Beantwoord

Muziek datavrij met GO Unlimited

• 19 juli 2017
  • 3 reacties
  • 277 Bekeken

Beste T-mobile,

Vraag1:
Ik heb een Go 17.1 Unlimited NL + EU abo bij jullie.
Geldt hiervoor ook de datavrije muziek streaming?

en vraag 2
Wettelijk gezien is nu bellen, sms en data in de EU het zelfde als je vanuit NL gebruikt maakt van je bundel.
Waarom kan ik dan maar 60 dagen gebruik van maken?
Wat gebeurd er na 60 dagen? dan kan men maar 10gb per maand gebruiken. Wat gebeurd er als de 10 gb op zijn?

B.v.d.
icon

Beste antwoord door Jurgen. 19 juli 2017, 16:50

Nee, de muziek gaat nu gewoon uit je dagbundel. Maar als je 5 GB op is, kun je natuurlijk gratis nieuwe data toevoegen.

Dat bellen, sms'en en data in de EU hetzelfde is, klopt inderdaad. Er is alleen 1 uitzondering: onbeperkte data. Dit mag wettelijk maximaal 60 dagen buiten je 'thuisland'. Wanneer iemand meer dan 60 dagen in het buitenland gebruik heeft gemaakt van onbeperkt internet, zit hier een wettelijke limiet op van 10 GB per maand. Als de 10 GB op is, wordt je snelheid verlaagd en kun je extra GB-aanvullers kopen.
Bekijk origineel

3 reacties

Nee, de muziek gaat nu gewoon uit je dagbundel. Maar als je 5 GB op is, kun je natuurlijk gratis nieuwe data toevoegen.

Dat bellen, sms'en en data in de EU hetzelfde is, klopt inderdaad. Er is alleen 1 uitzondering: onbeperkte data. Dit mag wettelijk maximaal 60 dagen buiten je 'thuisland'. Wanneer iemand meer dan 60 dagen in het buitenland gebruik heeft gemaakt van onbeperkt internet, zit hier een wettelijke limiet op van 10 GB per maand. Als de 10 GB op is, wordt je snelheid verlaagd en kun je extra GB-aanvullers kopen.
Top Jurgen,
Je antwoorden zijn duidelijk.

Maar als ik mijn 60 dagen hebt gehad dan gaat die over naar 10 gb per maand en als men over die 10gb per maand zit dan wordt de snelheid verlaagd maar nog blijft het internetten kosteloos?
Nee, in het buitenland is de 'basissnelheid' geen onderdeel van je databundel.

Het probleem is een wat chaotische wetgeving die over data-bundels en groot-tarieven spreekt, maar een dienst zoals 'een basissnelheid na je data-bundel' is technisch een 'onbeperkte hoeveelheid data' en daarmee geen databundel waar je mb's voor een tarief inkoopt. Geen databundel betekent dat de Europese wet op roaming, roamingkosten en het gebruiken van je databundel in het buitenland dan niet van kracht is. Geloof me, ik zie liever een 1mbit altijd verbinding en geen bundel meer (dus ook in de EU) dan al deze bundel opties (en het bos van onduidelijke regeltjes).

Het betekent kort gezegd dit: 10gb op, geen internet...
Koop een bundel (de ouderwetse travel&surf passen).

Overigens is Jurgen zijn antwoord niet geheel correct, er is geen wettelijk '10 gb limiet', de 10gb komt op basis van de kosten van je contract en de daarmee wettelijk formule die stelt dat je dan X gb per Y waarde contract moet krijgen. Zou je contract 2x zo duur zijn dan stelt die formule de eis van meer data in de EU, maar dat is dan weer niet op basis van zelf toevoegen van allemaal functies/uitbreidingen. Het basiscontract moet in waarde vertegenwoordigd worden met X gb per Y euro.

Met onbeperkt bellen, sms en data in NL zit je redelijk aan de max van wat er kan, dus meer dan 10gb zal het niet gaan worden 😉

Reageer