Onderzoek naar MB-verdeler voor T-Mobile Go abonnementen

• 30 januari 2017
  • 83 reacties
  • 4872 Bekeken

Hoi,

Wij zijn Margot en Michiel, en wij werken als product managers op de Marketing afdeling van T-Mobile. Uit een heleboel reacties van jullie begrepen we dat jullie teleurgesteld zijn dat we de MB-verdeler niet meer aanbieden (sommigen waren zelfs erg teleurgesteld..:S). En wij vinden het zelf ook heel jammer dat we dit mooie product niet meer in het schap hebben liggen. Al was het alleen al maar omdat wij zelf ook blije MB-verdeler gebruikers zijn..:D

Aangemoedigd door jullie reacties, en omdat we zelf ook heel erg geloven in dit product, zijn we aan het onderzoeken of en hoe we het toch weer aan kunnen gaan bieden bij een GO abonnement. En wie kunnen we beter laten meedenken dan jullie, de gebruikers! We zouden namelijk graag jullie feedback willen op de verschillende ideeën die we hebben. Deze input zal ons helpen te kijken of het MB-verdeler product weer opnieuw in het schap kan komen. Waarbij je niet moet verwachten dat dit er volgende week al weer is.

Voordat we de ideeën presenteren, willen we eerst nog aangeven dat de MB-verdeler in zijn huidige vorm (dus zoals bij Stel Samen & Stel Bij werkt) afvalt als optie. De reden hiervoor was dat je bij een Go abonnementen de beschikking hebt over onbeperkt internet in Nederland, Europa en zelfs USA. Met de MB verdeler zou het dan mogelijk zijn om ook in andere mobiele apparaten (zoals wifi-routers) onbeperkt internet te gebruiken. Ons netwerk is klaar voor de toekomst, maar toch bestaat het risico dat andere klanten hierdoor trager internet ervaren. En dat willen we niet.

Geïnspireerd door jullie feedback kwamen we op de volgende vormen waarop we de MB-verdeler zouden kunnen introduceren:

1. Beperkte snelheid (384kbs)
Voor alle GO abonnementen.

2. Bij een Unlimited abonnement, een beperkte hoeveelheid data per maand (10 GB), daarna naar 64kbs
Wanneer je een Basic, Next of Up hebt dan “eet” de MB verdeler mee uit je data bundel.

3. Bij een Unlimited abonnement, Beperkte hoeveelheid data per dag (1GB), daarna naar 64kbs
Wanneer je een Basic, Next of Up hebt dan “eet” de MB verdeler mee uit je data bundel.

Voor de volledigheid nog even de Go abonnementen op een rij: Basic (1GB), Next (5GB), UP (10B), Unlimited EU, Unlimited EU+USA.

Hoe nu verder?
We zouden graag van jullie willen weten voor welke optie jullie zouden gaan, maar ook waarom je deze optie kiest. Met jullie feedback in de hand gaan we intern onderzoeken welke optie het meest haalbaar voor ons is (is het technisch mogelijk, kan ons netwerk het aan, komt het financieel uit, etc.).

Benieuwd naar jullie wensen en gebruik voor de toekomstige MB-verdeler!

Groeten,
Margot en Michiel

This topic has been closed for comments

83 reacties

Hierbij tag ik mezelf even aan dit bericht. Kom maar op met alle reacties 😉
Reputatie 6
Badge +17
Ik denk dat verschillende vormen beter is. Sommige mensen gebruiken de MB-verdeler voor de tablet, en dan is een hoge snelheid wel fijn, maar sommige mensen gebruiken de MB-verdeler in de auto voor radiostreaming, dan is onbeperkt traag (384 kbps aub, 64 kbps is niet te doen met streaming) wel fijn.

Ik stem voor optie 1 en 3. Bij optie 3 heb je meer GB's per maand (30/31 GB ipv 10 GB) dan bij optie 2.
Ik zou gaan voor optie 1 of 3.
Niet dat ik het zelf nodig heb, maar deze twee lijken mij de beste
Optie 3 is een mooie aanvulling.
Optie 1 klinkt erg leuk, maar zou betekenen dat iemand met een Go Basic na 1 gb beter via zijn mb-verdeler verder kan gaan omdat de 384 kbps hoger is dan de 64kbps op zijn eigen sim ;)

Mijn issues met opties 2 en 3 zijn vooral dat zowel 10gb per maand als 1gb per dag wat strijdig zijn met het idee 'onbeperkt'. Daarnaast is de angst van wifi-routers iets anders dan data-misbruik. Ook het verschil tussen 10gb per maand (maar je kan een installatie-bestand op de laptop binnen halen wat meer dan 1 gb is) of de +/-30gb wel flink. Zou je bang zijn voor te veel 'extra belasting' dan kan je altijd nog zeggen dat de verdelers alleen voor 'trage' verbindingen zijn, maar data-limieten (zeker per dag) leveren snel verstopte en onverwachte problemen.

