Beantwoord

Benaderd door Ipsos voor onderzoek overstapservice.

  • 28 december 2020
  • 13 reacties
  • 465 Bekeken

Goedemiddag!

Ik ben een tijdje geleden naar T-Mobile Thuis overgestapt. Recentelijk werd ik telefonisch benaderd door onderzoeksbureau Ipsos, die aangaven onderzoek te doen naar wat klanten van de overstapservice voor internetproviders vonden.

Ik heb aangegeven dat ik me niet kon herinneren me voor een dergelijk onderzoek aan te melden, en dat ik graag zou weten hoe ze aan mijn 06-nummer kwamen. De Ipsos-medewerker aan de telefoon kon me dit helaas niet vertellen (anders dan dat ze onderzoek deden in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en een samenwerkingsverband van Telecomproviders), maar via de functionaris gegevensverwerking van Ipsos is duidelijk geworden dat deze gegevens bij T-Mobile vandaan kwamen, en niet bij mijn oude internetprovider. Ook kreeg ik een linkje naar “meer informatie” over dit onderzoek: https://vereniging-fist.nl/nl/fist-taskforces-overstappen.

Misschien kun je je voorstellen dat het een beetje vreemd voelt om uit het niets gebeld te worden door een derde partij die mijn telefoonnummer van mijn internetprovider heeft gekregen. Daarom zou ik graag willen vragen op welke basis (al dan niet via een vinkje wat ik misschien over het hoofd heb gezien of een voorwaarde ergens die ik nog niet heb kunnen vinden) T-Mobile heeft besloten om voor een onderzoek waar ik me niet voor aan heb gemeld mijn persoonsgegevens aan een derde partij te geven.

En als ik daar inderdaad ergens een vinkje voor gezet heb, of dat ergens in de voorwaarden verborgen staat (wat natuurlijk goed zou kunnen) - misschien kan het geen kwaad om in de overstap e-mail even melding te maken dat ik gebeld kan worden.

Is het nog mogelijk om ergens inzicht te krijgen en mij in- dan wel uit te schrijven voor dergelijke onderzoeken van T-Mobile?

Ik hoor graag van jullie!

Hartelijke groet en alvast fijne feestdagen,

Jonathan

icon

Beste antwoord door Boris 31 december 2020, 14:35

Hoi @Jonathan T-Mobile Klant ,

Ik heb hierbij een update vanaf onze kant! Het onderzoeksbureau Ipsos heeft inderdaad vanaf onze kant jouw nummer ontvangen. Bij de bestelling van het T-Mobile Thuis pakket is aangegeven dat de gegevens mogen worden gebruik voor onderzoeksdoeleinde. Dit vind ik ook terug in het systeem. Uiteraard worden deze gegevens veilig uitgewisseld en enkel voor dit onderzoek gebruikt en gaat dit specifiek om de Overstapservice. Ook wij vinden je privacy enorm belangrijk. Mocht je liever willen dat dit niet meer gebeurt, zorg ik ervoor dat je uit de database wordt gehaald. Ik hoor het graag van je!

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @Jonathan T-Mobile Klant

Volgens mij kun je in je persoonlijke omgeving de toestemming activeren of deactiveren.
Voor T-Mobile mobiel werkt dit in ieder geval als volgt: 

Via deze link kun je de instelling wijzigen

 

Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben en wens je een fijne avond. 

 

Hey @Seccie!

Dankjewel voor je snelle antwoord! Ik heb even gekeken of ik zoiets vergelijkbaars in mijn T-Mobile Thuis kan vinden. Het enige wat ik kan vinden wat hier op lijkt is het volgende scherm:

Verder kan ik niks vergelijkbaars vinden. Als ik een scherm over het hoofd zie hoor ik het graag, anders ben ik nog steeds benieuwd naar de basis waarop mijn gegevens zijn doorgegeven aan een externe partij.

Groetjes, Jonathan

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @Jonathan T-Mobile Klant ,

Dank je wel voor je bericht en het delen van je ervaring. Ik wil graag voor je uitzoeken wat hier precies aan de hand is. Omdat ik zelf niet bekend ben met de regeling die er op het moment is met het onderzoeksbureau, heb ik direct navraag gedaan bij onze specialisten op dit gebied. Ook ik wil je meer duidelijkheid geven over de situatie.

Momenteel hebben wij nog geen terugkoppeling binnen, maar wanneer dit het geval is, zal ik je meteen updaten met de details. Wij gaan dit voor je uitzoeken! 

 

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @Jonathan T-Mobile Klant ,

Ik heb hierbij een update vanaf onze kant! Het onderzoeksbureau Ipsos heeft inderdaad vanaf onze kant jouw nummer ontvangen. Bij de bestelling van het T-Mobile Thuis pakket is aangegeven dat de gegevens mogen worden gebruik voor onderzoeksdoeleinde. Dit vind ik ook terug in het systeem. Uiteraard worden deze gegevens veilig uitgewisseld en enkel voor dit onderzoek gebruikt en gaat dit specifiek om de Overstapservice. Ook wij vinden je privacy enorm belangrijk. Mocht je liever willen dat dit niet meer gebeurt, zorg ik ervoor dat je uit de database wordt gehaald. Ik hoor het graag van je!

Hey @Boris!

Wederom dank voor de reactie en natuurlijk de beste wensen!

Je geeft aan dat ik bij de bestelling van het T-Mobile Thuis pakket aangegeven heb dat de gegevens gebruikt mogen worden voor onderzoeksdoeleinden. Nou zou dat natuurlijk heel goed kunnen, maar de reden dat ik het topic hier post is natuurlijk dat ik me niet kan herinneren daar toestemming voor gegeven te hebben of een vinkje te hebben gezien.

