Beantwoord

Verbruik my T-Mobile en factuur niet hetzelfde

• 1 oktober 2017
  • 4 reacties
  • 127 Bekeken

Reputatie 2
Hoi,

Ik wil vandaag graag verlengen en twijfel tussen Go-Unlimited of Go-Up. Het is belangrijk om hierbij te weten of ik normaal inderdaad binnen de 10GB blijf. Echter, het valt me nu op dat my T-mobile een ander verbruik aangeeft dan de factuur.

Voor September geeft my T-mobile aan dat ik 9317MB heb verbruikt in NL. Echter, de factuur geeft aan dat ik voor de (factuur) maand September 6387MB heb verbruikt (NL en buittenland gecombineerd).

Wat klopt er hier niet? Wordt de maand periode anders berekend? Gebruikt my t-mobile niet de factuurmaand voor het verbruik? Of gaat er iets anders mis?

Bedankt.
icon

Beste antwoord door David 3 oktober 2017, 10:52

Hi Xandrios,

Terechte vragen, daar geef ik je graag meer uitleg over!

Het kan inderdaad iets afwijken, omdat het een verschil is in kalender- en factuurmaand. In jouw geval scheelt dit slechts enkele dagen, dus het gaat om kleine verschillen in verbruik. Als ik de factuur en het dataverbruik van september naast elkaar leg, zie ik een verschil van ongeveer 200 MB. In jouw berekening neem je niet de laatste pagina mee van de factuur, waar nog een specificatie van het verbruik in de EU staat, die moet er dus nog bij opgeteld worden.

Ook in de maanden juli en augustus lijkt alles helemaal goed te gaan, ik zie daar geen dataverbruik over de grens in terug, maar wel een overeenkomstig dataverbruik met My T-Mobile. Zoals ook hierboven aangegeven zit er een klein verschil in, door de dagen.

Om op jouw eerste vraag terug te komen: In het afgelopen jaar ben je slechts 2 maanden over de 9 GB gegaan, september en juli. Vanuit dat oogpunt zou je dus voor Go Up kunnen gaan. Ik zie echter wel dat in het afgelopen jaar jouw dataverbruik flink is gestegen. Als je verwacht dat dit nog zo door zal gaan, dan kom je spoedig wel boven de 10 GB uit. Dat is iets wat je zelf het beste in kunt schatten. Je kunt natuurlijk maandelijks jouw bundel wijzigen, dus als je meer of minder data nodig hebt, kun je altijd switchen!

Hopelijk is mijn uitleg zo helemaal helder, maar als je nog vragen hebt, dan horen we dat graag van je! 🙂
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2
Er klopt nog meer niet. Voor de maanden Jul en Aug zijn het aantal MB's op de factuur exact gelijk aan het aantal MB's in 'my T-Mobile' onder het kopje 'Internet NL'. Wat is er dan met mijn verbruik in het buitenland gebeurd? Komt dat niet op de factuur terrecht?

Voor de maand September is 'My T-mobile' onder het kopje 'Internet NL' ruim 3GB hoger dan op de factuur voor September. Terwijl de factuur juist NL+Roaming zou moeten bevatten (En dus juist hoger zou moeten zijn dan Internet-NL in My T-mobile).
Reputatie 7
Badge +20
Hi Xandrios,

Terechte vragen, daar geef ik je graag meer uitleg over!

Het kan inderdaad iets afwijken, omdat het een verschil is in kalender- en factuurmaand. In jouw geval scheelt dit slechts enkele dagen, dus het gaat om kleine verschillen in verbruik. Als ik de factuur en het dataverbruik van september naast elkaar leg, zie ik een verschil van ongeveer 200 MB. In jouw berekening neem je niet de laatste pagina mee van de factuur, waar nog een specificatie van het verbruik in de EU staat, die moet er dus nog bij opgeteld worden.

Ook in de maanden juli en augustus lijkt alles helemaal goed te gaan, ik zie daar geen dataverbruik over de grens in terug, maar wel een overeenkomstig dataverbruik met My T-Mobile. Zoals ook hierboven aangegeven zit er een klein verschil in, door de dagen.

Om op jouw eerste vraag terug te komen: In het afgelopen jaar ben je slechts 2 maanden over de 9 GB gegaan, september en juli. Vanuit dat oogpunt zou je dus voor Go Up kunnen gaan. Ik zie echter wel dat in het afgelopen jaar jouw dataverbruik flink is gestegen. Als je verwacht dat dit nog zo door zal gaan, dan kom je spoedig wel boven de 10 GB uit. Dat is iets wat je zelf het beste in kunt schatten. Je kunt natuurlijk maandelijks jouw bundel wijzigen, dus als je meer of minder data nodig hebt, kun je altijd switchen!

Hopelijk is mijn uitleg zo helemaal helder, maar als je nog vragen hebt, dan horen we dat graag van je! 🙂
Reputatie 2
Hoi David, bedankt voor de reactie.

In het verleden werd roaming internet niet los/specifiek bij mij op de factuur aangegeven - dit is voor het eerst gebeurd in September. Sterker nog, als ik naar mijn oude facturen kijk dan zitten er 'gaten' in de dagen waarop internet is gebruikt - en dat zijn precies de dagen dat ik roaming was. Mijn conclusie is dus dat tot September roaming verkeer niet meegerekend is op de factuur (!)

Nu voor September staat er voor het eerst 3078MB roaming los op de factuur, wat samen met het verbruik in NL (6387MB) inderdaad hetzelfde getal is als in My T-Mobile staat (9317MB).

Dit betekend wel twee dingen, namelijk:

1. Het verbruik in My T-Mobile is (tot de MB precies) gelijk aan de factuur. Er wordt in deze grafiek dus wel degelijk uitgegaan van de factuurmaand, en niet de calendermaand.

2. De grafiek in My T-Mobie bevat zowel verbruik in NL en roaming. Terwijl de naam/titel van de grafiek 'Internet in NL' is. Dat klopt dus niet - het bevat sinds September ook internet van buiten NL.

Het is nu in ieder geval duidelijk, bedankt voor de hulp. Mag ik wel verzoeken om de titel van deze grafiek in My T-Mobile aan te laten passen? Momenteel klopt deze niet - en dat geeft verwarring. Een feature request zou zijn om de grafiek te splitsen tussen verbruik in NL en Roaming verbruik.

Bedankt 🙂
Reputatie 7
Badge +20
Scherp, Xandrios! Dat zou dan inderdaad even aangepast moeten worden! 😉

Reageer