Beantwoord

Mijn zoontje kan zijn prepaid sim kaartje niet registreren bij my T-mobile

• 29 augustus 2020
  • 8 reacties
  • 608 Bekeken

• is een Master Poster
  • 10 reacties

Hallo allemaal.

Ik ben deze week bij de plaatselijke T-mobile shop geweest, en heb daar een prepaid sim kaartje gevraagd voor het eerste telefoontje van mijn zoontje, hij is 12. We hebben hierbij specifiek aangegeven dat we een prepaid sim kaartje zochten voor mijn minderjarige zoontje, deze was ook bij de aankoop aanwezig.

Daarop heeft de t-mobile mij dit kaartje verkocht:

T-Mobile PrePaid. Prijs: € 9,95 Inclusief: € 5,- Beltegoed plus € 5,- Beltegoed cadeau na registratie via My T-Mobile

De eerste 5 euro tegoed stond prima op zijn telefoon en daarna zijn we naar de site van my t-mobile gegaan voor het verkrijgen van de tweede 5 euro. Het aanmelden en wachtwoord maken lukte prima. Toen stond er dat we een link moesten volgen en zijn NAW gegevens moeten invullen om het “ € 5,- Beltegoed cadeau na registratie via My T-Mobile” te ontvangen. 

Als we dat doen lopen we echter tegen een probleem aan. Als we zijn geboortedatum willen invoeren biedt het menu slechts de mogelijkheid om een geboortejaar tot 2002 te kiezen. Zij geboortejaar is echter recenter.

Ik heb hierop eerst contact gezocht met de helpdesk via chat. Deze kwam, pas na de verstrekking van informatie over het niet kunnen invullen van het geboortejaar van mijn kant, tot de conclusie dat je dan toch minimaal 18 jaar moest zijn, en dat het dus voor mijn zoontje dus niet mogelijk is om zijn NAW gegevens voor my t-mobile te kunnen laten registreren. De medewerkster van chat bood alleen als oplossing aan om maar ofwel een valse geboortedatum in te voeren, ofwel maar op mijn naam een registratie te doen. Beiden zouden echter identiteitsfraude zijn, en dat is iets waar ik me niet schuldig aan wil maken, bovendien is identiteitsfraude volgens de privacy voorwaarden van T-mobile zelf ook niet toegestaan. Verder kon ze geen oplossing aanbieden.

Vandaag ben ik dan maar even teruggegaan naar de winkel. De medewerker vertelde ons, ook pas na de verstrekking van informatie over het niet kunnen invullen van het geboortejaar van mijn kant, dat er dan waarschijnlijk in de algemene voorwaarden zou staan dat je voor een prepaid kaartje minimaal 18 zou moeten zijn en dat we die dan maar eerst hadden moeten lezen. Toen ik zei dat ik in de winkel specifiek gevraagd had voor een prepaid kaartje voor mijn kind gaf hij toe dat zij mij dan het kaartje eigenlijk niet hadden moeten verkopen, en dat hij zelf er niet van op de hoogte was dat registratie voor 5 euro beltegoed een minimum leeftijd had op het moment dat hij me het kaartje verkocht. Dit was wel een verklaring voor mijn probleem, maar bood geen oplossing. Ook de winkel medewerker stelde identiteitsfraude voor als oplossing, maar ook hem maakte ik duidelijk dat ik me daar niet aan schuldig wilde maken, en dat dat vast niet toegestaan zou zijn volgens hun eigen voorwaarden.

Toen ik echter thuis de algemene voorwaarden voor prepaid doornam kwam ik echter helemaal niets tegen over een minimum leeftijd voor prepaid. https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/voorwaarden/algemene-voorwaarden-prepaid-juni-2019.pdf

Ook het in de prepaid voorwaarden vermeldde privacy statement heeft geen informatie over een leeftijdsgrens: https://www.t-mobile.nl/Global/media/pdf/privacy-statement.pdf

Wij kunnen door het niet in kunnen vullen van zijn geboortedatum nu het registratie proces bij my t-mobile niet afronden, hierdoor worden dus ook zijn naam, adres, woonplaats en e-mail ook niet opgeslagen aangezien de  geboortedatum een verplicht veld is, en ontvangen we het 5 euro beltegoed dus ook niet.

