Beantwoord

Roam like home T-Mobile

Als jong gepensioneerden zijn wij het laatste jaar heel veel op pad geweest binnen de E.U. met name in Frankrijk.
Door de nog wat mindere ontvangstdichtheid in Frankrijk krijgen wij tijdens ons reizen veelvuldig het bekende sms’je van Tmobile dat ons welkom heet in Frankrijk en dat wij vrij onze bundel ook in Frankrijk kunnen gebruiken.
Maar helaas kent Tmobile een stevige beperking, te weten dat indien je over een periode van max. 4 maanden meer data verbruikt buiten Nederland dan in Nederland of wanneer je per maand meer tijd buiten Nederland verblijft dan in Nederland dat je een “ permanent roaming “ toeslag te wachten staat !!
Dit heet de “ Fair use Policy” die de providers “ mogen maar niet moeten “ hanteren om misbruik tegen te gaan van slimmerikken die een super goedkoop onbeperkt roaming contract kopen in landen als b.v. Polen of Romenie en dan lekker in het duurdere Europa zich met internetten te buiten gaan ! Voor dit soort praktijken is het ook volledig terrecht dat de providers zich mogen beschermen.
Helaas maakt Tmobile in deze geen onderscheid tussen eerlijk gebruik en misbruik en in ons geval werkt dat nu zeer slecht uit.
Wij hebben 2 nummers/contracten bij Tmobile en ons verbruik is ongeveer 1.5 tot 1.8 GB per maand per contract !
Omdat Tmobile geen 2 of 3 GB contracten aanbied hadden wij tot voor kort beide een 5 GB per maand contract.
Totdat we sms’je ontvingen die ons er op wezen dat we vanwegen het meer in de EU verbijven dan in Nederland permanente roaming toeslag belast krijgen ! We hebben ons toen enigsinds in de materie verdiept en maar besloten om op te waarderen naar onbeperkt roamen in de E.U. en dachten daarmee het probleem op te lossen !
Toch voelde het niet goed , dus bellen met de klanten service, maar dat hebben we na 2 keer opgegeven ! Na ons verhaal aan een medewerker te hebben gedaan werd ons verteld dat hij/zij het probleem exact begreep maar niet wist hoe het op te lossen dus werd er een meerdere ingeschakeld wat wel even duurde. Toen uiteindelijk de meerdere aan de telefoon kwam bleek die van het hele verhaal niets te weten en mocht ik volledig opnieuw beginnen, ik heb daar toen maar voor bedankt ! Enkele dagen later toen mijn irritatie wat gezakt was opnieuw geprobeerd, maar identiek het zelfde verhaal dus opnieuw opgegeven.
Sinds gisteren weer terug in Nederland en omdat ik een jarenlange goede klant/leverancier relatie niet graag zo maar opgeef vol hoop naar een Tmobile shop !
De medewerker daar begreep ons volledig , heeft zelf een verwoede poging bij de klanten service gedaan maar liep helaas ook dood, erger nog, het blijkt nu dat zelfs bij het duurdere onbeperkt roamen dezelde regels voor ons gelden.
Kortom wij hebben(hadden tot vandaag) 2 onbeperkt internet contracten van 10GB dus 20 GB samen waar we per contract max. 1.5 tot 2 GB van gebruiken om over de 2 keer 120 vrije minuten maar niet te spreken want die gebruiken we eigenlijk al helemaal niet of nauwelijks.
Per vandaag zijn dus onze beide contracten terug gebracht naar het absolute minimun en is ons probleem met Tmobile blijkbaar onoplosbaar.
Bij verder onderzoek naar een provider die andere kriteria hanteerd blijkt dat de meesten dezelfde regels hanteren als Tmobile maar er zijn er ook enkele waaronder een hele grote (dus niet alleen de kleintjes) die andere kriteria hanteren die ons wel in staat stellen vrij buiten Nederland te roamen dus rest ons weinig anders dan per contract vervaldatum over te stappen ! Tenzij iemand toch nog een oplossing heeft en die hoor ik dan heel graag !!
icon

Beste antwoord door Hajar 4 augustus 2018, 14:17

Hi jibakker,

Ik wil je graag meer uitleg geven hierover. Roam like home is bedoeld om periodiek reizen te ondersteunen, maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. Wij meten de afgelopen 120 dagen en als je daarin aan de criteria voldoet, meer dagen in de EU geweest en dus meer GB in de EU verbruikt dan in NL, ontvang je een sms met de mededeling dat je je gedrag dient aan te passen. Het maakt dan niet uit om hoeveel MB het gaat, als je 0,6 MB meer hebt verbruikt dan in Nederland in die 120 dagen ontvang je alsnog een sms. Als je in die maand waarin je je gedrag moet aanpassen meer GB in NL verbruikt en/of langer in NL bent dan in de EU dan wordt er geen toeslag in rekening gebracht. Wel kan het zo zijn dat je ondanks die ene maand dus opnieuw over de afgelopen 120 dagen (vanaf dat meetmoment) nog steeds aan de criteria voldoet, je ontvangt dan opnieuw een sms met de opdracht je gedrag aan te passen. Er zal geen verandering komen in deze nieuwe regulering dus als je weer voor een langere tijd naar het buitenland gaat dan is de kans groot dat er een toeslag wordt berekend.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Als je nog andere vragen hebt of als ik nog iets kan betekenen, hoor ik het graag!

