Beantwoord

Prepaid, niet gebeld; toch daalt mijn saldo

• 4 februari 2017
  • 13 reacties
  • 811 Bekeken

Ik gebruik sinds 27 jan. Jl. Een nieuw smartphone (met prepaidabonnement) en zie dat er telkens geld van mijn saldo af gaat, terwijl ik tot nu toe alleen whatsapp heb gebruikt. Whatsapp is toch gratis ?
Kortom, hoe kan dat ? En, hoe kan ik dit als prepaidklant controleren. Ik zou graag specificaties willen zien.
icon

Beste antwoord door Pilovali 4 februari 2017, 21:02

Hallo,

Als je geen Wifi hebt, dan gebruikt WhatsApp je mobiele data. Mobiele data op PrePaid (zonder internet bundel) kost €0,05 per MB.

PrePaid klanten kunnen geen factuur specificatie zien, dat kunnen alleen klanten met een abonnement.

Is dit voldoende informatie?

Groet,
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5
Badge +17
Hallo,

Als je geen Wifi hebt, dan gebruikt WhatsApp je mobiele data. Mobiele data op PrePaid (zonder internet bundel) kost €0,05 per MB.

PrePaid klanten kunnen geen factuur specificatie zien, dat kunnen alleen klanten met een abonnement.

Is dit voldoende informatie?

Groet,
Ik heb en gebruik Wi-Fi THUIS. In ons stadshart in Zoetermeer is er de Ziggo-Hotspot; wat volgens mij dan ook resulteert in dat je kosteloos whatsapp't. Toch ?
En, even voor de duidelijkheid, met mobiele data bedoel je, dat 'in het geval dat er geen Wi-Fi of hotspot aanwezig is' Whatsap mijn prepaid-saldo aanspreekt ?

Verder nog het volgende. Ik kan natuurlijk ook kijken bij 'Mijn gegevens & instellingen' en daar bepaalde opties blokkeren. Toch ?
https://www.t-mobile.nl/my/instellingen
Reputatie 5
Badge +17
Ah, ik dacht dat je WhatsApp gebruikte via mobiele data, dan kost het beltegoed. Als je op Ziggo's WifiSpots zit, dan is het inderdaad kosteloos.
Als je totaal geen mobiele data gebruikt, kun je het beste mobiele data blokkeren via My T-Mobile > Instellingen > Blokkades.

Laat even weten als je beltegoed nog steeds minder wordt na dat je mobiele data hebt geblokkeerd. Dan kan er namelijk iets anders aan de hand zijn.

Groet,
Oké, bedankt zover. Bij blokkades dus internet blokkeren, zodat ik 'in elk geval' alleen thuis Wi-Fi (en buiten Ziggo's WifiSpots) gebruik, toch ? Deze link toch : https://www.t-mobile.nl/my/instellingen

En verder, ......je maakt mij nieuwsgierig met te schrijven : "Dan kan er namelijk iets anders aan de hand zijn". Logische vraag; wat kan er dan aan de hand zijn.

Groet,
Reputatie 5
Badge +17
Als je mobiel internet blokkeert, dan kun je gewoon gebruik maken van Wi-Fi. En ja, je kunt het inderdaad via de link doen die je postte.

Het kan zijn dat je bent geabonneerd op een betaalde-/3rde partij-dienst. Meer informatie kun je hier vinden.

Een T-Mobile medewerker kan kijken waar je beltegoed aan op gaat. Meestal krijg je een reactie binnen 24-48 uur.

Groet,
1) Oké, ik heb internet geblokkeerd. Is T-Mobile telefonisch goed te bereiken en onder een normaal (lokale kosten) nummer ?

2) Verder zie ik op mijn smartphone, de Moto G4 Play onder :
instellingen/Meer/Mobiele netwerken/Namen toegangspunten
'T-Mobile Internet' staan met rechts ervan een cirkeltje, waarin een groene stip die ik niet kan uit zetten . . . . . Zou dat wel uit gezet moeten worden en kan alleen een T-Mobile-moderator dat (zo ja, hoe bereik ik die ?)

3) Deze site is erg interessant : http://www.payinfo.nl/
Reputatie 5
Badge +17
1. Ja, onder 0624001200 (of 1200), zie ook https://www.t-mobile.nl/klantenservice/contact

2. Dat heet een APN, en dat cirkeltje betekent dat die APN geselecteerd is. Als je meerdere hebt, kun je namelijk maar eentje selecteren. Deze kun je het beste laten staan. Een T-Mobile medewerker kan de APN niet uitschakelen.