Ik heb nu meerdere vragen:

• Had de t-mobile winkel medewerker het prepaid kaartje nooit voor/aan mijn zoon mogen verkopen?
  • Waarom bieden zowel winkel medewerkers als helpdesk medewerkers van t-mobile identiteitsfraude aan als oplossing terwijl dit tegen de eigen voorwaarden is?
  • Hoe kunnen we nu alsnog de 5 euro tegoed ontvangen die ons bij verkoop beloofd is en die ook op het aangekochte product vermeld staat?
  • Nu we door het niet kunnen invullen van zijn geboortedatum helemaal geen gegevens kunnen registreren, wat kunnen we nu -precies- wel of niet meer doen met zijn simkaart? (denk bijvoorbeeld aan wachtwoord herstel, blokkade bij diefstal, opvragen puk code, nieuw simkaartje op zelfde nummer bestellen, nummerbehoud aanvragen bij overstap, etc etc.) Ik weet inmiddels wel dat we ook zonder registratie nog wel gewoon kunnen opwaarderen.
  • Mag ik aannemen, na het lezen van de prepaid voorwaarden, dat het mijn zoontje wel toegestaan is deze simkaart te gebruiken?

icon

Beste antwoord door Mitch 31 augustus 2020, 12:07

Hoi @Shilka,

Leuk en spannend moment voor je zoontje. Ik weet nog dat ik mijn eerste telefoon kreeg; in het tweede jaar van de middelbare school. Wat een bakbeest was dat trouwens. Goed, ik kan mij voorstellen dat je hierin duidelijkheid wilt.

Ik zal in dezelfde volgorde antwoord geven op je vragen.

• Voor zover ik weet bestaat er geen wettelijke minimumleeftijd voor het ‘gebruik’ van een telefoon dan wel simkaart. Voor het zelfstandig afsluiten van een (Sim Only) abonnement dient een individu wel minimaal 18 jaar te zijn. In de praktijk is het niet zelden zo dat een ouder een abonnement afsluit voor zijn/haar kind. De achtergrond hiervan is dat een minderjarige in beginsel handelingsonbekwaam is (1:234 BW). Het sluiten van een overeenkomst is een voorbeeld van een (meerzijdige) rechtshandeling, waarvoor je handelingsbekwaam moet zijn. Een minderjarige wordt als het ware wel handelingsbekwaam geacht als de minderjarige met toestemming van de ouder(s) dan wel wettelijke vertegenwoordiger(s) of voogd(en) handelt. Deze wordt verondersteld te zijn verleend als de minderjarige een rechtshandeling verricht waarvan wordt gezegd dat het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat iemand van die leeftijd de handeling zelfstandig verricht. Ik heb bijvoorbeeld weleens op mijn twaalfde een Playstation-spel gekocht.

Het is dus niet zo dat jouw zoon geen simkaart mag gebruiken. In de kern heeft een PrePaid minder verantwoordelijkheid dan een abonnement en kan daardoor een goede manier zijn voor het kind om leren om te gaan met verantwoordelijkheden. Ik kan zo snel geen jurisprudentie vinden over het zelfstandig aanschaffen van een simkaart. Ik vermoed dat het niet veel problemen zou opleveren als er een PrePaid-simkaart wordt verkocht aan een twaalfjarige die deze zelfstandig aanschaft. In dit scenario zou ik het zelfs volledig uitsluiten, omdat jij er als ouder bij was of zelfs de aankoop hebt gedaan (ondanks de mededeling dat het voor hem is).

