Beantwoord

Draytek Vigor 2132 FVn: wifi kan LAN/printer niet zien

• 17 maart 2017
  • 2 reacties
  • 760 Bekeken

Geacht Forum,

De routers van voorgaande glasvezelproviders (KickXL, Telfort) waren wat dit betreft probleemloos, direct uit de doos, maar bij Vodafone staat blijkbaar alles default uit:
- WIFI werkt (naar buiten toe)
- LAN1 werkt (naar buiten toe)
- LAN2 heb ik zelf middels 2 vinkjes ook aktief kunnen krijgen.
En *eigenlijk* had ik verwacht dat alle 3 dan ook elkaar konden zien & aanspreken, of iig net zo simpel te herconfigureren, maar allereerst stuit ik dan op een verbijsterend onbehulpzame helpdesk.
'Dat ondersteunen wij niet.'
Nou, da's dan knap karig, vergeleken met beide voorgaande providers.
(het argument 'beveiliging' klinkt leuk, maar aldus geconfigureerd/geblokkeerd zie ik toch menigeen maar te gaan experimenteren, om nog veel verder van huis te eindigen....;((
Enfin, 1 helpdesker liet de kreet port-forwarding vallen, maar dat menu gaat mij helaas gelijk al boven de pet.
Zoekende op die term in het forum helpt mij helaas ook niet verder.
Wie oh wie heeft zich hier het hoofd al eens over gebroken?

En nee, ik vertik het om deze router de router te laten, en er gelijk een switch met eigen/nieuwe WIFI achter te hangen (alles aan/via LAN1), want a) zo heb ik de bekabeling door het hele huis niet ingericht, en b) wil ik er ook geen onnodige switches bij tussen hebben, want die staan reeds elders in huis, en meer dan 2 achter elkaar is niet goed, heb ik mij altijd laten vertellen. En last but not least c) heb ik een tyfushekel aan onnodige kabels/voedingen/kastjes in de meterkast....;))
(ben al lang blij dat ik destijds bij aanleg de monteurs smeergeld betaald heb om de glasvezel-aansluiting niet in de gas/elektra/telefoon/CAI-meterkast te laten eindigen, maar in de veel legere (watermeter+beveiligings) kast ernaast....:))

Enfin, hopelijk luidt de configuratie-instructie vrij simpel, cq beperkt het zich tot enkele vinkjes, en geen hele zwik moeizame specifieke IP-adressen en poort-nummers....;))
Mijn dank is alvast groot!

PS: ondersteund of niet, de monteur die de Vodafoon-aansluiting destijds kwam opleveren heeft hiertoe helaas niet de kans gekregen; hij kon niets opleveren, omdat de Vodafoon verbinding vanuit de wijkkast kaduk bleek, cq dat eerst door een andere monteur/bedrijf opgelost moest worden.
icon

Beste antwoord door Gino 29 maart 2017, 15:01

Hoi WJM,

Ik vermoed dat je toch een aantal poorten moet open stellen voordat dit zal gaan werken, een andere optie kan ik niet bedenken. In een ander topic staat staat beschreven hoe je dit kunt doen: https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/port-forwarding-draytek-vigor2132-static-address-op-lan-276076. Laat je mij nog weten of het hier mee lukt?:)
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 1
Hoi WJM,

Ik vermoed dat je toch een aantal poorten moet open stellen voordat dit zal gaan werken, een andere optie kan ik niet bedenken. In een ander topic staat staat beschreven hoe je dit kunt doen: https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/port-forwarding-draytek-vigor2132-static-address-op-lan-276076. Laat je mij nog weten of het hier mee lukt?:)
Dit is puur een aanname op basis van jouw verhaal. Als ik het goed begrijp is je printer via LAN aangesloten en wil je die via wifi kunnen bereiken. Normaal gesproken zou dit out of the box moeten werken. Ja, ook bij T-Mobile. Ik vermoed dat je voor LAN1 en LAN2 twee aparte IP ranges gebruikt, omdat je de vinkjes hebt gezet bij LAN / general setup. Bij IP adress zie je bij al die LANS verschillende IP adressen staan. Haal het vinkje weg bij LAN 2 tm 4 en het zal allemaal naar behoren werken.

De leken uitleg: LAN1 gebruikt bijvoorbeeld 192.168.1.1 en je LAN2 gebruikt 192.168.2.1. Zit je PC op LAN1 en de printer op LAN2, dan kunnen ze elkaar niet vinden. Voor Wifi zal, vermoed ik, de IP range van LAN1 worden gebruikt. Haal je de vinkjes weg, dan zullen ze allemaal de range van LAN1 gebruiken. Die poorten werken dan als een switch. (behalve poort 3 of 4, die is gereserveerd voor TV doeleinden)

Ik kan je zeggen dat de router wat dat betreft één van de meer toegankelijke is. (wat betreft afscherming door de provider). Bij Tele2 en KPN (eigen ervaring) kun je veel minder zaken naar je hand zetten.

Reageer