Beantwoord

Draytek vs Netwerk: Kan IP-Adres niet verkrijgen

• 23 december 2017
  • 3 reacties
  • 297 Bekeken

Goedendag,

Tot grote frustratie bij mijn broertje, na 2 maanden probleemloos dienst ligt het er sinds gister uit en is de geboden oplossing niet passend. Circa 14:30 begonnen de problemen, de typische "herstart router & modem" leidde tot herstel van de verbinding voor even... later op de dag werd dit "kort" en nu "je hebt 10 seconden". Het probleem wat terug blijft komen is "Kan IP-adres niet verkrijgen".

We gebruiken de meegeleverde Draytek Vigor2132F, achter LAN1 een accesspoint & achter LAN3 de TV. De settopbox doet 't ook niet meer, dus geen TV (dus zeer waarschijnlijk een issue met het modem). Het modem is ietwat geconfigureerd en de enige soelaas die de telefonische hulp bood was "ik weet 't niet, zal ik 'm terugzetten naar de fabrieksinstellingen?". Kort door de bocht, niet geörienteerd op de oorzaak van het probleem, alleen op een mogelijke tijdelijke fix en veel extra werk.

Geprobeerd:
# Laptop direct aansluiten op Modem
# Meerdere devices via de WiFi
# Modem 10 minuten van de stroom
# Access Point 10 minuten van de stroom
# Beide 10 minuten van de stroom
# Na herstart de modem even uitlezen, lijkt allemaal goed te gaan, alles krijgt z'n variabele of vaste IP adres aaaand it's gone, verbinding valt weg, "Verbinden.... " -> "Kan IP-adres niet verkrijgen".

We willen een analyse van het probleem voor ons een factory reset door de strot wordt gedrukt, we willen dit graag voorkomen en direct kunnen oplossen in de toekomst i.p.v. de one-fix-fits-all met al het werk van dien!

Met vriendelijke groet,
- JanWillem
icon

Beste antwoord door Sander 2 januari 2018, 10:49

Hey JWFE,

Een analyse van het probleem wordt inderdaad lastig, zoals StefanT al aangeeft. De lampjes geven mogelijk wel een beeld. Dan zou het kunnen zijn dat er een storing is in het netwerk (van buiten) en dat het modem zelf geen problemen heeft. Ik vermoed echter dat het wel met de instellingen te maken heeft. Het staat je vrij om aan te passen in het modem wat er aan te passen is, maar de klantenservice ondersteunt alleen het 'standaard' gebruik. Dat is bij alle providers zo. Hier op de community zit je echter goed. We denken graag mee en we (ik) zijn dol op puzzeltjes.

Om je wat werk te besparen, kun je altijd een backup maken van de instelilngen van je modem. Zo kun je een fabrieksreset uitvoeren en daarna de instellingen direct weer terugzetten. Je kunt ook ervoor kiezen om één voor één de instelingen aan te passen en te controleren of het euvel zich herhaalt. Je weet dan precies bij welke instelling het misgaat. Trial and error.

Laat je ons weten hoe het gaat? 🙂
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +10
`hallo JanWillem,

Welkom op het forum!

Wat vervelend. brand het fiber en wan lampje wel als je deze problemen heb ?
Je kan ook even een foto posten op het forum. dan kunnen we even kijken of de kabeltjes goed zitten.
Reputatie 2
Ik vrees dat je nooit een echte analyse zult krijgen.
Misschien dat de eigen apparatuur die vanaf volgend jaar mogelijk moeten zijn een structurele oplossing bied
Reputatie 7
Badge +6
Hey JWFE,

Een analyse van het probleem wordt inderdaad lastig, zoals StefanT al aangeeft. De lampjes geven mogelijk wel een beeld. Dan zou het kunnen zijn dat er een storing is in het netwerk (van buiten) en dat het modem zelf geen problemen heeft. Ik vermoed echter dat het wel met de instellingen te maken heeft. Het staat je vrij om aan te passen in het modem wat er aan te passen is, maar de klantenservice ondersteunt alleen het 'standaard' gebruik. Dat is bij alle providers zo. Hier op de community zit je echter goed. We denken graag mee en we (ik) zijn dol op puzzeltjes.

Om je wat werk te besparen, kun je altijd een backup maken van de instelilngen van je modem. Zo kun je een fabrieksreset uitvoeren en daarna de instellingen direct weer terugzetten. Je kunt ook ervoor kiezen om één voor één de instelingen aan te passen en te controleren of het euvel zich herhaalt. Je weet dan precies bij welke instelling het misgaat. Trial and error.

Laat je ons weten hoe het gaat? 🙂

Reageer