• Ik vermoed dat de registratie rondom My T-Mobile (PrePaid) de lijn volgt van een abonnement, waarbij het dus ‘vereist’ is dat iemand meerderjarig is. Zoals hierboven kort aangegeven leert de ervaring dat een ouder niet zelden een abonnement afsluit voor zijn of haar kind. Ik heb bijvoorbeeld op mijn zestiende ook een abonnement gehad, die mijn vader voor mij afsloot. Voor PrePaid rijmt het dan niet helemaal, omdat het karakter van PrePaid goed aansluit bij het gebruiken van een telefoon/simkaart op minderjarige leeftijd en het leren omgaan met verantwoordelijkheden. Wat je zou kunnen doen is gewoon je eigen gegevens invoeren, dus niet zijn naam met jouw geboortedatum, maar gewoon jouw eigen naam. In de kern kan een PrePaid volledig anoniem blijven, maar vanuit servicedoeleinden helpt het om iets van een registratie te hebben, bijvoorbeeld voor het sturen van een nieuwe simkaart. Het registreren van een PrePaid-simkaart is dus meer vanuit dat oogpunt dan dat het juridisch gezien een vereiste is. Ik vermoed dat mijn collega om die redenen de afweging maakte. (Rechts)ethisch gezien is het wellicht een mooie discussie.

• Een van de mogelijkheden heb ik hierboven al uiteengezet en dat is het registreren van de simkaart op je eigen naam. Een andere mogelijkheid is dat (een collega of) ik €5,00 op de simkaart zet zonder de registratie.

• Het registreren van de simkaart maakt het inderdaad makkelijker om service te bieden. Zo kun je zonder registratie bijvoorbeeld niet zelf via My T-Mobile een nieuwe simkaart aanvragen (omdat er geen adres bekend is). Het blokkeren van de simkaart kan wel, net als bijvoorbeeld het aanvragen van nummerbehoud. De dingen die niet zelf kunnen worden gedaan omdat er gegevens nodig zijn, kunnen wij wel doen. Normaliter doen we een ID-check op basis van het 06-nummer, adres, geboortedatum (en bij abonnementen de laatste vier cijfers van het IBAN). Bij een (niet-geregistreerde) PrePaid is dat natuurlijk wat lastiger, maar zijn er genoeg facetten om – voor zover überhaupt mogelijk is online – voldoende uit te sluiten dat iemand anders dan de klant contact opneemt.

• Je zoontje kan met een gerust hart de simkaart gebruiken.

Als je nog aanvullende vragen hebt, laat het vooral weten.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Shilka,

Leuk en spannend moment voor je zoontje. Ik weet nog dat ik mijn eerste telefoon kreeg; in het tweede jaar van de middelbare school. Wat een bakbeest was dat trouwens. Goed, ik kan mij voorstellen dat je hierin duidelijkheid wilt.

Ik zal in dezelfde volgorde antwoord geven op je vragen.

• Voor zover ik weet bestaat er geen wettelijke minimumleeftijd voor het ‘gebruik’ van een telefoon dan wel simkaart. Voor het zelfstandig afsluiten van een (Sim Only) abonnement dient een individu wel minimaal 18 jaar te zijn. In de praktijk is het niet zelden zo dat een ouder een abonnement afsluit voor zijn/haar kind. De achtergrond hiervan is dat een minderjarige in beginsel handelingsonbekwaam is (1:234 BW). Het sluiten van een overeenkomst is een voorbeeld van een (meerzijdige) rechtshandeling, waarvoor je handelingsbekwaam moet zijn. Een minderjarige wordt als het ware wel handelingsbekwaam geacht als de minderjarige met toestemming van de ouder(s) dan wel wettelijke vertegenwoordiger(s) of voogd(en) handelt. Deze wordt verondersteld te zijn verleend als de minderjarige een rechtshandeling verricht waarvan wordt gezegd dat het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat iemand van die leeftijd de handeling zelfstandig verricht. Ik heb bijvoorbeeld weleens op mijn twaalfde een Playstation-spel gekocht.

Het is dus niet zo dat jouw zoon geen simkaart mag gebruiken. In de kern heeft een PrePaid minder verantwoordelijkheid dan een abonnement en kan daardoor een goede manier zijn voor het kind om leren om te gaan met verantwoordelijkheden. Ik kan zo snel geen jurisprudentie vinden over het zelfstandig aanschaffen van een simkaart. Ik vermoed dat het niet veel problemen zou opleveren als er een PrePaid-simkaart wordt verkocht aan een twaalfjarige die deze zelfstandig aanschaft. In dit scenario zou ik het zelfs volledig uitsluiten, omdat jij er als ouder bij was of zelfs de aankoop hebt gedaan (ondanks de mededeling dat het voor hem is).