3. Klopt, die site is erg interessant. Als je hebt geabonneerd op een SMS-dienst, kun je je daar afmelden.
Oké, bedankt weer. Ik ga denk ik alleen nog vragen (checken) via 0624001200 of via de email waar die kosten aan zijn opgegaan.
Ik vermoed wel, dat ik die kosten heb gemaakt op diverse plaatsen;
omdat ik op dat moment nog niet in de gaten had; dat je altijd eerst op je smartphone via instellingen-Wi-Fi moet kijken of - en welke - Wi-Fi-hotspots er beschikbaar zijn. Pas dan heb je feitelijk gratis internet via Wi-Fi. En doe je dat niet, dan ge(ver)bruik je inderdaad mobiele data.
Reputatie 5
Badge +17
Hoi Monbar,

Het is begrijpelijk dat je duidelijkheid wilt over de situatie. Goed dat je dus contact hebt opgenomen met ons.

Ik zie dat Pilovali je inmiddels al van veel duidelijkheid heeft voorzien. Om het nog te bevestigen ben ik het systeem in gedoken. Hier zie ik dat er inderdaad beltegoed in mindering is gebracht omdat je verbonden was met het mobiele data netwerk.

Ook zie ik dat je inmiddels de blokkade hebt geactiveerd die ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet weer gaat gebeuren. Hier hoef je je dus geen zorgen meer over te maken. ;)

Als je verder nog vragen, verzoeken of onduidelijkheden hebt dan horen we het graag van je Monbar!
Oke, Bedankt. Wat ik nog zou willen weten is, of ik met mijn Motorola (nu Lenovo), Moto G4 Play
in de USA en ook Canada kan bellen en Whatsappen; alsook zo nodig kan bellen en whatsappen
naar Nederland. Zo niet, wat is dan nodig om dit toch te kunnen.
Reputatie 6
Badge +15
Hey Monbar,

Slim dat je dit navraagt! Op deze pagina kun je kijken van welke netwerken je gebruik kunt maken in de USA en in Canada. Er zijn wel beperkingen voor het gebruik van T-Mobile PrePaid op sommige netwerken dus het is slim om dit van te voren even na te kijken. Met jouw toestel kun je in ieder geval gebruik maken van de volgende frequenties: 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz. Op de meeste netwerken moet dat dus wel goed komen! 😉 Mocht het toch niet werken dan kun je het beste in de instellingen handmatig een netwerk kiezen.

Veel plezier alvast in de USA en in Canada. Ga je een lange reis maken? :8
Stelt de betreffende frequentie zich automatisch in, zodra je je op een locatie in de USA of Canada bent gearriveerd ?
En is het zo, dat (als het voorgaande niet werkt) je op de smartphone via 'instellingen/meer/mobiele netwerken' de netwerken aantreft, die op de betreffende locatie (waar ook in de USA of Canada) operationeel zijn. Waar vind ik vervolgens alles over de tarieven van bellen en whatsappen aldaar ?
NB : Reizen naar USA en Canada heb ik meerdere malen gedaan en krijg er geen genoeg van. Dat geldt voor mensen die heel erg onder de indruk raken van natuurfenomenen als Yellowstone NP, Rocky Mountains en nog heel veel meer ongelooflijk indrukwekkende natuur. Er wordt dus volop gepland 😉
Reputatie 7
Badge +20
Hi Monbar,

Jouw toestel zou inderdaad automatisch het signaal moeten vinden, maar de instellingen van je telefoon moeten dan wel correct staan. In dit topic vind je de instellingen die je kunt overnemen op jouw toestel. Als je hier niet uit weet te komen, trek dan even aan de bel!

Je ontvangt gelijk een SMS zodra er een verbinding is gevonden. Hier staan ook de tarieven in voor gebruik in Amerika of Canada. Ik raad je echter wel aan om voor vertrek even deze pagina te bekijken. Hier staan namelijk de details in voor het gebruik in het buitenland. Naast de tarieven vind je hier ook de beschikbare providers. In Amerika kun je met Prepaid bijvoorbeeld alleen T-Mobile US gebruiken. In Canada kun je gebruikmaken van Telus en Bell, als Prepaidgebruiker. Je bent dan ook nog wel afhankelijk van de dekking in het land zelf. Ik kan mij zo voorstellen dat in de natuurparken de dekking niet zo stabiel is als in de steden. Persoonlijk zeg ik dan 'gelukkig maar', want ik zie liever een mooie boom dan een mast in zulke mooie omgevingen! Ik gok dat je het met me eens bent? ;)

Het is dus goed om jezelf even in te lezen voor je vertrekt en houd er dus rekening mee dat het netwerk niet optimaal zal zijn. Als je hier nog meer vragen over hebt, laat het dan even weten en ik wens je alvast een fantastische reis toe! 🙂

Reageer