deze maand) naar buiten. Dan zijn we ook vrij van de interpretaties van deze quotes en heb je alle duidelijkheid die je nodig hebt!

Als je nog andere vragen hebt op dit moment, dan horen we dat uiteraard graag!
Beste David,

uit onze discussie blijkt al dat dit zeker nog voor rechtzaken gaat zorgen en rechtzaken betekent voor T-mobile dat ze die nooit kunnen winnen want zelfs als een klant de rechtzaak wint levert dat T-mobile slechte publiciteit en ontevreden klanten.

Met betrekking tot het stukje abuse dat u citeert: citeer dan wel volledig, want dit abuse moet blijken over een periode van 4 maanden waaruit blijkt dat er overwegend meer/langer in het buitenland is gebruikt dan in NL. De klant moet dan een goede verklaring hebben. Is die er niet dan mage de provider een limiet instellen.
Dit is echter op base van case by case en niet een algemene regel.

We gaan het zien ....
Als deze 60 dagen na 15 juni inderdaad gelden heeft u in ieder geval 1 ontevreden klant die een en ander gaat aanvechten 🙂
Reputatie 7
Badge +20
Hi Daggobert,

Ik heb er de volste vertrouwen in dat het niet zover gaat komen! 😉

Reageer