Beantwoord

Bridgemodus aanzetten op Draytek Vigor modem

• 25 maart 2017
  • 8 reacties
  • 1026 Bekeken

Hoi,

weet iemand hoe ik mijn Draytek Vigor modem in de bridgestand kan zetten?
T-Mobile helpdesk heeft geen idee.

Groet,

Dick
icon

Beste antwoord door Poco-Loco 25 maart 2017, 12:55

Goededag Dick,

Ik ga beginnen met welkom, gevolgd door een aanname (gevaarlijk maar toch) dat je dit vnl. wil vanwege port-forwaring / bereikbaarheid van je eigen netwerk intern.

Helaas is bij mijn weten de optie dan DMZ en niet zozeer bridge (om voor mij ook onbegrijpelijke redenen is bridge iets engs geworden bij providers).

Zou je eens in dit topic willen kijken of dat je helpt?
Bekijk origineel

8 reacties

Goededag Dick,

Ik ga beginnen met welkom, gevolgd door een aanname (gevaarlijk maar toch) dat je dit vnl. wil vanwege port-forwaring / bereikbaarheid van je eigen netwerk intern.

Helaas is bij mijn weten de optie dan DMZ en niet zozeer bridge (om voor mij ook onbegrijpelijke redenen is bridge iets engs geworden bij providers).

Zou je eens in dit topic willen kijken of dat je helpt?
Hoi Poco Loco,

dan voor je antwoord!
Ik wil dit omdat ik mijn airport extreme, die ik nu alleen als wifi antenne gebruik, ook als router gebruik. Ik heb namelijk een Bower & Wilkins A7 en die gebruikt airplay. Volgens HIFI Klubben is de huidige router niet echt geschikt voor Airplay en zou ik beter mijn Airport Extreme kunnen gebruiken. Maar zo te zien staat T-Mobile dat niet toe. Ik heb heel veel storingen in de Airplay verbindingen sinds ik bij T-mobile dit modem gebruik...

Heb jij advies? Bij voorbaar dank!
Ik heb ook naar je link gekeken maar dat is iets te ingewikkeld voor mij. Wat bedoelen ze daar?
Een hoop uitleg betreffende port forwarding..

Als je puur je eigen Apple Airport Extreme als router wil gebruiken (en dus bridge modus als het ware) dan moet je nu even zoeken naar DMZ als optie. Dat is een wijze van bridge die het modem zelf nog wel benaderbaar houdt, een soort compromis ;)

Met DMZ kan je al het internetverkeer naar je Airport sturen en die als router laten werken. Let alleen wel op dat je de juiste stappen maakt..

Je Airport Extreme moet een vast IP adres krijgen... Dit stel je op je Airport zelf in.
Op het modem verwijs je de DMZ rechtstreeks naar het IP adres van de Airport.
De Airport kan daarna DHCP gaan draaien als jouw eigen router voor intern netwerk.

Let wel op... als je modem naar je Airport contact maakt met bijvoorbeeld 192.168.A.B dan mag het netwerk intern door de Airport geen gebruik maken van de A range. B is een adres in range A, zou jouw interne netwerk ook range A gebruiken krijg je problemen met onderling contact 😉 Alsof 5 mensen op dezelfde telefoonlijn aan het praten zijn.

Zorg er ook voor dat je de kabeltjes wel correct prikt... Internet naar WAN modem - modem LAN naar WAN Airport - Airport LAN & Wi-Fi naar alle andere spullen.

Ook meteen stoppen natuurlijk met via het modem de Wi-Fi opgaan.
Reputatie 6
Badge +5
Hoi dickdevilder, welkom!

Bidge modus is helaas geen optie (vinden we inderdaad heel eng 😉 @Poco-Loco). Portforwarden daarentegen weer wel. Ik zie dat Poco-Loco al veel tekst en uitleg heeft gegeven (Dank!).

Wellicht dat dit topic je nog verder kan helpen. Houd je ons op de hoogte van je vorderingen?
@Sander:

Volgens de ACM zijn jullie wel verplicht om bridge modus mogelijk te maken. Zie hiervoor het antwoord wat ik van de ACM in zake het Besluit eindapparaten kreeg:

Kan ik wel zelf een router aansluiten?
Een router is ook een eindapparaat. U kan een router dus aansluiten op een modem die u van uw aanbieder hebt gekregen. Hebt u van uw aanbieder een modem gekregen met een ingebouwde router? En wilt u uw eigen router aansluiten? Dan is het soms nodig dat uw aanbieder de routerfunctie in de modem uitschakelt. Uw aanbieder moet hieraan meewerken. Let op: Gebruikt u ook VoIP-telefonie via deze modem? Dan kunt u daarvan misschien geen gebruik meer maken. Soms kunt u VoIP-telefonie ook via de router instellen.

Misschien kunnen jullie hier (of ergens anders op de site) vertellen hoe we dat moeten doen?
Reputatie 1
Hey Mobiedick,

We zijn in gesprek met Ministerie van Economische zaken hoe de wet in deze geïnterpreteerd dient te worden. Als wij informatie kunnen delen, zullen wij dat zeker doen. 😉
Zonder al die gevaarlijke DMZ instellingen (terecht) zou ik in eerste instantie de Wifi van de Draytek eens uit zetten en de Airport in switch modus zetten. Ik durf te wedden dat dit 99% van je problemen gaat oplossen.

Reageer