• Ik vermoed dat de registratie rondom My T-Mobile (PrePaid) de lijn volgt van een abonnement, waarbij het dus ‘vereist’ is dat iemand meerderjarig is. Zoals hierboven kort aangegeven leert de ervaring dat een ouder niet zelden een abonnement afsluit voor zijn of haar kind. Ik heb bijvoorbeeld op mijn zestiende ook een abonnement gehad, die mijn vader voor mij afsloot. Voor PrePaid rijmt het dan niet helemaal, omdat het karakter van PrePaid goed aansluit bij het gebruiken van een telefoon/simkaart op minderjarige leeftijd en het leren omgaan met verantwoordelijkheden. Wat je zou kunnen doen is gewoon je eigen gegevens invoeren, dus niet zijn naam met jouw geboortedatum, maar gewoon jouw eigen naam. In de kern kan een PrePaid volledig anoniem blijven, maar vanuit servicedoeleinden helpt het om iets van een registratie te hebben, bijvoorbeeld voor het sturen van een nieuwe simkaart. Het registreren van een PrePaid-simkaart is dus meer vanuit dat oogpunt dan dat het juridisch gezien een vereiste is. Ik vermoed dat mijn collega om die redenen de afweging maakte. (Rechts)ethisch gezien is het wellicht een mooie discussie.

• Een van de mogelijkheden heb ik hierboven al uiteengezet en dat is het registreren van de simkaart op je eigen naam. Een andere mogelijkheid is dat (een collega of) ik €5,00 op de simkaart zet zonder de registratie.

• Het registreren van de simkaart maakt het inderdaad makkelijker om service te bieden. Zo kun je zonder registratie bijvoorbeeld niet zelf via My T-Mobile een nieuwe simkaart aanvragen (omdat er geen adres bekend is). Het blokkeren van de simkaart kan wel, net als bijvoorbeeld het aanvragen van nummerbehoud. De dingen die niet zelf kunnen worden gedaan omdat er gegevens nodig zijn, kunnen wij wel doen. Normaliter doen we een ID-check op basis van het 06-nummer, adres, geboortedatum (en bij abonnementen de laatste vier cijfers van het IBAN). Bij een (niet-geregistreerde) PrePaid is dat natuurlijk wat lastiger, maar zijn er genoeg facetten om – voor zover überhaupt mogelijk is online – voldoende uit te sluiten dat iemand anders dan de klant contact opneemt.

• Je zoontje kan met een gerust hart de simkaart gebruiken.

Als je nog aanvullende vragen hebt, laat het vooral weten.

Dus als ik het goed begrijp, zit de leeftijdsgrens op de NAW registratie vanwege de leeftijdsbeperking bij het afsluiten van een abonnement. (en niet bij prepaid) En omdat het registreren van een prepaid sim kaart van hetzelfde proces/registratie pagina gebruik maakt als de registratie van abonnement gebonden sim kaartjes, delft hij nu het onderspit bij zijn pogingen zijn NAW gegevens te registreren. Duidelijk.
Mocht er al een leeftijdsbeperkingsverschil (mooi woord voor scrabble) zijn tussen abonnement en prepaid, dan laat ik graag bij u de suggestie achter om eens na te denken over een scheiding tussen de 2 registratie procedures waarbij het wel mogelijk is voor prepaid om het geboortejaar voor een minderjarige in te voeren. (of voor vanaf welke leeftijd het dan ook maar zou zijn toegestaan) En/of eventueel op andere wijze duidelijk te maken, dan wel bij aankoop, dan wel op vermeld op het product, dan wel in de prepaid voorwaarden, dat het voor een minderjarige niet mogelijk is zich te registreren voor my T-mobile.

Laat ik even duidelijk maken waarom ik graag wil dat hij onder zijn eigen gegevens registreert. Ik wil hem graag de mogelijkheid geven om dit nummer te laten houden, ook als hij ouder en meerderjarig is. Dan hoeft hij zijn nummer niet bij al zijn contacten te veranderen, en zoals u weet wordt het telefoonnummer steeds meer bij digitale processen betrokken, denk bijv. aan tweestapsverificatie. Bovendien is het gewoon zijn nummer, niet het mijne.