In het algemeen klinkt het als dat de mb-verdeler terug kan komen, maar dat men nog een 'drempel' / 'beperking' zoekt om het netjes te maken op de Unlimited abo's tegen misbruik. Alle andere zijn automatisch door de bundel al tegen misbruik beveiligd.

Ik zou eigenlijk een optie 4 willen opperen:
- Data blijft afhankelijk bundel binnen NL snel
- Buiten NL is er enkel 384kbps* als verbinding, mits er nog bundel is!

Extra voorwaarden (of beter gesteld, gezondere definiëring)
- Minimaal eens per 2/3/4 maanden op NL netwerk zitten
- Gebruik mb-verdeler betekent verplichte Hardware-ID registratie

Op deze wijze:
- is de term 'onbeperkt' behouden bij Unlimited
- is er een (standaard) beperking op data in het buitenland,
- een verplichting tot 'regelmaat' wat betreft NL link (zonder dat iedereen meteen misbruik vreest)
- en door je hardware te registeren preventie van Wifi-routers etc.

Elke gebruiker van die verdelers zal een eenmalige registratie prima verkiezen over geen mb-verdeler. Daarnaast, zolang ze allemaal uit de bundel eten is de enige vraag of men werkelijk zoveel meer data gaat gebruiken als je actief Wifi-routers weigert (tenslotte, de hardware wordt geregistreerd en de sim gekoppeld aan dat ID).

De heren die dan overblijven die daar omheen kunnen spoofen...komen niet in de duizenden (nu niet meteen op Tweakers een guide posten etters!)

*, tv-streamen op mobiel of op tablet + mb-verdeler blijft streamen, binnen NL beperkt tot het aantal gebruikers (je kijkt niet spontaan op 4 tablets tegelijk... buiten een EK/WK om), buiten NL gewoon niet mogelijk (ook ivm tv-rechten geen gekke). Alle overige opties die veel data verbruiken hebben geen hoge snelheid nodig (maar duren gewoon langer op 384kbps). Daarmee kap je misbruik af in buitenland en wifi-routers kunnen niet gekoppeld worden op een mb-verdeler (dit kost alleen wat tijd met indexeren in het begin).
Reputatie 1
hoi Margot en Michiel,

Allereerst: geweldig dat jullie dit op je nemen! Echt top!
Na de teleurstelling over het verdwijnen van de mb-verdelers, heb ik nu toch mijn hoop in T-mobile weer gevonden: jullie pakken het tenminste goed op!!

Zelf ben ik nog niet overgestapt van SSSB naar Go-Unlimited, terwijl ik dat héél graag wil, maar ik wil mijn 2 data-sims niet kwijt.

Dan jullie opties:
Ik zou gaan voor optie 2. Gewoon 10 gig per mb-verdeler. Dat zal voor nagenoeg iedereen volstaan, zeker ook omdat je ook nog unlimited data in je hoofd-simkaart hebt. Zou die 10 gig niet volstaan, dan is er misschien sowieso wel sprake van 'misbruik'.

Ik hoop oprecht dat jullie eruit komen en dit gaan introduceren: Dan stap ik snel over!!

groeten, en nogmaals dank!!
Ik pleit voor zoals Poco-loco gezegd: Unlimited abonnement alleen - Gebruik mb-verdeler betekent verplichte Hardware-ID registratie maximaal mogen alleen een tablet (het mag ook via app registratie) en zwaar controle voor t-mobile met mb-verdelers maar dan liefste in vorm onbeperkte als dat kan uit eigen bundels ...

en andere tweede probleem 1. Beperkte snelheid (384kbs)
Voor alle GO abonnementen. ik zie al 10.000 trage lijn eraan hangen een mast dit is onnodig dus liefste sneller en eraf schoppen van mast ...
Reputatie 4
Badge +9
Ik zou zeggen optie 3. Met namen omdat dit 1GB per dag is, (rond 30GB per maand). Onbeperkt met een snelheid 384kbs is persoonlijk gewoon niet te doen. Hoe wel dat dit 6x sneller is dan dial up, blijft het wel langzaam.