Ik heb even opnieuw door het “publieke” deel van het bestelproces gelopen (dus tot het punt dat je “echt” bestelt). En het enige scherm wat ik kan vinden waar iets relevants gevraagd wordt is hier:

Hier wordt in algemene zin instemming met “de voorwaarden” gevraagd. Ik heb even gekeken, en in het privacy statement zie ik onder X inderdaad een stukje over het klanttevredenheidsonderzoek. Daar staat: “... Nadat je contact met ons hebt gehad, kunnen we je per sms of e-mail benaderen om je te vragen naar je ervaringen. We zullen dit niet doen als je in je Persoonlijk Account hebt aangegeven dat je liever niet voor klanttevredenheidsonderzoek benadert wilt worden.”

Daarbij valt mij het volgende op:

  • “Kunnen we je benaderen.” Dat impliceert mijns inziens dat T-Mobile mij zou mogen benaderen. Niet een derde partij. Er staat hier ook niet dat gegevens kunnen worden doorgegeven. Als ik zoek op “derden” of “Ipsos” vind ik alleen in hoofdstuk 4 een lijstje met partijen waarmee samengewerkt wordt. Ipsos, of “onderzoeksbureau” of iets gerelateerd, vind ik hier niet.
  • Nadat je contact met ons gehad hebt. Dit impliceert volgens mij de situatie dat ik contact opgenomen heb met de klantenservice, om vervolgens te vragen hoe ik dat vind. Daar is hier geen sprake van. Ik heb zelfstandig mijn abonnement overgesloten. Ik heb wel contact gehad met de klantenservice, maar het onderzoek van Ipsos ging niet over mijn contact met de klantenservice.
  • Als we even aannemen dat dit het onderzoek toch dekt: daarnaast zie ik dat je kunt opt-outen via je Persoonlijk Account. Dat heb je dan nog niet. Je moet er dus zelf, in een later stadium, aan denken die toestemming in te trekken. Volgens mij is het met de hele privacy wetgeving de bedoeling om ergens actief voor te opt-innen, niet te opt-outen.

(Ik heb verder gezocht in de documenten op het woord “onderzoek” maar heb daar niks relevants kunnen vinden. Misschien heb ik iets gemist?)

Hopelijk zou je nog op dit bericht kunnen reageren! Heb ik iets anders over het hoofd gezien? Is T-Mobile van mening dat dit valt onder statement X in de privacy-verklaring? Hoe denkt T-mobile over mijn opmerking over opt-out in plaats van opt-in?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat er dat soort onderzoeken gedaan worden, maar dan op basis van opt-in, niet opt-out. Ik hoop dat je begrijpt dat ik het vervelend vind dat ik net ergens klant geworden ben, en in de eerste maand mijn gegevens al, zonder dat ik dat weet, aan een extern onderzoeksbureau verstrekt worden wat resulteert in een cold-call. Niet echt een positieve ervaring met een bedrijf wat zometeen al mijn internet verkeer gaat verwerken (en wat ook mijn telefoontjes doet).

Hartelijke groet,

Jonathan

Reputatie 4
Badge +2

Hi @Jonathan T-Mobile Klant ,

Dank je wel voor je terugkoppeling! Om je zo goed mogelijk van een antwoord te voorzien, heb ik je vraag doorgespeeld naar de afdeling die hierover gaat. Op deze manier hoop ik je het beste te kunnen inlichten. Ik verwacht aankomende week je een update te kunnen geven wat betreft je vraagstelling. We houden contact! 

Super, dankjewel voor de moeite!

Hey @Boris ! Ik was benieuwd of je hier toevallig al wat meer over weet. :)

Hey @Boris ! Kunnen jullie aangeven of jullie hier nog van plan zijn op terug te komen en dus meer tijd nodig hebben, of dat jullie hier verder niet op in willen gaan?

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @Jonathan T-Mobile Klant ,

Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd met een kleine update. Ook wil ik je graag mijn excuses aanbieden voor het uitblijven van een reactie. Dit is totaal niet mijn bedoeling geweest. Ik hoop je met het privébericht en het daarop volgende gesprek meer informatie te kunnen geven.

@Borisik heb met je de onderstaande privéconversatie gehad, maar ik heb nog steeds geen extra informatie en mijn vraag is nog steeds niet opgelost. Ik zou graag zo snel mogelijk een reactie met een tijdspad willen zien, anders voel ik me gedwongen met de klacht naar de Autoriteit Persoonsgegevens te stappen.

[privégesprek verwijderd door moderator]

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @Jonathan T-Mobile Klant ,

Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik heb je direct een privébericht gestuurd en wil graag met je in contact komen om je in te lichten. Ik heb de afbeelding hier verwijderd, maar dat neemt niet weg dat ik je graag wil helpen. Ik hoop je te kunnen bellen met een uitleg, wanneer het jou schikt. Ik hoor het graag van je! 

Ik heb nog wat contact met @Boris gehad in priveberichten die zijn best heeft gedaan om voor mij intern contact te leggen, maar ondanks meerdere toezeggingen dat er iemand vanuit T-Mobile zou bellen om met mij in gesprek te gaan is dat niet gebeurt, en heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag op welke grond T-Mobile mijn gegevens aan Ipsos heeft doorgestuurd.

Daarom mag dit topic wat mij betreft gesloten worden, ik zal mijn bezwaren bij de Autoriteit Persoonsgegevens neerleggen.

In ieder geval bedankt aan de mensen die hier gereageerd hebben!

Hartelijke groet,

Jonathan

Reageer