We zullen het dan gewoon moeten stellen met de mogelijkheid om online via andere wijze eigenaarschap te bewijzen wanneer we service betreffende het nummer nodig mochten hebben. Dit is voor mij het belangrijkste punt dat dit mogelijk is, en dat is het volgens u.

Mijn dank voor uw uitgebreide antwoord tot zover, mocht mij nog meer te binnen schieten dan meld ik mij hier weer.

P.S.: Ik heb inderdaad de aankoop gedaan, omdat vanwege de corona regels gepind moest worden en mijn zoontje nog geen pinpas bezit. Ik wil hem inderdaad normaliter wel zelf zijn beltegoed laten betalen van zijn zakgeld om hem zoals U al zo treffend omschreef met zijn eigen verantwoordelijkheden te leren omgaan.

Reputatie 5
Badge +4

Hey @Shilka,

Ik vermoed inderdaad dat het daarmee te maken heeft. Ik had op de achtergrond de vraag al uitgezet of het mogelijk is om dat te implementeren. Immers weten ‘we’ dat het niet om een abonnement gaat. Wellicht dat er (juridische) bezwaren zijn om het toe te passen of dat er nog niet eerder aan is gedacht.

Wat betreft de wens voor het nummerbehoud als hij meerderjarig is; dit is gewoon mogelijk. Ik had in mijn vorige bericht al kort het scenario aangestipt waarbij een ouder een abonnement afsluit voor zijn of haar kind. In het scenario waarbij dat kind op of na het bereiken van meerderjarigheid kan en wil verlengen bij ons, dan wordt er ‘gewoon’ een nieuw abonnement afgesloten, waarbij we nummerbehoud uitvoeren voor dat nummer wat hij/zij al gebruikte. Bij PrePaid werkt dat eigenlijk niet anders. Geen zorgen dus. 

Ik lijk uit je reactie af te kunnen leiden dat de wens voor nu in ieder geval is om niet te registreren en dat we het tegoed handmatig opwaarderen. Zou je dit nog kunnen bevestigen (of ontkrachten)? 

Ja, goed punt @Mitch , dat zou ik bijna vergeten. De wens is om nu niet te registreren. Kan ik u het telefoonnummer van mijn zoontje in privébericht doen toekomen voor de handmatige opwaardering? Het is niet het nummer waar ik nu op het forum mee communiceer en ingelogd ben, dat is mijn eigen nummer (ik heb zelf ook t-mobile prepaid). Eventueel kan ik ook met mijn zoons account hier inloggen (ik neem aan dat dit kan zonder NAW registratie) en op dit topic reageren als dat makkelijker is.

p.s. ondanks de instellingen en het bericht dat ik dit topic volg ontvang ik geen enkele forum notificatie in de mail, dus het kan zijn dat ik soms laat reageer.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Shilka 

Je kan mij ook het 06-nummer van je zoon in een privébericht sturen dan zorg ik ervoor dat het tegoed erop staat. Ik zie je bericht graag tegemoet. 

Privébericht verstuurd :)

Ik zal dan in de verre toekomst zo nu en dan eens kijken of het misschien wel mogelijk geworden is voor hem om onder zijn eigen gegevens te registreren, wie weet wordt het ooit nog eens mogelijk voor een minderjarige met prepaid. Ontzettend bedankt voor alle moeite en antwoorden, ik voel me zeer goed geholpen hier op het forum!

Het beltegoed is inmiddels bijgeschreven.

Hiermee zijn al mijn vragen beantwoord, mijn complimenten voor de keurige afhandeling!

De hier op het forum aanwezige kennis, kunde en de snelheid waarmee gereageerd wordt is een voorbeeld voor community forums in het algemeen, een compliment dat ik allen hier graag wil maken!

Reputatie 7
Badge +20

Super bedankt voor je compliment! Dat waarderen we zeer zeker en mocht je de toekomst weer vragen hebben, dan kun je altijd bij ons terecht!

Reageer