We leven natuurlijk in die toekomst 🙂.

Groetjes,
Skyrider
Reputatie 1
Ik zie ook graag optie 3. 1GB per dag lijkt mij meer dan voldoende voor de mb verdelers
Ik zie ook graag optie 3. 1GB per dag lijkt mij meer dan voldoende voor de mb verdelers
Ohja? Lijkt me 100% afhankelijk wat je ermee wil doen... zou je een tablet willen gebruiken om bv. tv te streamen, haal je geen enkele film (zeker niet met NL reclames). Zit je puur een beetje email etc te controleren, natuurlijk...

Maar het beperkt wat je kan doen enorm.... Dan is 384kbps namelijk echt heel veel beter als optie. Dat het traag is, is zeker, maar het betekent ook een maximale 122gb per maand. Dus als men nu opties gaat kiezen 'want het is lekker veel data', dan is 384kbps wel de optie met de meeste data.

Alles in dit is een compromis, zo simpel is het... en het is duidelijk dat T-Mobile wel wil luisteren, maar zichzelf ook wil beschermen...
Hi allen,
Dank voor alle reacties, goed om jullie redenen te horen!
Ik ben benieuwd in welke apparaten de MB-verdeler SIM gebruikt worden. Zelf gebruik ik hem in een mifi router, waarin hebben jullie je extra SIM zitten?
Reputatie 1
Ik gebruik de MB-verdeler voor mijn autoradio voor spotify en navigatie
Mijn sterke voorkeur gaat ook uit naar optie 2 of 3. Optie 1 is voor mij geen optie, omdat ik vaak journaal kijk in de trein en daarvoor voldoende snelheid nodig heb. Ik gebruik de Mb-verdeler in mijn iPad en ben juist naar T-Mobile overgestapt omdat jullie dit aanboden.
Reputatie 6
Badge +17
Mijn keuze gaat uit naar optie 1. Als het onbeperkt is EN niet van mijn normale bundel af gaat, vind ik het best.
Ik heb nog geen MB-verdeler in gebruik gehad omdat ik maar een kleine databundel heb. Ik ga het waarschijnlijk gebruiken voor navigatie en internet radio.
Optie 3. Als je video in HD wilt kijken kun je altijd nog je telefoon als modem gebruiken en voor andere zaken lijkt me 1GB per dag wel toereikend.
Reputatie 4
Badge +9
Een ideetje.. in plaats van een keuze te maken van de 3 van welke het "misschien" word, waarom niet een keuze van de 3 als optie? Net als omhoog en omlaag, maandelijks bij te stellen. Je kunt dus maandelijks kiezen tussen:

- Onbeperkt data, met beperkte snelheid (384kbs)
- 1GB per dag, daarna naar 64kbs
- 10 GB per maand, daarna naar 64kbs

Zo kan iedereen kiezen wat 't beste bij hem of haar past. Ieder wat wils, iedereen blij :)

Groetjes,
Skyrider
Reputatie 6
Badge +17
Helemaal een met Skyrider!
Reputatie 1
Mijn voorkeur gaat naar optie twee of drie. Optie een, unlimited 384kbps is te langzaam voor normaal gebruik. Wanneer ik op vakantie ben (al dan niet in NL) lees ik graag ouderwets digitaal de krant. Deze download via de iPad app is al gauw 25 ~ 50 MB. Downloaden van de krant duurt dan tenenkrommend lang. Ook gebruik ik mijn iPad in geval van nood voor een remote desktop sessie naar een externe server toe. Ook daar is optie een helaas te langzaam voor.

Het verschil tussen optie twee en drie is alleen merkbaar bij het Go Unlimited abonnement. Persoonlijk heb ik nu 6GB per maand, die ik met de hoofd simkaart + 2 MB verdelers nog nooit volledig heb verbruikt. Dus voor mij volstaat in principe optie 2: 10GB per maand flexibel in te delen. Dus ook mogelijk om die 10GB in een dag te verstoken, mocht het onverhoopt nodig zijn.
Fijn om te zien dat er naar onze feedback geluisterd wordt en dat er wordt nagedacht over een andere vorm van de MB-verdeler. Ik vind het ook wel logisch dat het onbeperkt aanbieden van deze verdeler niet haalbaar is. Zelf heb ik op dit moment nog een Stel Samen & Stel bij abonnement met 6GB data. Mijn MB-verdeler gebruik ik in m'n iPad, de tweede ligt nog in de lade te wachten op een bestemming.

