Goedemiddag!
Ik ben een tijdje geleden naar T-Mobile Thuis overgestapt. Recentelijk werd ik telefonisch benaderd door onderzoeksbureau Ipsos, die aangaven onderzoek te doen naar wat klanten van de overstapservice voor internetproviders vonden.
Ik heb aangegeven dat ik me niet kon herinneren me voor een dergelijk onderzoek aan te melden, en dat ik graag zou weten hoe ze aan mijn 06-nummer kwamen. De Ipsos-medewerker aan de telefoon kon me dit helaas niet vertellen (anders dan dat ze onderzoek deden in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en een samenwerkingsverband van Telecomproviders), maar via de functionaris gegevensverwerking van Ipsos is duidelijk geworden dat deze gegevens bij T-Mobile vandaan kwamen, en niet bij mijn oude internetprovider. Ook kreeg ik een linkje naar “meer informatie” over dit onderzoek: https://vereniging-fist.nl/nl/fist-taskforces-overstappen.
Misschien kun je je voorstellen dat het een beetje vreemd voelt om uit het niets gebeld te worden door een derde partij die mijn telefoonnummer van mijn internetprovider heeft gekregen. Daarom zou ik graag willen vragen op welke basis (al dan niet via een vinkje wat ik misschien over het hoofd heb gezien of een voorwaarde ergens die ik nog niet heb kunnen vinden) T-Mobile heeft besloten om voor een onderzoek waar ik me niet voor aan heb gemeld mijn persoonsgegevens aan een derde partij te geven.
En als ik daar inderdaad ergens een vinkje voor gezet heb, of dat ergens in de voorwaarden verborgen staat (wat natuurlijk goed zou kunnen) - misschien kan het geen kwaad om in de overstap e-mail even melding te maken dat ik gebeld kan worden.
Is het nog mogelijk om ergens inzicht te krijgen en mij in- dan wel uit te schrijven voor dergelijke onderzoeken van T-Mobile?
Ik hoor graag van jullie!
Hartelijke groet en alvast fijne feestdagen,
Jonathan
Beste antwoord door Boris
Hoi
Ik heb hierbij een update vanaf onze kant! Het onderzoeksbureau Ipsos heeft inderdaad vanaf onze kant jouw nummer ontvangen. Bij de bestelling van het T-Mobile Thuis pakket is aangegeven dat de gegevens mogen worden gebruik voor onderzoeksdoeleinde. Dit vind ik ook terug in het systeem. Uiteraard worden deze gegevens veilig uitgewisseld en enkel voor dit onderzoek gebruikt en gaat dit specifiek om de Overstapservice. Ook wij vinden je privacy enorm belangrijk. Mocht je liever willen dat dit niet meer gebeurt, zorg ik ervoor dat je uit de database wordt gehaald. Ik hoor het graag van je!