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Hi jibakker,

Ik wil je graag meer uitleg geven hierover. Roam like home is bedoeld om periodiek reizen te ondersteunen, maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. Wij meten de afgelopen 120 dagen en als je daarin aan de criteria voldoet, meer dagen in de EU geweest en dus meer GB in de EU verbruikt dan in NL, ontvang je een sms met de mededeling dat je je gedrag dient aan te passen. Het maakt dan niet uit om hoeveel MB het gaat, als je 0,6 MB meer hebt verbruikt dan in Nederland in die 120 dagen ontvang je alsnog een sms. Als je in die maand waarin je je gedrag moet aanpassen meer GB in NL verbruikt en/of langer in NL bent dan in de EU dan wordt er geen toeslag in rekening gebracht. Wel kan het zo zijn dat je ondanks die ene maand dus opnieuw over de afgelopen 120 dagen (vanaf dat meetmoment) nog steeds aan de criteria voldoet, je ontvangt dan opnieuw een sms met de opdracht je gedrag aan te passen. Er zal geen verandering komen in deze nieuwe regulering dus als je weer voor een langere tijd naar het buitenland gaat dan is de kans groot dat er een toeslag wordt berekend.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Als je nog andere vragen hebt of als ik nog iets kan betekenen, hoor ik het graag!
Beste Hajar, dank voor je uitleg maar die was niet echt nodig !
Ik begrijp wel degelijk hoe het zit maar ik herhaal nog maar eens !!, DE PERMANENTE ROAMING TOESLAG IN DE FAIR USE POLICY , is een instrument wat de EEG heeft ingebouwd en wat providers MOGEN maar niet MOETEN gebruiken om MISBRUIK tegen te gaan !
In mijn geval is er zeker geen enkele vorm van misbruik, sterker nog het is in mijn geval TMobile die de fair use policy m.i. MISBRUIKT !
Ik concludeer dat ik ook op hier op dit forum tegen een muur oploop dus rest mij weinig anders dan bij einde contract niet verder te gaan met Tmobile !
Mocht je eventueel nog interesse hebben te weten wat je kwijt raakt, verdiep je dan even in onze 2 abonnementen en ons betaalgedrag dan verzeker ik je dat het verlies van 2 ( jarenlange) klanten niet opweegt tegen het wel flexibel hanteren van de Fair Use Policy.
Onze 2 contracten hebben nog even te gaan dus Tmobile heeft nog even om mogelijk toch deze zaak eens op commerciele manier tegen het licht te houden en hopelijk een ander inzicht te krijgen, zo niet dan scheiden onze wegen zich uiteindelijk helaas.

Met vriendelijke groet,

Ido Bakker
Hi Hajar,
zou je mij kunnen aangeven hoe lang wij al klant bij Tmobile zijn , we hebben 2 nummers :
06XXXXXXXX
en
06XXXXXXXX
bij voorbaat dank
Reputatie 4
Badge
Lekker slim om je nummerrs op een openbaar forum tegooien.
Commercieel gezien kosten jullie tmobile waarschijnlijk meer geld dan het oplevert.
Reputatie 7
Badge +8
Hallo @jibakker,

Ik heb je telefoon nummers even weg gehaald om zo misbruik te voorkomen.
Mocht een moderator de nummers nodig hebben dan zullen ze hier middels een prive bericht om vragen.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Jibakker,

Zoals hierboven al aangegeven is het niet verstandig om privégegevens openbaar te delen. @Hidden.nld thanks voor het aanpassen! 🙂

Het nummer waar je mee bent ingelogd, is sinds september 2014 aangesloten. Voor het andere nummer mag ik niet zomaar kijken hoe het daarmee staat, in verband met de wetgeving op privacy. Als je mij via een privébericht de volgende gegevens stuurt, ga ik dit nakijken: Naam contractant, volledige adres, geboortedatum en laatste vier cijfers IBAN.

Ik zie jouw bericht graag tegemoet!
Hoi David ik heb geprobeerd om je vragen te beantwoorden door te antwoorden op je sms bericht maar die wordt niet afgeleverd, hoe kan ik je buiten dit forum om deze privee informatie toesturen
Hoi jibakker.

Het is de bedoeling dat je David op dit forum een privébericht stuurt, andere gebruikers kunnen die berichten uiteraard niet inzien.

Je kunt op Davids naam/profielfoto klikken, dan wordt je doorgestuurd naar zijn profiel. Bovenaan op die pagina zie je de optie 'Stuur bericht' naast zijn naam staan. Daar kun je hem een privébericht sturen.

Laat je weten of je het hebt gevonden?

Reageer