Op dit moment mag ik al verlengen naar een nieuw abonnement, maar juist het verdwijnen van de MB-verdeler houdt mij tegen. Ik overweeg zelfs over te stappen naar een Vodafone (Red Super) abonnement, omdat zij nog wel een MB-verdeler in hun assortiment hebben zitten. Mocht de MB-verdeler opnieuw beschikbaar zijn bij een Go-abonnement, acht ik de kans zeer groot dat ik gewoon lekker bij T-Mobile blijf! Mocht ik blijven, dan ga ik voor een Go-abonnement met 5 of 10 GB.

Ik zal hieronder mijn reactie op de verschillende vormen geven:

1. Beperkte snelheid (384kbs)
Voor alle GO abonnementen.

Deze optie is voor mij onaanvaardbaar. Deze optie is misschien leuk als je je verdeler gebruik in een autoradio, maar anders compleet nutteloos. Zelf gebruik ik mijn MB-verdeler juist in mijn iPad, zodat ik even snel iets kan opzoeken op het internet, filmpjes kan kijken (YouTube, NPO, etc.), social media, mail, etc. Het is dan wel erg fijn om de optimale snelheid van het T-Mobile netwerk te kunnen gebruiken.

2. Bij een Unlimited abonnement, een beperkte hoeveelheid data per maand (10 GB), daarna naar 64kbs. Wanneer je een Basic, Next of Up hebt dan “eet” de MB verdeler mee uit je data bundel.
Dit vind ik een prima oplossing, voor Basic, Next en Up verandert er eigenlijk niets als je het vergelijkt met SSSB. Alleen bij een Unlimited abonnement loop je tegen een limiet aan, lijkt me prima.

3. Bij een Unlimited abonnement, Beperkte hoeveelheid data per dag (1GB), daarna naar 64kbs

Deze vorm zal voor Unlimited abonnees het fijnst zijn, je krijgt immers elke dag een nieuwe gigabyte om te besteden op je andere apparaten. Echter, wanneer je de verdeler incidenteel gebruikt in bijv. een Mifi-router (op een boot e.d.) kan deze juist onhandiger zijn, omdat je misschien in het weekend wat meer data wil gebruiken.

Wellicht is het een idee om alle bovenstaande ideeën toe te passen bij de MB-verdeler. Je zou de klant dan de keuze kunnen laten maken in My T-Mobile, zoals dat nu ook al wordt gedaan bij het gratis cadeau dat je krijgt bij T-Mobile Samen. Op deze manier geef je de klant meer keuzevrijheid.
Optie 3 zou het fijnste zijn voor een Go Unlimited gebruiker zoals ik, maar dan wel met 384kb/s als uiterlijke snelheid ipv 64kb/s
Ik zou gaan voor 10GB per maand
Wat mij betreft zou optie 2 of 3 ideaal zijn. En dan hoeft het voor mij niet eens 10 GB te zijn, mijn secundaire abonnement gebruikt maar 3GB per maand ofzo.
Eens met Da Vinci. gewoon klant laten kiezen tussen 3 smaken per maand wisselen
Reputatie 1
Hi allen,
Dank voor alle reacties, goed om jullie redenen te horen!
Ik ben benieuwd in welke apparaten de MB-verdeler SIM gebruikt worden. Zelf gebruik ik hem in een mifi router, waarin hebben jullie je extra SIM zitten?

Ik heb hem in iPad Air 2 zitten zodat ik bijvoorbeeld in het OV (denk aan metro/trein) tv kan streamen van Knippr.
Als ik naar een vriendin ga, zit ik soms 40/50 minuten in de metro en dan is het wel fijn om iets te kijken te hebben omdat ik niet zo superveel van muziek houd.
Hi Da Vinci en Frank4321,
interessant voorstel, dan ben je flexibel. Daarmee kies je wat je volgende maand zou willen hebben.

Is de hoeveelheid/snelheid wat je nodig hebt afhankelijk van het apparaat waar de SIM of verschilt het per maand wat je op je tablet wilt gaan doen?